Flickvän behöver hjälp med reglerteknik (Chalmerskurs)

Permalänk
Medlem

Flickvän behöver hjälp med reglerteknik (Chalmerskurs)

Vet att ni på forumet alltid är hjälpsamma och ställer upp, så hoppas att detta rop på hjälp kan leda någonstans.

Min flickvän pluggar kemiteknik på Chalmers och är just nu inne på sin master. Hon är bra i skolan och brukar få de högre betygen, men har en kurs i reglerteknik efter sig som har blivit något slags spöke. Hon har kuggat den två gånger om jag minns rätt, och jag upplever att hon har fått någon slags mental block som gör att hon har svårt att plugga för just den här tentan. Tyvärr har hennes kompisar inte visat så stor hjälpsamhet, och det har gått så långt att hon vill hoppa av studierna på grund av kursen. Jättesynd för bara en kurs skull tycker jag. Själv är jag inte ingenjörsutbildad, så har inte mycket att bidra med.

Jag undrar helt enkelt om någon här har några tips eller förslag på läroresurser som kan hjälpa? Det skulle också tror jag vara superbra med tutoring (typ Skype får det väl bli i Coronatider) on någon av er har kursen färskt i minnet, kommer självklart betala för det.

Permalänk
Medlem

För de flesta i min årgång var det statistikkursen som fick folk på fall Alla har nån kryptonit, men lösningen för mig var alltid att fokusera på att plugga gamla tentor. De följer ofta ett mönster i vilka frågor som kommer, skit i allt annat och spika några solklara poäng. Sen kan man alltid skrapa ihop lite småpoäng här och där och iaf klara godkänt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Som gammal chalmersstudent får jag nog anse att det där sitter i hennes huvud. Reglertekniken man läser på kemi är matte på synnerligen grundläggande nivå. De fyra räknesätten typ. Har hon fixat analysen och linalgebran och tagit sig till masterutbildningen, bör den där reglerkursen vara en bagatell.

Går det möjligen att få in henne på nån slags applicerat intresse för det? Det är perfekt tid att börja odla grejer nu. Nån slags totalt overkilldrivhus där man alltid håller perfekta nivåer på allt kunde ju vara lite roligt att få till. Teoretisk shit blir oftast mer normaliserad när man ser nån slags praktisk nytta av den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

För de flesta i min årgång var det statistikkursen som fick folk på fall Alla har nån kryptonit, men lösningen för mig var alltid att fokusera på att plugga gamla tentor. De följer ofta ett mönster i vilka frågor som kommer, skit i allt annat och spika några solklara poäng. Sen kan man alltid skrapa ihop lite småpoäng här och där och iaf klara godkänt.

Bra tips! Har försökt leta lite men hittar bara tentor för andra programs reglerteknik, antar att de skiljer sig en del? Kursansvarige läraren har tagit ner de gamla tentorna som låg ute för att det inte skulle bli "för lätt".

Permalänk
Medlem

Brukar alltid vara något kurs som är svår för kemister. I lund var det hållfasthetslära som alla bäva över. Tyckte själv att analytisk kemi var rätt trist så missade en tenta, sommarjobbade därefter inom organkemi då man fick applicera dessa kunskaper så lärde mig tillräckligt för att klara tentan lätt. Kanske går att få något sommarjobb på universitet som rör reglerteknik + något område av intresse?

Permalänk

Bara plugga... Reglerteknik på universitet är en teoretisk kurs. Jag ser inget annat enkel väg än att just lära sig vad som ingår i provet. Speciellt inte när det bara är en grundkurs.
Det är en helt annan sak om det är något svårare som kräver en väldigt stor insikt i området. Men för denna reglertenta känns väldigt ineffektivt då man ej behöver ha denna kunskap.

Se det lite som man har problem att köra upp med bil. Att då ge sig in och öva på anda fordon som motorcykel, segelbåt, grävare, lastbil etc. Ja, det är säkert bra kunskaper att ha. Men det är väldigt ineffektiv övningar om man endast vill klara uppkörningen för bil och inget mer.
Så läs de sidor läraren rekommenderar och öva på gamla tentor.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Bra tips! Har försökt leta lite men hittar bara tentor för andra programs reglerteknik, antar att de skiljer sig en del? Kursansvarige läraren har tagit ner de gamla tentorna som låg ute för att det inte skulle bli "för lätt".

Gamla tentor brukar vara allmänna handlingar. Bara att skriva till studentkansli eller dylikt och be att få en kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Bra tips! Har försökt leta lite men hittar bara tentor för andra programs reglerteknik, antar att de skiljer sig en del? Kursansvarige läraren har tagit ner de gamla tentorna som låg ute för att det inte skulle bli "för lätt".

Jag har gamla Reglerteknik tentor för Datateknik programmet på Chalmers om du vill ha. Det är dock tentor ifrån 2013 och 2015

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Om läraren säger att det blir för 'lätt' så är det ett bra tecken på att tentorna håller sig liknande varje gång, och läraren vill inte göra nya. I sådana fall kan studenter som gjort tentan tidigare vara en utmärkt källa för information om vilka frågor som anses viktiga av läraren och kommer vara med igen.

Medans det är lite tråkigt från ett utbildningssyfte så är gamla tentor det bästa för att ta sig igenom. Det är apmycket jobb att skriva en helt ny tenta då det innebär att studieplanen också måste korrigeras och nya lektioner måste skrivas, och det är inte kul alls (framförallt inte om studenterna är medel till ointresserade). Det gör man bara en gång innan motivationen dör helt.

Se om du kan få tag på en tenta. Funkar inte det gå till andra studenter och be dem om antingen deras tentor om de hämtat ut dem, eller hör efter om de kan minnas några frågor. Det brukar finnas några vänliga människor på student- och kurs- kårerna med som gärna hjälper till.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Bra tips! Har försökt leta lite men hittar bara tentor för andra programs reglerteknik, antar att de skiljer sig en del? Kursansvarige läraren har tagit ner de gamla tentorna som låg ute för att det inte skulle bli "för lätt".

Jag läste kursen för några månader sedan på elektro vilket jag antar kanske är en något svårare variant, men det är en tuff kurs som kräver mycket tid. Framförallt är det viktigt att verkligen greppa linjära system och transformer innan man har en chans att greppa reglertekniken.
Jag rekommendera Chalmerstenta.se här samlar chalmers studenter många tentamensteser på egen hand. Allt finns där inte men mycket finns!