Ursprungligen inskrivet av bedragaren_no1
En objektiv lista - inte vad jag själv tycker om respektive individuellt spel utan spelets betydelse för spelhistorien. En del spel har ju varit väldigt hypade när de kom utan att egentligen göra några avtryck i spelhistorien. Några exempel på såna spel är Myst, monkey island 4 etc, etc.
1. World of Warcraft - Jag avskyr detta spel men inser att det förmodligen är det mest betydelsefulla spelet i världshistorien. Helt sinnessjukt hur detta spel ökade populariteten för en redan etablerad spelgenre. Sen att spelet är så urbota dåligt gör det nästan till en ännu större prestation. Synd bara att Warcraft serien ska befläckas.
2. Monkey Island 2 - Detta spel är en orgie av konstnärlighet. Serien våldtogs senare av den usla 4an.
3. The Sims - Ett annat spel jag avskyr men inser dess storhet. Spelet som fick ett nytt kön att sätta sig framför datorn.
4. Starcraft - Spelet som upplyste oss om att de har datorer i asien. Spelet som upplyste oss om att man kan vara proffs på att spela datorspel.
5. Half-Life - ytterliggare ett spel jag avskyr som pesten men inser dess storhet. Spelet som fick "tuffingarna" i skolan att sitta i datorsalen, istället för att röka i rökrutan, och spela counterstrajk!
6. Diablo 2 - Konstnärligt sätt lite sämre än ettan men en hel generation satt framför detta datorspel.
7. Civ 2 - Den magiska uppföljaren till den otroliga föregångaren. Världens mest beroendeframkallande spel efter World of Warcraft!
8. NHL 95 - Äntligen kunde sportkillarna sätta sig framför datorn. För första gången kändes det som man åkte skridskor när man spelade!
9. Quake - När datorspelen tog ett rejält tekniksprång och med utvecklingen glquake så höll det länge.
10. C&C Red Alert - Var det spel som introducerade strategispelen till den stora massan. Tycker personligen Warcraft II var roligare - men C&C Red Alert var större.