Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Nej jag har inte kikat på den men givetvis har olika standarddäck och dimensioner från tillverkaren olika räckvidd (liksom bensinförbrukning på en ICE). Trodde ni talade om egen "moddning" av fälg/diameter/dimension etc så ni rekommenderade alla att sätta på så små och smala däck man kan (utan att tänka på ovanstående).

Han går igenom breddens betydelse på förbrukning, hur mkt rullmotstånd i själva gummit påverkar samt att om båda dessa parametrar inte ändras så är dimension (samma rullomkrets) den största energiboven när det kommer till räckvidd.

Fick känslan när jag läste längre upp att 20" inte har så stor inverkan på räckvidd men i detta fall på en Tesla M3 så förkortade man räckvidden med 15% när man gick från 18->20"

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Någon som nyligen fått sin VW ID.4 eller har koll på förseningar i produktionen just nu? Tänker om det är någon som beställt en förra året och fått den, eller vet när dom ska få den. I så fall vilka månader och hur mycket försening etc. Citera gärna så att jag ser svaret, tack

Har ingen egen info men läste på ett VW forum nyligen där en som beställt en GTX i oktober fått besked att bilen nu är färdigbyggd, samtidigt fanns där andra med samma beställningsmånad som inte hört något alls.
Mer tagit från den tråden är besked om förseningar och en leveranstid på runt 12 månader för beställningar gjorda sista kvartalet 2021.

Mao verkar det vara lite lotteri där en del får sina bilar på runt 6 månader medans andra får vänta betydligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Du gillar inte att bli rättad. Det var inte meningen att "rätta dig". "Jag har för mig", som jag skrev, måste ju komma någonstans ifrån. Annars är det ju bara hörsägen. Letar man sommardäck för ett nyköp, bör man göra ett informerat beslut. Blir ett ganska dyrt misstag annars.
Man kan ju sen står där med en uppsättning däck för att antingen:
"En kille på forumet sa så"
eller
"Auto Motor und Sport (eller valfri annan publikation) rekommenderade dom"

Sedan är det så att PS2 låter rätt mycket särskilt på 20".

Kan vi bara hoppa över ditt personangrepps-trams?

Jag har delat med mig av min erfarenhet och upplevelse av däcken, det finns inget att rätta där. Jag har försökt vara tydlig med vilka förutsättningar som funnits kring min upplevelse, sen får var och en avgöra om det är relevant för sin egen del eller ej.

Det börjar bli sandlådenivå på detta. Vi kan väl bara avsluta med att alla "professionella" testare sällan har en 1-10 lista som ser likadan ut, det finns en anledning till det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220406/d...

10 anledningar varför folk inte tycker om elbil!

1. Räckidden är för kort - 27%
2. Batterierna håller inte - 24%
3. Elbilar har för hög klimatpåverkan - 17%

Gissar på att det är fler än jag som möter dessa åsikter i vardagen. Brukar ni alltid ta diskussionen eller skippar ni? Jag brukar lätt protestera lite och beroende på reaktionen man får gå vidare eller bara lägga ner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220406/d...

10 anledningar varför folk inte tycker om elbil!

1. Räckidden är för kort - 27%
2. Batterierna håller inte - 24%
3. Elbilar har för hög klimatpåverkan - 17%

Gissar på att det är fler än jag som möter dessa åsikter i vardagen. Brukar ni alltid ta diskussionen eller skippar ni? Jag brukar lätt protestera lite och beroende på reaktionen man får gå vidare eller bara lägga ner.

Brukar göra som när folk har fel om andra saker också, säga till dem att det är fel och hänvisa till den data vi har att gå på när jag förklarar varför.

Sedan finns det massvis med argument mot elbilar som är rent subjektiva som inte går att säga så mycket om, som att räckvidden är för kort. Där kan man väl bara fråga hur de brukar köra och oftast kommer de själva fram till att det finns många elbilar där räckvidden inte är för kort för dem när man förklarar hur det kan se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220406/d...

10 anledningar varför folk inte tycker om elbil!

1. Räckidden är för kort - 27%
2. Batterierna håller inte - 24%
3. Elbilar har för hög klimatpåverkan - 17%

Gissar på att det är fler än jag som möter dessa åsikter i vardagen. Brukar ni alltid ta diskussionen eller skippar ni? Jag brukar lätt protestera lite och beroende på reaktionen man får gå vidare eller bara lägga ner.

Hade en sådan diskussion nydligen. Där var de övertygade om att en elbil måste byta batterier för 200 000 kr vart 8:e år kanske mer och det måste räknas in i kalkylen, så en begagnad elbil har ett värde som är 200 000 kr mindre än vad som står på bytbil t ex - enligt de.
Jag undrade om de räknade så med motor och växellåda i en ICE också men då sades det att det nästan aldrig sker. Då frågade jag, var finns bevis i statistiken att det så ofta händer att man måste räkna med detta på en BEV ? Inga svar. Det är känslor och hörsägen som styr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220406/d...

10 anledningar varför folk inte tycker om elbil!

1. Räckidden är för kort - 27%
2. Batterierna håller inte - 24%
3. Elbilar har för hög klimatpåverkan - 17%

Gissar på att det är fler än jag som möter dessa åsikter i vardagen. Brukar ni alltid ta diskussionen eller skippar ni? Jag brukar lätt protestera lite och beroende på reaktionen man får gå vidare eller bara lägga ner.

Lite samma här. Man får känna av om det är värt att ta diskussionen, ungefär som med politik, vaccin eller vad det nu kan vara. Många verkar också tro att elbilar inte är "bra än" typ. Att det är värt att vänta med elbil tills "barnsjukdomarna" är ur världen eller liknande. Både min morsas man och tjejens farsa avrådde starkt rån att köpa elbil, "tänk om den börjar brinna...", "batteribyte om några år blir dyrt...", "ni kan bli stående på motorvägen och frysa ihjäl..." och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220406/d...

10 anledningar varför folk inte tycker om elbil!

1. Räckidden är för kort - 27%
2. Batterierna håller inte - 24%
3. Elbilar har för hög klimatpåverkan - 17%

Gissar på att det är fler än jag som möter dessa åsikter i vardagen. Brukar ni alltid ta diskussionen eller skippar ni? Jag brukar lätt protestera lite och beroende på reaktionen man får gå vidare eller bara lägga ner.

Jag brukar köra ungefär samma taktik som dig. Det slår sällan fel att första frågan är "Hur långt kommer du på en laddning?". Jag har självt varit där och ställt precis den frågan

Jag svarar oftast konkret på frågan, men ställer också ett par motfrågor: "Hur många gånger per år reser ni längre än 20mil, 30mil, 40 mil?", lite beroende på svar så följs det upp av "När ni reser långt, hur ofta stannar ni och hur länge brukar ni stanna?". Det brukar ganska snabbt visa om räckviddsångesten är befogad eller ej

Jag upplever att det är många som inte heller har koll på utbudet av laddstationer/laddplatser, de blir ganska chockade när de ser exempelvis Chargefinder-kartan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hade en sådan diskussion nydligen. Där var de övertygade om att en elbil måste byta batterier för 200 000 kr vart 8:e år kanske mer och det måste räknas in i kalkylen, så en begagnad elbil har ett värde som är 200 000 kr mindre än vad som står på bytbil t ex - enligt de.
Jag undrade om de räknade så med motor och växellåda i en ICE också men då sades det att det nästan aldrig sker. Då frågade jag, var finns bevis i statistiken att det så ofta händer att man måste räkna med detta på en BEV ? Inga svar. Det är känslor och hörsägen som styr.

Det är absurt att tro att batterier är helt slut efter 8 år. Dock finns det visst fog för rädslan tycker jag då risken finns där. Men problemet är nog mer att märkesverkstädernas lösning idag är att byta ut allt mot nytt när något slutar fungera och kostnaden kan då vara långt högre än bilens värde.

Om man kör runt i en 8+ år gammal ICE-bil och motorn går sönder så finns det begagnade bildelar att tillgå och man kan låta en lokal verkstad sköta bytet, till en ganska låg totalkostnad, 20-40k kanske.

Ett bra exempel på det jag skriver ovan postade dalathegreat nyligen:

Skrivet av dalathegreat:

Lite högspänningsreparation⚡️Den lokala märkesverkstaden skulle ha 140 000kr för att reparera denna 11år gamla Peugeoten som inte ville ladda! Deras sätt vore att byta ut högspänningsbatteriet, invertern och laddaren! Jag fick den reparerad själv med begagnade delar från Norge för 7000kr 😎

https://youtu.be/31RpM-_xhpQ

I takt med att elbilar blir vanligare och fler och fler lokala verkstäder får kunskaper så tror jag det blir ett övergående problem, alltså att man i framtiden kommer kunna reparera elbilar mycket billigare. Men idag är det nog inte lika lätt för alla bilmärken.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220406/d...

10 anledningar varför folk inte tycker om elbil!

1. Räckidden är för kort - 27%
2. Batterierna håller inte - 24%
3. Elbilar har för hög klimatpåverkan - 17%

Gissar på att det är fler än jag som möter dessa åsikter i vardagen. Brukar ni alltid ta diskussionen eller skippar ni? Jag brukar lätt protestera lite och beroende på reaktionen man får gå vidare eller bara lägga ner.

Har haft dessa diskussioner med både familjemedlemmar, vänner och folk på nätet. Nämnt detta tidigare, men media och all skrämselpropaganda mot elbilar som pågick för ett antal år sen har fastnat i folks bakhuvud och blivit ett argument som man helt enkelt inte kan råda bot på.

De lyssnar inte. De vill inte få en annan uppfattning. Varför vet jag inte, men jag tänker bara.. låt de köra sina ICE bilar och hata elbilar tills soppan kostar 40kr litern, då kanske de börjar utforska vad en elbil faktiskt innebär och dess fördelar. Märker redan nu att fler och fler släpper gardet och funderar på elbil.

Men med tanke på den slöa utvecklingen av laddinfrastrukturen så kanske det är lika bra att majoriteten tills vidare kör sina bensinare

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nja, byta ner är svårt. Funderar på 20" som sommardäck ist för tråkiga 19" som Mustangen kommer med, å då har jag ju inget alls Lite mindre räckvidd men vem bryr sig, jag kommer så långt jag vill ändå!

Bytte till 20" sommardäck på min Ioniq 5 idag. Ungefär samma buller, som med 19" vinterdäck.
Sommardäcken är nu lite hårt pumpade 3,0 bar runt om efter lite körning.
Däcken är Michelin Pilot Sport EV Acoustic 255/45 R20.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem

Mycket (eller nästan allt) motstånd mot elbil bygger på okunskap, kan ju bara ta mig själv som exempel.
Jag var helt klart inte intresserad av elbil för 2 år sedan och menade att räckvidden inte räcker till och risken för att batterierna inte håller var för stor.
Sen för ca 1 år sedan började bensin priserna krypa upp och jag började titta lite på el/hybrid bil och hur det verkligen funkade, inte helt övertygad blev det en beställning sommaren 2021 av en hybrid som jag nu kört i 6 månader.
Under denna tiden har man satt sig in mer och mer vilket gjort att nu har jag redan börjat planera för att gå över till ren elbil så fort som möjligt utan att göra något ekonomiskt dumt.

Sen finns det vissa personer där elbil helt enkelt inte passar pga deras förutsättningar, men det är betydligt färre än vad många tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Han går igenom breddens betydelse på förbrukning, hur mkt rullmotstånd i själva gummit påverkar samt att om båda dessa parametrar inte ändras så är dimension (samma rullomkrets) den största energiboven när det kommer till räckvidd.

Fick känslan när jag läste längre upp att 20" inte har så stor inverkan på räckvidd men i detta fall på en Tesla M3 så förkortade man räckvidden med 15% när man gick från 18->20"

Alla jämförelser mellan teslas 18 och 19 tum verkar vara baserade på teslas egna uppgifter, och om jag förstått det rätt så levereras 19-tummarna med däck för prestanda och 18-tummarna med däck för ekonomi. Samtidigt så är 18-tummarna med aero-designen och 19-tummarna utan. Så det är mycket förutom diameter som är skillnad. Blir att jämföra äpplen med päron.

Permalänk
Medlem

Jag har en laddhybrid och skulle kunna ha en elbil utan problem.

Men det är främst av miljö- och/eller politiska skäl som folk väljer elbil inte ekonomiska.

Om bensinen kostar 40:- som innebär 25:- eller mindre per mil kvittar för de flesta.
De som har stor bil som drar mycket bränsle har råd med bensinen också.

Själv gillar jag elbilar och tycker de är trevliga och min nästa bil blir elbil med stor sannolikhet.
De är ju tystare och ger inga avgaser så trevligare lokal miljö tycker jag.
Det är för övrigt ett argument som ni kan testa på de som är emot elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Bytte till 20" sommardäck på min Ioniq 5 idag. Ungefär samma buller, som med 19" vinterdäck.
Sommardäcken är nu lite hårt pumpade 3,0 bar runt om efter lite körning.
Däcken är Michelin Pilot Sport EV Acoustic 255/45 R20.

Ah okej, tack för input! Verkar som att Mustangen inte vill ha mer än 245 i bredd, lite förvånad faktiskt. Fick fram Michelin Pilot Sport, men inte EV-versionen.

Såg att Vi Bilägare hade rekommenderat Goodyear EAGLE F1 (ASYMMETRIC) 3 SUV XL som god 2a i sitt SUV-test för 2 år sen, gott prestandadäck som är tyst. Goodyear är ju en av dom stora och borde fungera bra tänker jag. Nr 1 var ju Pilot Sport från Michelin

Skrivet av Therpid:

Jag har en laddhybrid och skulle kunna ha en elbil utan problem.

Men det är endast av miljö- och/eller politiska skäl som folk väljer elbil inte ekonomiska.

Om bensinen kostar 40:- som innebär 25:- eller mindre per mil kvittar för de flesta.
De som har stor bil som drar mycket bränsle har råd med bensinen också.

Själv gillar jag elbilar och tycker de är trevliga och min nästa bil blir elbil med stor sannolikhet.
De är ju tystare och ger inga avgaser så trevligare lokal miljö tycker jag.
Det är för övrigt ett argument som ni kan testa på de som är emot elbilar.

Håller absolut inte med, miljö är en mindre anledning till varför jag gick över till elbil. Ekonomi var en större del. Bara för att jag har råd med bensinen betyder inte att jag inte föredrar ett billigare alterantiv. Sen kommer ju andra fördelar som du själv nämner plus att det är ruskigt mycket roligare att köra elbil

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Håller absolut inte med, miljö är en mindre anledning till varför jag gick över till elbil. Ekonomi var en större del. Bara för att jag har råd med bensinen betyder inte att jag inte föredrar ett billigare alterantiv. Sen kommer ju andra fördelar som du själv nämner plus att det är ruskigt mycket roligare att köra elbil

Jag ändrade nu till främst istället för endast. Tyvärr är elbilar dyrare i inköp det är problemet.
Ja absolut. Håller med dig annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220406/d...

10 anledningar varför folk inte tycker om elbil!

1. Räckidden är för kort - 27%
2. Batterierna håller inte - 24%
3. Elbilar har för hög klimatpåverkan - 17%

Gissar på att det är fler än jag som möter dessa åsikter i vardagen. Brukar ni alltid ta diskussionen eller skippar ni? Jag brukar lätt protestera lite och beroende på reaktionen man får gå vidare eller bara lägga ner.

Jag har ju en generell inställning att var och en får göra sina egna val i livet och att jag bara kan dela med mig av mina erfarenheter, debatten är ganska meningslös i ett fikarum eftersom prioriteringarna styrs på politisk nivå ändå. Sen går det ju rätt fort att känna av om personen man pratar med har ett öppet sinne eller bara är ute efter att hävda sig.

Men ja, chargefinder-kartan och slå in ett exempel i ABRP räcker ganska gott. Slår jag t ex in en resa på 60 mil längs E4 så står det att jag behöver snabbladda i en kvart varannan timme, sen får de själva resonera om de kan acceptera det eller inte.

Frågar någon om husvagn säger jag att jag själv skulle vilja ha runt 130 kWh batteri för att orka hålla på, det ger ungefär 20 mils räckvidd. Det är också skälet till att vi har kvar en ICE-bil.

Angående risker, batteribyte osv...ja, marknaden är numera ganska mogen och saker börjar komma på en sådan skala att "marknaden kommer behöva lösa det". Litar man på att EU jobbar med säkerhetsfrågorna och att bilföretagen är måna om att inte gå Kodak-vägen så är beslutet enkelt, har man inte förtroendet får man väl leva vidare med ICE ett tag till och fundera på hur andrahandsvärdet på en sån ser ut om fem år. Den analysen måste var och en få göra själv.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Men med tanke på den slöa utvecklingen av laddinfrastrukturen så kanske det är lika bra att majoriteten tills vidare kör sina bensinare

Ja precis, och det är ju uppenbart att det är en sjuk slagsida på antal köpare och antal tillgängliga bilar, de flesta har ju enorm leveranstid, ingen idé att försöka kränga fler bilar nu
Ska vi ha 18 månaders lev tid att se fram emot? Nej fortsätt sprid skrämselpropagandan så vi som vill ha en har möjlighet att få tag på en

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjirn:

Ja precis, och det är ju uppenbart att det är en sjuk slagsida på antal köpare och antal tillgängliga bilar, de flesta har ju enorm leveranstid, ingen idé att försöka kränga fler bilar nu
Ska vi ha 18 månaders lev tid att se fram emot? Nej fortsätt sprid skrämselpropagandan så vi som vill ha en har möjlighet att få tag på en

Samtidigt, ju fler som kör elbil desto mer krav på offentlig laddning.

Permalänk
Medlem

Ska på fredag provköra två bilar, Renaults nya Megane 100% electric samt en XC40. På grund av leveranstiderna som är nu så vill jag vara ute i god tid då min ID.3:a ska återlämnas i årsskiftet 22/23.
Men ni som kör XC40, hur upplever ni dom nya recharge däcken (året-runt-däcken). Har ni köpt till separata vinterdäck eller kör ni dom däcken som bilen levereras med? Året-runt däck har inte tidigare gett så bra intryck.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Ska på fredag provköra två bilar, Renaults nya Megane 100% electric samt en XC40. På grund av leveranstiderna som är nu så vill jag vara ute i god tid då min ID.3:a ska återlämnas i årsskiftet 22/23.
Men ni som kör XC40, hur upplever ni dom nya recharge däcken (året-runt-däcken). Har ni köpt till separata vinterdäck eller kör ni dom däcken som bilen levereras med? Året-runt däck har inte tidigare gett så bra intryck.

Jag har haft min recharge lite över en månad och ska lämna tillbaka den i slutet på juni så jag behåller Recharge-däcken. Men, hade jag leasat bilen i 36 månader hade jag köpt vinterdäck helt klart. Har inte direkt varit någon snö under månaden jag haft den förutom nu i veckan när det blev rejält bakslag. Gled runt som en vante där det inte var saltat och ren asfalt. Liten backe upp för att ta sig ut från parkeringen, spann rejält. Kontentan blir att om man bor där det finns risk för snö (alltså om man bor i Sverige), så bör man satsa på vinterdäck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt, ju fler som kör elbil desto mer krav på offentlig laddning.

Ja kraven blir större på att skynda utbyggnaden av laddnätverket, vilket iofsig inte betyder att de kraven uppfylls inom rimlig tid. Detta gäller inte bara laddnätverk utan det mesta i samhället idag, om man tänker efter. Åtgärder skjuts upp tills det blir panik.

Som tur är så står många privata, ej statliga, bolag bakom laddinfrastrukturen. Och så länge de ser en marknad växa så finns det pengar att hämta och då borde det vara tillräcklig morot för en fortsatt utbyggnad. Ionity visar iallafall framfötterna nu och satsar på 6st stolpar istället för 4 på alla sina stationer. Det är rätt steg framåt. Egentligen behöver vi inte en laddstation var 5e kilometer, men där de finns så måste det finnas fler än några stycken för att förhindra köer eller problem när en-två stolpar är trasiga.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Ska på fredag provköra två bilar, Renaults nya Megane 100% electric samt en XC40. På grund av leveranstiderna som är nu så vill jag vara ute i god tid då min ID.3:a ska återlämnas i årsskiftet 22/23.
Men ni som kör XC40, hur upplever ni dom nya recharge däcken (året-runt-däcken). Har ni köpt till separata vinterdäck eller kör ni dom däcken som bilen levereras med? Året-runt däck har inte tidigare gett så bra intryck.

Provkörde nya Megane för ett tag sedan. Leverans sades då vara kvartal 4 men risk att behöva vänta 12 månader.

Bilen i sig gav först ett väldigt wow-intryck men efter lite djupare titt på materialval och funktion så blev det mediokert.

Permalänk
Medlem

På tal om något helt annat. Sitter och läser till och från i diverse elbils-grupper på Facebook. Det slår mig varje gång hur lite folk vet om sina elbilar, om infrastrukturen av snabbladdare, vart de kan ladda, vilka hemladdare det finns och vad de kostar, vilka appar/brickor/kort man kanske behöver för snabbladdning eller hur man ens i överhuvudtaget laddar en elbil. Folk verkar köpa elbil utan några som helst förberedelser eller förkunskap.

En annan, som väntat på sin bil i snart 6 månader, har gått all-in på det här och det är nästan så man skäms över hur mycket tid man lägger ner på det här innan bilen ens är hemma.

Hursomhelst, jag har en liten fråga. Jag försöker göra mig förberedd för en så smidig snabbladdning som möjligt, vart jag än åker (jag kommer bara snabbladda tills vidare). Jag vill verkligen inte behöva stå en regnig dag vid nån snabbladdning och börja registrera nya konton å sånt. Så jag har börjat ladda ner och registrera mig på alla ladd-appar som jag tror jag får användning för, samt beställt några laddkort/brickor.

De jag hitintills fixat är app/kort/bricka på:
- Ionity (kommer bli min go-to med abonnemanget)
- MER
- OKQ8 (som tydligen även funkar på Eon och andra)
- Incharge
- Cirkle K
- Eways
- Laddkoll
- Chargenode
- Easypark som jag redan använder till parkering.

Finns det någon viktig app jag missat tycker ni?
Någon mer app man verkligen borde ha? (typ för diverse köpcenter mm) Jag vill helst inte ladda via Plugshare då det oftast är dyrare.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Ska på fredag provköra två bilar, Renaults nya Megane 100% electric samt en XC40. På grund av leveranstiderna som är nu så vill jag vara ute i god tid då min ID.3:a ska återlämnas i årsskiftet 22/23.
Men ni som kör XC40, hur upplever ni dom nya recharge däcken (året-runt-däcken). Har ni köpt till separata vinterdäck eller kör ni dom däcken som bilen levereras med? Året-runt däck har inte tidigare gett så bra intryck.

Med risk för att bli verbalt klubbad för att jag delar "experters" åsikter:

Tog ut min C40 i början av januari. Fick varningar från säljaren om att ta det försiktigt. Hittills har det varit helt odramatiskt att åka runt på Recharge-däcken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Ja kraven blir större på att skynda utbyggnaden av laddnätverket, vilket iofsig inte betyder att de kraven uppfylls inom rimlig tid. Detta gäller inte bara laddnätverk utan det mesta i samhället idag, om man tänker efter. Åtgärder skjuts upp tills det blir panik.

Som tur är så står många privata, ej statliga, bolag bakom laddinfrastrukturen. Och så länge de ser en marknad växa så finns det pengar att hämta och då borde det vara tillräcklig morot för en fortsatt utbyggnad. Ionity visar iallafall framfötterna nu och satsar på 6st stolpar istället för 4 på alla sina stationer. Det är rätt steg framåt. Egentligen behöver vi inte en laddstation var 5e kilometer, men där de finns så måste det finnas fler än några stycken för att förhindra köer eller problem när en-två stolpar är trasiga.

Jo precis. Förhoppningen är väl att de får till något mer servicebetonat, så att snabbladdare är i närheten av åtminstone någon restaurang, gärna inte bara snabbmatskedjor, och att det kanske finns lite andra saker att göra medan laddning pågår. Bensinmackar är ju mer servicebutik/café idag redan då det är det de tjänar pengar på främst vad jag förstår, och elbilister har ju mer tid att spendera så det borde ju kunna löna sig. Företagen borde ju kunna gå ihop och köra gemensamma placeringar av laddare, om nätet klarar av det förstås, så att det blir samma ställe att åka till oavsett vilket laddföretag man föredrar, och att alla får tillgång till servicen.

Men när det gäller publik långsam laddning, alltså nära där folk bor och jobbar, så tycker jag det offentliga borde ta större ansvar och se till att det byggs mer. Bor man i lägenhet och parkerar på gatan så finns det ingen chans att fixa laddmöjligheter själv liksom, och fastighetsägare och liknande kan ju bara avhjälpa problemet om de har parkeringar på egen mark, vilket inte alltid är fallet och även om de har en del platser så räcker de sällan till alla som vill parkera (sen finns förstås områden som är byggda mer med bilen i åtanke förstås). Så kommunerna borde fixa laddning längs gator med parkeringar i städerna, gradvis förstås, men snabbare än vad de gör idag, vilket är typ inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har haft min recharge lite över en månad och ska lämna tillbaka den i slutet på juni så jag behåller Recharge-däcken. Men, hade jag leasat bilen i 36 månader hade jag köpt vinterdäck helt klart. Har inte direkt varit någon snö under månaden jag haft den förutom nu i veckan när det blev rejält bakslag. Gled runt som en vante där det inte var saltat och ren asfalt. Liten backe upp för att ta sig ut från parkeringen, spann rejält. Kontentan blir att om man bor där det finns risk för snö (alltså om man bor i Sverige), så bör man satsa på vinterdäck.

Har du haft bilen i väntan på annat eller är det något som gör att du väljer att återlämna den nu?
Är som sagt rejält kluven gällande däcken och verkar vara väldigt spridda åsikter kring dom så tackar för din erfarenhet.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Med risk för att bli verbalt klubbad för att jag delar "experters" åsikter:

https://i.imgur.com/ZEMQUhkl.jpg

Tog ut min C40 i början av januari. Fick varningar från säljaren om att ta det försiktigt. Hittills har det varit helt odramatiskt att åka runt på Recharge-däcken.

Tack för inlägget, det är bara synd att man inte passade på att provköra tidigare när det var just vinterväglag för att kunna känna själv hur det känns, men lätt att vara efterklok. Kul att det fungerat bra hos dig.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Provkörde nya Megane för ett tag sedan. Leverans sades då vara kvartal 4 men risk att behöva vänta 12 månader.

Bilen i sig gav först ett väldigt wow-intryck men efter lite djupare titt på materialval och funktion så blev det mediokert.

Fick också ett wow-intryck av recensioner jag tittat på, tycker den har en snygg design och känns modern invändigt.
Ska bli intressant om intrycket består efter provkörningen eller om det är som du upplevt att men känner sig lite besviken.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Har du haft bilen i väntan på annat eller är det något som gör att du väljer att återlämna den nu?
Är som sagt rejält kluven gällande däcken och verkar vara väldigt spridda åsikter kring dom så tackar för din erfarenhet.

Haft bilen i väntan på att min riktiga bil ska komma Tycker XC40 är en jättetrevlig i övrigt som jag tycker om att köra. Sur på Volvo över hur dåligt hanterat mjukvaran är, det är mycket buggar och väldigt lite appar till bilen, även om just mjukvara och Google är något man slagit på stora trumman på. Även appen är riktigt usel. Renault har jag ingen som helst koll på hur det fungerar eller deras app så där kan jag inte säga något om

Visa signatur