Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Datorbygge från Inet - max 10 000 kr

Permalänk
Medlem

Datorbygge från Inet - max 10 000 kr

Hej!

Såg att Inet har en kampanj just nu där bjuder på monteringen om man uppfyller de här kriterierna:
Välj vafri ett Intel-kompatibelt moderkort från ASUS
Välj ett grafikkort från ASUS nedanför
Lägg till monterings-artikeln nedanför samt resterande komponenter

Lite sugen på att sätta ihop ett paket men har dålig koll på komponenterna. Budgeten är för bara datorn och den ska användas framförallt till spel. Behöver inte kunna maxa grafiken men ändå klara de senaste spelen. Även en del surf och film.

Går det att sätta ihop ett vettigt paket inom ramarna för fri montering eller bör man satsa på en AMD Ryzen istället? Har inte möjlighet att bygga från delar så måste vara monterat och alla komponenter från Inet.

Uppskattar all hjälp!

Visa signatur

MSI K8N-e Neo4 Platinum Edition, AMD Athlon 3000+ 1,8 GHz "Winchester", TT Big Typhoon, 1024 MB Corsair Value S, Leadtek 6600 GT TDH 128 MB, Zalman VF-700 AlCu, 200 GB Seagate + 250 GB Western Digital + 320 GB Seagate, Aspire X-Infinity

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Vad skall du spela? FPS? MMORPG? AAA? Stretegispel? Titlar?
Vad har du för skärm? Upplösning? 1080p? 1440p? 4K? Uppdateringsfrekvens? 60Hz? 75Hz? 100Hz? 120Hz? 144Hz? 165Hz? 180Hz? 200Hz? 240Hz? Addaptiv sync? Freesync? Gsync?
Bryr du dig om chassits utseende? Behöver datorn vara knäpptyst? Hur mycket lagring behöver du?

Skrivet av winghold:

Såg att Inet har en kampanj just nu där bjuder på monteringen om man uppfyller de här kriterierna:
Välj vafri ett Intel-kompatibelt moderkort från ASUS
Välj ett grafikkort från ASUS nedanför
Lägg till monterings-artikeln nedanför samt resterande komponenter
Går det att sätta ihop ett vettigt paket inom ramarna för fri montering eller bör man satsa på en AMD Ryzen istället?

ASUS och Intel är typ de dyraste märkena i PC branschen.
Kommer antagligen bli billigare att bara välja andra märken och betala för monteringen om man kollar på samma prestanda.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13380148

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13380181

Intel bygget må vara billigare, men har mycket sämre CPU prestanda, men det märks inte så mycket i spel...

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:
Stort tack för ditt svar!

Spelmässigt så är det nästan helt uteslutande MMORPG. Skärm vet jag inte riktigt men har verkligen inga höga krav där. Finns det moderna grafikkort som inte passar med vissa skärmar?
Chassit bryr jag mig inte så mycket om utseendemässigt men hade varit skönt att inte behöva sätta in massa extrafläktar.
Vad gäller lagring så räcker 1 TB mer än väl.

Ska kika på de två alternativen, tack för hjälpen!

Visa signatur

MSI K8N-e Neo4 Platinum Edition, AMD Athlon 3000+ 1,8 GHz "Winchester", TT Big Typhoon, 1024 MB Corsair Value S, Leadtek 6600 GT TDH 128 MB, Zalman VF-700 AlCu, 200 GB Seagate + 250 GB Western Digital + 320 GB Seagate, Aspire X-Infinity

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av winghold:

Spelmässigt så är det nästan helt uteslutande MMORPG. Skärm vet jag inte riktigt men har verkligen inga höga krav där. Finns det moderna grafikkort som inte passar med vissa skärmar?

Vilka MMORPG?
Så du har ingen skärm idag, utan du skall köpa det?
Nej nej, alla vettiga gaminggrafikkort passar med alla skärmar.
AMD grafikkort funkar bättre med Freesync skärmar medan Nvidia grafikkort funkar bättre med Gsync skärmar.
Att jag frågade var för att veta hur mycket grafikprestanda som behövs.

Skrivet av winghold:

Chassit bryr jag mig inte så mycket om utseendemässigt men hade varit skönt att inte behöva sätta in massa extrafläktar.

Med det här chassit följer bara en fläkt. För bästa prestanda vill man sätta in en fläkt till.
Bra alternativ som redan har 2 fläktar är Fractal Design Focus G, Fractal Design Meshifhy C, Phanteks P400A & Lian Li LANCOOL ONE (gillar det inte personligen, inte snyggt, men sägs vara bra).

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|