Asus AiMesh - är en router extra bättre än två Lyra ?

Permalänk
Medlem

Asus AiMesh - är en router extra bättre än två Lyra ?

Jag har en Asus RT-AC88U som jag tänkte bygga ett AiMesh-nätverk till för att få längre räckvidd på WiFi.

Kan man teoretiskt svara på om en router till (exempelvis RT-AC68U) eller två Lyra Mini (MAP-AC1300) är en bättre investering ? Prismässigt är det likvärdigt. Två borde kanske vara bättre än en, men antennerna på en router är ju "gigantiska" i jämförelse med de små Lyra-enheterna.

Hur skulle ni ha gjort (och varför) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Jag har en Asus RT-AC88U som jag tänkte bygga ett AiMesh-nätverk till för att få längre räckvidd på WiFi.

Kan man teoretiskt svara på om en router till (exempelvis RT-AC68U) eller två Lyra Mini (MAP-AC1300) är en bättre investering ? Prismässigt är det likvärdigt. Två borde kanske vara bättre än en, men antennerna på en router är ju "gigantiska" i jämförelse med de små Lyra-enheterna.

Hur skulle ni ha gjort (och varför) ?

Är det wifi signalen du vill förstärka så välj Lyra puckarna, behöver du LAN-portarna så välj en router i AP läge eller koppla in en switch efter Lyra puckarna.

Givet är ju också att man inte sätter puckarna bredvid varandra när man har 2.

Permalänk
Medlem

Jag har just lagt till en Lyra mini till min Asus router. Jag har haft dålig wifi täckning i ett hörn av huset, och det har blvit avsevärt mycket bättre nu. Jag gav 860 kr för min Lyra.

Det krånglade först med installationen av Lyran, men det är för att den firmware som den kommer med inte vill fungera ihop med en vanlig Asus router utan vill bara prata med andra lyra-enheter.
Så gör först enkalst möjliga installation med lyran inkopplad med kabel. Uppgradera sedan dess firmware till den senaste.
Därefter återställning av lyran. Sedan kan du lägga till den som en aimesh nod till din befintliga asus router med aimesh-stöd.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Primärt så är det längre/starkare WiFi täckning jag vill åt. Och jag tänkte att en extra router hade mer "kraft" i signalen men två puckar kanske är bättre än en router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetha:

Primärt så är det längre/starkare WiFi täckning jag vill åt. Och jag tänkte att en extra router hade mer "kraft" i signalen men två puckar kanske är bättre än en router.

Tror faktiskt där generellt är bättre täckning med en dedikerad AP än med en router, kanske lite vilka av de båda man jämför.