Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Hedersmedlem

En helt annan grej, det känns lite riskabelt att köpa just nu. Vi är ju mitt uppe i ett teknikskifte där elbilar blir mer och mer populära. Hur snabbt det kommer gå är svårt att säga, men såna här teknikskiften brukar ju vara lite av karaktären "ketchupeffekten". När det väl börjar gå så kommer det hända jäkligt snabbt. Kommer det det verkligen finnas en andrahandamarknad för alla dessa nya bilar med förbränningsmotor som byggs?

Kan vara tryggare att leasa om man behöver bilen nu. Då vet man i alla fall att man inte sitter där med svarte petter med en bil ingen vill köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Ytterligare förtydligande, det är alltså inte min situation jag vill diskutera utan mer generellt, hur folk tänker alltså.
Det är ju inte helt ovanligt att människor köper bil för 300k med inte alltför hög inkomst, tror ni att de prioriterar den upplevda statushöjningen av fin bil (subjektivt förstås) så pass att man faktiskt tar lån som sträcker sig uppemot 15år?

Jag personligen är inte inkluderad riktigt i ovan hypotetiska tanke, jag tjänar bra (åtminstone i förhållande till mina omkostnader) och klarar ganska lätt 3k/mån, jag har dessutom en befintlig bil som vid inbyte sannolikt ger en halvering av de 300k jag använder som exempel. Jag behöver dock komma upp lite i storlek på bil + att jag nu vill köra bekvämare när jag börjat bilpendla dagligen (och nej, kommunalt är INTE ett fungerande alternativ).

Skickades från m.sweclockers.com

Tar du lån via banken (swedbank iaf) så måste bilen vara avbetald innan den är 10 år gammal. Jag köpte en passat 2010 för 4 år sedan, 2016. Gav 139k på bilfirma. 20% kontant/inkl inbytesbil (minimum via vanlig bank). Tog lånet på 4 år ( den inte får vara äldre än 10 år när den är avbetald som sagt). Jag fick 2% ränta och betalade ca 2300 kr/månad. Lånet var på ca 105k. Betalade av lånet efter ca 3 år.
Köper man nya bilar så är det i regel restvärde banken/bilfirman räknar på och med restvärde å 50%. Dvs du ska avbetala 30%+20%(handpenning) på 3 år. Det är väldigt få som klarar av att betala av en bil för +300k på 3 år.

En bil som är 3-4 år gammal anser jag vara det "bättre" alternativet då största värdeminskningen skett. och jag bryr mig inte så mycket om status utan vill ha skapligt problemfritt ägande och lägger pengarna på hög istället för på bil

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En helt annan grej, det känns lite riskabelt att köpa just nu. Vi är ju mitt uppe i ett teknikskifte där elbilar blir mer och mer populära. Hur snabbt det kommer gå är svårt att säga, men såna här teknikskiften brukar ju vara lite av karaktären "ketchupeffekten". När det väl börjar gå så kommer det hända jäkligt snabbt. Kommer det det verkligen finnas en andrahandamarknad för alla dessa nya bilar med förbränningsmotor som byggs?

Kan vara tryggare att leasa om man behöver bilen nu. Då vet man i alla fall att man inte sitter där med svarte petter med en bil ingen vill köpa.

Jag håller helt med om det, funderat på det senaste åren faktiskt. Det är en av anledningarna till att jag valt att köpa elbilar istället för motorstarka tyska bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag håller helt med om det, funderat på det senaste åren faktiskt. Det är en av anledningarna till att jag valt att köpa elbilar istället för motorstarka tyska bilar.

KOmmer bli mitt val nästa gång jag byter också Sambon har redan beställt en. Sparar en del pengar.

Edit: Om man bortser ifrån handpenning. Men räkna inte med den då det blir ungefär samma om man köper en nyare bil bränslemotor

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Grundregel är ju att det man lånar till ska vara absolut senast betald när den är värd noll, så man inte har lån på något som inte har något värde kvar, så ny bil ska man amortera minst 50% de tre första åren. Så amorteringen stämmer överens med värdeminskningen.

Jag la upp rak amortering fem år på nya bilar tidigare. (annuitet är också styggelse, eftersom amorteringstakten är låg i början, när värdetappet är som störst...).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Grundregel är ju att det man lånar till ska vara absolut senast betald när den är värd noll, så man inte har lån på något som inte har något värde kvar, så ny bil ska man amortera minst 50% de tre första åren. Så amorteringen stämmer överens med värdeminskningen.

Jag la upp rak amortering fem år på nya bilar tidigare. (annuitet är också styggelse, eftersom amorteringstakten är låg i början, när värdetappet är som störst...).

Skickades från m.sweclockers.com

Risken är att även en rak amortering blir lite långsam om man räknar med att amportera rakt tills att bilen är värd noll!

Värdeminskningen är ju som du skriver jättestor i början, och risken finns att om man t.ex. får en totalskada på bilen eller att man plötsligt behöver sälja av annan anledning så kan det man får ut på försäkringen eller det man får bilen sålt för inte tillräclkigt för att täcka lånet.

Permalänk
Rekordmedlem

Amortera snabbare än bilen tappar i värde för annars har du inga marginaler att sälja bilen för att kunna bli skuldfri utan fastnar i en lånefälla om det händer nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Risken är att även en rak amortering blir lite långsam om man räknar med att amportera rakt tills att bilen är värd noll!

Värdeminskningen är ju som du skriver jättestor i början, och risken finns att om man t.ex. får en totalskada på bilen eller att man plötsligt behöver sälja av annan anledning så kan det man får ut på försäkringen eller det man får bilen sålt för inte tillräclkigt för att täcka lånet.

Jo, så man måste betala av i raskt tempo, därav max fem år på ny bil, första året täcker många märkesförsäkringar inköpspriset vid totalskada.

Min nuvarande som jag tog ut för knappt ett år sen har tappat ca 10.000kr per månad och det är ingen extrem bil, övre medelklass skulle jag säga. Har man inte råd med det så ska man inte köpa det heller. (jag betalade med inbytesbil+sparpengar, så inget lån och jag kan leva med värdetappet även om det givetvis ser sjukt ut när man skriver ut beloppen så här... nu minskar ju dock tempot på värdetappet per månad och jag brukar ha mina bilar i fyra-fem år senaste bilen hade då ca 45% av inköpspriset kvar i värde, då efter fyra år och 7000mil)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Att el-bilar skulle ta över världen så snabbt är väldigt överdrivet.
Det är inte så enkelt att alla skulle gå över till el-bilar om bara bilpriserna sjönk till samma nivå som de Japanska bilarna.

Folk pratade om att dieselbilar skulle förlora all sin värde på marknaden för att ingen kommer att vilja äga en dieselbil efter de nya reglerna om körförbud i stan o dylikt men flera år senare, ser vi fortfarande lika många, om inte fler, dieselbilar på vägarna.
Det kommer alltid finnas ett behov/marknad för förbränningsmotorer.

Alla bor inte i en villa eller har lätt tillgång till en laddplats i närheten av deras lägenhet.
Infrastrukturen som krävs för el-bilar, är inte heller något man fixar på ett par år, speciellt i ett avlångt land som Sverige.

För en stor majoritet av köparna så är en bil med en förbränningsmotor det enda praktiska valet, oavsett bilpriset.

Det kommer ta lång tid innan el-bilar ens kommer upp till 50% av marknaden och vänta bara på reaktionerna när snacket om kilometerskatt drar igång på allvar eller att de tar bort alla bonusen för el-bilar.

Nej, idag kan man lugnt köpa en ny bil med förbränningsmotor utan rädslan att vakna upp dagen efter och se att el-bilar är det enda som tillåts på gatorna.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Avstängd

Ett normalt billån är på 60 eller 72 månader, alltså 5 eller 6 år. Ni som pratar om att betala av på två år och så har nog inte köpt någon hyfsat ny och dyr bil. Ska man betala av 300 000 på 2 år blir det 12 500 per månad bara i amorteringar.

Skrivet av pv2b:

En helt annan grej, det känns lite riskabelt att köpa just nu. Vi är ju mitt uppe i ett teknikskifte där elbilar blir mer och mer populära. Hur snabbt det kommer gå är svårt att säga, men såna här teknikskiften brukar ju vara lite av karaktären "ketchupeffekten". När det väl börjar gå så kommer det hända jäkligt snabbt. Kommer det det verkligen finnas en andrahandamarknad för alla dessa nya bilar med förbränningsmotor som byggs?

Kan vara tryggare att leasa om man behöver bilen nu. Då vet man i alla fall att man inte sitter där med svarte petter med en bil ingen vill köpa.

Jo. Jag leasade av denna anledning. Jag har inte möjlighet att ladda en elbil där jag bor eller ens på jobbet så det var inget alternativ. Skulle jag köpt en bensinbil så hade jag varit orolig för andrahandsvärdet om tre år när det är dags att sälja, så bättre att låta handlaren eller finansiären ta den risken. Sen får man ofta bra deals på leasing så det behöver inte vara dyrare i slutändan.

Permalänk
Medlem

Skulle först räkna lite på hur mycket man är villig att betala i månaden så man klarar sig och har pengar över till annat roligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett normalt billån är på 60 eller 72 månader, alltså 5 eller 6 år. Ni som pratar om att betala av på två år och så har nog inte köpt någon hyfsat ny och dyr bil. Ska man betala av 300 000 på 2 år blir det 12 500 per månad bara i amorteringar.

Jo. Jag leasade av denna anledning. Jag har inte möjlighet att ladda en elbil där jag bor eller ens på jobbet så det var inget alternativ. Skulle jag köpt en bensinbil så hade jag varit orolig för andrahandsvärdet om tre år när det är dags att sälja, så bättre att låta handlaren eller finansiären ta den risken. Sen får man ofta bra deals på leasing så det behöver inte vara dyrare i slutändan.

De kanske inte belånar hela bilen? Själv köpte jag en billigare kontant på firma, rätt gött att slippa vara låst till en kostnad.
Annars är väl 5år standard. De är nog främst de som har lite svårt för att räkna med procent och räntor som binder sig på långa lån. iofs får väl vissa till en låg ränta genom att baka ihop det med huslånet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av birdman:

Att el-bilar skulle ta över världen så snabbt är väldigt överdrivet.
Det är inte så enkelt att alla skulle gå över till el-bilar om bara bilpriserna sjönk till samma nivå som de Japanska bilarna.

Folk pratade om att dieselbilar skulle förlora all sin värde på marknaden för att ingen kommer att vilja äga en dieselbil efter de nya reglerna om körförbud i stan o dylikt men flera år senare, ser vi fortfarande lika många, om inte fler, dieselbilar på vägarna.
Det kommer alltid finnas ett behov/marknad för förbränningsmotorer.

Alla bor inte i en villa eller har lätt tillgång till en laddplats i närheten av deras lägenhet.
Infrastrukturen som krävs för el-bilar, är inte heller något man fixar på ett par år, speciellt i ett avlångt land som Sverige.

För en stor majoritet av köparna så är en bil med en förbränningsmotor det enda praktiska valet, oavsett bilpriset.

Det kommer ta lång tid innan el-bilar ens kommer upp till 50% av marknaden och vänta bara på reaktionerna när snacket om kilometerskatt drar igång på allvar eller att de tar bort alla bonusen för el-bilar.

Nej, idag kan man lugnt köpa en ny bil med förbränningsmotor utan rädslan att vakna upp dagen efter och se att el-bilar är det enda som tillåts på gatorna.

Elbilar behöver dock inte gå till 100% marknadsandel overnight för att det ska innebära en stark nergång på tillgång, och därmed andrahandsvärde, på bilar med förbränningsmotor. Det är inte så att jag tror att plötsligt kommer hela Stockholm-Göteborg-Malmö bli Miljözon 3.

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat som mekaniker i nästan 30 år, inte nu längre, och anser att bensinbilar är att föredra om de är några år gamla.
Det är svinpriser på dieselbilar bl.a partikelfilter, nox katalysatorer samt spridare m.m .
Vissa bilar har t.o.m partikelfilterbyte i servicen, någonstans runt 12000 mil.
Visst, dieselbilen drar mindre men ser man till reparationer m.m så är bensinaren att föredra.
Sen är det ju klart kul med alla elfordon, men ...
Inte gött att vara ägare till elbilen ner batterierna börjar lägga av

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Bästa måste väl vara att köpa en billig bil, sen spara ihop till en dyrare och köpa den

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Lånar aldrig till konsumtionsvaror, så 0 månader.

Permalänk
Medlem

Låna gör man för investeringar (hus, bostadsrätt), inte en bil som sjunker i värde..

Finns extremt vettiga bilar för under 100k.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt nya bilar för runt hundra papp om man kan tänka sig en småbil.
Köp bara för hel..te inte Renault

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

@cbtcp: När jag hjälpte morsan att köpa bil så gick det inte att finansiera lånet på längre tid än 7 eller 8 år totalt med bilen som säkerhet. Det var den längsta tiden som fanns på flera så kallade "billån" som jag jämförde med åt henne.

Det är ju inte helt orimligt heller tycker jag. Värdeminskningen på bilen och slitaget ökar ju så pass med åren att jag tvivlar på att en långivare vill tillåta att man finansierar en bil på 15 års tid med den som garanti. Bilen kommer ju vara värd väldigt lite mot sitt ursprungliga värde efter de 15 åren. Redan efter 7-8 år så har värdet långt mer än halverats. Lägg därtill att det blir väldigt svårt att försöka spekulera i den exakta värdeminskningen och värdet på bilen när lånet är klart vilket ju gör att ifall något händer mot slutet av den perioden, säg en krock eller liknande så kan situationen uppstå att bilen är värd mindre än själva lånet som kvarstår och det är ju ett problem.

Personer som köper svindyra bilar med sämre ekonomi skulle jag spekulera i gör det med blancolån. Alltså lån utan säkerhet. Alternativt att de har en bostadsrätt eller liknande som de belånar upp för att köpa en flashig bil som de annars egentligen kanske inte haft råd att finansiera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

En helt annan grej, det känns lite riskabelt att köpa just nu. Vi är ju mitt uppe i ett teknikskifte där elbilar blir mer och mer populära. Hur snabbt det kommer gå är svårt att säga, men såna här teknikskiften brukar ju vara lite av karaktären "ketchupeffekten". När det väl börjar gå så kommer det hända jäkligt snabbt. Kommer det det verkligen finnas en andrahandamarknad för alla dessa nya bilar med förbränningsmotor som byggs?

Kan vara tryggare att leasa om man behöver bilen nu. Då vet man i alla fall att man inte sitter där med svarte petter med en bil ingen vill köpa.

Skrivet av Aktsu:

Jag håller helt med om det, funderat på det senaste åren faktiskt. Det är en av anledningarna till att jag valt att köpa elbilar istället för motorstarka tyska bilar.

Jag har varit sugen på elbil länge men drar mig lite för det av samma anledning som ni, fast tvärtom. När tekniken går framåt som den gör, hur kan man vara säker på att ens moderna fina elbil fortfarande är aktuell efter några år. Man vill ju inte gärna att det helt plötsligt dyker upp ny överlägsen teknik som gör ens gamla bil helt oattraktiv på begagnatmarknaden. Sen tycker jag elbilarna varit alldeles för dyra hittills också.

On topic så håller jag med inlägget av Xyborg.

Edit: Min senaste bil köpte jag utan inbyte för 139K och löste lånet på 7 månader. Men då hade jag sparat en del innan. Har aldrig tagit fordonslån på längre än 5 år och alltid löst det i förtid.

Permalänk

Bilar köper man kontant. Har man inte råd, köp en billigare bil.

Min V60 MY17 tog jag i och för sig ett litet lån på, ca 20 %, men det är för att räntekostnaden var lägre än det jag sparade på fri försäkring under ett halvår. Men jag har pengarna på banken och kan lösa ut den vilken dag som helst.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Ändå lite småkul att läsa hur pc-fans rackar ner på ett bilköp för att det är dumt rent ekonomiskt. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Amortera snabbare än bilen tappar i värde för annars har du inga marginaler att sälja bilen för att kunna bli skuldfri utan fastnar i en lånefälla om det händer nått.

Det är ju därför det är krav på minst 20% handpenning när du tecknar ett lån med bilen som säkerhet. Just för att du inte ska kunna hamna i en sån situation. En långivare kommer inte tillåta att du amorterar lägre än värdeminskningen om det är en vettig sådan.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft lån måste nog ta lite vid hus köpt men bil nej har jag bestämmt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Lånar aldrig till konsumtionsvaror, så 0 månader.

Helt på din linje, bilar m.m skall köpas kontant.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Personligen klarar jag en kostnad på ca. 3000:-/mån men så höga summor tror jag knappast alla har råd med, så då måste lånelängden öka.

Nu vet jag inte hur du räknar dina 3000:-/mån men spontant skulle jag säga håll dig till kollektivtrafik/cykel om det är din budget för bil för det täcker bara värdeminskningen på en nyare bil i den prisklassen och tittar man på en äldre bil med lägre pris är det hög risk att reparationer hamnar på liknande belopp i snitt. Sen kommer alla andra kostnader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu vet jag inte hur du räknar dina 3000:-/mån men spontant skulle jag säga håll dig till kollektivtrafik/cykel om det är din budget för bil för det täcker bara värdeminskningen på en nyare bil i den prisklassen och tittar man på en äldre bil med lägre pris är det hög risk att reparationer hamnar på liknande belopp i snitt. Sen kommer alla andra kostnader.

Å hur mycket lägger du på ditt transportfordon??

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Rekordmedlem

Teknikens värld brukar räkna ut de verkliga kostnaderna, de billigaste bilarna hamnar kring 30 kr milen, kör man väldigt lite så tar värdeminskningen en större andel av kostnaden och där börjar det på ca 25 000 kr per år så om man har kör väldigt lite och har en Dacia så kanske den realistisk går att klara för 2500 kr i månaden bara för bilen men det lär ju dessutom i praktiken tillkomma avgifter för tex parkering så om man inte har minst 3000 kr per månad att lägga på bil så är det ingen bra ide qatt ens överväga att skaffa en oavsett vilken bil det handlar om såvida det inte är ett "vrak" och man skruvar själv och inte kör så mycket för det lär ju i så fall handla om en gammal bil som ändå kostar minst 20 kr milen.
https://teknikensvarld.se/sa-mycket-kostar-bilen-milkostnad-v...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är 25 årig student, har inte köpt en bil själv än.
Är uppvuxen med att en bil köper man kontant och ej med pengar man inte har. Känns idiotiskt, Sveriges befolkning är bland de mest belånade i Europa...

Två lån kan jag tänka mig ha i livet, CSN och hus.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Jag satt och funderade mellan billån och privatlån, när jag skulle köpa en bil för 100k.

Slutade med att jag valde privatlån genom Handelsbanken, på 5 år med ränta just då på 5.3% och den är nu på 5.8% efter nästan 17 månader.

Betalar in cirka 2100:- per månad och då är amorteringen på 1667:-.

Fördelen med privatlånet är ju att jag äger bilen och kan sälja den till sommaren eller om nått år, utan att banken klagar.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4