Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Jag har en laddhybrid och skulle kunna ha en elbil utan problem.

Men det är främst av miljö- och/eller politiska skäl som folk väljer elbil inte ekonomiska.

Om bensinen kostar 40:- som innebär 25:- eller mindre per mil kvittar för de flesta.
De som har stor bil som drar mycket bränsle har råd med bensinen också.

Själv gillar jag elbilar och tycker de är trevliga och min nästa bil blir elbil med stor sannolikhet.
De är ju tystare och ger inga avgaser så trevligare lokal miljö tycker jag.
Det är för övrigt ett argument som ni kan testa på de som är emot elbilar.

Jag själv kommer inte från miljöhållet (det är snarare något som jag intresserat mig mer för nu efter att jag skaffat elbilar).

För mig så var det den härliga prestandan och direktheten att slippa turbolagg, slippa pauser vid uppväxling (som även finns där på dyra sofistikerade bilars teknik) och att ha max virdmoment redan från stillastående.

Skulle först köpt en BMW M3, men blev en Tesla M3 som jag beställde samma kvällen samma dag som jag provkör den.

Även ekonomin som förmånsbil blev ju enormt mycket bättre, med lägre vägskatter, lägre servicekostnad (0.-) och bra mycket lägre förmånsbeskattning.

Det var vad jag räknade på innan köp som gjorde att enormt god ekonomi jämfört med BMW-alternativet kom på god 2:a plats som skäl att välja elbil framför fossilbil. Efter köp så blev det ytterligare bonus med extremt låg värdeminskning, och väldigt låga drivmedelskostnader. Det var inget jag räknade med innan, men blev enormt mycket bättre ekonomi än vad jag ens kunnat gissa på när jag var som mest optimistisk.

Att de är tysta och hjälper till med att minska luftföroreningar är inte med över orsakerna till att jag valde elbil, men är bra positiva bonusar som jag uppskattar nu efter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Jag ändrade nu till främst istället för endast. Tyvärr är elbilar dyrare i inköp det är problemet.
Ja absolut. Håller med dig annars

Jo, de är dyrare i inköp. Men räkna på TCO så kan du ibland få ett helt annat resultat.

För mig var det en enormt stor fördel ekonomiskt att välja elbil när jag sett på samtliga kostnader, och inte bara stirrat mig blind på enbart inköpspriset.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Alla jämförelser mellan teslas 18 och 19 tum verkar vara baserade på teslas egna uppgifter, och om jag förstått det rätt så levereras 19-tummarna med däck för prestanda och 18-tummarna med däck för ekonomi. Samtidigt så är 18-tummarna med aero-designen och 19-tummarna utan. Så det är mycket förutom diameter som är skillnad. Blir att jämföra äpplen med päron.

Han har ju ganska avancerade formler han använder sig av när han räknar fram datan vilket du säkert såg i filmen? Där säger han att om alla faktorer är lika förutom diameter på däcken så skiljer det sig så i detta fall. Nu använder han Tesla som exempel men en matematisk formel borde gå att anamma på alla bilar oavsett märke.

Nu tar jag inte filmen i försvar på något sätt men jag hoppas att man har tagit sig tiden att se och lyssna på vad han kommer fram till och inte bara citerar mig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Bytte till 20" sommardäck på min Ioniq 5 idag. Ungefär samma buller, som med 19" vinterdäck.
Sommardäcken är nu lite hårt pumpade 3,0 bar runt om efter lite körning.
Däcken är Michelin Pilot Sport EV Acoustic 255/45 R20.

Chippen:
Pirelli Zero på min Mach E GT 20" 245r20/45 sommardäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Men det är främst av miljö- och/eller politiska skäl som folk väljer elbil inte ekonomiska.

Ekonomin var den enda anledningen för mig att välja elbil. Samma med de jag känner som har elbil. När jag pratar elbil med bekanta är det ingen som vill byta av miljöskäl.

Jag är rätt miljömedveten när det kommer till min övriga konsumtion och klimatpåverkan, men när det kommer till en av de riktigt stora månadsutgifterna kunde miljön inte spela mindre roll för min del.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Chippen:
Pirelli Zero på min Mach E GT 20" 245r18/45 sommardäck.

Jag kanske är trög nu men betyder inte R18 att det är 18 tums fälgar?

Hade förresten P Zero på min tidigare Arteon fast 19 tum (245/40 R19), riktigt fina och relativt tysta däck. Enda som jag aldrig blev van vid var att de hade extrem friktion om man körde på en vattenpöl, så det kändes som att bilen ville tvärnita. Kanske en bra grej, vad vet jag, men det kändes alltid lite läskigt.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Gissar på att det är fler än jag som möter dessa åsikter i vardagen. Brukar ni alltid ta diskussionen eller skippar ni? Jag brukar lätt protestera lite och beroende på reaktionen man får gå vidare eller bara lägga ner.

Jag brukar aldrig ta sådana här diskussioner för det mesta. Absolut aldrig på arbetsplatser (men undviker också de flesta politiska diskussioner, om det inte är väldigt nära kollegor som jag har väldigt stort förtroende för).

Folk får göra precis som de själva vill och tror.

Diskussioner brukar jag spara till forum som detta och andra.

Har någon gång fått frågor om elbil på något cocktail/garden party, eller andra helt privata fester/sociala tillställningar, och då har jag någon gång svarat på frågor om jag känt att det är någon som är genuint intresserad och nyfiken på elbilar (och inte bara någon som vill "kriga" om vad som är rätt och fel).

Skrivet av SweViver:

De lyssnar inte. De vill inte få en annan uppfattning. Varför vet jag inte, men jag tänker bara.. låt de köra sina ICE bilar och hata elbilar tills soppan kostar 40kr litern, då kanske de börjar utforska vad en elbil faktiskt innebär och dess fördelar. Märker redan nu att fler och fler släpper gardet och funderar på elbil.

Men med tanke på den slöa utvecklingen av laddinfrastrukturen så kanske det är lika bra att majoriteten tills vidare kör sina bensinare

Det har du faktiskt helt rätt i!

Även bristen på batterier och komponenter gör att det är rent egoistiskt bättre om så få andra som möjligt vill köpa elbilar just nu. Efterfrågan är i dag så mycket större än vad fabrikerna kan producera. Allt som kan säljas, säljs redan. Till allt högre priser, och till allt längre leveranstider.

Skrivet av ghoti:

Jag har ju en generell inställning att var och en får göra sina egna val i livet och att jag bara kan dela med mig av mina erfarenheter, debatten är ganska meningslös i ett fikarum eftersom prioriteringarna styrs på politisk nivå ändå. Sen går det ju rätt fort att känna av om personen man pratar med har ett öppet sinne eller bara är ute efter att hävda sig.

Frågar någon om husvagn säger jag att jag själv skulle vilja ha runt 130 kWh batteri för att orka hålla på, det ger ungefär 20 mils räckvidd. Det är också skälet till att vi har kvar en ICE-bil.

Exakt. Gör precis som du. Undviker för det mesta diskussioner, om det inte finns någon som är genuint intresserad och nyfiken.

Är någon nyfiken så berättar jag öppet och ärligt om alla fördelar, men även om nackdelar som tex. gällande att kunna dra tunga laster (vi har också en dieselbil för det) och lite begränsad infrastruktur i vissa användningsfall.

Skrivet av ghoti:

Angående risker, batteribyte osv...ja, marknaden är numera ganska mogen och saker börjar komma på en sådan skala att "marknaden kommer behöva lösa det". Litar man på att EU jobbar med säkerhetsfrågorna och att bilföretagen är måna om att inte gå Kodak-vägen så är beslutet enkelt, har man inte förtroendet får man väl leva vidare med ICE ett tag till och fundera på hur andrahandsvärdet på en sån ser ut om fem år. Den analysen måste var och en få göra själv.

Precis. Brukar också nämna slitage som sker på fossilmotorer som exempel på nackdelar med ICE-bilar när folk undrar om jag är rädd för slitage på batterierna i vår elbil (vilket jag inte är, vi äger aldrig bilarna så länge oavsett om ICE-bilar eller BEV).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Med risk för att bli verbalt klubbad för att jag delar "experters" åsikter:

https://i.imgur.com/ZEMQUhkl.jpg

Tog ut min C40 i början av januari. Fick varningar från säljaren om att ta det försiktigt. Hittills har det varit helt odramatiskt att åka runt på Recharge-däcken.

Jag ser ju att det faktiskt kan vara bättre däck än både sommar- & vinterdäck när det är 0 - +10 grader, som det typiskt är under långa perioder i Sverige (ivf. i södra delarna av Sverige) och under stora delar av året.

Är nog svårt att säga vad som exakt är rätt eller fel här.

Personligen så är jag lite nyfiken på att testa (är lätt snöslask idag, men annars så är det ganska få dagar om året det är snö där jag kör mest).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Med risk för att bli verbalt klubbad för att jag delar "experters" åsikter:

https://i.imgur.com/ZEMQUhkl.jpg

Tog ut min C40 i början av januari. Fick varningar från säljaren om att ta det försiktigt. Hittills har det varit helt odramatiskt att åka runt på Recharge-däcken.

Vinterdäck och sommardäck kräver inte bara olika mönster för att vara effektiva utan också olika gummiblandning.
Det går säkert att få ett däck till att fungera på båda "underlagen" men frågan är hur bra dom fungerar och hur fort dom slits.

Jag är ganska övertygad om (har dock inga bevis just nu) att allround däck inte ligger i topp på varken sommar eller vintertest och att dom slits betydligt fortare än om man har däck för varje säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Jag har en laddhybrid och skulle kunna ha en elbil utan problem.

Men det är främst av miljö- och/eller politiska skäl som folk väljer elbil inte ekonomiska.

Om bensinen kostar 40:- som innebär 25:- eller mindre per mil kvittar för de flesta.
De som har stor bil som drar mycket bränsle har råd med bensinen också.

Själv gillar jag elbilar och tycker de är trevliga och min nästa bil blir elbil med stor sannolikhet.
De är ju tystare och ger inga avgaser så trevligare lokal miljö tycker jag.
Det är för övrigt ett argument som ni kan testa på de som är emot elbilar.

Att döma av inläggen på detta samt andra forum, märkesforum/elbilsgrupper på Facebook så är det till 99% ekonomiska incitament som gör att folk väljer elbil. Miljön är så oerhört sekundärt för en bilist.

Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Någon som känner till en besiktningstation som har besiktningtekniker som är, ska vi säga, mer eller mindre omdömeslösa?

Har en Renault Express som har blivit konverterad från blybatterier till litiumjon med modern BMS och hela kalaset. Själva motorn är original.

Har besiktat den på 6 olika stationer och fått "Motor ändrad". Går inte att regbessa heller. Någon inavlad byråkrat tycker väl att en sådan konvertering ska juridiskt motsvara byte från bensin till dieselmotor i en bil.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Att döma av inläggen på detta samt andra forum, märkesforum/elbilsgrupper på Facebook så är det till 99% ekonomiska incitament som gör att folk väljer elbil. Miljön är så oerhört sekundärt för en bilist.

Tyvärr.

Håller med. Alla jag känner som äger/leasar elbil gör det absolut inte för miljön, utan för det nuvarande drivmedelspriset, noll i skatt, billigare drift, högre andrahandsvärde och glädjen att köra en rapp bil.

Som svensk skattebetalare bidrar man redan till miljön mer än någon annan ändå.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Håller med. Alla jag känner som äger/leasar elbil gör det absolut inte för miljön, utan för det nuvarande drivmedelspriset, noll i skatt, billigare drift, högre andrahandsvärde och glädjen att köra en rapp bil.

Som svensk skattebetalare bidrar man redan till miljön mer än någon annan ändå.

Tror absolut att det är så. De två åren jag körde Nissan Leaf så var en av mina bästa takeaways från upplevelsen att jag slapp stanna vid en mack och tanka biljäveln, utan kunde sköta det hemma. Sen var accelerationen och den tysta åkningen inget minus, men den upplevda fetare plånboken var bäst.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Haft bilen i väntan på att min riktiga bil ska komma Tycker XC40 är en jättetrevlig i övrigt som jag tycker om att köra. Sur på Volvo över hur dåligt hanterat mjukvaran är, det är mycket buggar och väldigt lite appar till bilen, även om just mjukvara och Google är något man slagit på stora trumman på. Även appen är riktigt usel. Renault har jag ingen som helst koll på hur det fungerar eller deras app så där kan jag inte säga något om

Renault/Nissan skall också köra Android Automotive på sina nya elbilar, precis som Volvo/Polestar gör.

Jo, tycker faktiskt på många sätt bättre om XC40 än PS2, förutom just skärm/infotainment (bättre skärm och GUI i PS2) och körkänslan (föredrar personligen en sportig halvkombi mycket mer än en SUV).

Det som jag främst gillar med XC40 är att den känns rymligare och större som förare än PS2, även om liknande bottenplatta/storlek i botten. Framför allt så slipper man den megastora/breda mittkonsolen som fördärvar förarmiljön i PS2 för mig personligen. Klar fördel Volvo där, även om jag personligen föredrar PS2 i körkänsla och design.

Är man inne på en mellanstor elbil till rimliga pengar, och inte reser enormt långt väldigt ofta, så är ju XC40 lite av ett klipp just nu (iaf. innan priserna höjs som du nämnde).

Mycket trevlig dagspendlare och transport för de som vill ha en liten bra el-SUV!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Just nu kan jag säga att den här skrothögen till XC40 P6 är jävligt billig! Den har slutat ta typ 2-laddning. Funkar inte hemma, inte på Ikea, inte på köpcentrum (med annan kabel). Endast snabbladdning verkar fungera. Blir ett nytt servicebesök. Gång nr 3 på 1,5 månad och 235 mil! Har ju redan sagt upp bilen men känner att jag nog ska försöka bråka med Volvo att få bli av med den tidigare, kan inte hålla på så här i 2,5 månad till..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Just nu kan jag säga att den här skrothögen till XC40 P6 är jävligt billig! Den har slutat ta typ 2-laddning. Funkar inte hemma, inte på Ikea, inte på köpcentrum (med annan kabel). Endast snabbladdning verkar fungera. Blir ett nytt servicebesök. Gång nr 3 på 1,5 månad och 235 mil! Har ju redan sagt upp bilen men känner att jag nog ska försöka bråka med Volvo att få bli av med den tidigare, kan inte hålla på så här i 2,5 månad till..

Ahh. Trist!

Låter som det kanske är ombordladdarna/likriktarna som inte fungerar som de skall.

Har laddningen på AC strulat innan?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

En ytterligare en fördel med elbilar; det stjäls generellt väldigt få.

https://teslaclubsweden.se/det-stjals-nastan-inga-elbilar/

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På tal om något helt annat. Sitter och läser till och från i diverse elbils-grupper på Facebook. Det slår mig varje gång hur lite folk vet om sina elbilar, om infrastrukturen av snabbladdare, vart de kan ladda, vilka hemladdare det finns och vad de kostar, vilka appar/brickor/kort man kanske behöver för snabbladdning eller hur man ens i överhuvudtaget laddar en elbil. Folk verkar köpa elbil utan några som helst förberedelser eller förkunskap.

En annan, som väntat på sin bil i snart 6 månader, har gått all-in på det här och det är nästan så man skäms över hur mycket tid man lägger ner på det här innan bilen ens är hemma.

Hursomhelst, jag har en liten fråga. Jag försöker göra mig förberedd för en så smidig snabbladdning som möjligt, vart jag än åker (jag kommer bara snabbladda tills vidare). Jag vill verkligen inte behöva stå en regnig dag vid nån snabbladdning och börja registrera nya konton å sånt. Så jag har börjat ladda ner och registrera mig på alla ladd-appar som jag tror jag får användning för, samt beställt några laddkort/brickor.

De jag hitintills fixat är app/kort/bricka på:
- Ionity (kommer bli min go-to med abonnemanget)
- MER
- OKQ8 (som tydligen även funkar på Eon och andra)
- Incharge
- Cirkle K
- Eways
- Laddkoll
- Chargenode
- Easypark som jag redan använder till parkering.

Finns det någon viktig app jag missat tycker ni?
Någon mer app man verkligen borde ha? (typ för diverse köpcenter mm) Jag vill helst inte ladda via Plugshare då det oftast är dyrare.

Jag tycker det ser ut som du har dom man behöver.
Något jag brukar tipsa om är att om det går ha tag i stället för app. Taggen funkar med största säkerhet fast laddaren är offline och det är mindre risk för störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Håller med. Alla jag känner som äger/leasar elbil gör det absolut inte för miljön, utan för det nuvarande drivmedelspriset, noll i skatt, billigare drift, högre andrahandsvärde och glädjen att köra en rapp bil.

Som svensk skattebetalare bidrar man redan till miljön mer än någon annan ändå.

Har sysslat med radiostyrd hobby sedan 2014. Alltid eldrivet. "Självklart eldrivet", tänkte jag. Fick ofta frågor som om bilen var bensindriven eller något dylikt om att "nitro/bensin är väl bättre?" etc. Inom RC är det precis som med fullstora bilar laddningen och det karaktäristiska i förbränningsmotorbilar som är den stora skillnaden: Elbilen väger mer (generellt) och man behöver antingen ladda eller byta batteri för att kunna fortsätta köra. Den andra kan man bara fylla på med bränsle, och den blir lättare/snabbare på en lättare tank. Underhåll är däremot en helt annan sak. Finns många orsaker till att många elkonverterar sina nitro/bensin-RC-bilar. Framförallt är det underhåll och kraft, sen låter dom väldigt mycket mindre.

Redan 2020 hade jag bestämt att jag skulle ha en elbil. Siktet var helt inställt på en Polestar 2. Kruxet var laddningen. Bor i ett s.k. flerfamiljshus. Höftade och kalkylerade med saker: när kan vi tidigast få laddning i vårat garage? Kan jag tänka mig leva med att inte kunna ladda hemma? Vill jag ens äga min nästa bil?

Följande hände:
Jag sålde diesel-BMW: n och köpte en bensin-BMW istället. Tog för första gången ett billån (i förhandlingssyfte). Elbilen fick vänta. Ca. tre månader efter får vi veta att man tänker installera laddare i garaget. De installeras under vintern 2020-21. Coviden kommer i vågor och begagnatpriserna rusar. Folk kan inte resa och har skittråkigt hemma. Bilar köps på ett aldrig tidigare skådat sätt. Inser under sensommaren 2021 att jag kan få tillbaka pengarna för bensin-BMW: n. Tänker att dylika förhållanden på beg-marknaden lär aldrig dyka upp. När en ersättare är planerad, säljer jag bilen. Annons ute på onsdagen, bilen hämtad på fredagen. Fick 20 000kr mindre än jag betalade för den. Jättenöjd.

Planen var att ha en Care by Volvo-bil tills de bättre, roligare prospekten fanns tillgängliga. Samtidigt fanns då Polestar 2 med korta leveranstider (veckor, enstaka månader). CbV erbjöd överlägsen ekonomi och trygghet, jämfört med Polestar. C40: n var ny och snygg, leveranstiden 3-4 månader. Inte mycket att tänka på då.
De långsiktiga bilarna, de som skulle ersätta C40: n var i första hand BMW i4 M50, i andra hand Kia EV6 GT.

BMW: n går bort på:
1: Osmidig finansiering samt exklusion från klimatbonus (om knappt tre månader).
2. Lååånga leveranstider.
3. Inte en bil för en familj på fyra. Trångt baksäte. Barnen växer och denna bil ska hålla 2-3 år av växt. En dealbreaker.

Kia: n riskerar gå bort på:
1: Vad blir privatleasingpriset? Vad blir priset öht?? Klimatbonus eller inte?

Summerat: det var främst ekonomiska skäl som drev mig till där jag är idag. Men det var inte förrän min egna laddning var säkrad som jag var villig att ta klivet.

P.S. elbilar är bättre än ICE-bilar, trots att jag inte kan bara stanna, tanka och fortsätta att köra.

Permalänk
Medlem

https://www.polestar.com/se/polestar-2/configurator/

Citat:

För tillfället går det inte att beställa Polestar 2. Utforska vårt befintliga urval av Pre-owned Polestar, vi kommer även löpande publicera leveransklara Polestar 2. Konfiguratorn öppnar igen inom ett par veckor. Fyll i dina kontaktuppgifter om du vill bli kontaktad när konfiguratorn öppnar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Jag tycker det ser ut som du har dom man behöver.
Något jag brukar tipsa om är att om det går ha tag i stället för app. Taggen funkar med största säkerhet fast laddaren är offline och det är mindre risk för störningar.

Håller med.

Har ibland haft strul med appar och webbsidor som inte fungerat, men lyckats starta laddningen via en av de taggar eller laddkort jag har liggandes i bilen (faktiskt så sent som i förra veckan när jag stod med låg SoC väntandes utanför ett akuten till ett sjukhus och skulle ladda på Eon-stolpe, som krånglade med appen).

Så ett gäng taggar eller kort kan bli räddningen ibland! Rekommenderas att ha några stycken av de vanligare iaf.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag kanske är trög nu men betyder inte R18 att det är 18 tums fälgar?

Hade förresten P Zero på min tidigare Arteon fast 19 tum (245/40 R19), riktigt fina och relativt tysta däck. Enda som jag aldrig blev van vid var att de hade extrem friktion om man körde på en vattenpöl, så det kändes som att bilen ville tvärnita. Kanske en bra grej, vad vet jag, men det kändes alltid lite läskigt.

Jag som är trög R20 ska det stå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ahh. Trist!

Låter som det kanske är ombordladdarna/likriktarna som inte fungerar som de skall.

Har laddningen på AC strulat innan?

Ja, det är väl inte orimligt! Aldrig haft problem förut, men har ju inte haft bilen så länge..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det Hertz 65000 Polestar som kom emellan?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag kanske är trög nu men betyder inte R18 att det är 18 tums fälgar?

Hade förresten P Zero på min tidigare Arteon fast 19 tum (245/40 R19), riktigt fina och relativt tysta däck. Enda som jag aldrig blev van vid var att de hade extrem friktion om man körde på en vattenpöl, så det kändes som att bilen ville tvärnita. Kanske en bra grej, vad vet jag, men det kändes alltid lite läskigt.

Har tidigare haft P Zero 19" till min Tesla och de var helt suveräna i regnoväder. Kändes som om det var torrt väglag typ. De Michelin Pilot Sport 4 jag har nu, är helt värdelösa i jämförelse. Släpper jättelätt och man håller igen mer när man kör i blött väglag. Ska byta tillbaka till P Zero och fick hem 4st idag. Får hoppas däckverkstaden har tid för byte snart.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Har nu haft en Kia Ioniq (ej 5) sedan fredags. Nä 14-15" täck är för litet för mig.. nu har jag problem att komma in i den, sitter ju centimetern från asfalten i den, men ganska trevlig bli för en hybrid. Försöker fortfarande få tag på en Mach E.

Permalänk
Medlem

@Chippen2188 Vet inte om det redan finns massor av detta men vad som skulle vara intressant vid test av elbil är räckvidd/förbrukning även i stadskörning.
Vad jag än så länge hittat är bara räckviddstester på landsväg/motorväg, men samtidigt är det ju många som kör mycket mycket stadskörning och då får man ju en helt annan förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det Hertz 65000 Polestar som kom emellan?

Inte omöjligt. Kan hända att en sådan stororder får prioritet och slukar mycket kommande produktion, även om det kommer vara under några år att få ut alla 65 000 bilar (dubbla antalet mot vad som producerades under hela förra året). https://www.di.se/bil/polestar-tar-stororder-fran-hertz-rusar...

Oavsett så är det snyggt jobbat av Hertz (och VCC för affären) att våga satsa så stort på elbilar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Chippen2188 Vet inte om det redan finns massor av detta men vad som skulle vara intressant vid test av elbil är räckvidd/förbrukning även i stadskörning.
Vad jag än så länge hittat är bara räckviddstester på landsväg/motorväg, men samtidigt är det ju många som kör mycket mycket stadskörning och då får man ju en helt annan förbrukning.

Det har du ju helt rätt i, det ska jag hålla i tanken Hämtar en Kia e-Niro imorgon (gamla) och har en Model Y under påsken, så det är full recording-mode nu! Tack för tipset

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Chippen2188 Vet inte om det redan finns massor av detta men vad som skulle vara intressant vid test av elbil är räckvidd/förbrukning även i stadskörning.
Vad jag än så länge hittat är bara räckviddstester på landsväg/motorväg, men samtidigt är det ju många som kör mycket mycket stadskörning och då får man ju en helt annan förbrukning.

Orsaken till att ingen testar stadsförbrukning på elbilar är för att det normalt är rätt/relativt ointressant.

I motsats till fossilbilar (som har störst problem med effektiviteten under stadskörning) så är elbilar helt perfekta för det. Drar i princip "inget" med elbilar.

Elbilarnas problem är körning i jämn hög motorvägsfart, och gärna kombination med dåligt väder (vind, snö, regn).

Så problemen med energikonsumtion för elbilar är väldigt olika, och nästan precis tvärt om mot problemen med energikonsumtion för fossilbilar på det sättet.

Nu vill jag inte alls bestämma/påverka vad @Chippen2188 skall testa eller inte. Utan detta är bara ett försök till förklaring varför andra normalt inte testar detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/