Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Är det någon här som köpt den utökade autopiloten till Tesla förresten? Alltså inte Full self driving - utan mellanvarianten för ca 40tkr? Om någon av er köpt den, blev ni nöjda? Var det värt pengarna för er?

Den är ju redan en förträfflig långfärdsbil, så att göra den ännu bättre skulle ju inte skada.

Skrivet av anon132576:

Såg en Honda E idag när jag var ute och promenerade till min favoritpizzeria i Örgryte! Den är så jäkla söt och fin, skogsgrön var den här. Såg ut som en pappa som lastade baksätet fullt med döttrar i småskoleåldern och eventuellt deras vän/ner.

Detta är bara den tredje Honda E som jag sett, någonsin. Supertråkigt att modellen inte blivit mer populär, men det är ju tyvärr Hondas eget fel när den är så dyr och försett med så litet batteri. Bilen hade kunnat bli en jättehit om den haft jämförbart pris och räckvidd som en Zoe.

Ja, just nu behöver vi bara en bil i hushållet då vi bor så pass nära jobben. Men hade vi behövt en andrabil igen för jobbpendling och övriga ärenden i närheten hade det nästan garanterat blivit en Honda E. Dem är ju sjukt coola! Tyvärr räcker inte räckvidden till för att ha den som enda bil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Ni som har koll, när kommer en vettig elbil i normala prisklasser, alltså 200-250k, med en räckvidd på iaf 70 mil så man kan köra till Stockholm utan att ladda.

Utrustning och motorstyrka är ointressant, men det ska iaf vara en riktig 5-pers kombi och inte en småbil.

/hulle.

Kommer troligtvis inte ske, tillverkarna har fått blodad tand nu när de upptäckt att svenssons gladeligen betalar över 500K för en bil för enbart jobb-pendling på 15-45min och de många 1-3km-körningarna till ICA de gör flera ggr om dagen.
Det är en el-moppebil som kommer bli de fattigas lyxigaste transportmedel inom några år.

Eller leasing-priserna? Jag menar, betala över 5K för att leasa en bil i 12-24mån? MG ZS EV låg vettigt till vid lansering för 2K i månaden, tyvärr missade jag det tåget.

Permalänk
Medlem

Idag kostar en Tesla Model Y 259 900 CNY vilket motsvarar 405tkr i dagens växelkurs. Samma modell kostar 690tkr i Sverige, en skillnad på nästan 300tkr. Om Tesla har en fabrik i Tyskland som tillverkar Y så borde dessa kunna ligga betydligt bättre i pris än vad de gör. Är det Tesla som mjölkar oss eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Såg en Honda E idag när jag var ute och promenerade till min favoritpizzeria i Örgryte! Den är så jäkla söt och fin, skogsgrön var den här. Såg ut som en pappa som lastade baksätet fullt med döttrar i småskoleåldern och eventuellt deras vän/ner.

Detta är bara den tredje Honda E som jag sett, någonsin. Supertråkigt att modellen inte blivit mer populär, men det är ju tyvärr Hondas eget fel när den är så dyr och försett med så litet batteri. Bilen hade kunnat bli en jättehit om den haft jämförbart pris och räckvidd som en Zoe.

Näe, den enda man lurar när man med flit gimpar sin elbil och sedan ser den sälja dåligt är ju sig själv... Hoppas att Honda fräschar upp sin lilla pärla med en ny, kraftfullare batteripack under 2023!

Det var i och för sig en väldigt liten procentandel av totala antalet Bolt som sålts som faktiskt tog eld, och då var det ett bevisat tillverkningsfel i battericellerna involverat, och ändå var antalet bränder inte särskilt högt... Så elbilar är faktiskt mer säkra ur den här synvinkeln än man skulle kunna tro.

Sony & Hondas elbil har dom kanske har en bättre marknadsplan för:

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Idag kostar en Tesla Model Y 259 900 CNY vilket motsvarar 405tkr i dagens växelkurs. Samma modell kostar 690tkr i Sverige, en skillnad på nästan 300tkr. Om Tesla har en fabrik i Tyskland som tillverkar Y så borde dessa kunna ligga betydligt bättre i pris än vad de gör. Är det Tesla som mjölkar oss eller?

TLDR:
Bra marginaler. Dålig kvalitet.

https://www.vibilagare.se/nyheter/teslas-vinst-hogre-vantat-t...
https://carup.se/teslas-nya-galna-vinst-over-100-000-kr-per-s...
https://elbilen.se/nyheter/det-gar-bra-nu-for-biltillverkarna...
https://feber.se/bil/tesla-visar-rekordmarginaler/437488/
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2021...
https://www.dagensps.se/privatekonomi/teslas-kvalitet-ar-samr...
https://www.dagensps.se/motor/bekraftat-tesla-har-samst-kvali...

Fler källor
Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som solklar mjölkning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Men hade vi behövt en andrabil igen för jobbpendling och övriga ärenden i närheten hade det nästan garanterat blivit en Honda E. Dem är ju sjukt coola!

Älskar formgivningen på Honda E, den har verkligen funnit den rätta balansen i sin modern-retro. Växte själv upp i en Honda Accord från sena 70-talet (händelsevis också skogsgrön, precis som bilen jag såg igår!), och det finns ganska många element som är gemensamma mellan de två bilarna, inklusive grillen - Accord hade förvisso dubbla strålkastare framtill, men DNAt finns ju där. Samma med instrumentbrädorna - Accord hade en centralt placerad radio med två rattar - i E så är det AC-inställningarna som sitter centralt, även de med två rattar. Du har likartade luftutsläpp för sidorutorna, med mera. Finns ett antal detaljer som är snarlika mellan de båda bilarna.

Fan Honda, knôô i en 15-20kWh till i batteripacken, snälla! Det skulle verkligen göra susen.

Skrivet av Shepherds pie:

Sony & Hondas elbil har dom kanske har en bättre marknadsplan för:

Visstja, hade ju glömt det! Jo, Sony samarbetandes med Honda på elbilsmarknaden, jättebra nyhet. Är supertaggad av detta, hoppas att det kan ge en nytändning på den Europeiska marknaden för Honda, de är verkligen inte stora här numera. Hoppas också att det ger mer fokus på elbilar hos den ganska stolpiga japanska företagsjätten, fattar inte hur de kunnat bli så tungrodda när de var så bländande under 70/80-talen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det någon här som köpt den utökade autopiloten till Tesla förresten? Alltså inte Full self driving - utan mellanvarianten för ca 40tkr? Om någon av er köpt den, blev ni nöjda? Var det värt pengarna för er?

Den är ju redan en förträfflig långfärdsbil, så att göra den ännu bättre skulle ju inte skada.

Har haft den på 2 av3 Teslor, tycker den är mer eller mindre ett måste för att slippa "pling-plongandet" när man annars byter fil osv. Det enda den egentligen tillför i EU är att bilen byter fil själv, funkar rätt bra faktiskt. Navigate on Autopilot tycker jag var coolt första timmen men den tillför ingen egentlig funktionalitet som jag använder.

Föredrar egentligen sättet som andra tillverkare gör på framför EAP, där man stänger av självstyrningen när man slår på blinkersen så man får byta fil själv och sen slår systemet på, helt utan massa ljud.

Permalänk
Medlem

Tänkt på att elbilar med sina batterier kan väga rätt mycket. Har dom bättre grepp än "vanliga" bilar med sin vikt nu på vintern?
Hört att däcken kostar mer och är slut på ca ett halvår är det sant? Låter som en skröna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänkt på att elbilar med sina batterier kan väga rätt mycket. Har dom bättre grepp än "vanliga" bilar med sin vikt nu på vintern?
Hört att däcken kostar mer och är slut på ca ett halvår är det sant? Låter som en skröna.

En elbil med 4x4 har bra grepp på vinteren, vid acceleration.
Men ved inbromsning är det fortfarande neutons lager som gäller och här känner du den ökade vikt.

Bare se till att ha rätt lastindex på däckene, så funkar dom flesta premiumdäck. Jag kör relativt friskt och hann köra 2500 mil med 5 mm kvar innan jag sålde min polestar 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänkt på att elbilar med sina batterier kan väga rätt mycket. Har dom bättre grepp än "vanliga" bilar med sin vikt nu på vintern?
Hört att däcken kostar mer och är slut på ca ett halvår är det sant? Låter som en skröna.

Finns för och nackdelar med alla bilar.

Hade en 4-hjulsdriven Volvo innan som jag älskade att köra på vintern. Helt suverän väghållning och man tog sig fram.
Men min Tesla är än bättre på just det. Däremot så är den som du säger tung. Närmare bestämt ungefär 1 ton tyngre än vad min Volvo var. Det märker man framför allt när man ska bromsa för något lite hastigt. Rörelsemassan vill framåt...

Angående däcken, skulle jag säga att det beror på. Mina däck håller sommartid ungefär 3000 mil. Då jag kör långt varje år, så byter jag varje säsong. Vinterdäck har jag provat lite olika, som odubbat, vanliga dubbade och nu senast dyrare dubbade EV-däck.
De odubbade gick åt på en säsong, de vanliga dubbade likaså, medans de dubbade EV-däcken är inne på andra säsongen och ser fortfarande ut som lätt slitna och kommer hålla en säsong till kanske. Annan gummiblandning? Vet inte.

Vad beror det på att de vanliga däcken slits upp på 3000 mil? Ja, kombinationen av tyngd och ett grymt vridmoment är väl inte så värst hälsosam för gummit. På min Tesla kan jag ställa in från "Normal" till "Chill", vilket gör att bilen inte blir så ättrig när man åker iväg. Detta har gjort att däcken klarar sig längre...

Om jag vill kan jag givetvis slita upp däcken snabbare än 3000 mil, bara att gasa på lite mer. Köpte 4st Michelin-däck som jag inte blev nöjd med. Så började leka på kurviga vägar och trolla andra vid rödljusen, som trodde de skulle kunna ta mig... 1000 mil senare var det dags att byta däck.

Om däcken är dyrare, beror väl mest på vilka fälgar man använder. Så storlek, bredd och märke avgör...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänkt på att elbilar med sina batterier kan väga rätt mycket. Har dom bättre grepp än "vanliga" bilar med sin vikt nu på vintern?
Hört att däcken kostar mer och är slut på ca ett halvår är det sant? Låter som en skröna.

Det är en skröna utan dess like. En Tesla model 3 väger t.ex 1600-1800 kg beroende på om du har en standard eller long range. Alltså ungefär lika mycket som en vanlig svenne-banan familjebil likt XC60 eller V60.

Däcken slits precis lika fort som på en motsvarande bensin/dieselbil förutsatt att du kör likadant. Om du använder all extra kraft och stampar gasen i botten vid varje rödljus så slits såklart däcken fortare.

Extra vikt kan för övrigt göra att du får bättre grepp vid start eftersom det ökar friktionen däcken har mot vägytan. Men å andra sidan så kommer du få svårare att stanna och svänga.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon132576:

Älskar formgivningen på Honda E, den har verkligen funnit den rätta balansen i sin modern-retro. Växte själv upp i en Honda Accord från sena 70-talet (händelsevis också skogsgrön, precis som bilen jag såg igår!), och det finns ganska många element som är gemensamma mellan de två bilarna, inklusive grillen - Accord hade förvisso dubbla strålkastare framtill, men DNAt finns ju där. Samma med instrumentbrädorna - Accord hade en centralt placerad radio med två rattar - i E så är det AC-inställningarna som sitter centralt, även de med två rattar. Du har likartade luftutsläpp för sidorutorna, med mera. Finns ett antal detaljer som är snarlika mellan de båda bilarna.

Fan Honda, knôô i en 15-20kWh till i batteripacken, snälla! Det skulle verkligen göra susen.

Visstja, hade ju glömt det! Jo, Sony samarbetandes med Honda på elbilsmarknaden, jättebra nyhet. Är supertaggad av detta, hoppas att det kan ge en nytändning på den Europeiska marknaden för Honda, de är verkligen inte stora här numera. Hoppas också att det ger mer fokus på elbilar hos den ganska stolpiga japanska företagsjätten, fattar inte hur de kunnat bli så tungrodda när de var så bländande under 70/80-talen...

Kan bara hålla med! Jag vill ha tillbaka gamla kreativa ingenjörs-Honda från 70-90 talet! Honda E är ju en fläkt från den tiden, så jag hoppas på mer sånt!

Skrivet av Aktsu:

Har haft den på 2 av3 Teslor, tycker den är mer eller mindre ett måste för att slippa "pling-plongandet" när man annars byter fil osv. Det enda den egentligen tillför i EU är att bilen byter fil själv, funkar rätt bra faktiskt. Navigate on Autopilot tycker jag var coolt första timmen men den tillför ingen egentlig funktionalitet som jag använder.

Föredrar egentligen sättet som andra tillverkare gör på framför EAP, där man stänger av självstyrningen när man slår på blinkersen så man får byta fil själv och sen slår systemet på, helt utan massa ljud.

Aha, då låter det inte värt det för mig. Volvos lösning (som jag provat) är som sagt betydligt bättre då man bara kan blinka och byta fil själv, så pausar den filhållaren undertiden.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inget problem att lämna dem på min som är så iaf. Bara slå av tändningen och sedan trycka torkarspaken nedåt inom något visst antal sekunder. Tyvärr går det inte att ställa upp båda torkarna från rutan ändå, men det fastnar mindre på dem åtminstone (och det är lättare att slå av det som fastnat). De går tillbaka först när man rör spaken igen (med bilen igång) i det aktuella fallet. Märkligt nog så kan de rycka till och flytta sig en liten bit när man låser upp ibland, vilket är mindre lyckat om bilen är en översnöad igloo. Det kan bero på exakt var de stannat, då det inte verkar vara helt konsekvent.

För E-Niro, avsnitt 8:12/sid 442:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv/assets/conten...

Om de går att ställa upp från rutan i det läget framgår inte riktigt. Tyvärr går det som sagt inte på alla bilar ens i serviceläge, utan man får bara mer plats för att byta.

Tack för detta!!! Funkade klockrent även för Niro EV (är ju en E-niro med facelift bara). Hade ju kunnat slå upp det själv, men det är så mycket nytt och manualen är tjock!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Tack för detta!!! Funkade klockrent även för Niro EV (är ju en E-niro med facelift bara). Hade ju kunnat slå upp det själv, men det är så mycket nytt och manualen är tjock!

Bruksen är till 2023, det var jag som skrev slarvigt/vanemässigt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nya Lotusen är rätt snygg, 1,2mille i grundutförande dock..

Permalänk
Medlem

Skönt att det inte bara är jag som stör mig på dörrhandtagen vintertid

Idag hade vi en lite besvärlig resa i vinterväder. Bilen står ute om natten och på morgonen var den täckt av snö. Fick bort det mesta, men det det satt en del is på motorhuven och andra ställen på kaross/fönster. På en ICE-bil hade ju isen smält efter några kilometer, men på elbil sitter den kvar hur långt man är kör så länge det är minusgrader. Det som irriterade mig var att isen på torkarbladen aldrig smälte. Pillade bort så mycket jag kunde, men det blev ändå remsor på rutan som inte torkades rent från smuts och spolarvätska.

Hur får jag torkarbladen isfria på en elbil som står utomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Skönt att det inte bara är jag som stör mig på dörrhandtagen vintertid

Idag hade vi en lite besvärlig resa i vinterväder. Bilen står ute om natten och på morgonen var den täckt av snö. Fick bort det mesta, men det det satt en del is på motorhuven och andra ställen på kaross/fönster. På en ICE-bil hade ju isen smält efter några kilometer, men på elbil sitter den kvar hur långt man är kör så länge det är minusgrader. Det som irriterade mig var att isen på torkarbladen aldrig smälte. Pillade bort så mycket jag kunde, men det blev ändå remsor på rutan som inte torkades rent från smuts och spolarvätska.

Hur får jag torkarbladen isfria på en elbil som står utomhus?

Ofta bättre att släppa/slå bladen mot rutan, då is är skör (och bladen lite rörliga), tycker jag. Hur bra spolarvätska fungerar beror lite på vilken blandning man har. Det går ju bättre ju mer (koncentrerad) spolarvätska och ju mindre vatten det är, men då får man avvika från mackens färdigblandade som normalt är -18 åtminstone i de mest tätbebodda delarna av landet.

Jag förstår inte riktigt varför inte fler bilar har värme under där torkarna parkerar. Hela framrutan förstår jag för det är inte utan nackdelar. Ett fulknep när jag hade S70 var att man kunde dutta väldigt snabbt mot enkeltork och få torkarna att fastna en bit upp på rutan. Detta fungerar dock normalt inte, då det ju egentligen inte var meningen att de skulle stanna, men de gjorde det om man var snabb nog.

På tal om i tidigare nämnda Honda E så måste den väl ha en av de mest idiotiskt placerade laddluckorna för vårt klimat… Men jag håller med om att den är lite ”ball”, men de kunde väl ha satt dit vanliga speglar och ett, som sagt, större batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Hur får jag torkarbladen isfria på en elbil som står utomhus?

Jag ställer mina i service läge på vintern, då smälter snö/is bort när man förvärmer bilen.
Har det kommit mycket snö brukar jag sopa av bilen innan förvärmning.
Handtagen är bara ge en smäll, sen går dom att öppna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

En elbil med 4x4 har bra grepp på vinteren, vid acceleration.
Men ved inbromsning är det fortfarande neutons lager som gäller och här känner du den ökade vikt.

Bare se till att ha rätt lastindex på däckene, så funkar dom flesta premiumdäck. Jag kör relativt friskt och hann köra 2500 mil med 5 mm kvar innan jag sålde min polestar 2

Man får bättre grepp vi start men samtidigt sämre vid inbromsning. Läste lite om däck och tydligen finns det speciella EV däck som är lite starkare och ska klara sig längre än vanliga däck.

Skrivet av DaBone:

Finns för och nackdelar med alla bilar.

Hade en 4-hjulsdriven Volvo innan som jag älskade att köra på vintern. Helt suverän väghållning och man tog sig fram.
Men min Tesla är än bättre på just det. Däremot så är den som du säger tung. Närmare bestämt ungefär 1 ton tyngre än vad min Volvo var. Det märker man framför allt när man ska bromsa för något lite hastigt. Rörelsemassan vill framåt...

Angående däcken, skulle jag säga att det beror på. Mina däck håller sommartid ungefär 3000 mil. Då jag kör långt varje år, så byter jag varje säsong. Vinterdäck har jag provat lite olika, som odubbat, vanliga dubbade och nu senast dyrare dubbade EV-däck.
De odubbade gick åt på en säsong, de vanliga dubbade likaså, medans de dubbade EV-däcken är inne på andra säsongen och ser fortfarande ut som lätt slitna och kommer hålla en säsong till kanske. Annan gummiblandning? Vet inte.

Vad beror det på att de vanliga däcken slits upp på 3000 mil? Ja, kombinationen av tyngd och ett grymt vridmoment är väl inte så värst hälsosam för gummit. På min Tesla kan jag ställa in från "Normal" till "Chill", vilket gör att bilen inte blir så ättrig när man åker iväg. Detta har gjort att däcken klarar sig längre...

Om jag vill kan jag givetvis slita upp däcken snabbare än 3000 mil, bara att gasa på lite mer. Köpte 4st Michelin-däck som jag inte blev nöjd med. Så började leka på kurviga vägar och trolla andra vid rödljusen, som trodde de skulle kunna ta mig... 1000 mil senare var det dags att byta däck.

Om däcken är dyrare, beror väl mest på vilka fälgar man använder. Så storlek, bredd och märke avgör...

Finns tydligen speciella EV däck man kan köpa som är bättre för EV som ofta är tyngre än "vanliga" bilar. Mycket slitage sker tydligen för att många EV bilar är starka när dom ska iväg men även den tyngre vikten vid bromsning bidrar.

Skrivet av Xyborg:

Det är en skröna utan dess like. En Tesla model 3 väger t.ex 1600-1800 kg beroende på om du har en standard eller long range. Alltså ungefär lika mycket som en vanlig svenne-banan familjebil likt XC60 eller V60.

Däcken slits precis lika fort som på en motsvarande bensin/dieselbil förutsatt att du kör likadant. Om du använder all extra kraft och stampar gasen i botten vid varje rödljus så slits såklart däcken fortare.

Extra vikt kan för övrigt göra att du får bättre grepp vid start eftersom det ökar friktionen däcken har mot vägytan. Men å andra sidan så kommer du få svårare att stanna och svänga.

V60 väger lite över 1.4 ton mot en modell 3 som väger lite över 1.9 ton så visst skiljer det en del. Longrange anser jag är en nobrainer men vill man inte ha det kan man närma sig med ca 1.6 ton.

Däcken slits mer PGA det extrema vridet vid start och den extra vikten vid stop som ett par ovan även nämnt. Vet inte om så kallade EV däck gör att det blir bättre?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

V60 väger lite över 1.4 ton mot en modell 3 som väger lite över 1.9 ton så visst skiljer det en del. Longrange anser jag är en nobrainer men vill man inte ha det kan man närma sig med ca 1.6 ton.

Tjänstevikten på en ny V60 är 1,8 ton så inte så stor skillnad mot en Model 3 LR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tjänstevikten på en ny V60 är 1,8 ton så inte så stor skillnad mot en Model 3 LR.

Lite galet att en e-tron klockar in på strax över 2.6 i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Lite galet att en e-tron klockar in på strax över 2.6 i jämförelse.

Ja, och min i4 M50 har tjänstevikt på 2,3 ton. Vikten är som sagt trevligt när man kör men är betydligt mer att få stopp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Däcken slits mer PGA det extrema vridet vid start och den extra vikten vid stop som ett par ovan även nämnt. Vet inte om så kallade EV däck gör att det blir bättre?

Skulle klassa det där med elbilar och högre däck slitage högst diskutabelt.
Sitter det en mekanisk vajer mellan gaspedalen och elmotorn och ett enkelt on/off relä?
Bara för en elbil kan ge bra vridmoment så är det inte samma sak att det är 100% vridmoment bara för du trycker på gaspedalen.

"Nokian Tyres' Development Manager Mikko Liukkula wants to emphasize that a common misconception related to electric vehicle tires is not true. Although electric vehicles have plenty of power and torque, they are not particularly demanding on tires – the opposite is true, in fact.

– Tires on a modern electric car will wear down much slower than in a car with a traditional internal combustion engine. This is due to good traction control. The driver assist systems reduce slipping by utilizing the electric motor's rapid power adjustment. This system is much quicker than in ICE vehicles, where it is based on braking and limiting engine RPM, Liukkula says."
Källa

Speciella EV däck finns dock av andra skäl som, lägre buller, mindre rullmotstånd (mer mil/kWh), kortare bromssträcka pga ökad vikt etc.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Skulle klassa det där med elbilar och högre däck slitage högst diskutabelt.
Sitter det en mekanisk vajer mellan gaspedalen och elmotorn och ett enkelt on/off relä?
Bara för en elbil kan ge bra vridmoment så är det inte samma sak att det är 100% vridmoment bara för du trycker på gaspedalen.

"Nokian Tyres' Development Manager Mikko Liukkula wants to emphasize that a common misconception related to electric vehicle tires is not true. Although electric vehicles have plenty of power and torque, they are not particularly demanding on tires – the opposite is true, in fact.

– Tires on a modern electric car will wear down much slower than in a car with a traditional internal combustion engine. This is due to good traction control. The driver assist systems reduce slipping by utilizing the electric motor's rapid power adjustment. This system is much quicker than in ICE vehicles, where it is based on braking and limiting engine RPM, Liukkula says."
Källa

Speciella EV däck finns dock av andra skäl som, lägre buller, mindre rullmotstånd (mer mil/kWh), kortare bromssträcka pga ökad vikt etc.

Sa inte att det är 100% vrid vid start bara mer. Jag som åkt lite elbil skuttar i väg ganska bra för att jag är ovan vid vridet som är betydligt större än valfri bränslebil(om man inte varvar och släpper kopplingen). Sen vet vi alla att tracktioncontroll med mera inte arbetar konstant, speciellt inte om man inte gillar "inspirerad körning".

https://www.tidningendacksnack.se/nyheter/e/833/kartlaggning-...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sa inte att det är 100% vrid vid start bara mer. Jag som åkt lite elbil skuttar i väg ganska bra för att jag är ovan vid vridet som är betydligt större än valfri bränslebil(om man inte varvar och släpper kopplingen). Sen vet vi alla att tracktioncontroll med mera inte arbetar konstant, speciellt inte om man inte gillar "inspirerad körning".

https://www.tidningendacksnack.se/nyheter/e/833/kartlaggning-...

Du missade nog min poäng. Det jag emfaserar är att det sitter en dator mellan din fot och elmotorn, så biltillverkaren har rätt mycket frihet att styra hur mycket vridmoment det blir. Men visst de kanske är maskopi med däcktillverkarna medvetet skapar vridmomentskurvor som är intrimmade för att maximera däckslitage i stället för bekväm komfort etc.

Det är precis sådana ovetenskapliga undersökningar som bara gör livet surt för oss alla. 100% mer slitage mellan en EV och en ICE bil? Och slutsatsen från ingenjörerna som byter bildäck är att vridmomentet är en stor bakomliggande orsak.
Kan ju lika gärna vara att hela bakomliggande orsaken är att elbilsägarna som man kan anta är bättre ekonomiskt ställda går enklare på argumenten och byter däck oftare än vad som behövs. Euromaster tjänar ju inte mycket för ett däckbyte till skillnad mot att kränga ett helt nytt set däck?

Skulle gärna fått ta del av det data och slutsatser som däcktillverkarna själva tar fram. Sådant lär dock inte se dagens ljus i första taget. Vissa däcktillverkares marknadsavdelningar säger att orsaken att du skall välja deras EV däck beror på bland annat för ett ökat vridmoment. Andra tillverkare säger ingenting om det som ett argument. Och i de fall de gör det kan man ställa sig frågan om marknadsavdelningen bygger sina uttalanden på vetenskapliga grunder eller om det är som det brukar hända när en marknadsavdelning blir inblandad.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Avstängd

Autohold i kombination med DSG känns inte så bra för däckslitaget när man kör iväg i alla fall. P-bromsen håller emot tills man gasar ganska mycket och sen släpper den på all kraft direkt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Autohold i kombination med DSG känns inte så bra för däckslitaget när man kör iväg i alla fall. P-bromsen håller emot tills man gasar ganska mycket och sen släpper den på all kraft direkt liksom.

Njae det håller jag inte med om, men det är kanske min fot som är en virtuos och inte en blyklump.
Sen vet jag iof inte vad DSG är…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Lite galet att en e-tron klockar in på strax över 2.6 i jämförelse.

Jämför man ljudet vid dörrstängning på en e-tron vs. M3 så förstår man varför

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jämför man ljudet vid dörrstängning på en e-tron vs. M3 så förstår man varför

800kg skumgummi I dörrkarmen alltså? 😁

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!