Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Öppna lödda MX-brytare?

Vill öppna upp och smörja switcharna. När jag kollar på Youtube öppnar de enkelt MX-brytare som är fastlödda men det känns omöjligt på mitt Varmilo VA88M tangentbord med MX-brown switchar. Går det verkligen?

Jag har bänt ganska hårt så att plasten är på väg att ge med sig och gå sönder men de poppar inte upp som i videos på Youtube

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

@bennyfax: Det beror på om brytarna är monterade direkt på kretskortet eller med en metallplatta mellan brytarna och kretskortet.

Att montera med platta är det i särklass vanligaste eftersom det ökar stabiliteten, men innebär oftast att brytarna inte går att öppna utan att löda loss dem eftersom plattan spärrar hakarna på brytarna. Det finns ett fåtal tangentbord med plattor speciellt designade för att tillåta att brytarna öppnas, men det handlar då mest om tangentbord designare av entusiaster och som säljs som kit.

Permalänk
Medlem

@perost Tack, då vet jag varför jag nästan bröt sönder skiten

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.