Problem med VPN-server i Telias F@st 5370 router

Permalänk
Inaktiv

Problem med VPN-server i Telias F@st 5370 router

Hej,

Jag försöker få igång VPN-servern på min Sagemcom F@st 5370 router ifrån Telia men jag får det inte att fungera. Jag har aktiverat den i routerinställningarna, försökt att ansluta till den både lokalt och utifrån men det fungerar inte, den vill inte ansluta.
Jag har äveb prövat att återställa den med det har inte hjälpt.
Jag har även pratat med Telias support med det är inget dom känner till något om, jag frågade om de har någon manual till routern för någon sådan fick jag inte med och har inte hittat men det kunde dom inte heller hitta.

Så nu vänder jag mig till Sweclockers och hoppas att det är någon där ute som har en likadan router som kan pröva om deras VPN-server fungerar eller om det bara är min som krånglar eller om någon har någon aning om vad det kan vara för fel.

Permalänk
Medlem

Vad får du för fel när du försöker ansluta?

några saker generellt är ju

rätt anv / lösen / preshared-key (om det är en l2tp anslutning)
rätt ip
Vad är det för enhet du försöker ansluta med?

Permalänk
Medlem

Samma bekymmer

När vi testar "utifrån" får vi: "Negotiation with the server failed" efter cirka 30-40 sekunder. Kan det vara Telia som blockerar trafiken i sin ände trots att routern har stöd för VPN?

Permalänk

Anslut till VPN-server med Technicolor-routrar

Hej, jag har framgångsrikt anslutit till VPN-servern med den publik adressen till min Telia F1-router.

Firewall: medium (default).
VPN Server. enabled

On my iPhone, I added new VPN connection with type L2TP with following settings:
Type: L2TP
Description: Telia router VPN
Server: Public IP of my router, e.g., 21X.XXX.XXX.XXX
Account: VPN Username (that I have added to my Telia router)
RSA SecureID: disabled
Password: VPN User password (that I have added to my Telia router)
Secret: copy/paste IPSec pre-shared key from the Telia router

Det fungerade perfekt. Ingen omstart krävs för routern.

Notera: I början fick jag ett felmeddelande som "Förhandling med servern misslyckades" efter cirka 30-40 sekunder. Det här problemet uppstod när jag använde IPsec-typ VPN i min iPhone. Det här problemet löstes när jag använde L2TP som VPN-typ.

Jag hoppas att detta kan hjälpa någon som vill ansluta till sina Technicolor Telia eller Telenor-routrar (kanske F1, F@st 5370e, TG799VAC-serien etc.) utifrån att ha ett säkert internet. LYCKA TILL!

Permalänk

The first cut is the deepest

Alphalion, du är den första jag har stött på, läst om, sett på nätet eller hört talas om från kompisars eller deras kompisars kompisar osv osv. Att Telia inte har någon användarmanual eller instruktion är verkligen tveksamt. VId ett tillfälle blev jag hänvisad till ngn betalsupport. Ska man betala som ett gammalt 071.nummer för att få del av manualen till en tjänst man köpt?

KUdos to you!

John