Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

För folk som inte kan ladda hemma så är garanterat Bee månadskostnad billigaste alternativet

Kostar 399 Sek och ingår fri laddning annars tar dom 5 kr/kwh på DC alt 3 Kr/Kwh på AC.
https://bee.se/kundservice/laddabonnemang/

Dom har också ett alternativ att man betalar en lägre kostnad + kwh pris som är lägre om man ej kör samma sträckor.

Träffat på människor vid Dc laddaren vid handelsplatsen som bor i Hyresrätt i stan som valt detta alternativ och dom behöver aldrig tänka på kostnaden då det är en fast månadskostnad oavsett om dom kör 100 mil eller 2000 mil.

Tänk och få en fast månadskostnad på Bensin macken

Fast i Östersund finns gratis laddare via AC på dom flesta mataffärerna med 11 Kwh/AC sedan finns 22 Kw laddare placerade inom staden som är dedikerat för Elbilsplatser men som någon uppger tillkommer parkeringsavgifer inom staden men det gör det oavsett.

Sedan går det att ladda på jobbet med vanlig stick kontakt om det krisar under arbetstiden som kommer fylla på ström i 8 timmars tid.

Allt handlar om att lära om sina vanor och när man är inne i den nya rutinen så är det nya normala läget och sedan finns det många gratis AC/DC laddare placerade runt om i landet.

Men Både UK & Norge har fixat laddare efter gatorna i storstäderna som London & Oslo så handlar om efterfrågan som alltid när man ser denna så bygger man infrastrukturen ganska logiskt då det kräver lönsamhet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Beror ju helt på vad man jämför med, min Model S var rätt ekonomiskt gångbar jämfört med den RS 5 jag kollade på, till och med jämfört med en RS 3 hade den varit rätt vettig. En Model 3 är definitivt ekonomiskt gångbar mot en Audi RS 3/4 eller BMW M3, och då har jag mestadels betalat runt 3 kr/kWh (om jag räknar med att jag fått betala extra för parkering vid laddning också).

Behöver inte vara prestandabilar heller, jag tittade också på en vanlig Audi A5 med 245 hästar innan jag köpte min Model 3 och rent ekonomiskt var den på samma nivå eller dyrare (beroende på om man ville ha en relativt basutrustad eller ej), och då är det en mycket långsammare bil.

Det som är problemet idag är att det finns inte många elbilar med lång räckvidd som motsvarar en diesel med liten motor så ekonomiskt blir det ett stort hopp då man betalar för en dyrare typ av bil utöver eldriften.

Där träffade du huvudet på spiken för mig i alla fall, jag vill ha en stabil bil med god komfort nästa uppgradering, ingen sportbil vilket alla bra elbilar verkar vara.
Då vi har rätt oförmånliga regler för tjänstebil i Sverige kör alla på jobbet med sina privata för utökad körersättning (40kr/mil). Det är förmånligt med en lite äldre bil, i mitt fall en Hyndai i30 från 2010, men sätter även ett tak på vad som är rimligt att uppgradera till. Då värdeminskningen på en dyrare bil krossar kalkylen.

Där kommer nästa problem gällande Elbilar idag och det är att jag ingår i kategorin förare som faktiskt kör långa sträckor och inte bara pendlar ett par mil till kontoret.
Ska jag ha en bil som klarar 40+, mil i 110-120 Km/h i sträck till kund så börjar bilarna bli dyra även om jag kollar på begagnatmarknaden.
Ska jag vara riktigt petig så skulle bilen klara 50+ mil på motorvägen eller 30mil motorväg, 2h laddning på kunds parkering och sen 30mil hem men dessa resor blir det inte mer än tiotalet av per år så kanske kan acceptera något extra laddstop när det väl händer.

Har säkert missat något men tror i princip det billigaste alternativet som uppfyller mina behov är en begagnad Tesla, då pratar vi 5år gammal bil på säkert 15k mil för kanske 500k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Beror ju helt på vad man jämför med, min Model S var rätt ekonomiskt gångbar jämfört med den RS 5 jag kollade på, till och med jämfört med en RS 3 hade den varit rätt vettig. En Model 3 är definitivt ekonomiskt gångbar mot en Audi RS 3/4 eller BMW M3, och då har jag mestadels betalat runt 3 kr/kWh (om jag räknar med att jag fått betala extra för parkering vid laddning också).

Behöver inte vara prestandabilar heller, jag tittade också på en vanlig Audi A5 med 245 hästar innan jag köpte min Model 3 och rent ekonomiskt var den på samma nivå eller dyrare (beroende på om man ville ha en relativt basutrustad eller ej), och då är det en mycket långsammare bil.

Det som är problemet idag är att det finns inte många elbilar med lång räckvidd som motsvarar en diesel med liten motor så ekonomiskt blir det ett stort hopp då man betalar för en dyrare typ av bil utöver eldriften.

Jag tycker inte riktigt jämförelsen håller. RS5 och M3 är ganska extrema bilar och Model 3 är inte det på alls samma sätt. Även om accelerationen från stillastående är jämförbar så är det väldigt mycket mer som gör dessa modeller till prestandabilar, vilket Model 3 inte är. Och det är bara sportigheten, tittar man andra aspekter som man förväntar sig i en "premium"-bil så är Model 3 också ganska långt efter även basmodellerna A5 och 3-serie med mer normal motor.

Tesla är trevliga på många sätt och de har ett rejält försprång på några områden, batteriteknik, offentlig laddning och acceleration främst, men de är efter mer traditionella biltillverkare på många andra områden. Fit and finish, komfort, ljudnivå, design. Många är mer än villiga att ta den kompromissen och det är ju jättetrevligt för dem, men man ska inte få för sig att det inte är en kompromiss.

Sen får man förstås räkna på totalkostnaden över hela ägandeperioden, och den varierar mycket mer för en elbil beroende på vad man har för laddmöjligheter, och väga det mot vad man får. Vill man främst ha låga ägandekostnader så finns det förstås massvis med bilar som har lägre totalkostnad än en Tesla även om man har gratis el på jobbet exempelvis (även om det varierar beroende på hur långt man kör förstås, och hur andrahandsvärdet kommer att utveckla sig), även om det i många fall innebär sämre utrymmen och så. Är man bara ute efter kraftig acceleration så är en Tesla ganska svårslagen för priset (om man håller sig till nya bilar), men det finns ju sportiga bilar som är billigare totalt sett. Även om de inte har samma kraftiga acceleration så kan de ha andra aspekter som "höjer sportigheten". Personligen tycker jag inte Nürburgring är ett jättebra test men det är ju liksom det som bilbranschen och biljournalisterna har landat i när det gäller prestanda, och där ser man att Tesla inte riktigt är en sportbil trots snabb acceleration. Sen kanske man behöver praktikaliteten också, med bagageutrymme, plats för passagerare och så parat med prestanda och en förhållandevis låg totalkostnad och då ser Tesla bra ut. Speciellt om man har överseende med de brister de har i finish och så. Men som sagt är det en kompromiss precis som alla andra bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker inte riktigt jämförelsen håller. RS5 och M3 är ganska extrema bilar och Model 3 är inte det på alls samma sätt. Även om accelerationen från stillastående är jämförbar så är det väldigt mycket mer som gör dessa modeller till prestandabilar, vilket Model 3 inte är. Och det är bara sportigheten, tittar man andra aspekter som man förväntar sig i en "premium"-bil så är Model 3 också ganska långt efter även basmodellerna A5 och 3-serie med mer normal motor.

Ja visst är RS5 och M3 extrema, men tar du ut dem på småvägar eller jämför hur involverande de är när man kör i trafiken så kommer Model 3an ge dem en rätt bra fight. Låg tyngdpunkt gör väldigt mycket här och det märks, även snabb åtkomst till vridet gör väldigt mycket. På bana när man tar saker till bristningsgränsen lär det vara annorlunda men jag ser inte mening med att ta ut en 4-dörrars sedan på bana.

Jag tycker inte heller basversionerna av A5 och 3-serien är speciellt mycket före om jag skall vara ärliga, man måste klicka i väldigt mycket lull-lull för att de skall kännas märkbart mer premium (men gör man de känns de väldigt trevliga). Utan massa lull-lull skulle jag aldrig ta de bilarna då de blir rätt meningslösa. Sen tål jag inte deras infotainmentsystem heller så det blir en stor minuspost från mig.

Skrivet av snajk:

Tesla är trevliga på många sätt och de har ett rejält försprång på några områden, batteriteknik, offentlig laddning och acceleration främst, men de är efter mer traditionella biltillverkare på många andra områden. Fit and finish, komfort, ljudnivå, design. Många är mer än villiga att ta den kompromissen och det är ju jättetrevligt för dem, men man ska inte få för sig att det inte är en kompromiss.

Sen får man förstås räkna på totalkostnaden över hela ägandeperioden, och den varierar mycket mer för en elbil beroende på vad man har för laddmöjligheter, och väga det mot vad man får. Vill man främst ha låga ägandekostnader så finns det förstås massvis med bilar som har lägre totalkostnad än en Tesla även om man har gratis el på jobbet exempelvis (även om det varierar beroende på hur långt man kör förstås, och hur andrahandsvärdet kommer att utveckla sig), även om det i många fall innebär sämre utrymmen och så. Är man bara ute efter kraftig acceleration så är en Tesla ganska svårslagen för priset (om man håller sig till nya bilar), men det finns ju sportiga bilar som är billigare totalt sett. Även om de inte har samma kraftiga acceleration så kan de ha andra aspekter som "höjer sportigheten". Personligen tycker jag inte Nürburgring är ett jättebra test men det är ju liksom det som bilbranschen och biljournalisterna har landat i när det gäller prestanda, och där ser man att Tesla inte riktigt är en sportbil trots snabb acceleration. Sen kanske man behöver praktikaliteten också, med bagageutrymme, plats för passagerare och så parat med prestanda och en förhållandevis låg totalkostnad och då ser Tesla bra ut. Speciellt om man har överseende med de brister de har i finish och så. Men som sagt är det en kompromiss precis som alla andra bilar.

Klart det är en kompromiss, vad sa jag något annat? Jag pratade ju rent ekonomiskt, och då handlar allt om vad man skulle köpt istället. Alla värderar vi olika saker och jämför då med olika bilar vilket ju var hela min poäng.

För mig var det RS5, M3 och liknande jag kikade på och då var både en Model S och Model 3 rätt vettiga ekonomiskt. Och som jag sa var de rätt vettiga ekonomiskt sett mot en vanlig A5 eller Volvo också.

Skrivet av lanbonden:

Har säkert missat något men tror i princip det billigaste alternativet som uppfyller mina behov är en begagnad Tesla, då pratar vi 5år gammal bil på säkert 15k mil för kanske 500k.

Skulle nog säga att en Model 3 LR AWD skulle nog kunna vara billigare över tid faktiskt. Beroende på ålder och hur man bor kan man spara in en hel del på att bara behöva halvförsäkring, den drar rätt markant mindre el och man slipper reparationer med 4 års nybilsgaranti. Relativt låg ränta vid finansiering på nybilsköp hos Tesla gör också att man sparar in lite, om man nu inte lägger det på bostadslånet.

I övrigt tror jag den skulle fungera för dig faktiskt beroende på var du kör, kanske skulle behöva stanna till en kort stund ibland men tror nog inte du skulle störa dig på det. Iaf om du kan ladda hemma.

Permalänk
Medlem

Tittade lite på polestar 2, den verkar lite intressant ändå, synd att laddningen blir åt skogen för dyr med ionity men å andra sidan är det ju hemmaladdning som måste vara målet.
Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt intresserad av elbilar, men än så länge enbart i teorin. Sitter och "fönstershoppar" vid datorn ibland men det är för dyrt i inköp, inte praktiskt nog för mig med hus, småbarn och hund och räckvidden skulle stressa mig på semestern, då vi har långa sträckor att köra och tider att passa med rätt liten tidsmarginal. Det lär ju lösas så småningom, men än så länge sitter jag stilla i båten.

Vet inte om det tagits upp i tråden, men jag är dessutom rätt nyfiken på hur man ska skala upp Sveriges elförsörjning för att klara av alla elbilar om det blir betydligt fler.

Sverige har ca 5 miljoner personbilar i trafik. Säg att 10% blir elbilar om några år: 500 000 elbilar á 11kw blir enormt mycket extra för elnätet att hantera runt 16-18 tiden på vardagar (worst case, dvs om alla laddar samtidigt och om samtliga kör 3-fas laddning). Hur löser tex Norge sin nuvarande situation?

Edit: kikade på elbilsstatistik.se och enligt dem finns ca 40k helt batteridrivna fordon i Sverige. Rätt många ändå, även om majoriteten är laddhybrid om det drivs med el.

Dessutom en del helt elektriska motorcyklar. Det hade jag inte tänkt på innan. Vill gärna ta mc-körkort och på en hoj som är för nöjesåkande spelar ju inte räckvidden lika stor roll. Någon som testat mc som går helt på el?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tittade lite på polestar 2, den verkar lite intressant ändå, synd att laddningen blir åt skogen för dyr med ionity men å andra sidan är det ju hemmaladdning som måste vara målet.
Vad tror ni?

Jag tror den kommer bli riktigt trevlig faktiskt, inte riktigt samma räckvidd enligt WLTP som en Model 3 men helt klart mer än godkänt. Kommer nog vara tystare och bekvämare också, det intressanta kommer att bli att se hur laddkurvan och förbrukningen i motorvägsfart ser ut. Tycker personligen Polestar 2 är snyggare också :).

Som du är inne på så tycker jag inte det spelar någon större roll att Ionity kostar mycket, i det stora hela blir det inga stora pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Där träffade du huvudet på spiken för mig i alla fall, jag vill ha en stabil bil med god komfort nästa uppgradering, ingen sportbil vilket alla bra elbilar verkar vara.
Då vi har rätt oförmånliga regler för tjänstebil i Sverige kör alla på jobbet med sina privata för utökad körersättning (40kr/mil). Det är förmånligt med en lite äldre bil, i mitt fall en Hyndai i30 från 2010, men sätter även ett tak på vad som är rimligt att uppgradera till. Då värdeminskningen på en dyrare bil krossar kalkylen.

Där kommer nästa problem gällande Elbilar idag och det är att jag ingår i kategorin förare som faktiskt kör långa sträckor och inte bara pendlar ett par mil till kontoret.
Ska jag ha en bil som klarar 40+, mil i 110-120 Km/h i sträck till kund så börjar bilarna bli dyra även om jag kollar på begagnatmarknaden.
Ska jag vara riktigt petig så skulle bilen klara 50+ mil på motorvägen eller 30mil motorväg, 2h laddning på kunds parkering och sen 30mil hem men dessa resor blir det inte mer än tiotalet av per år så kanske kan acceptera något extra laddstop när det väl händer.

Har säkert missat något men tror i princip det billigaste alternativet som uppfyller mina behov är en begagnad Tesla, då pratar vi 5år gammal bil på säkert 15k mil för kanske 500k.

Dom med längre räckvidd idag i en vettig prisklass är Kia E Soul 64 Kwh, Kia E Niro 64 Kwh, Hyundai Kona 64 Kwh.

Finns en del begagnat från 2019 också när jag kollat blocket.

Augusti kommer Aiways U5 65 Kwh alla är Suv först nästa år som vi kommer få mer kombi varianter som MG 5, Volkswagen ID 4 & Skoda Enyaq.

Mg ZS EV 44.5 Kwh har bara 25 mils räckvidd men ligger runt 320-330K och antar att alla vet att Miljöpremien idag är 60K men händer mycket ute i Europa just nu som utökat stöden för övergången till Bev. Danmark har fått dessa tillgängliga och är inom EU men ej sett dom i Sverige ännu.

Kan tänka mig att många tar Leasing på Nissan Leaf 40 Kwh som jag sett från 2995-3295 Sek/mån på 24 månaders avtal och därför jag sett dessa utökat för ingen vill köpa dom pga passivt batteri & Chademo Dc standarden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tror den kommer bli riktigt trevlig faktiskt, inte riktigt samma räckvidd enligt WLTP som en Model 3 men helt klart mer än godkänt. Kommer nog vara tystare och bekvämare också, det intressanta kommer att bli att se hur laddkurvan och förbrukningen i motorvägsfart ser ut. Tycker personligen Polestar 2 är snyggare också :).

Som du är inne på så tycker jag inte det spelar någon större roll att Ionity kostar mycket, i det stora hela blir det inga stora pengar.

Saken är att du kan använda Fortum & Eon 150 Kw laddare för ca 3 Kr/kwh, Bee har tyvärr enbart 50 Kw på sina laddare.

Circle K ända station med laddare är helt gratis idag tills dom bestämmer prisavtal och utbyggnad liknande Norge där det är utbyggt redan.

Antar att dom väntar in stödpengar som man ska kunna söka från staten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Dessutom en del helt elektriska motorcyklar. Det hade jag inte tänkt på innan. Vill gärna ta mc-körkort och på en hoj som är för nöjesåkande spelar ju inte räckvidden lika stor roll. Någon som testat mc som går helt på el?

Tyvärr inte testat Zero Motorcycles alternativ Harley davidsson El Mc men kör en Elmoped som jag helt nöjd med och tar in batteriet och laddar med vanlig stick kontakt så batteriet är enbart 1.8 Kwh.

Antar att dom flesta El Mc är 125 CC i Sverige liknande min Elmoped av liknande märken som Super Soco, Niu som hade möjligheten att få bidrag via Cykel stödet som också kunde sökas av Elmoped och EL MC upp till 40K.

Kändes som staten total missa tung mc på Eldrift i detta stödet och att alternativ finns.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Såg att Renault Zoe 52 Kwh leasing är 2993:-/mån via kampanj.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Renault Zoe Intens 52 kWh *Privatleasing* https://www.blocket.se/vi/88053997.htm

Ska bli spännande och se om VW Id 3 kommer med liknande erbjudanden som Zoe 52 Kwh & Nissan Leaf 40 Kwh.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tyvärr inte testat Zero Motorcycles alternativ Harley davidsson El Mc men kör en Elmoped som jag helt nöjd med och tar in batteriet och laddar med vanlig stick kontakt så batteriet är enbart 1.8 Kwh.

Antar att dom flesta El Mc är 125 CC i Sverige liknande min Elmoped av liknande märken som Super Soco, Niu som hade möjligheten att få bidrag via Cykel stödet som också kunde sökas av Elmoped och EL MC upp till 40K.

Kändes som staten total missa tung mc på Eldrift i detta stödet och att alternativ finns.

Tack för lite uppslag att kika på. Jag har noll koll på mc, men har närt en dröm att köra sedan jag som tioåring fick åka med bak på en mc.

Permalänk
Medlem

Volkswagen Id 3 first edition kommer till kunder i September men head up display och lite andra buggar kommer kvarstå man kan även vänta om man vill till någon gång under Q4 2020 mer specifikt säger dom inte då ska dessa vara lösta.

Väljer man att ta bilen tidigt som många lär göra så bjuder dom på 3 månads betalningar på bilen som en kompensation.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Vet inte om det tagits upp i tråden, men jag är dessutom rätt nyfiken på hur man ska skala upp Sveriges elförsörjning för att klara av alla elbilar om det blir betydligt fler.

Det där är lite grann elbilshatarnas mantra

Ligger inte mycket i att det skulle bli något problem. Laddning sker oftast på natten när vi har stor överproduktion av el, samt att Sverige är en stor netto exportör av el vi importerar nästan aldrig.

Just nu nästan 2500MW
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet...

Vi har en ganska rejäl buffer att ta av.

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Är väl inte mängden el utan snarare att elnätet troligtvis kan få det tungt.

I övrigt, har det kommit någon mer information om momsförändringar på elbilar?
Finns det några fler intressanta modeller. Ser Ford pushar sin Mach-E hårt i reklamblad nu.
BMW iX3?

Ser ut att komma en hel del elbilar under hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det där är lite grann elbilshatarnas mantra

Ligger inte mycket i att det skulle bli något problem. Laddning sker oftast på natten när vi har stor överproduktion av el, samt att Sverige är en stor netto exportör av el vi importerar nästan aldrig.

Just nu nästan 2500MW
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet...

Vi har en ganska rejäl buffer att ta av.

Nu kan inte jag det här, men även om vi har en överkapacitet så kräver det väl ändå att vi har en infrastruktur som klarar av att hantera det? Hörde någonstans - vagt jag vet - att det är gammal infrastruktur och vissa fabriker kan inte producera mer för att det är redan på bristningsgränsen. Men det är kanske helt fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Irregular Programming: Är väl inte mängden el utan snarare att elnätet troligtvis kan få det tungt.

I övrigt, har det kommit någon mer information om momsförändringar på elbilar?
Finns det några fler intressanta modeller. Ser Ford pushar sin Mach-E hårt i reklamblad nu.
BMW iX3?

Ser ut att komma en hel del elbilar under hösten.

Jag har kollat på DS 3 och Mazda mx-30 för den räckvidden räcker för mig (tror jag).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Nu kan inte jag det här, men även om vi har en överkapacitet så kräver det väl ändå att vi har en infrastruktur som klarar av att hantera det? Hörde någonstans - vagt jag vet - att det är gammal infrastruktur och vissa fabriker kan inte producera mer för att det är redan på bristningsgränsen. Men det är kanske helt fel...

Jo vi behöver bygga ut infrastrukturen lite, men det är ju ingen jätteinvestering sett till det stora hela. Och som sagt hade det väl ändå behövts med tanke på industrins utbyggnad och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det där är lite grann elbilshatarnas mantra

Ligger inte mycket i att det skulle bli något problem. Laddning sker oftast på natten när vi har stor överproduktion av el, samt att Sverige är en stor netto exportör av el vi importerar nästan aldrig.

Just nu nästan 2500MW
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet...

Vi har en ganska rejäl buffer att ta av.

Problemet kommer nog inte ligga i våran produktion av el utan mer att kabeln till din gata inte klarar mer.
Folk som bor kring stockholm/göteborg/malmö vet redan att det är brist på el. Företag blir stoppade från att expandera, bostadsområden får ingen el om man väljer att bygga. Helt enkelt för vi har svårt att transportera ner el från våra vattenkraftverk.

Elektriker jag pratat med som jobbat på nätet här i stan säger att nästan hela nätet behöver bytas för att klara en omställning till elbilar.
Att alla prylar som drar el blir mer effektiva hjälper väl dock till men helt i det torra tror jag inte vi har det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@snajk: Hur tänker du att en ombyggnation och utbyggnad av hela vårat elnät från produktion till slutanvändare är en liten investering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@snajk: Hur tänker du att en ombyggnation och utbyggnad av hela vårat elnät från produktion till slutanvändare är en liten investering?

Problemet är inte så stort som media beskriver och det går ganska effektivt att styra med eltariffer som främjar ladda på kvällar/nätter.
Det kan mycket väl vara så att en industri inte får expandera på en viss plats pga underdimensionerade elnät i den orten men industrier är stora förbrukare mellan 7-16, elbilar laddas i regel på kvällar och nätter.
Sedan hjälper solpaneler till dagtid att portionera ut el i våran nät lokalt för åker man runt i ett villaområde idag så hoppar solpaneler upp likt svampar.
Får flera tex möjlighet att ladda på jobbet men med något reducerad fart för ett vettigt pris jämnar man ju ut elförbrukningen och även här hjälper solpaneler till.

Sedan är det ganska effektivt att styra elbilsladdningen med hjälp av timpriser, om du får elen för halva priset kanske du kan vänta med att starta laddningen av dig bil till efter 23:00 istället för 17:00 när du är hemma från jobbet.

Sedan drar oljeindustrin väldigt mycket el idag, vilket inte är ett lokalt problem men där finns rätt mycket att hämta.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Och när fler industrier går över till el? Tex SSAB och Hybrit som kommer behöva otroliga mängder ström dygnet runt.
Det finns en hel del man behöver göra och det kommer hamna på staten att hjälpa till med kostnaderna. Förslagsvis gör man det i samma veva som alla kommuner måste göra om VA-näten som är en kostnad så stor att de flesta inte ens kan tänka sig summan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det där är lite grann elbilshatarnas mantra

Ligger inte mycket i att det skulle bli något problem. Laddning sker oftast på natten när vi har stor överproduktion av el, samt att Sverige är en stor netto exportör av el vi importerar nästan aldrig.

Just nu nästan 2500MW
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet...

Vi har en ganska rejäl buffer att ta av.

Tack för länken. Jo, jag har hört en del personer uttala sig om elförsörjningen, så därför jag var nyfiken på om det låg något i det.

Nu sommartid verkar förbrukningen variera mellan 11-15 GW, och en mild vinter som denna var ca 16-20 typ. Kikade på excelarket med produktion och förbrukning och de verkar ha skalat upp produktionen till 25. Nu sommartid borde vi rimligtvis ha mycket goda marginaler med andra ord, särskilt om folk laddar nattetid som någon skrev och om solpaneler fortsätter byggas i samma takt borde det finnas goda marginaler lång tid framöver.

Jaja, jag ska inte fortsätta detta sidospår, utan var bara nyfiken. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag har kollat på DS 3 och Mazda mx-30 för den räckvidden räcker för mig (tror jag).

Skulle lätt valt DS 3 före Mazda mx-30.

DS 3 är Citroën premium märke och enormt bra ljudisolering på Kupé nästan lika bra som Audi Etron i Björn Nyland test.

50 Kwh batteri med vätskekylning, 100 Kw Dc stöd och når runt 96 Kw i testerna jag sett, 11 Kw Ac.

Mazda mx-30 är bara 35.5 Kwh batteri så räkna med betydligt kortare räckvidd på denna bil och ej hittat tester om räckvidd och ladd hastighet på denna.

Men skulle jag vilja ha en billigare bil i denna klass skulle jag kolla på MG ZS Ev 44.5 kwh, vätskekylning på batteripacket, 75 Kw Dc hastighet så i nivå med Hyundai Kona, 7 Kw Ac laddning.

Tyvärr är MG ej tillgänglig i Sverige idag men ska komma i år. Danmark är närmaste landet inom EU som har dom nu och 219 995 Danska kronor.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Nytt test idag från Björn Nyland på MG ZS Ev.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skulle lätt valt DS 3 före Mazda mx-30.

DS 3 är Citroën premium märke och enormt bra ljudisolering på Kupé nästan lika bra som Audi Etron i Björn Nyland test.

50 Kwh batteri med vätskekylning, 100 Kw Dc stöd och når runt 96 Kw i testerna jag sett, 11 Kw Ac.

Mazda mx-30 är bara 35.5 Kwh batteri så räkna med betydligt kortare räckvidd på denna bil och ej hittat tester om räckvidd och ladd hastighet på denna.

Men skulle jag vilja ha en billigare bil i denna klass skulle jag kolla på MG ZS Ev 44.5 kwh, vätskekylning på batteripacket, 75 Kw Dc hastighet så i nivå med Hyundai Kona, 7 Kw Ac laddning.

Tyvärr är MG ej tillgänglig i Sverige idag men ska komma i år. Danmark är närmaste landet inom EU som har dom nu och 219 995 Danska kronor.
https://youtu.be/op79fvWaFeg

Vad jag hittat om Mazdan så har den en räckvidd på 20 mil. Det är teoretiska siffror... Det är i kortaste laget men om priset är rätt så varför inte.

Har missat MG. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Problemet kommer nog inte ligga i våran produktion av el utan mer att kabeln till din gata inte klarar mer.
Folk som bor kring stockholm/göteborg/malmö vet redan att det är brist på el. Företag blir stoppade från att expandera, bostadsområden får ingen el om man väljer att bygga. Helt enkelt för vi har svårt att transportera ner el från våra vattenkraftverk.

Elektriker jag pratat med som jobbat på nätet här i stan säger att nästan hela nätet behöver bytas för att klara en omställning till elbilar.
Att alla prylar som drar el blir mer effektiva hjälper väl dock till men helt i det torra tror jag inte vi har det.

Saken är den att många börjar med Elbilar sedan intresserad man sig för solpaneler och batteri teknik och ser att man kan bli självförsörjande på El och med nya bilar som stödjer V2G Vechiles to grid så hjälper även elbilarna till med strömförsörjning och desto fler elbilar desto bättre för elnäten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Saken är den att många börjar med Elbilar sedan intresserad man sig för solpaneler och batteri teknik och ser att man kan bli självförsörjande på El och med nya bilar som stödjer V2G Vechiles to grid så hjälper även elbilarna till med strömförsörjning och desto fler elbilar desto bättre för elnäten.

Om man bor någonstans där solpaneler går bra ja kanske. Jag kan då inte sätta upp solpaneler i min lägenhet
Och även om jag hade ett hus så skulle snön/ingen sol på flera månader göra att jag inte får el till bilen de månader man mest behöver den.

Sen är intresse för elbilar ganska orelevant imo, snart är det nästan ett måste att köpa en.
Men bränsleceller har kanske tagit över då så det här med att ladda är borta igen och problemet försvinner av sig själv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om man bor någonstans där solpaneler går bra ja kanske. Jag kan då inte sätta upp solpaneler i min lägenhet
Och även om jag hade ett hus så skulle snön/ingen sol på flera månader göra att jag inte får el till bilen de månader man mest behöver den.

Sen är intresse för elbilar ganska orelevant imo, snart är det nästan ett måste att köpa en.
Men bränsleceller har kanske tagit över då så det här med att ladda är borta igen och problemet försvinner av sig själv.

V2G är en hemmaladdare och att elbilen stödjer detta tex Nissan Leaf idag.

Elbilen kan alltså dela med sig av strömmen från batteriet till elnätet och detta fungerar alltså oavsett om du bor i hus eller lägenhet och därför jag sa desto fler elbilar som är inkopplad till elnätet desto mer ström kommer dom hjälpa till att dela.

Jag kan berätta att vätgas kostar 90 kr/kg idag och är dyrare i drift en bensin bilar och dessutom är bilarna dyrare.

Toyota Mirai kostar 750 000 Sek och är inte större en Nissan Leaf, vätgas bilen mer en dubbelt så dyr och säkert 10 ggr dyrare i drift dessutom är service intervallerna oftare och dyrare då dessa innehåller mer delar.

Enda tankstation ovanför dalälven är Umeå och totalt 4 i hela Sverige.

Kan bara önska dig lycka till med inköpet av en Hyundai Nexxo vätgas för 900 000 Sek som är en Suv liknande den prisvärda Mg ZS EV 44.5 Kwh för 310 000 Sek om jag omvandlar det danska priset.

Antar att ekonomi vid inköp och totalkostnaden av ägande är helt orelevant för dig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv

Må vara att kW och kWh inte är helt ointressanta enheter när det gäller Sveriges elförsörjning: Men än viktigare är enheterna (som det aldrig talas om) Hz och VA(r).