Flashade om bios (nedgradering) på Asus-moderkort. Saknar UUID m.m.

Permalänk
Medlem

Flashade om bios (nedgradering) på Asus-moderkort. Saknar UUID m.m.

Har suttit och väntat på att Asus ska få tummen ur och uppdatera B350-F med AGESA 1.0.0.4 så att virtualisering fungerar som det ska igen, vilket det inte gör i dagsläget. Men tröttnade då Asus ALDRIG uppdaterar bios för detta moderkort verkar det som.

Nåväl, hittade lite guider och verktyg för att flasha om bios, vilket nu är gjort. Blev bios 4207 vilket fungerar bra efter flashningen.
(Värt att notera är att jag hade uppdaterat till ett bios som inte gick att nedgradera ifrån p.g.a. uppdatering av support för nya Ryzen-cpu:er)

Nåväl, nu visar det sig att verktyget jag använde inte fick med moderkortets serienummer eller UUID. UUID har jag för mig Windows anävnder sig av för aktivering av Windows. Mitt Windows har inte deaktiverat sig, men vet inte vad som händer vid omformatering.

Finns det någon här inne som har koll på modifiering av Bios för att återställa UUID och serienummer för moderkortet i BIOS?
Jag har provat FD44Editor, som är byggt just för Asus-moderkort och för att peta tillbaka denna information, men detta program
verkar inte stödja mitt moderkort då den inte sparar ned bios-filen efter uppdatering.
Det var ganska många år sedan denna editor uppdaterades och när jag kollade källkoden för den så verkar inte mitt moderkort stödjas heller (för nytt).

Så nu undrar jag om någon har koll på något annat verktyg för att modifiera bios och peta tillbaka UUID och serienummer samt eventuellt korretk MAC-adress för nätverkskortet. Jag har sparat denna info innan jag flashade om bios.

Tack på förhand.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Hej. Får börja med att säga att jag kan inte hjälpa dig. Vad jag vill säga är att om du inte får svar här eller medan du väntar så se om det finns något på reddit.com

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam

@SanTeoX: Tror inte att Windows går på serienummret, det går mera på, vilka komponenter som finns på moderkortet.
Vad jag gör numera är att jag har ett MS konto, där kan jag knyta mina licenser till detta konto, vid aktivering efter uppgradering, går jag bara in och associerar min nya maskin till min gamla licens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@-=fredrik=-: Tror inte att Windows går på serienummret, det går mera på, vilka komponenter som finns på moderkortet.
Vad jag gör numera är att jag har ett MS konto, där kan jag knyta mina licenser till detta konto, vid aktivering efter uppgradering, går jag bara in och associerar min nya maskin till min gamla licens.

Tror Windows använder sig av en kombination av komponenter och moderkortets UUID (inte samma som serienumret).
Gjorde en ominstallation av Windows och blev aktiverat direkt, så verkar funka utan också.

Tyvärr står det "My Manufacturer" , "My Model" överallt i program som skriver ut vad för tillverkare och modell det är nu 😄 Men men, spelar ju ingen stor roll. Mitt serienummer är också MB-1234556890 numera 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |