Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Netflix sänker videokvaliteten med 30 procent för att avlasta internet

Permalänk

Känns som att Youtube är en större bandbreddstjuv isåfall, gissningsvis är det fler som kollar YT än Netflix

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Känns som att Youtube är en större bandbreddstjuv isåfall, gissningsvis är det fler som kollar YT än Netflix

https://www.sweclockers.com/nyhet/29323-youtube-sanker-videok...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Vad jag förstod i tidningen i morse är våra leverantörer inte ens i närheten av att nå kapacitetsbrist.
Gissar att andra delar ev Europa har sämre infrastruktur (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag skulle nog säga att det som är mer i vanlig ordning är lekmän som försöker mästra de som faktiskt har någon koll på ämnet. Att den du svarade talat om att det handlar om stake att kunna stänga ner var dråpligt roligt när det snarare är helt tvärtom. Skönt att Sverige försöker att inte överreagera, samt accepterar situationen som de kunniga beskrivit. Det är lätt att bara göra som andra då man har ryggen fri.

Ja, alla andra länder bara överreagerar. Låt viruset härja fritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vi är i ett läge i modern tid som aldrig skådats innan, och folk gnölar likt ettåringen som inte fick stoppa sina blöta fingrar i väggkontakten. Varför är folk i den här tråden så förbannat egoistiska? Beslutet är pragmatiskt för att alla som vill ska få tillgång till tjänsterna utan att infrastrukturen, och alltså alla som använder den, ska lida.

Det är tillfälligt. Er missunnsamhet är enastående.

Finns 2 mynt av detta i min mening jag har inget problem med varför dom gör det men hur dom gör det är det viktiga

Äkligt: utnyttja en rådande världskris för att göra mer pengar alltså sänka 30% på sin kvalite utan några andra åtgärder för sina betalande kunder

Bra utförande: sänka kvaliten och kompensera betalande kunder på något vis.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Än verkar dom inte sänkt bitrate, fortfarande 15.25 Mbps på 4k material.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Woaini:

Vad jag förstod i tidningen i morse är våra leverantörer inte ens i närheten av att nå kapacitetsbrist.
Gissar att andra delar ev Europa har sämre infrastruktur (?)

Det är exakt det som gör att jag vänder mig mot beslutet.
Detta handlar inte om något som behöver göras, det handlar om visa beslutsamhet, om än onödig sådan, handlar också om att slå oss i huvudet.
"- Nu är det minsann kris, ni skall minsann inte ha det för bra!"

Hade detta behövts, hade jag inte "gnällt", som så många vill kalla det, vad som är berättigad kritik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

***snip/mod***

Sony har ingått samarbete med Netflix för att med sina absoluta toppmodeller erbjuda tv-tittande av "bio-standard"- en funktion som man betalar ett högt prispremium för. Därav känns det väldigt tråkigt att Netflix väljer att gå den enkla vägen och strunta i sina högt betalande kunder.

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /Kent, moderator
Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Sänkt kvalité => sänkt månadsavgift, det är det enda rätta både logiskt- och moralmässigt.

Som det är nu får Netflix en gratis PR-skjuts, och kunderna blir ensidigt drabbade, vilket inte är ok.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Än verkar dom inte sänkt bitrate, fortfarande 15.25 Mbps på 4k material.
https://i.imgur.com/lFDOkyN.jpg

Kollade mitt Netflix nu och det som skulle vara 4k har nu 3,15 Mbps/ 1080p. Det är väl OK så länge det inte blir sämre än så!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Men detta ÄR kopplat till smittspridningen, om näten inte pallar med är det flera samhällsfunktioner som inte kommer fungera. Vissa ISPer får kanske problem och folk kan inte arbeta hemifrån och måste då ta sig till jobbet och utsätta både sig och andra för potentiell smittspridning.

Ytterst svagt kopplat.

I en lång konsekvenskedja så är det ett svepande försök att minimera de ekonomiska effekterna för företag som (i de flesta länderna på eget bevåg!!) ber sina anställda att (försöka) jobba hemifrån. Inte alla kan göra det, och för Kreti och Pleti sjunker verkningsgraden på arbetet betänkligt. En (i de flesta fallen liten) del av detta är kvalitén och kapaciteten på din internetanslutning.

Fundera på hur många som i normalfallet kan arbeta på distans med fullgod kapacitet OCH fyller en essentiell samhällsfunktion OCH i dagsläget hindras att göra detta helt p.g.a. grannarna streamar Netflix under arbetstid. Börjar det klarna hur pass klena de faktiskt bevekelsegrunderna är, även om man kan hitta ett litet korn? Fanns det verkligen noll substans så hade det högst sannolikt inte genomförts.

Permalänk

Läste den artikeln efter

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kollade mitt Netflix nu och det som skulle vara 4k har nu 3,15 Mbps/ 1080p. Det är väl OK så länge det inte blir sämre än så!

Ursäkta jag frågar, jag har bara mina ögon att använda med för att se om det är sämre eller inte. Men hur får ni fram dessa siffror?
Använder PC, iPad samt AppleTV4K för att titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Ursäkta jag frågar, jag har bara mina ögon att använda med för att se om det är sämre eller inte. Men hur får ni fram dessa siffror?
Använder PC, iPad samt AppleTV4K för att titta.

Vet tyvärr bara hur man får fram det på en LG tv. Där trycker på man info i, har man inte en sån knapp på fjärrkontrollen, så finns den i deras LG TV Plus app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Ursäkta jag frågar, jag har bara mina ögon att använda med för att se om det är sämre eller inte. Men hur får ni fram dessa siffror?
Använder PC, iPad samt AppleTV4K för att titta.

Ctrl-Alt-Shift-D bör funka på PC afaik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Pincett:

Har Netflix på min LG OLED65E6V-Z och ser det när jag trycker på Info-knappen på fjärrkontrollen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kollade mitt Netflix nu och det som skulle vara 4k har nu 3,15 Mbps/ 1080p. Det är väl OK så länge det inte blir sämre än så!

Samma här förutom jag får ut 4-5Mbps/1080p beroende serie och film ska sägs ska visas i 4K förutom polar som kommer upp i hela 6,9Mbps och i hela 1440p 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ctrl-Alt-Shift-D bör funka på PC afaik.

På datorn får jag Playing bitrate (a/v): 128 / 460 (960x540) WTF?!?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag får detta när jag visar på projektorn (genom nya Edge):

Samma genom appen, fast 192 på ljud.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Haziza:

Netflix sägs upp omgående med andra ord om priset inte ändras!

Det e inte mer än rätt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Så vi säger upp om inte netflix sänker med 30% typ 50:-? Ehm näe. Kan bjuda på det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja, alla andra länder bara överreagerar. Låt viruset härja fritt

Om du tror att alla länder agerat annorlunda så har du nog missat en del information, och om du inte anser att Sverige tagit några åtgärder så är du antingen extremt dåligt påläst eller har inte en seriöst nog nivå för att göra en diskussion meningsfull. Alla har heller inte anledning att göra samma saker eftersom olika länder har olika situationer, och visst har det kommit kritik mot att vissa länder överreagerat med kostsamma åtgärder som inte fungerar mer än att skjuta upp exakt samma händelseförlopp.

Min poäng var dock inte att det finns ett tydligt rätt svar, för det gör det inte. Även experterna vet inte alla faktorer kring det här viruset. Det ändrar dock inte på hur dumt det är att det finns folk helt utan utbildning i frågan som uttrycker sig starkt och förolämpande om vad som är rätt och fel då okvalificerade gissningar inte har större värde när facit inte finns. Jag förstår att smittskyddsforskare osv har uttryckt frustration då jag själv skulle bli irriterad om en massa nollor utan utbildning kom och skulle lära mig hur mitt jobb fungerar.

Permalänk
Medlem

Så länge jag kan få min Pörr 4k, kan inte ens klaga på Netflix är inte jag som betalar. Lol

Permalänk
Medlem

Säg upp Netflix om ni är så kränkta av att ni inte har tillgång till Netflix Calibrated Mode. Covid-19 blir mycket värre än det vi upplever nu. Folkvett borde ju vara något de flesta har. Tydligen inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Känns som att Youtube är en större bandbreddstjuv isåfall, gissningsvis är det fler som kollar YT än Netflix

https://omni.se/amazon-prime-sanker-kvaliteten-pa-sin-videost...

Permalänk
Medlem

Bättre operatörerna hade sänkt deras abbonemang med 30% så att FRA får en ärlig chans att hinna lagra och övervaka allt!

Permalänk
Medlem

Knuffade bort ungarna från Tv'n för att kolla hur det såg ut på annat än barnprogrammen. 15.25Mbit / 2160 som bäst, ser ut att variera duktigt mellan filmerna.

Permalänk
Medlem

Blir det rabatt på abonnemanget då. Jag får 30 procent sämre kvalitet så dra av det på priset tack.
Säger upp abonnemanget idag om jag inte får svar från dem idag att jag får rabatt på priset. De trodde de skulle få en klapp i axeln och gratis reklam av alla tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kan garantera dig att det finns någon typ av underlag.

Till och med flera artiklar om problem i Italien.

"e amount of data passing through Telecom Italia SpA’s national network has surged by more than two-thirds in the past two weeks, the company said."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-12/housebound...

"Although Italy's internet may be coping with the massive surge in traffic, there's sure to be some further spikes over and above current levels in the next few weeks. For example, Doom Eternal launches on March 20 and requires a 40-50GB download depending on whether you decide to play on console or PC. As leaving home to purchase a physical copy is going to be frowned upon or forbidden by worried parents, there's sure to be a surge in digital downloads of the game across the country next week."

För att inte tala om risken för överbelastningsattacker! Skulle någon sätta ett botnätverk på att driva upp trafiken i europa just nu när efterfrågan är större än någonsin skulle man inte bara lättare nå sitt mål med överbelastning, man skulle dessutom orsaka största möjliga effekt på europas befolkning!

Skrivet av Ozzed:

Använder inte streamingtjänster men skulle nog förstå beslutet om jag gjorde det. Är det verkligen kapacitetsbrist är det bättre att den kapacitet som finns används för produktivitet och informationsspridning än "lyx" som Netflix. Dock kommer väl frågan väckas om reducerad kostnad som motsvarar den reducerade kvaliteten, vilket också är vettigt, tycker jag.

Underhållning och informationsspridning är samhällskritiskt i det här läget. jag skulle argumentera att tjänster som nätflix är samhällskritiska i det här skedet. Allt som kan möjliggöra största möjliga lugn under längsta möjliga tid. Problemet blir om detta leder till att europeerna kommer att bli försoffade och slutar att ifrågasätta sina demokratiskt styrda organ...

Skrivet av Olegh:

Det är en ovidkommande "åtgärd". Många av de drakoniska försöken att kontrollera smittspridningen är ju åtminstone någorlunda konkret kopplade till *drumroll* smittspridningen!

Jag förstår att många inte ens kommer märka av detta tilltaget men det är bara ytterligare en grej som indikerar att världen har blivit knäpp. Vi behöver färre sådana signaler inte fler.

Det är detta också. Genom att säkra att det finns bandbredd åt alla kommer färre att lockas att ge sig ut i samhället under en längre tid och därigenom minska spridningen. Man måste ha gjort bedömningen att en ström som måste cacha stup i kvarten kommer att upplevas sämre än en ström med något lägre bildkvalitet.

Skrivet av Pl4yGround:

Alla avkall är OK i coronas namn, eller? Höja priset för att sen sänka kvalitén. För mig som har 4K-abonnemanget så är det under all kritik. Det är en privat verksamhet som jag ger pengar till för att dom ska leverera en tjänst som motsvarar mina förväntningar. Nej, jag har sagt upp mitt Netflix nu.

Skönt att du har alternativ! Jag önskar dig lycka till i jakten på en ny strömningstjänst som inte talar om vilka begränsningar de tillämpar för att alla skall ha möjlighet att strömma material över internet. Jag har samma frågeställningar som dig om vilka avkall vi är beredda att göra i Coronans namn. Framförallt de ekonomiska och demokratiska konsekvenserna funderar jag över och om vi genom dessa begränsningar i rörelsefrihet och ekonomisk frihet räddar fler liv än vad det kommer att kosta på ett par års sikt?

Skrivet av ZalZeRoz:

Jobbar som IT tekniker själv, få ordning på sina lösningar är något som får fixas senare. Tiden för mig att fixa ett problem som innebär byte av hårdvara har gått ifrån 1-2 arbetsdagar om jag måste beställa hem hårdvaran till 1-2 veckor. Rutinerna för fysiska besök där jag jobbar är hårda och då jobbar jag inte hos en ISP eller någon annan drake. Jag tyckte att vi hade strikta rutiner men har hört mardrömmar kring andra större ställen där samma jobb lätt kan ha ännu högre ledtider.

Att anta att det bara är att fixa direkt om ett problem uppstår i den situation vi är i är felaktigt. Huruvida detta är ett problem i Sverige eller inte, vet vi det? Har någon frågat ISPer om trycket på nätverket ökat markant och om dom anser att dom har underkapacitet i sina nät i denna situation?

Hur kan det vara så svårt?!? Det är ju bara att....
Vad kommer det sig att de inte tänkte på det här grundläggande banala redan från början???
Hur svårt kan det vara?

Folk har dessvärre generellt ingen aning om vilka komplexiteter som döljer sig bakom varje enskild förändring. Mycket av det som samhället idag bygger på är produkten av miljontals timmar av utveckling och anpassning mellan olika standarder och protokoll på en nivå som mycket väl går att jämföra med raketforskning...

Skrivet av dagas:

Inget stort problem så länge de inte begränsar antal timmar och liknande men det börjar bli skrämmande vad alla länder nu gör. Att rekommendera folk är en sak men att sätta folk i mer eller mindre husarrest som de gjort i många länder när de inte ens är smittade är skrämmande. För att inte tala om Norge som ville kringgå rilsdagen under kristiden. Rätt som det är får vi en Palpatine som inte vill bli av med makten sen.

Det är självklart viktigt att bekämpa smittan men om vi sen skapat fascist eller kommunist stater när allt är över förlorar vi så mycket mer än vad smittan innebär.

Som sagt lite sämre kvalite på netflix är inget stort problem men det är allt tillsammans som gör en lite mörkrädd.

Det är många långtgående restriktioner som ges laglig grund nu som inte är genomtänkta och som aldrig skulle komma på tanken annars. Att ge regeringen rätt att stänga skolan? Ett ganska stort intrång i det kommunala självbestämmandet som nu bara är genomfört. Restriktioner i rörelsefrihet i ett EU vars uttalade mål är fri rörlighet? Vi håller på att kontruera en perfekt storm här med effekter som vi inte kan överblicka just nu och som jag är rädd kommer att begränsa demokratin och möjligheterna till medbestämmande länge!

Skrivet av Kwirek:

Är fundersam över vilka grupper av arbetare som behöver konstant sitta i videomöten för att utföra sina jobb. Det måste ju vara enormt många då det tydligen sänker hela internetinfrastrukturen?

Kanske teatertrupper kör sina repetitioner med varandra i VR?

T.ex är det alla ungdomar som har sin undervisning över video-strömmar och upplagda YT-klipp just nu. Det är alla som försöker komma undan tristessen genom att ägna sig åt internetförströelse etc. Om vi hushållar med kapaciteten kommer den att räcka långt, men det finns begränsningar, så frågan är följande: Vad händer om de inte begränsar bandbredden? Är ständiga avbrott medan cachning pågår att föredra framför att inte kunna se innehållet i något sämre upplösning? Skulle det vara bättre att alla fick en tids-slot tilldelad när de kunde titta på Netflix/YT/annan strömningstjänst? Då gäller det att passa på de vardagskvällar man är tilldelad bandbredd, för på onsdag och fredag får man ingen bandbredd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Om du tror att alla länder agerat annorlunda så har du nog missat en del information, och om du inte anser att Sverige tagit några åtgärder så är du antingen extremt dåligt påläst eller har inte en seriöst nog nivå för att göra en diskussion meningsfull. Alla har heller inte anledning att göra samma saker eftersom olika länder har olika situationer, och visst har det kommit kritik mot att vissa länder överreagerat med kostsamma åtgärder som inte fungerar mer än att skjuta upp exakt samma händelseförlopp.

Jag saknar kunskap om epidemiologi men kommer ganska långt med att läsa på genom att följa läkare, doktorer och rapporter på nätet. Det gäller att använda sunt förnuft och sålla information i vanlig ordning. Jag sålde lyckligtvis mitt aktieinnehav för en och en halv månad sedan när jag började inse vad som började hända. Jag anser att FHM inte har gjort de åtgärder man kunnat i tid. Det värsta misstaget var förmodligen att inte uppmana till självkarantän när man varit ute och rest i södra europa när det uppdagades vilken smittspridning som skett där.

Nu har vi allmän och kanske stor smittspridning i Stockholm men vidtar fortfarande inga drastiska åtgärder.

"Det är inte acceptabelt att arrangera diskotek där man tränger ihop sig på en liten yta, för det är en samhällsfarlig sjukdom, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndigheten om att klubbar och dylikt fortfarande håller öppet i städerna."

Tror han att man stänger igen bara för att han påstår att det inte är acceptabelt?

"Man bör fundera på om man verkligen ska åka till turtistområden i fjällen, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndigheten."

Det är många som redan bokat. Tror inte det är någon som avbokar för att han säger att man bör fundera lite över det...

Nej, vi får helt enkelt se vad som händer om ett par veckor...