Upggradera datorn - Tack i förskott

Permalänk
Medlem

Upggradera datorn - Tack i förskott

Jag kan extremt lite om hårdvara på datorer men tänker jag kanske borde uppdatera datorn lite. Där jag känner de mest är problem är när jag streamar spel, då går datorn väldigt långsamt och gör jag något annat (tex öppnar chrome) så börjar streamen laga.

Köpte hela min dator på Inet 2016

Gigabyte Z170-HD3
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
be quiet! Pure Rock
Samsung 850-Series EVO 250GB
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design Define S Svart
EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC
Windows 10 HOME Licens för produktion
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance

Vad tror ni kan vara bra uppgraderingar? i5 till i7? Tips på bra. Behöver jag byta ut moderkortet isf? Bör jag det?

Tack!

Permalänk
Medlem

Den enklaste uppgraderingen är grafikkortet.

Den dyrare uppgraderingen är processor+moderkort och grafik.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

För att få streaming att fungera medan du spelar så är den största flaskhalsen processorn. 4c/4t kommer inte långt när man vill multitaska som du de facto gör när du spelar och streamar (och öppnar chrome).

Vill du faktiskt möjliggöra det ordentligt så måste du alltså börja med att byta ut moderkortet och processorn. Beroende på vad du spelar så kommer grafikkortet fortfarande hålla. CSGO och Fortnite kommer inte behöva en uppgradering av grafikkortet övh

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att få streaming att fungera medan du spelar så är den största flaskhalsen processorn. 4c/4t kommer inte långt när man vill multitaska som du de facto gör när du spelar och streamar (och öppnar chrome).

Vill du faktiskt möjliggöra det ordentligt så måste du alltså börja med att byta ut moderkortet och processorn. Beroende på vad du spelar så kommer grafikkortet fortfarande hålla. CSGO och Fortnite kommer inte behöva en uppgradering av grafikkortet övh

4c/4t? Betyder? Ledsen för de dumma frågorna...

Tänker att grafikkortet ändå är rätt bra fortfarande? Är inte jätteavancerade saker ja stremar (typ spelbild från switchen) och Snes emelatorer.

Vad för moderkortet och processorn bör man isf köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

4c/4t? Betyder? Ledsen för de dumma frågorna...

Tänker att grafikkortet ändå är rätt bra fortfarande? Är inte jätteavancerade saker ja stremar (typ spelbild från switchen) och Snes emelatorer.

Vad för moderkortet och processorn bör man isf köpa?

Finns inga dumma frågor.

4 Cores / 4 Threads står det för. I dagens läge vill man ha mer än så för att det ska lira fint.

Det som är bäst för budgetpersoner är utan tvekan AMD, där man kör på en Ryzen5 3600 (6c/12t) och en B450-chipset moderkort. Billigt och starkt. Sen finns det allt däremellan för olika budgetar, t.ex 3700X med 8c/16t som kommer räcka gott och länge. I mina ögon extremt värt att spendera de extra 1500 kr på över en 3600. Skulle själv säga att 3700X + B450 chipset är det absolut mest prisvärda man kan få.

Har man pengar att bränna och vill bygga ordentligt med muskler så kör man Intel I9 9900K (8c/16t) tillsammans med en Z390-moderkort. Kostar mer, ger marginellt bättre prestanda i spel osv, men går att klocka bättre.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Finns inga dumma frågor.

4 Cores / 4 Threads står det för. I dagens läge vill man ha mer än så för att det ska lira fint.

Det som är bäst för budgetpersoner är utan tvekan AMD, där man kör på en Ryzen5 3600 (6c/12t) och en B450-chipset moderkort. Billigt och starkt. Sen finns det allt däremellan för olika budgetar, t.ex 3700X med 8c/16t som kommer räcka gott och länge. I mina ögon extremt värt att spendera de extra 1500 kr på över en 3600. Skulle själv säga att 3700X + B450 chipset är det absolut mest prisvärda man kan få.

Har man pengar att bränna och vill bygga ordentligt med muskler så kör man Intel I9 9900K (8c/16t) tillsammans med en Z390-moderkort. Kostar mer, ger marginellt bättre prestanda i spel osv, men går att klocka bättre.

I see. Men då lutar de nog mot en 3700X + B450 då. Tack!
Klockar aldrig för vet inte riktigt hur man gör xD

Något annat man bör tänka på om man gör denna ändring?

Permalänk
Medlem

Bump, då jag har några frågor fortfarande.

Blev inte att jag köpte 3700X + B450 tidigare tänkte göra de nu när Julen är över.

Lägger även till Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g.
Funderar om något annat behövs bytas, kan jag behålla nätagregatet, fläktarna och RAM?

Alltså kommer de passa fortfarande när man byter moderkort? Någon av dom jag bör byta ändå när jag håller på ?

All hjälp uppskattas ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Bump, då jag har några frågor fortfarande.

Blev inte att jag köpte 3700X + B450 tidigare tänkte göra de nu när Julen är över.

Lägger även till Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g.
Funderar om något annat behövs bytas, kan jag behålla nätagregatet, fläktarna och RAM?

Alltså kommer de passa fortfarande när man byter moderkort? Någon av dom jag bör byta ändå när jag håller på ?

All hjälp uppskattas ^^

Kolla så du har am4 mount till din cpu kylare. Annars kan du använda medföljande men den du har är nog att föredra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Kolla så du har am4 mount till din cpu kylare. Annars kan du använda medföljande men den du har är nog att föredra

Skickades från m.sweclockers.com

Denna kyllare har jag. Står :

Processorsocket:
AMD AM2, AMD AM2+, AMD AM3, Intel 1155, Intel 1156, Intel 1366, Intel 2011, AMD FM1, AMD AM3+, AMD FM2, Intel 1150, AMD FM2+, Intel 2011-3, Intel 1151, AMD AM4, Intel 2066
Så antar den passar?

Förstår de som att de kommer en kyllare med i CPUn men man kan även använda en extern som oftast då är bättre?

Permalänk
Medlem

köp nya minnen om du ändå uppgraderar.
CL 16 corsair (3200mhz). LÄNK
Och köp en 3600 om du vill spara några kronor. Du tjänar inte så mycket rent gamingmässigt på att gå upp till en 3700x LÄNK.

Jag köpte det här moderkortet till en Ryzen 3600. Riktigt bra value LÄNK

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Information från reddit:

"I was streaming with Ryzen 5 1600, GTX 1070 and 16GB 3000MHz Dual Channel RAM 8 months ago (@1080p and x264 Encoder). I was playing Overwatch and Apex Legends at ultra settings. There is no drop or frame loss. Now, I have Ryzen 5 3600, RTX 2080 and 16GB 3600MHz Dual Channel RAM. I'm playing at 2560x1440p and streaming at 1080p with x264 Encoder. Performance is amazing. By the way, I'm streaming with 1 PC and running Spotify, Kaspersky and browser etc. in the background. So, Ryzen 5 3600 is enough for gaming and streaming. "

Med det sagt så tror jag du klarar dig med en 3600. Beroende på upplösning så klart.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Alltså kommer de passa fortfarande när man byter moderkort? Någon av dom jag bör byta ändå när jag håller på ?

Det kommer fungera, så det är inget annat du måste byta. Dina RAM-minnen är dock rätt långsamma, man brukar rekommendera minst DDR4-3200 till Ryzen medan du har DDR4-2133. Se Sweclockers recension av 3700X där de testar just hur prestandan skalar i spel med olika minnesfrekvenser.

Var bara uppmärksam på att de testar med ett 2080 Ti och i låga upplösningar så du kommer troligtvis märka mindre skillnad i verkligheten, men det finns en del prestanda att hämta med snabbare minnen. En annan sak att vara uppmärksam på är att om du väljer att byta minnen så måste du gå in i BIOS och slå på D.O.C.P.-profilen för minnena för att de ska gå i rätt hastighet, annars är risken att du köper snabbare minnen och ändå kör dem i DDR4-2133-hastighet. Detta är oftast väldigt enkelt att göra, på många moderkort går det att välja profil direkt på första sidan i BIOS.

Skrivet av Cambro:

Denna kyllare har jag. Står :

Processorsocket:
AMD AM2, AMD AM2+, AMD AM3, Intel 1155, Intel 1156, Intel 1366, Intel 2011, AMD FM1, AMD AM3+, AMD FM2, Intel 1150, AMD FM2+, Intel 2011-3, Intel 1151, AMD AM4, Intel 2066
Så antar den passar?

Det är tyvärr inte helt säkert. Vad det betyder är att nya exemplar av kylaren kommer med fästanordning för AM4, men om din kylare är äldre än AM4 så är det inte säkert att just ditt exemplar har det. Det bästa är att du kollar i manualen som du fick med din kylare, där borde det framgå om den har stöd för AM4 eller ej.

Skrivet av Cambro:

Förstår de som att de kommer en kyllare med i CPUn men man kan även använda en extern som oftast då är bättre?

Ja, kylaren som följer med CPUn ska vara relativt bra för en sån kylare, men en Pure Rock kommer vara mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

köp nya minnen om du ändå uppgraderar.
CL 16 corsair (3200mhz). LÄNK

Jag köpte det här moderkortet till en Ryzen 3600. Riktigt bra value LÄNK

Blev att jag köpte 3700X + B450 förra veckan

Men som ni säger kanske de är värt att uppgradera Ram minne också.

Skrivet av perost:

Var bara uppmärksam på att de testar med ett 2080 Ti och i låga upplösningar så du kommer troligtvis märka mindre skillnad i verkligheten, men det finns en del prestanda att hämta med snabbare minnen. En annan sak att vara uppmärksam på är att om du väljer att byta minnen så måste du gå in i BIOS och slå på D.O.C.P.-profilen för minnena för att de ska gå i rätt hastighet, annars är risken att du köper snabbare minnen och ändå kör dem i DDR4-2133-hastighet. Detta är oftast väldigt enkelt att göra, på många moderkort går det att välja profil direkt på första sidan i BIOS.

Okej, tack för tipset, får googla hur man gör de

Får kolla i manualen då om den har stöd för AM4. Annars går den ej att använda alltså. Annars vad för fälkt kan rekommenderas om denna fälkt jag har ej funkar.

Permalänk
Medlem

Jo minnen borde du uppgradera till 3200
Jag installerade denna igår (samma chassi som du har så kan lova att den passar).

Tyst kylare som kyler förbannat bra.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Mm men ram känns som något man vill ha alltså. Skillnaden på 16 och 32 gb ram, vad blir skillnaden? Va avgör egentligen ram? Medveten om att högre = bättre.

Skrivet av martak:

Jag installerade denna igår (samma chassi som du har så kan lova att den passar).

Nu blev jag förrvirrad? Samma chassi så du vet den passar. Så de beror på chassit om den passar? Borde verkligen inte den kyllaren jag nu har isf passa efter ja byter moderkort? Heheh, sorry för alla frågor.

Permalänk
Medlem

@Cambro: Hehe, den fungerar till din processor också. Det vill säga AM4.
vissa processorkylare är så stora att de inte fungerar ihop med alla typer av chassin.
Den här är rätt stor men fungerar ihop med ditt chassi.

Skillnaden mellan 16 och 32 GB i minne har inget att göra med spel eller hastighet utan hur många processer eller krävande processer du kan köra samtidigt.

De flesta klarar sig på 16 GB

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Mm men ram känns som något man vill ha alltså. Skillnaden på 16 och 32 gb ram, vad blir skillnaden? Va avgör egentligen ram? Medveten om att högre = bättre.

Alla program som körs använder RAM. Dels laddas programmet samt t.ex. dll-filer programmet behöver in i RAM när det startas, men program använder även RAM som arbetsyta för att lagra data (inklusive filer programmet använder). Om RAM-minnet tar slut så kommer Windows börja använda hårddisken som extra minne (swap), vilket resulterar i att datorns prestanda störtdyker eftersom t.o.m. SSDer är rejält mycket långsammare än RAM.

Det viktiga är alltså främst att ha tillräckligt mycket RAM. Om du har 16GB nu och inte märkt något problem med det så klarar du dig troligtvis bra med just 16GB. Operativsystemet använder dock oanvänt RAM som cacheminne, vilket innebär att det sparar t.ex. filer som du använt tidigare i RAM så att de går snabbare att öppna nästa gång. Att ha mer RAM än man egentligen behöver kan med andra ord göra att datorn känns lite rappare i vissa lägen, men effekten minskas när man har en SSD eftersom det då ändå går så snabbt att ladda in filer från den.

En annan sak som kan vara värd att tänka på är att fyra minnen är svårare att få upp i höga frekvenser jämfört med två, eftersom det blir mer belastning på minneskontrollern. Skaffar man t.ex. 2x8GB DDR4-3200 nu så är det alltså inte säkert att det bara går att stoppa i två stickor till senare, då kanske man måste dra ner frekvensen på minnena eller så kan det hända att det inte fungerar alls. Tror man att man kommer ha behov av 32GB i framtiden så kan det alltså vara vettigt att välja 2x16GB direkt för att slippa såna problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Denna kyllare har jag. Står :

Processorsocket:
AMD AM2, AMD AM2+, AMD AM3, Intel 1155, Intel 1156, Intel 1366, Intel 2011, AMD FM1, AMD AM3+, AMD FM2, Intel 1150, AMD FM2+, Intel 2011-3, Intel 1151, AMD AM4, Intel 2066
Så antar den passar?

Förstår de som att de kommer en kyllare med i CPUn men man kan även använda en extern som oftast då är bättre?

Är rätt säker på att det är olika mounting plates för AM4 och intel. Kolla så du har mounting platen kvar. Den du har är helt klart att föredra före den som kommer med. även om den som kommer med är OK

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Blev nya ramminnen med, CL 16 corsair (3200mhz). Om man ej planerar överklocka datorn, behövs en ny fläkt då eller funkar den som följer med processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Om man ej planerar överklocka datorn, behövs en ny fläkt då eller funkar den som följer med processorn?

Den medföljande fungerar i den mening att den kommer klara av att kyla processorn, men den är kanske inte den tystaste kylaren. Om den fungerar för dig beror alltså på vilken tolerans för ljud du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cambro:

Blev nya ramminnen med, CL 16 corsair (3200mhz). Om man ej planerar överklocka datorn, behövs en ny fläkt då eller funkar den som följer med processorn?

Den med följande fläkten fungerar men kan börja låta när den får kämpa med att hålla cpu'n sval. dessutom så kan cpun "boosta"(klocka sig själv) högre med en bättre kylare.
leta fram monterings grejjerna till din pure rock så har du rätt bra kylning. man kanske kan köpa monterings tillbehör om du tappat bort dom, det kunde jag till en gammal kylare jag hade så jag kunde ha den till min nya cpu.

glöm inte att kika så att du ställt in minnena rätt i bios och aktiverat PBO vilket kan vara bra.

ladda ned cpu-z programmet där kan du se om minnet går rätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lyckades installera allt tillslut. Men inser nu att fläkten låter en hel del XD Så blir nog köpa en extern ändå.

Skrivet av martak:

Jo minnen borde du uppgradera till 3200
Jag installerade denna igår (samma chassi som du har så kan lova att den passar).

Tyst kylare som kyler förbannat bra.

Kanske blir denna då !

Permalänk
Medlem

@Cambro: Jo Noctua kylaren är något helt annat

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

SItter och funderar om min Pure rock be quiet kanske passar ändå . Förstår inte riktigt hur man ser ifall den passar eller ej xD
Står ju den är kompabiel med AMD AM4 på hemsidan men inte i manualen, Antar manualen har rätt.

Okej, efter kollat på bequiet hemsida verkar den passa men de står "Usability of ram slot limited" så antar den täcker över del av ramstickorna. Så får nog bli en ny då.

Skrivet av martak:

@Cambro: Jo Noctua kylaren är något helt annat

Vad är fördelen med en riktigt kraftig fläkt? Tror ändå inte min processor går att överklocka.