Nästa Xbox heter Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har inget emot designen, blir antagligen köp vid release.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Blev själv b r u t a l t besviken på Xbox One X - men detta lär ju vara ett bra snäpp upp. Kände mig faktiskt lite lurad på den maskinen, 4K i 30fps - och inga suveräna titlar enligt mig. Bara "enhanced" såklart, men frågan är om den pallade så mkt mer. Har kvar maskinen men tappat lite tron på xbox, när man lika gärna kan lira på sin pc och koppla mot tv, och dessutom slippa Live abonnemanget på titlar osv. Dessutom tycker jag min maskin är galet slö i uppstarten, och slö även i starta av spel - även om dessa ligger på en ext SSD. Något fel kanske - vet inte...

Hur kände NI gällande Xbox One X ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur kände NI gällande Xbox One X ?

Jag undrar snarare vad du förväntade dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det kanske hade funkat, men form har ju uppenbarligen gått före funktion.

Är ingen spelkonsol-kille i dagsläget. Har en PS4:a men föredrar pc. Men med tanke på priserna på komponenter idag så kanske man tvingas till konsol i framtiden.

Jag önskar bara att alla spel hade gjorts kompatibla för tangentbord och mus även på spelkonsol. Fps med handkontroll är hemskt för mig.

Tror de flesta känner så som har haft pc som "main" plattform, har försökt bli kompis med fps och handkontroller ända sen jag va liten men det fungerar bara inte.
Tangentbord och mus är överlägset, action RPG i FPS är det ända jag brukar reda ut med handkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Tror de flesta känner så som har haft pc som "main" plattform, har försökt bli kompis med fps och handkontroller ända sen jag va liten men det fungerar bara inte.
Tangentbord och mus är överlägset, action RPG i FPS är det ända jag brukar reda ut med handkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp. Håller med. Skyrim funkar bra med kontroll tex. Och resident evil. Konstigt nog funkar Doom rätt bra från soffan med. Varför vet jag inte. Prova om du inte tror mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jepp. Håller med. Skyrim funkar bra med kontroll tex. Och resident evil. Konstigt nog funkar Doom rätt bra från soffan med. Varför vet jag inte. Prova om du inte tror mig.

haha det är lugnt jag tror dig men överlag är det ju ingen höjdare som sagt, det är iallafall så jag upplever det
Hade ju aldrig pallat lira något competitive fps spel på konsol som jänkarna verkar vara glada vid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Jag undrar vad dom tror att dom ska vinna på den förvirrande namnsättningen mer än den förvirrar folk som inte är insatta?

Ingen jättegrej, men folk överlag bör greppa att PS5 är en senare modell än PS4. Oklart hur man ska höfta samma grej med Xbox.

Känns mest som att dom med 360 tog ett beslut om en mer "fancy" namngivning än Sony (1-5), och nu vägrar dom ge med sig och kalla den Xbox 5 eller Xbox V.

Fast då skulle den väl ändå kallas Xbox IV?
Nu blir det ännu mer förvirrande då nya generationen tydligen BARA heter Xbox wtf!!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kozmos:

haha det är lugnt jag tror dig men överlag är det ju ingen höjdare som sagt, det är iallafall så jag upplever det
Hade ju aldrig pallat lira något competitive fps spel på konsol som jänkarna verkar vara glada vid.

Det beror förstås på vad man är ute efter. Vill man vara bäst på ett fps, slå andra online och liknande, så är mus och tangentbord bättre. Spelar man för att slappna av och ha kul så föredrar i alla fall jag att sitta tillbakalutad i soffan med kontrollen framför att sitta vid ett skrivbord. Och genre på spelet spelar förstås roll också, fps är inte jättebra med kontroll men det duger ändå gott för alla single player spel, actionspel typ GTA och liknande funkar generellt bättre med kontroll i mina ögon, utom vissa tillfällen när precisionen i musen hade varit trevlig (typ när man har ett kikarsikte). Däremot finns det ju genrer som inte alls passar att spela med kontroll, varför finns ens Cities: Skylines till Xbox exempelvis. Men det finns ju motsvarande spel som inte alls passar sig att köra med mus/tangentbord också, typ twin stick shooters eller moderna 2D plattformare.

Sen kan det förstås spela in att jag sitter vid ett skrivbord med mus och tangentbord större delen av arbetsdagen i princip varje dag. Det gör mig sannolikt mindre sugen på att gå hem och sätta mig vid ett skrivbord igen liksom.

Det är lite konstigt att mus och tangentbord fortfarande är den bästa kontrollmetoden för vissa typer av spel, de är ju inte alls utformade för spel liksom. Men allt handlar förstås om precisionen i musen. Många spel är uppbyggda på att ha en "analog" kontrollmetod med precision och ett gäng "digitala" knappar. Konsoler har istället ett par analoga joysticks med mindre precision, ett par analoga triggers och ett gäng digitala knappar (de var också analoga tidigare men de har skippat det till nuvarande generationen då de knappt användes och var förstås mer komplicerade). Alla försök att göra en handkontroll som skulle ge samma precision som musen har ju misslyckats. Jag kommer ihåg någon logitech-variant från nittiotalet som hade en kulled i mitten som skulle typ agera mus, funkade inte så bra, steamkontrollen försökte sig på en touchplatta men det funkade inte heller riktigt. Man kan också se Wiis pekkontroller som ett försök att få till mer precision men dels var de inte så precisa och dels så blev det rätt jobbigt för armen att peka på teven konstant.

Permalänk
Medlem

Nintendo påstod ju att konsumenterna inte kunde skilja på WII och WII U så jag tycker nog att Sony är inne på rätt spår angående namngivningen. Det är klart, det blir ju mer komplicerat om man ska envisas med att släppa "pro" och day one varianter och annat tjaffs.
Men ärligt talat börjar MS namngivning på Xbox konsolerna kännas lite knystat.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Fast då skulle den väl ändå kallas Xbox IV?
Nu blir det ännu mer förvirrande då nya generationen tydligen BARA heter Xbox wtf!!?

Ha ha ja precis, du ser ju.... Som en sann Sony fanboy så har jag ju redan med deras namngivning lyckas glömma bort att XboxXXXxXXX missade en generation

Verkar sjukt luddigt nu ja, men det är väl för att dom vill kunna pumpa ut multipla modeller i samma generation som det blir enklare att börja basen med "xbox" och sen lägga på, för att slippa "xbox one S/X/", nu blir det väl då alltså kanske "Xbox Series X" och "Xbox Lowbudget X" osv

Permalänk
Medlem

Gillar namnet.

Xbox Series X: Den mest kraftfulla
Xbox Series S: Den mest prisvärda
Xbox Series C: Cloud

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur kände NI gällande Xbox One X ?

Samma som nu. Löjligt namn... och utformning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Blev själv b r u t a l t besviken på Xbox One X - men detta lär ju vara ett bra snäpp upp. Kände mig faktiskt lite lurad på den maskinen, 4K i 30fps - och inga suveräna titlar enligt mig. Bara "enhanced" såklart, men frågan är om den pallade så mkt mer. Har kvar maskinen men tappat lite tron på xbox, när man lika gärna kan lira på sin pc och koppla mot tv, och dessutom slippa Live abonnemanget på titlar osv. Dessutom tycker jag min maskin är galet slö i uppstarten, och slö även i starta av spel - även om dessa ligger på en ext SSD. Något fel kanske - vet inte...

Själv blev jag positivt överraskad att den öht lyckades köra vissa AAA spel i 4K 60fps. Det trodde jag inte när dom vid utannonseringen skröt om det. Och det är ju den mest kraftfulla konsolen just nu.

Den har fortfarande en gammal och dålig CPU så med tanke på det visste man ju att det inte skulle bli någon mer magi än just hög upplösning etc, visste man inte om det när man köpte den kan jag förstå mer varför man blir besviken kanske.. men å andra sidan vet man ju också om att spelen måste kunna rulla på den sämre Xbox One, det är ju inte en ny generation.

Vet inte hur det är i fallet med Xbox One X men lagringen i Ps4 går över ett långsamt interface så därför kan inte SSD prestera fullt ut, kan ju vara samma i Xbox One X?
Ja om du har en bra speldator så kan du använda den istället, detta borde ses som något positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på vad man är ute efter. Vill man vara bäst på ett fps, slå andra online och liknande, så är mus och tangentbord bättre. Spelar man för att slappna av och ha kul så föredrar i alla fall jag att sitta tillbakalutad i soffan med kontrollen framför att sitta vid ett skrivbord. Och genre på spelet spelar förstås roll också, fps är inte jättebra med kontroll men det duger ändå gott för alla single player spel, actionspel typ GTA och liknande funkar generellt bättre med kontroll i mina ögon, utom vissa tillfällen när precisionen i musen hade varit trevlig (typ när man har ett kikarsikte). Däremot finns det ju genrer som inte alls passar att spela med kontroll, varför finns ens Cities: Skylines till Xbox exempelvis. Men det finns ju motsvarande spel som inte alls passar sig att köra med mus/tangentbord också, typ twin stick shooters eller moderna 2D plattformare.

Sen kan det förstås spela in att jag sitter vid ett skrivbord med mus och tangentbord större delen av arbetsdagen i princip varje dag. Det gör mig sannolikt mindre sugen på att gå hem och sätta mig vid ett skrivbord igen liksom.

Det är lite konstigt att mus och tangentbord fortfarande är den bästa kontrollmetoden för vissa typer av spel, de är ju inte alls utformade för spel liksom. Men allt handlar förstås om precisionen i musen. Många spel är uppbyggda på att ha en "analog" kontrollmetod med precision och ett gäng "digitala" knappar. Konsoler har istället ett par analoga joysticks med mindre precision, ett par analoga triggers och ett gäng digitala knappar (de var också analoga tidigare men de har skippat det till nuvarande generationen då de knappt användes och var förstås mer komplicerade). Alla försök att göra en handkontroll som skulle ge samma precision som musen har ju misslyckats. Jag kommer ihåg någon logitech-variant från nittiotalet som hade en kulled i mitten som skulle typ agera mus, funkade inte så bra, steamkontrollen försökte sig på en touchplatta men det funkade inte heller riktigt. Man kan också se Wiis pekkontroller som ett försök att få till mer precision men dels var de inte så precisa och dels så blev det rätt jobbigt för armen att peka på teven konstant.

Jobbar med vid dator större delen av dagen och spelar nu förtiden konsol ganska ofta men FPS spel går bara inte för mig, singleplayer eller multiplayer det kvittar förutom action rpgs som jag sa tidigare.
Det spelar ingen roll om de utvecklar en kontroll med precision för jag har inte samma precision i tummen som med hela handen, är kanske annorlunda för andra men det är så det är för mig.

Ja "tredjepersons shooter" är sällan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

haha det är lugnt jag tror dig men överlag är det ju ingen höjdare som sagt, det är iallafall så jag upplever det
Hade ju aldrig pallat lira något competitive fps spel på konsol som jänkarna verkar vara glada vid.

Nej competitive är ju helt uteslutet. Speciellt cross platform om man lirar mot folk med mus/tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av MrShizzle:

Citerar det här i tråden så vi kan hitta igen det vid ett senare tillfälle

Uh oh...

https://www.t3.com/news/xbox-series-x-is-not-the-real-name-of...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ta den med ketchup. Smarrigt.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

😉

https://www.sweclockers.com/nyhet/28767-microsoft-nasta-gener...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas