Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet

Permalänk

Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet

Har hört att ni kungar på sweclockers kan eran skit så det vänder jag mig hitåt
Datorn är ju redan beställd och inet skickade och skrev att komponenter såg bra ut.
Beställde en burk med moderkort MSI b450 gaming plus max, minneshastighet 2666 mhz (standard) och 4133 mhz (OC).
Ram är Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart.

Då undrar jag: måste jag överklocka moderkort själv för att det ska gå ihop eller gör inet det åt mig? Behöver jag ens överklocka och hade det varit optimalt?
Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Det räcker att du ställer minnena i 3200 så ska det reda sig själv. 👍

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

sätt bios i D.O.C.P så löser det sig

Permalänk
Skrivet av Juus1:

Det räcker att du ställer minnena i 3200 så ska det reda sig själv. 👍

//C

är inte datorkunnig så förlåt om jag frågar, men hur gör jag det?

Permalänk
Skrivet av Lauge:

sätt bios i D.O.C.P så löser det sig

D.O.C.P stödjer väl bara intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskotekarn:

D.O.C.P stödjer väl bara intel?

Snarare tvärt om.
DOCP är ett namn som vissa moderkortstillverkare använt för sin implementation av XMP (som är en Intel-teknologi) när det används tillsammans med AMD-plattformen. Något rättighetstjafs att de hittar på andra namn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@diskotekarn:

Står D.O.C.P i min manual iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskotekarn:

Har hört att ni kungar på sweclockers kan eran skit så det vänder jag mig hitåt
Datorn är ju redan beställd och inet skickade och skrev att komponenter såg bra ut.
Beställde en burk med moderkort MSI b450 gaming plus max, minneshastighet 2666 mhz (standard) och 4133 mhz (OC).
Ram är Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart.

Då undrar jag: måste jag överklocka moderkort själv för att det ska gå ihop eller gör inet det åt mig? Behöver jag ens överklocka och hade det varit optimalt?
Tacksam för alla svar!

Som sagt, ställ in önskad hastighet i D.O.C.P, sen löser sig resten som andra sagt.

Den dagen datorn börjar kännas lite slö så kan det vara på sin plats om processorn du valt har upplåst multipel.

Men den dagen kommer vi här på Swec att finnas till din hjälp.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!