Överklockning och påverkan på grafikkort prestanda?

Permalänk
Medlem

Överklockning och påverkan på grafikkort prestanda?

Jag skaffade mig lite nya prylar i veckan. En 9700K och ett Asus ROG Gaming-f under rean. Tillsammans med en Corsair H100i kylare.

Provade Asus "AI överclockning" och han tyckte (måste va en han) den skulle överklocka till x52. Har inte koll på Asus BIOS så jag godtog it As-i(u)s.

Men nu till min fråga, När jag körde TimeSpy innan överclockning kom Grafikortet på ett score på 14100 (Overall 11700) , efter överclockning hamnar jag på 13600. (overall 12200) (cirkus). Har ett 2080Ti Ventus OC.

Funderar på varför och vad som påverkar resultatet, om någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem

@Oxies Husse: Om du kör med program som överklockar åt dig rekommenderar jag att du håller stenkoll både på spänning och temperaturer efteråt. För att hålla klocken så stabil som möjligt gillar de att vräka på med väldigt mycket av det första vilket leder till alldeles för mycket av det andra. 52x låter dessutom väldigt högt.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Jo jag reagerade på att den ville upp till 52x och var extremt skeptisk. Men den är väldigt stabil med ok temperatur. Kör dock radiatorn i Quiet mode nu … Men det jag ändå funderar på är varför Grafikkortet inte presterar lika väl vid överklockning.

Håller den 52x så får den flytta till min iRacing rig…

Permalänk
Medlem

Klocka grafikkort kan vara lite hit-miss.. Som exempel så klockar mitt GTX1070 horribelt dåligt, kunde få upp frekvenserna lite och inga synliga artifakter vilket leder till att man tror att det är stabilt men i benchmarks så presterade det faktiskt sämre och gav en mer "hackig" upplevelse i spel.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

@Langelus: Jag har inte överklockat grafikkortet, bara CPUn, men iom med det så rapporterade timespy en försämring i grafikkortet. Tar jag bort överklockningen så får grafikkortet återigen en högre poäng. Generellt så får jag bättre poäng med OCn på processorn, men jag funderar på varför GPUn går ner. Blev lite nyfiken på vad det beror på.