Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

För er som kör elbil som förmånsbil, hur fungerar det med milersättning eller "drivmedels" kostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Måste få ranta lite om laddningsmarknaden.

Prismässigt är det fullständigt oöverblickbart. Varje app ger olika pris vid en given stolpe, vissa har olika taxa för olika effekt också. Huuur står folk ut?!

Finns det någon tjänst där man kan mata in alla sina taggar, abonnemang etc och få ut vilken blipp som ger lägst pris vid en given stolpe?

Ja det är ett litet elände även om jag inte ser det som ett lika stort problem som du verkar göra
Chargefinder.com tycker jag är bäst.
Tjänster som krånglar till det att man behöver vara inloggad för att visa rätt pris eller pris alls ställer till det.
Jag stör mig på att man inte kan se Teslas supercharger pris online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Ja det är ett litet elände även om jag inte ser det som ett lika stort problem som du verkar göra
Chargefinder.com tycker jag är bäst.
Tjänster som krånglar till det att man behöver vara inloggad för att visa rätt pris eller pris alls ställer till det.
Jag stör mig på att man inte kan se Teslas supercharger pris online.

Personligen lider jag inte nämnvärt av det eftersom skillnaden är ganska liten men det är verkligen jättelätt att känna sig bortfintad som konsument här. Vi är vana vid att priset står på en gigantisk skylt, att alla betalar ungefär samma pris på en mack och att mackarna har ungefär samma pris, men på laddning kan det skilja 100 % mellan två blippar beroende på vilka avtal man har.

Om man, som jag, har minst 2 kort/appar och delar bilen med en eller flera personer som är fullständigt ointresserade utan bara tar första bästa kort, är det liite viktigare att det antingen är ungefär samma pris oavsett kort, eller att det finns ett skitenkelt sätt att avgöra vilken man ska ta. Eller åtminstone att priset på laddning anges som ett spann, typ "här kostar det 3-12 kr/kWh" så man får en känsla för om man behöver bry sig eller inte.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Personligen lider jag inte nämnvärt av det eftersom skillnaden är ganska liten men det är verkligen jättelätt att känna sig bortfintad som konsument här. Vi är vana vid att priset står på en gigantisk skylt, att alla betalar ungefär samma pris på en mack och att mackarna har ungefär samma pris, men på laddning kan det skilja 100 % mellan två blippar beroende på vilka avtal man har.

Om man, som jag, har minst 2 kort/appar och delar bilen med en eller flera personer som är fullständigt ointresserade utan bara tar första bästa kort, är det liite viktigare att det antingen är ungefär samma pris oavsett kort, eller att det finns ett skitenkelt sätt att avgöra vilken man ska ta. Eller åtminstone att priset på laddning anges som ett spann, typ "här kostar det 3-12 kr/kWh" så man får en känsla för om man behöver bry sig eller inte.

Känner inte igen mig alls i tänket. Dom allra flesta laddar ju hemma för 90% av sin körning. Utbudet att ladda på vift väljer man det som finns och man tycker är smidigast.
Du planerar körningen efter laddstation. Om det är flera personer som delar på bilen och inte är intresserad, kanske det inte är rätt val av drivmedel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sen om en elbil "drar i princip inget" i stadskörning då skulle ju alla som har det som stadsbil slippa ladda, eller hur

Min e-tron ligger väl på 3,5-4 kWh/mil vid stadskörning och den laddas varje natt. 😃

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att Volvo avbryter leveransen av redan beställda elbilar. Bilar som personalen beställt i höstas för leverans senare i vår. De prioriterar vanliga kunder istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det måste vara någon uppenbar skillnad på bilen, då 6 stationer har underkänt den?
Har du inte försökt åtgärda "problemet" mellan gångerna?

Det finns inget att åtgärda. Att konvertera tillbaka den till blybatterier är inte aktuellt, både för att det inte finns reservdelar och för att jag inte tänker göra det. Det går inte heller att dölja att det sitter moderna litiumjon celler i den, då det finns en uppenbar visuell skillnad mellan nissan leaf celler och vanliga blybatterier som satt i den original.

Antingen blir den godkänd eller så körs den obesiktad. Finns liksom ingen situation där en renovering för 50+ k kommer lämnas oanvänd.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Känner inte igen mig alls i tänket. Dom allra flesta laddar ju hemma för 90% av sin körning. Utbudet att ladda på vift väljer man det som finns och man tycker är smidigast.
Du planerar körningen efter laddstation. Om det är flera personer som delar på bilen och inte är intresserad, kanske det inte är rätt val av drivmedel?

Tänket grundar sig i de principer som gjort att vi har jämförelsepris på dagligvaror, att totalsumman står på kortterminalen innan man godkänner vanliga köp, osv., konsumenten ska på ett enkelt (övertydligt) sätt kunna förstå innebörden av avtalet den är på väg att ingå.

På traditionella drivmedel är det övertydligt. På telefoni som liknar laddning i det hänseendet att många aktörer hyr in sig på varandras hårdvara var roamingavgifterna tydliga tills de avskaffades. På el i laddstation krävs att kunden aktivt letar upp prisuppgiften i en app. Det är inte svårt, men det bryter ett mönster när det kommer till konsumentupplysning.

Hade all laddning kostat ungefär samma +/- 5-10 % så hade detta i princip varit en ickefråga men eftersom spannet är stort kan många komma att betala alldeles för mycket.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Dörrhantag som fälls ut med elmotor.

Ok, men det gäller inte alla Teslor, utan bara MS/MX.

Det finns även andra biltillverkare som har det, så det är långt ifrån unikt för Tesla.

Men jag kan hålla med om att det är en onödig felkälla - oavsett tillverkare.

Däremot, eftersom din kommentar gällde att hitta orsaker till höga försäkringskostnader, så misstänker jag att det kanske inte har en sådan enorm påverkan på försäkringsbolagens kostnader.

Speciellt inte i fallet med han i tråden som kikade på försäkringskostnader för M3, som inte ens har elektriska dörrhandtag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De är nog inte så billiga, men jag tror inte de står ut så kraftigt där i alla fall. Sen borde ju risken att behöva repareras vara lägre för en elbil med mycket färre rörliga delar och liknande.
Jo jag säger inte att det är värdelöst med den typen av tester i "verkliga situationer". Men de flesta använder väl förbrukningssiffror för att jämföra bilar, och då blir det ju väldigt konstigt om bil X drar 70% av bil Y i test Z, men när man läser det finstilta så kördes bil X genom en stad mitt i semestern i juli utan några större mängder trafik och bil Y i rusning i februari i samma stad liksom. De kan ha gjort allt de kan för att det ska vara rättvist, försökt köra exakt samma slinga, samma snitthastighet, samma vikt på föraren och så vidare, men resultaten är ändå inte bra att jämföra.

Man kan kritisera de körslingor eller testcykler som används, att de är för enkla, har för stort fokus på det ena eller andra, och det gör ju att de kanske inte är det bästa att bedöma exempelvis utsläpp över en bils livslängd eller så. Men de är ju ganska bra på att visa skillnaden mellan två bilar. Om bil X enligt WLTP "drar" 2 kWh per mil och bil Y 1,8 så borde bil Y ligga ungefär tio procent lägre i allmänhet. Tittar man på detaljerna och ser att bil X drog mindre än Y i stadstrafik men mer på motorväg exempelvis så kan man ju ta med detta i sin beräkning också. Kör du mest i stan kanske det är viktigare med förbrukningen eller räckvidden i stan, men sannolikt är det på långresa som räckvidden är ett problem förstås. Vad man vet när det gäller WLTP är att ingen av bilarna man jämför har körts i gynnsamma eller ogynnsamma förhållanden och att de har gjort samma manövrar, körts samma sträckor i samma hastighet och så.

När jag jobbade som provförare var det ju väldigt tydligt att man inte kunde bedöma exempelvis en varm bil på exakt samma sätt som en kall bil. Där handlade det inte om förbrukning eller liknande förstås, utan man letade efter missljud och så. Men en iskall bil är ju stelare än en varm, vilket gör att den låter mer men också att ljuden får lite av en annan karaktär. Förbrukningen, än mer i en elbil, påverkas dock mer än så.

Det är ju som laxpudding brukar säga om tester av TV-apparater. Det kan absolut vara intressant och ha värde att läsa typ Ljud och Bilds tester även om det bara handlar om en snubbe som kollar på några grejer på skärmen och drar fram ett betyg ur röven. Men vill man veta vilken som är bäst, vilka svagheter och styrkor en viss TV har får man ju läsa mer vetenskapligt utförda tester där man mäter paneler i kontrollerade förhållanden. Rtings liksom, inte PC för alla.

Håller med helt. Mycket välskrivet inlägg!

Skrivet av ZyntaX:

Ja det är ett litet elände även om jag inte ser det som ett lika stort problem som du verkar göra
Chargefinder.com tycker jag är bäst.
Tjänster som krånglar till det att man behöver vara inloggad för att visa rätt pris eller pris alls ställer till det.
Jag stör mig på att man inte kan se Teslas supercharger pris online.

Jo, det är enormt dåligt. Speciellt som priserna varierar från olika stationer, men ibland även olika priser olika dagar och olika tider på dygnet. Extremt hopplöst att hålla reda på, eller få enkelt information om.

Skrivet av ZyntaX:

För er som kör elbil som förmånsbil, hur fungerar det med milersättning eller "drivmedels" kostnad?

Jag laddar privat hemma, och när jag kör i tjänsten så får jag 9,50 kr/milen från mitt företag, helt skattefritt.

Grymt bra upplägg!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag laddar privat hemma, och när jag kör i tjänsten så får jag 9,50 kr/milen från mitt företag, helt skattefritt.

Grymt bra upplägg!

Nice! Vi har tyvärr inte så smidigt, än iaf Hade helst också tagit milersättning. Vi får göra reseräkning med massa kvitton.

Hur har ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nice! Vi har tyvärr inte så smidigt, än iaf Hade helst också tagit milersättning. Vi får göra reseräkning med massa kvitton.

Att föra körjournal kommer jag inte undan (både för företaget och SKV), och att föra reseräkningar kommer jag inte heller undan (mat, hotell, etc.).

Själv använder jag Automile för att logga alla körningar (både privat och i jobbet). https://www.automile.se/

För övriga reseräkningar som hotell och restaurang sparar jag kvitton, eller har de elektroniskt på mail.

Men detta är ju inte unikt för elbilar, utan gäller ju oavsett drivlina och färdsätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Min e-tron ligger väl på 3,5-4 kWh/mil vid stadskörning och den laddas varje natt. 😃

Jag laddar normal också varje natt (men det har inget med förbrukningen att göra).

Tömmer du batteriet på en dag?

Nog för att en e-tron är enormt törstig, men så illa tror jag det inte är vid enbart stadskörning även om det är en enormt tung bil. Såvida du inte jobbar som Taxi-chaffis eller liknande så borde det inte vara fallet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Nice! Vi har tyvärr inte så smidigt, än iaf Hade helst också tagit milersättning. Vi får göra reseräkning med massa kvitton.

Hur har ni andra?

Har inte fått min elbil än, men det är milersättning som gäller hos oss. 12kr/mil just nu. 9,5kr/mil vanligtvis.

Permalänk
Medlem

Batterimaterial rusar i pris – har femdubblats på ett år

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220405/b...

"Priset på den mängd nickel, litium och kobolt som behövs för att tillverka ett batteri med 60 kWh, tillräckligt för att driva en mellanstor elbil, var för ett år sedan knappt 14 000 kronor. Men i början av mars i år hade priset stigit till mer än 72 000 kronor, skriver Financial Times, med hänvisning till siffror från batteriföretaget Farasis Energy.

Priserna på dessa råvaror hade alltså mer än femdubblats i början av mars. Även om nickelpriset har gått ned en del sedan dess ligger priserna kvar på mycket höga nivåer."

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Blir ju svårt med priserna när man laddar med tagg. Aldrig laddat publikt så vet inte hur det ser ut med APP, men lagen kanske måste blir tydligare om tydlighet på priset när man startar laddningen. Ett referenspris baserat på en referensbil baserat på batteristorlek, SOC från 10->80% och tiden det tar.

Krav på digitala skyltar känns inte heller rätt väg att gå. Speciellt inte när man kan få massa olika priser på samma stolpe beroende på om man går via tredjepart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jag laddar normal också varje natt (men det har inget med förbrukningen att göra).

Tömmer du batteriet på en dag?

Nog för att en e-tron är enormt törstig, men så illa tror jag det inte är vid enbart stadskörning även om det är en enormt tung bil. Såvida du inte jobbar som Taxi-chaffis eller liknande så borde det inte vara fallet.

min EQC drog ungefär samma i stadsmiljö, en av anledningarna till att den såldes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

min EQC drog ungefär samma i stadsmiljö, en av anledningarna till att den såldes.

Förut skrev du att det var pga. begränsad räckvidd och vad den drog på dina resor?

Men kanske missat något, eller blandar ihop dig med någon annan.

Vill du ha en effektiv och snål elbil så är tipset att undvika SUV:ar som oftast är stora (dåligt för vindmotstånd när man kör på motorväg) och tunga (dåligt för förbrukningen vid stadskörning).

Välj lättare elbilar som är mer aerodynamiska och gärna de som väger under 2 ton.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Förut skrev du att det var pga. begränsad räckvidd och vad den drog på dina resor?

Men kanske missat något, eller blandar ihop dig med någon annan.

Vill du ha en effektiv och snål elbil så är tipset att undvika SUV:ar som oftast är stora (dåligt för vindmotstånd när man kör på motorväg) och tunga (dåligt för förbrukningen vid stadskörning).

Välj lättare elbilar som är mer aerodynamiska och gärna de som väger under 2 ton.

Drog lite halvmycket på motorväg, typ 2.5-3 beroende på tempen, men tog satan med tid att ladda då det alltid gick relativt sakta.

Här sitter jag i en liiiiiten bil, nanometer från asfalten
Ioniq (ej 5) hybrid, behöver nog kanske inte en suv, men lite större för jag har problem att sätta mig i bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Att föra körjournal kommer jag inte undan (både för företaget och SKV), och att föra reseräkningar kommer jag inte heller undan (mat, hotell, etc.).

Själv använder jag Automile för att logga alla körningar (både privat och i jobbet). https://www.automile.se/

För övriga reseräkningar som hotell och restaurang sparar jag kvitton, eller har de elektroniskt på mail.

Men detta är ju inte unikt för elbilar, utan gäller ju oavsett drivlina och färdsätt.

Nej det är nog ingen som jobbar lagligt som kommer undan det Vi för alltså reseräkning på alla laddningskvittor och fakturor. Sen splittas kostnaden på privata/tjänstemil. Inte optimalt.

Skrivet av zaap:

Har inte fått min elbil än, men det är milersättning som gäller hos oss. 12kr/mil just nu. 9,5kr/mil vanligtvis.

Samtliga företag jag hört talas om har milersättning för elbil. Lite därför jag frågar runt så man får bekräftat om det stämmer eller ej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaX:

Nej det är nog ingen som jobbar lagligt som kommer undan det Vi för alltså reseräkning på alla laddningskvittor och fakturor. Sen splittas kostnaden på privata/tjänstemil. Inte optimalt.

Samtliga företag jag hört talas om har milersättning för elbil. Lite därför jag frågar runt så man får bekräftat om det stämmer eller ej.

9.5kr/mil är skattefritt för föraren, men om du får mer, så får du skatta för allt över 9.5kr/mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag laddar normal också varje natt (men det har inget med förbrukningen att göra).

Tömmer du batteriet på en dag?

Nog för att en e-tron är enormt törstig, men så illa tror jag det inte är vid enbart stadskörning även om det är en enormt tung bil. Såvida du inte jobbar som Taxi-chaffis eller liknande så borde det inte vara fallet.

Nej, jag laddar inte heller varje natt pga förbrukningen utan gillar att ha 80% batteri varje morgon.

Jag kör 2-3 mil per dag, ibland mer om jag åker till kontoret. Men det blir mycket småkörningar till förskola och skola. Förvärmer inte jämt heller.

Nu när det börjar bli varmare ute sjunker förbrukningen rejält, men det är som sagt en stor, tung bil. 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Drog lite halvmycket på motorväg, typ 2.5-3 beroende på tempen, men tog satan med tid att ladda då det alltid gick relativt sakta.

Här sitter jag i en liiiiiten bil, nanometer från asfalten
Ioniq (ej 5) hybrid, behöver nog kanske inte en suv, men lite större för jag har problem att sätta mig i bilen
https://i.imgur.com/1fsdzfQ.jpg

Vill du ha några SUV:ar med lite mer gott om plats, så är ändå Ioniq 5, Model Y och EV6 rätt effektiva och inte så enormt tunga som många andra. Även Ford Mach-e verkar också rätt effektiv och låg vikt för att vara rymlig SUV. Så några av de kan nog vara intressant att kika på för dig.

Model Y 4WD LR: 2,0 ton
Model Y 2WD (kommer troligen slutet -22 eller början -23): 1,8 ton

Ioniq 5 & EV6 4WD LR: 2,1 ton
Ioniq 5 & EV6 2WD: 2,0 ton

Har inte vikterna för Mach-e, men tror den ligger på liknande som MY och EV6 ovan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Vill du ha några SUV:ar med lite mer gott om plats, så är ändå Ioniq 5, Model Y och EV6 rätt effektiva och inte så enormt tunga som många andra. Även Ford Mach-e verkar också rätt effektiv och låg vikt för att vara rymlig SUV. Så några av de kan nog vara intressant att kika på för dig.

Model Y 4WD LR: 2,0 ton
Model Y 2WD (kommer troligen slutet -22 eller början -23): 1,8 ton

Ioniq 5 & EV6 4WD LR: 2,1 ton
Ioniq 5 & EV6 2WD: 2,0 ton

Har inte vikterna för Mach-e, men tror den ligger på liknande som MY och EV6 ovan.

Som jag har testar, är tesla inget att ha (för mig) de är mikroskopiska runt föraren, och extremt dyra generellt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förut skrev du att det var pga. begränsad räckvidd och vad den drog på dina resor?

Men kanske missat något, eller blandar ihop dig med någon annan.

Vill du ha en effektiv och snål elbil så är tipset att undvika SUV:ar som oftast är stora (dåligt för vindmotstånd när man kör på motorväg) och tunga (dåligt för förbrukningen vid stadskörning).

Välj lättare elbilar som är mer aerodynamiska och gärna de som väger under 2 ton.

Mach E GT, 2.5ton, 120km/h i 7c drog 18-19kwh/100km. 20c kupe, värme i säte, 4 vuxna i bilen. (Den har 100kwh batteri)

Beror på bil men visst drar en SUV generellt mer, det håller jag med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Som jag har testar, är tesla inget att ha (för mig) de är mikroskopiska runt föraren, och extremt dyra generellt..

Har inte testat MY, men är normallängd (1:85) och tycker det är väldigt gott om plats som förare i M3. Faktiskt en orsak till att jag valde M3 framför Polestar 2, var just det fina förarutrymmet (förutom att jag hade saknat laddnätet SuC).

Stirra dig inte allt för blind på enbart inköpspriset.

Värdeminskningen är oftast extremt låg för Teslor. Så oftast blir de enormt billiga att äga ändå. Köpte en M3 2019, och bytte elbil förra sommaren innan förmånsbeskattningen gick upp, men precis efter att de höjt miljöbonusen till 70 KSEK.

Tack vare att däcken var så slitna och skulle behövts bytas, i kombination med ovan, så gick jag faktiskt (sjukt nog) plus på att byta min två år gamla Tesla mot en splitter ny Tesla.

Har nog aldrig någonsin gjort så bra bilköp som Tesla/elbilar rent ekonomiskt!

Men tyckter du att Teslor är för små (har lite svårt att se det, men OK) så testa en Ioniq 5 eller någon av de andra. Tyckte det var väldigt gott om plats och luftigt runt mig som förare när jag provkörde Ioniq 5.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Har inte testat MY, men är normallängd (1:85) och tycker det är väldigt gott om plats som förare i M3. Faktiskt en orsak till att jag valde M3 framför Polestar 2, var just det fina förarutrymmet (förutom att jag hade saknat laddnätet SuC).

Stirra dig inte allt för blind på enbart inköpspriset.

Värdeminskningen är oftast extremt låg för Teslor. Så oftast blir de enormt billiga att äga ändå. Köpte en M3 2019, och bytte elbil förra sommaren innan förmånsbeskattningen gick upp, men precis efter att de höjt miljöbonusen till 70 KSEK.

Tack vare att däcken var så slitna och skulle behövts bytas, i kombination med ovan, så gick jag faktiskt (sjukt nog) plus på att byta min två år gamla Tesla mot en splitter ny Tesla.

Har nog aldrig någonsin gjort så bra bilköp som Tesla/elbilar rent ekonomiskt!

Tesla MS/m3 är skitsmå för mig.. i 3:an får jag inte ens igen förardörren för knät är i vägen. S:en så sitter benet pressat mot ratten. så tesla är generellt små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Just nu kan jag säga att den här skrothögen till XC40 P6 är jävligt billig! Den har slutat ta typ 2-laddning. Funkar inte hemma, inte på Ikea, inte på köpcentrum (med annan kabel). Endast snabbladdning verkar fungera. Blir ett nytt servicebesök. Gång nr 3 på 1,5 månad och 235 mil! Har ju redan sagt upp bilen men känner att jag nog ska försöka bråka med Volvo att få bli av med den tidigare, kan inte hålla på så här i 2,5 månad till..

När man läser det här från lugna och resonliga Chippen så är jag glad att jag inte valde XC40 som var ett av alternativen när jag valde elbil

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

När man läser det här från lugna och resonliga Chippen så är jag glad att jag inte valde XC40 som var ett av alternativen när jag valde elbil

Jo, fast man skall nog inte dra för stora växlar på detta innan man har mer statistik/underlag än så.

Vet de som haft trasiga ombordladdare i både Tesla, VW ID och Hyundai.

Samtidigt vet jag de som haft Volvo/Polestar utan några som helst problem med laddare eller liknande hårdvara (däremot med mjukvaran och mobilkoppling, men det gäller även ID-bilarna).

Så gör inte det klassiska internetmisstaget att reagera för mycket på ett enda fall du läser om. Man behöver ett betydligt större statistiskt underlag än så för att fatta några rationella beslut efter det. Blir enormt fel att extrapolera datan från så få fall som ett enda till slutsatsen att det är allmänglitligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, fast man skall nog inte dra för stora växlar på detta innan man har mer statistik/underlag än så.

Vet de som haft trasiga ombordladdare i både Tesla, VW ID och Hyundai.

Samtidigt vet jag de som haft Volvo/Polestar utan några som helst problem med laddare eller liknande hårdvara (däremot med mjukvaran och mobilkoppling, men det gäller även ID-bilarna).

Så gör inte det klassiska internetmisstaget att reagera för mycket på ett enda fall du läser om. Man behöver ett betydligt större statistiskt underlag än så för att fatta några rationella beslut efter det. Blir enormt fel att extrapolera datan från så få fall som ett enda till slutsatsen att det är allmänglitligt.

Nä, just det här har jag inte sett någon annan ha, så det är nog inget ”vanligt” problem, då finns det annat man kan nämna om man vill prata XC40 Recharge 😂 Maximal otur bara…

Visa signatur