Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

nytt ram hittas inte av datorn

jag bytte ram minne nyss från corsair vengance 2x4 2133 till 2x8 2666 men datorn verkar ej fatta det.
vart än jag kollar så står det att jag fortfarande har 8gb och 2133MHz.
i aktivitets hanteraren står det att jag har 15,7 dedikerat virtuellt minne men jag vet inte vad det betyder.
jag kan inte ens se vad jag har för ram på CPUID HWMonitor.
jag la in dom ny ram minnerna där mina gamla låg.

Aktivitetshanteraren

Permalänk
Medlem

@Snek: Platser som används: 1 av 4

Så du har troligen inte fått i din ena minneskapsel ordentligt i moderkortet. Eller så är den ena trasig. Men kontrollera att du verkligen har fått i båda modulerna ordentligt.

Permalänk
Inaktiv

Finns minnena med i listan som kompatibla med moderkortet?

Listan finns där du hämtar drivrutiner till moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Snek: Platser som används: 1 av 4

Så du har troligen inte fått i din ena minneskapsel ordentligt i moderkortet. Eller så är den ena trasig. Men kontrollera att du verkligen har fått i båda modulerna ordentligt.

Jag har tryckt in alla nu men det är fortfarande fel. I Aktivitetshanteraren så ser jag att det är den i plats 4 den inte känner igen. Är ram minnet kanske trasigt då eller är det något annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snek:

jag bytte ram minne nyss från corsair vengance 2x4 2133 till 2x8 2666 men datorn verkar ej fatta det.
vart än jag kollar så står det att jag fortfarande har 8gb och 2133MHz.
i aktivitets hanteraren står det att jag har 15,7 dedikerat virtuellt minne men jag vet inte vad det betyder.
jag kan inte ens se vad jag har för ram på CPUID HWMonitor.
jag la in dom ny ram minnerna där mina gamla låg.

Aktivitetshanteraren

Hjälp jag bytte plats på ram minnerna och nu startar inte datorn. När jag trycker igång den så går fläktarna i typ 5 sekunder sen så stängs datorn av och startar om. Jag stängde av den bakifrån så att den skulle sluta. Hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter ram byte

Hjälp jag bytte plats på mina nya ram minnen eftersom 1 av dom inte fungerade och nu startar inte datorn. När jag trycker igång den så går fläktarna i typ 10 sekunder sen så stängs datorn av och startar om. Jag stängde av den bakifrån så att den skulle sluta. Snälla Hjälp asap. Är skit rädd att datorn har dött helt

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snek:

Hjälp jag bytte plats på ram minnerna och nu startar inte datorn. När jag trycker igång den så går fläktarna i typ 5 sekunder sen så stängs datorn av och startar om. Jag stängde av den bakifrån så att den skulle sluta. Hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar det om du byter tillbaka? Den ena stickan kanske helt enkelt är kass och när du satte den i första slotten vill inte moderkortet vara med och leka.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Kolla ditt moderkort instruktionsbok för ramplatser. Ibland är det a1 samt b1, inte alltid ram minnena ska placeras tätt ihop, en del moderkorts ram minnen ska placeras med distans. Blanda helst inte olika ram minnen, dom kan ha olika c14 c15 osv, timings, MHz. Det brukar finnas bilder online på din officiella supportsida för moderkortet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Kolla ditt moderkort instruktionsbok för ramplatser. Ibland är det a1 samt b1, inte alltid ram minnena ska placeras tätt ihop, en del moderkorts ram minnen ska placeras med distans. Blanda helst inte olika ram minnen, dom kan ha olika c14 c15 osv, timings, MHz. Det brukar finnas bilder online på din officiella supportsida för moderkortet...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag la De nya där mina gamla var alltså på plats 2 och 4. Jag har inte blandat ram de är exakt likadana. Men nu så funkar inte ens mina gamla ram minnen. Jag måste ha fuckat upp rejält nu. Jag vet inte vad jag ska göra. Vad kan vara felet när datorn sätts igång i typ 10 sek och slocknar och sätts på igen ända tills man stänger av den bakifrån???

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Funkar det om du byter tillbaka? Den ena stickan kanske helt enkelt är kass och när du satte den i första slotten vill inte moderkortet vara med och leka.

#18190715
Pls hjälp

Permalänk
Medlem

Trycker du i stickorna rejält?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SexMachine:

Trycker du i stickorna rejält?

Detta hade jag tittat på först. Jag hade samma problem en gång och hade jag bara inte tryckt i stickorna ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snek:

Hjälp jag bytte plats på mina nya ram minnen eftersom 1 av dom inte fungerade och nu startar inte datorn. När jag trycker igång den så går fläktarna i typ 10 sekunder sen så stängs datorn av och startar om. Jag stängde av den bakifrån så att den skulle sluta. Snälla Hjälp asap. Är skit rädd att datorn har dött helt

Cleara cmos o nu startar den igen med de gamla ram minnerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Snek: *trådar sammanfogade* Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma fråga. Dessutom är det lättare för alla om all information finns på samma ställe.