Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver jag uppgradera burken för 1440p gaming?

Permalänk
Medlem

Jag har nu skaffat mig ett 2080 Super Rog strix oc kort, och i mitt 1440p gaming tjänade jag 60 fps på detta bytet, vilket i mitt tycke är helt klart värt! Nu är det bara cpun som jag tänker byta ut, så vad ska jag gå på?`några tips?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag har nu skaffat mig ett 2080 Super Rog strix oc kort, och i mitt 1440p gaming tjänade jag 60 fps på detta bytet, vilket i mitt tycke är helt klart värt! Nu är det bara cpun som jag tänker byta ut, så vad ska jag gå på?`några tips?

Behöver du verkligen byta CPU? Kör med samma processor och ett 2070 super i 1440 med allt på ultra i alla spel jag provat.
Tänkte vänta på nästa generation cpu’er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffee:

Behöver du verkligen byta CPU? Kör med samma processor och ett 2070 super i 1440 med allt på ultra i alla spel jag provat.
Tänkte vänta på nästa generation cpu’er.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ja upplever lagg ibland i pubg, samt i cs någongång då och då.
Du väntar in gen10 av intel då?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, ja upplever lagg ibland i pubg, samt i cs någongång då och då.
Du väntar in gen10 av intel då?

Hm, har inte kört pubg eller cs. Men känns inte som cs är speciellt påfrestande för cpu’n?
Näe, tänkte vänta på Ryzen 4000-serien. Vet dock inte när dom blir aktuella. Q3 eller Q4?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej, ja upplever lagg ibland i pubg, samt i cs någongång då och då.
Du väntar in gen10 av intel då?

Du kan ju prova överklocka processorn om du har bra kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av sINsen:

Hej! jag tänkte gå över och spela på 1440p, det jag undrar är om det kommer att bottlenecka. Behöver jag gå upp på en i7-9700k eller i9-9900k

Vid högre upplösning spelar processorn mindre roll jämfört med grafikkortet.
Så att du uppgraderar till 1440p motiverar inte en uppgradering av processorn utan snarare kanske av grafikkortet. Om du ändå vill uppgradera processorn skulle jag starkt rekommendera en begagnad i7 7700K som passar i ditt nuvarande moderkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vid högre upplösning spelar processorn mindre roll jämfört med grafikkortet.
Så att du uppgraderar till 1440p motiverar inte en uppgradering av processorn utan snarare kanske av grafikkortet. Om du ändå vill uppgradera processorn skulle jag starkt rekommendera en begagnad i7 7700K som passar i ditt nuvarande moderkort.

Jag vet ju det, jag har ju redan gjort den stora uppgraderingen för 1440p gaming, alltså bytt gpu.
men vid cs och mer cpu krävande spel så laggar de till ibland, vilket är störande.
Vet inte om 7700k kommer hålla speciellt länge dock, eller är speciell framtidssäker, vilket mitt 2080 super är.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av sINsen:

men vid cs och mer cpu krävande spel så laggar de till ibland, vilket är störande.
Vet inte om 7700k kommer hålla speciellt länge dock, eller är speciell framtidssäker, vilket mitt 2080 super är.

7700K är bara tre år gammal, kommer funka okej i alla fall i ett par tre år till.
Antagligen kommer Nvidias 4000 serie ut om två och ett halvt år, då är det dags att byta ut 2080 Super kortet. Fram tills dess bör en 7700k vara en jättebra matchning med 2080 Super.
Grafikkorten utvecklas mycket mer för varje generation (20-30%) jämfört med processorerna (10-20%) så normalt sett kan man ha en processor kanske så länge som man har två grafikkort.
Varken 2080 Super eller i7 7700K är framtidssäkra, men de är en väldigt bra matchning och borde inte leda till någon bottleneck.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Amd 3600 känns som ett bra första steg, om du inte blir helt nöjd kan du sälja i andra hand och köpa bättre. Många som vill ha 3600 just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Amd 3600 känns som ett bra första steg, om du inte blir helt nöjd kan du sälja i andra hand och köpa bättre. Många som vill ha 3600 just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Jag överklockade min i5:a till 4,8 GHz stabilt med 1.256v ihop med ett 2080 super, känns som det får klara sig ett litet tag till iallafall.
Åtminstone till man ser hur priset ligger på nya intel 10000 serien, eller Ryzen 4000.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det låter också som ett bra alternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag märker att jag får stutter i mitt 1440p gaming ibland trots överklock, är 4 kärnor för lite för att spela med i dagens läge? hade jag tjänat på att skaffa 8 kärnor, exempelvis 8c 16t och framtidssäkra samtidigt? Processorn ligger på 100% load, samtidigt som Gpun ligger på ~35% load

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sINsen:

Jag märker att jag får stutter i mitt 1440p gaming ibland trots överklock, är 4 kärnor för lite för att spela med i dagens läge? hade jag tjänat på att skaffa 8 kärnor, exempelvis 8c 16t och framtidssäkra samtidigt? Processorn ligger på 100% load, samtidigt som Gpun ligger på ~35% load

En quadcore utan HT år 2020 kan absolut innebära stutter i vissa spel.

Det har dock inget med 1440p att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En quadcore utan HT år 2020 kan absolut innebära stutter i vissa spel.

Det har dock inget med 1440p att göra.

Okej! vad beror det på att en quadcore inte pallar med längre, är det rent generellt att spelen är mer krävande och helst vill ha 6c iallafall?. Jag finner detta väldigt störande och kikar därför åt 8c 16t hållet, för att kanske framtidssäkra en stund också. Gör jag rätt i detta tro? @pv2b

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sINsen:

Okej! vad beror det på att en quadcore inte pallar med längre, är det rent generellt att spelen är mer krävande och helst vill ha 6c iallafall?. Jag finner detta väldigt störande och kikar därför åt 8c 16t hållet, för att kanske framtidssäkra en stund också. Gör jag rätt i detta tro? @pv2b

Det har att göra med att datorspel programmeras för att dra nytta av flera kärnor/trådar, men även på att fler och fler processorer säljs med flera trådar. Ibland får CPU:n helt enkelt för mycket att göra, vilket då inverkar negativt på spelupplevelsen. Den hinner inte med att göra allt och jobbet att rita upp bild på din skärm behöver därför ta stopp en stund. Detta varierar dock kraftigt från spel till spel. Ju mer som "händer" samtidigt i spelvärlden, ju känsligare är det, särskilt om din CPU samtidigt ska ta hand om något annat i bakgrunden.

En processor med 8C/16T kommer vara tillräcklig för att bygga bort stutter i de flesta spel i den mån det beror på otillräckligt antal kärnor. Det är svårt att sia om hur framtidssäker en sådan är, eftersom det är svårt att spå framtiden. Det finns processorer med fler kärnor än så, men för spel så känns det svårt att motivera detta.

Det jag brukar rekommendera som minimum om man bygger en ny dator idag för att undvika stutter i dagens spel är en AMD Ryzen 5 3600 (6/12) eller en Intel i7-9700K (8/8). Men framtiden är som sagt svårare att sia om. Antal kärnor/trådar är dock inte den enda parametern när det gäller hur bra en CPU är i spel, och beroende på vilket spel du spelar så kan olika CPU:er i samma prisklass vara bättre eller sämre.

En till faktor som komplicerar det är att vi är på väg att se nya spelkonsoller. Många datorspel byggs kring vad en spelkonsoll klarar av, och när vi får uppdaterade spelkonsoller innebär det på sikt att speltillverkare kan höja systemkraven på PC-sidan genom att göra mer avancerade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det har att göra med att datorspel programmeras för att dra nytta av flera kärnor/trådar, men även på att fler och fler processorer säljs med flera trådar. Ibland får CPU:n helt enkelt för mycket att göra, vilket då inverkar negativt på spelupplevelsen. Den hinner inte med att göra allt och jobbet att rita upp bild på din skärm behöver därför ta stopp en stund. Detta varierar dock kraftigt från spel till spel. Ju mer som "händer" samtidigt i spelvärlden, ju känsligare är det, särskilt om din CPU samtidigt ska ta hand om något annat i bakgrunden.

En processor med 8C/16T kommer vara tillräcklig för att bygga bort stutter i de flesta spel i den mån det beror på otillräckligt antal kärnor. Det är svårt att sia om hur framtidssäker en sådan är, eftersom det är svårt att spå framtiden. Det finns processorer med fler kärnor än så, men för spel så känns det svårt att motivera detta.

Det jag brukar rekommendera som minimum om man bygger en ny dator idag för att undvika stutter i dagens spel är en AMD Ryzen 5 3600 (6/12) eller en Intel i7-9700K (8/8). Men framtiden är som sagt svårare att sia om. Antal kärnor/trådar är dock inte den enda parametern när det gäller hur bra en CPU är i spel, och beroende på vilket spel du spelar så kan olika CPU:er i samma prisklass vara bättre eller sämre.

En till faktor som komplicerar det är att vi är på väg att se nya spelkonsoller. Många datorspel byggs kring vad en spelkonsoll klarar av, och när vi får uppdaterade spelkonsoller innebär det på sikt att speltillverkare kan höja systemkraven på PC-sidan genom att göra mer avancerade spel.

@pv2b Tack så hemskt mycket för ett sånt utvecklat svar!
Jag har också hört att nya konsolerna kommer att bygga på 8c/16t och då förstår jag ju att datorerna måste minst matcha detta för att få en bra upplevelse. Jag antar att jag får stutter osv är för att jag oftast kör några internetflikar, något voiceprogram, några appar och pendlar mellan två skärmar samtidigt, vilket jag är i behov av att ha. och det är där det känns som att processorn inte pallar med, men visst om jag bara har spelet uppe och spelar, så klarar den nog av det, men så ser det inte ut för mig.

Och det är där jag överväger den stora frågan som folk pratar om, om det är värt att uppgradera nu.
Och för min del så känns de ju som att det är det då ja vill kunna ha saker i bakrunden som körs utanför spelet, och som ja sa så finner jag det otroligt störande. även när jag tabbar mellan appar och skärmar samtidigt som jag har spel uppe så finner jag det segt eller laggigt.
Men om man uppgraderar, som i år så kommer det både nytt från intel, och från amd, men vet inte om jag orkar stå ut tills dess haha!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag skulle leva med det till sommaren och kolla på det nya som kommer om du orkar vänta, känns inte som att du känner det som jättekritiskt just nu?

Kan finnas inställningar i spelet som laggar man kan sänka till medium eller så kan det flyta bättre så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle leva med det till sommaren och kolla på det nya som kommer om du orkar vänta, känns inte som att du känner det som jättekritiskt just nu?

Kan finnas inställningar i spelet som laggar man kan sänka till medium eller så kan det flyta bättre så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan man ju göra, men det är ju just det med att jag har saker igång samtidigt, det är ju processorbundet, ja får acceptera att 4c/4t är inget att hänga i granen om du vill ha appar o internetsidor igång haha ;P

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja det kan man ju göra, men det är ju just det med att jag har saker igång samtidigt, det är ju processorbundet, ja får acceptera att 4c/4t är inget att hänga i granen om du vill ha appar o internetsidor igång haha ;P

4/4 hade jag på min gamla q6600 ca 2007, så det känns som att den uppsättningen sjunger på sista versen vid det här laget. Inte ditt fel dock, intel som höll på med dåliga begränsade quadcores alldeled för länge, när du köpte den var den ju bland det bästa som fanns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor haha ja precis, så jag kikar ju som sagt nu efter en uppgradering när ja bestämt mig för vilket håll jag ska gå åt 😅 men skaffar man sig minst 8c/16t så kommer de förhoppningsvis hålla ett tag med spel osv ändå har jag klockat min till 4,8ghz men de är ju mera kärnor och trådar som saknas helt enkelt 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

@medbor haha ja precis, så jag kikar ju som sagt nu efter en uppgradering när ja bestämt mig för vilket håll jag ska gå åt 😅 men skaffar man sig minst 8c/16t så kommer de förhoppningsvis hålla ett tag med spel osv ändå har jag klockat min till 4,8ghz men de är ju mera kärnor och trådar som saknas helt enkelt 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Min mest moderna burk är en laptop med Nvidia 850M, det räcker för mig än så länge så det beror ju helt på vilka krav man har. Troligen finns inställningar i de flesta spel som sänker cpu-belastningen, det beror ju på vad man kan tänka sig att leva med. Din nuvarande cpu är ju snabbare än dagens konsoler i alla fall, men inte lika många samtidiga trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min mest moderna burk är en laptop med Nvidia 850M, det räcker för mig än så länge så det beror ju helt på vilka krav man har. Troligen finns inställningar i de flesta spel som sänker cpu-belastningen, det beror ju på vad man kan tänka sig att leva med. Din nuvarande cpu är ju snabbare än dagens konsoler i alla fall, men inte lika många samtidiga trådar

Nej snabb i enkeltrådat är den, men flertrådat eller flera kärnor , inte så mycket då de är 4c 4t, så uppgradering till 8c 16t blir de snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag tänkte göra en koll, vad tror ni om denna uppgradering, mot min i5 7600k, Corsair Veangence 2400mhz CL14 16gb, MSI z270 s02.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag tänkte göra en koll, vad tror ni om denna uppgradering, mot min i5 7600k, Corsair Veangence 2400mhz CL14 16gb, MSI z270 s02.

https://komponentkoll.se/bild/lvpiE.png

Ser riktigt bra ut! Går att köpa billigare och dyrare av allt, men det känns rimligt balanserat.

Prisskillnaden mellan 3600 eller 3200 ram tycker jag personligen inte är värd det, men bara några hundra i helheten så spelar mindre roll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser riktigt bra ut! Går att köpa billigare och dyrare av allt, men det känns rimligt balanserat.

Prisskillnaden mellan 3600 eller 3200 ram tycker jag personligen inte är värd det, men bara några hundra i helheten så spelar mindre roll

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de är det jag funderar på om de är mer värt att ta 3200 mhz minnen

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nej de är det jag funderar på om de är mer värt att ta 3200 mhz minnen

Då kan man ju fundera på Ryzen 5 3600 också, men jag köper dator så sällan att det skulle vara värt det där lilla extra för att datorn då kanske duger 1 eller 2 år till mot slutet av sitt liv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då kan man ju fundera på Ryzen 5 3600 också, men jag köper dator så sällan att det skulle vara värt det där lilla extra för att datorn då kanske duger 1 eller 2 år till mot slutet av sitt liv

Skickades från m.sweclockers.com

Ja nej, 3700x vill jag ha, och jag är likadan där.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7