Billig 55" eller 65" TV. spelar märket någon roll?

Permalänk
Medlem

Billig 55" eller 65" TV. spelar märket någon roll?

Jag ska köpa en "extratv" till spelrummet som jag ska koppla min Nintendo Switch till. Har kollat på en Ultra HD 4K. Spelar det någon roll vilket märke eller är skärmarna identiska? Samt har något/några märke bättre kvalitet?
Har kollat på denna:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-65pus6504-12-65...

Finns det bättre alternativ till ett liknande pris? eller finns det anledning att gå upp något i pris?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Be: Alla moderna TV använder 4K-paneler sedan ett par år. Ifall en TV:n i butiken idag har en FullHD-panel är det oftast en OEM-modell baserad på äldre, enklare och sämre tillverkning.

För en extratv i sovrummet är det ofta lite sak samma vad du väjer i budgetklassen. Det handlar mer om att välja funktioner du behöver, snarare än att räkna med att något är bättre eller sämre i bildkvalitet

Philipsmodellen du tittar på i 6-serien hör till deras enklaste ordinarie modeller. Finns ännu enklare Philips av den typen ovanför. Generellt rekommenderar jag att hålla sig till de etablerade märkena och originaltillverkarna även i budgetklassen. Detta eftersom du högre grad vet vad du får och kan enklare finna information om hur apparaten fungerar.

Genomgång av TV-utbudet: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Permalänk
Medlem

Är inte någon märkes fanboy men vet flera stycken som haft problem med philips som varit allmänt buggiga dock i billigare klassen. Samsung vet jag ett par som dött har själv lagat än för dem oftast kör usla kondensatorer.

Lg har bra lätt använt smart system sony panasonic är nog annars rätt bra byggda.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@pompa_kumla: Jag är en som köte en Philips 55 tum med ambilight i 6-serien tror jag det var. Fick problem med Netflix appen bland annat och tyckte den var aningen seg i äövrigt. Blir aldrig mer en Philips för min del. Min första platt-tv var en LG och hur nöjd som helst med den, sedan en Sony även den hur bra som helst sett till hur allt funkade, sen var det inte monsterkvalité på bilden men det får man ju betala för.

Funderar själv på en LG SM8200, 55 tum för ca 6800 kr just nu. Känns som en hyfsat bra billigt val, inte bästa TVn men ändå precis snäppet över budgetklassen som Thomas @Laxpudding berättar i sin tv-guide här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Köp!
https://www.webhallen.com/se/product/302956-TCL-55-55EP660-4K...

TCLs EP-serie har en "hög lägstanivå" och med tanke på priset samt android TV så är det bara att slå till.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blev en LG 55tums Nanocell SM8200 för 6690 kr på komplett, med tanke på att köpa en OLED nästa år efter att PS5 släppts och man vet mer vad som passar perfekt till den osv.

Men en sak jag är nyfiken på.
Senast jag hade en 4K-tv var när jag hade en Philips 55PUS6803/12.
Min fråga då är om man ställer den tvn mot LGs SM8200 hur mkt bättre är den ena mot den andra?

Är LGs ett litet snäpp upp om man tänker sig PS4 Pro gaming?
Eller är det tyyyyp samma "skit"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Blev en LG 55tums Nanocell SM8200 för 6690 kr på komplett, med tanke på att köpa en OLED nästa år efter att PS5 släppts och man vet mer vad som passar perfekt till den osv.

Men en sak jag är nyfiken på.
Senast jag hade en 4K-tv var när jag hade en Philips 55PUS6803/12.
Min fråga då är om man ställer den tvn mot LGs SM8200 hur mkt bättre är den ena mot den andra?

Är LGs ett litet snäpp upp om man tänker sig PS4 Pro gaming?
Eller är det tyyyyp samma "skit"?

Ska man ändå upp i 7000 känns det som en oled från 2018/2019 är mer värd (de brukar vara nere i under 10000 hyfsat regelbundet på reorna)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@JexxitS: Philips 6-serie är deras budgetserie och har precis allt det som utmärker budgetserier med att det är enklare paneler och ofta inte specificerat vilken typ av panel eller tillverkare. Du får vad du får med en sådan modell. Philips generellt har rätt höga latenser i spelläget och det var först med 2019-utbudet de verkade få ned latensen mot 20-25 ms. Annars har de länge legat runt 40-50 ms vilket är ganska högt.

LG:s 8-serie är vanligtvis LG:s egna paneler och "Nanocell" är definitivt LG:s egna paneler och deras bästa LCD-paneler med högre kvalitet på färgåtergivningen, särskilt vid HDR. LG har också lägre latenser på sina LCD:er i spelläget, närmare 15 ms.

Så helt klart är LG SM82 en bättre modell. Men det beror också på vad man jämför ur perspektivet "bättre". Ifall din gamla (tja, 2018-modell) Philips PUS6803 har en VA-panel kan den ha högre kontrastförhållande till exempel. Men vara sämre på kanske allt annat.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ditt svar gjorde mig tillfreds ändå

Kommer förövrigt aldrig mer köpa en Philips TV, hade problem med Netflix-appen på den och deras plattform (eller vad det heter?) var ganska segt och dåligt. LG har ju webOS som jag hört massa gott om av flera som recenserat TVs av LG.

Har överlag alltid haft bra LG-elektronik iaf så bra erfarenheter från dom.