Permalänk

Dator och TV på samma nätverk

Jag har en stationär PC och en Samsung smarttv.
De ligger på samma nätverk via kabel.
Det fanns en tid då funktionen "sänd till enhet" fungerade.
Visserligen utan SRTfiler men ändå. Nu får man bara " enhet hittades inte".
Det fanns en tid då datorn dök upp som en ikon i tvn. Det gick att välja
mellan katalogerna och spela musik video och foton.
Jag har Plex media server. Ett hemlighetsfullt program som på sin höjd
surrar lite i hårddisken när man startar den. Verkar inte finnas något användarinterface.
Plex klarar att visa stillbilder i tvn men inte video.
Jag blev rekommenderad att prova Emby. Den stöder chromecast men verkar inte
kunna hantera undertexter (SRT filer).
VLC sägs stöda Chromecast. Den visar filnamnet men sedan blir det svart i tv-rutan.
USBminne verkar vara det enda som funkar men då får man ju inte med undertexten förstås.
Kan det vara uppdateringar av Windows 10 som ställer till det. Det funkade ju förr.
Det är verkligen konstigt att det inte skall gå varken med chrome cast eller lokalt nätverk
att skicka en videofil från datorn till tvn år 2020.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att teven bara supportar SMB v1.
Denna stängdes av i Windows 10 av säkerhetsskäl.
Går att slå på igen i Windows 10.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Nu har jag aktiverat SMB v1. Tyvärr så förändrade det ingenting av det ovanstående utom Plex som numera inte verkar funka alls. Ser inte datorn längre.
Emby är för övrigt ett underligt program. Verkar inte kunna startas med mindre än att man
startat om datorn. Har någon någon annan erfarenhet får ni gärna höra av er.