Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Måste ju bara säga att jag är imponerad av Teslas krocksäkerhet, inte bara vid krockar utan vid andra incidenter också.
De som fått hela träd över sig och kupén är intakt och nu en som kört ut för ett stup på 100m. Bilen ser ut som skrot, men de i bilen klarade sig utan svåra/livshotande skador, barnen i baksätet utan några alls. Dessutom började den inte brinna.....
Tyvärr, hade tydligen pappan kört ut där med vilje...

https://edition.cnn.com/2023/01/03/us/tesla-crash-cliff-calif...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Tog en kort tur igår med ID3an under snöstorms förhållande mycket vind och snö med värme på innan avfärd i 30 min.

Tycker förbrukningen var helt okej, i helgen blir det dock Västerås tur och retur. Nästa helg blir det min första längre resa till Borlänge 18 mil enkel så får se vad förbrukningen hamnar på.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Måste ju bara säga att jag är imponerad av Teslas krocksäkerhet, inte bara vid krockar utan vid andra incidenter också.
De som fått hela träd över sig och kupén är intakt och nu en som kört ut för ett stup på 100m. Bilen ser ut som skrot, men de i bilen klarade sig utan svåra/livshotande skador, barnen i baksätet utan några alls. Dessutom började den inte brinna.....
Tyvärr, hade tydligen pappan kört ut där med vilje...

https://edition.cnn.com/2023/01/03/us/tesla-crash-cliff-calif...

Allmänt är ju bilar rätt säkra nuförtiden och när det gäller naturligtvis också elbilar men själva batteripaketet är sen den känsliga om inträngande föremål träffar celler och skapar kortslutning med svårsläkt brand som följd. Annan potentiell risk är vatteninträngning exempelvis vid översvämningar men kanske också när bilarna blir äldre och saltblandat vatten från vägbanan hittar in förbi uttorkade packningar, svårt att säga hur det blir med denna nygamla fordonstyp på våra vägar.

https://www.youtube.com/watch?v=X5NiWJcyrwI

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tog en kort tur igår med ID3an under snöstorms förhållande mycket vind och snö med värme på innan avfärd i 30 min.
<Uppladdad bildlänk>
Tycker förbrukningen var helt okej, i helgen blir det dock Västerås tur och retur. Nästa helg blir det min första längre resa till Borlänge 18 mil enkel så får se vad förbrukningen hamnar på.

Det var ju rätt trevlig förbrukning. Är det versionen med mindre batteri?

Vi gjorde vår första riktigt långa resa i julhelgen med vår Audi Q4 40, som ju är baserad på samma bas som Id.3, 4 och 5. Totalt 1200km i temperaturer mellan -2 och -10 grader, med medelhastighet runt 80km/h och förbrukning på 21,7kWh/100km.

Jag måste säga att det här med elbil på vintern inte alls är så stort problem som folk får det att låta som. Bara man är lite förberedd och värmer upp bilen före avfärd så är förbrukningen ändå ganska okej när batteriet väl blir varmt efter typ 20 minuter.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Faktiskt en liten anlending till att jag valde Skoda Enyaq iV80 då jag föredrar lite mer traditionella kontroller vid ratten (och riktiga handtag) mot att alt ska skötas via skärm etc. Tesla föll för mig bort av många anledningar och en av dom var att jag tycker det är alldeles för avskalat och att nästan allt förväntas skötas via skärmen, särskilt i de bilar som inte ens har en liten display framför ratten.

Nu har vi inte haft super-mkt kallt väder (förutom snösmockan i slutet av november och sen 4-5 dagar med ner mot -15 grader) men än så länge har jag inte haft några problem med att kylan påverkat bilen. Trots runt nollgradigt och att det smälter/fryser till så har det ännu inte hänt att speglarna inte fällts in/ut.

Skoda Enyaq är verkligen en riktigt trevlig bil. På grund av leveranstider på Sportback-versionen blev det en Q4 istället för oss, men jag skulle egentligen ha föredragit Enyaq. Trevligare designval och finare linjer, plus att mjukvaran är bättre än i Audin.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tog en kort tur igår med ID3an under snöstorms förhållande mycket vind och snö med värme på innan avfärd i 30 min.
<Uppladdad bildlänk>
Tycker förbrukningen var helt okej, i helgen blir det dock Västerås tur och retur. Nästa helg blir det min första längre resa till Borlänge 18 mil enkel så får se vad förbrukningen hamnar på.

Snitt på 43km/h är dock inget, jag körde 28mil med min ID.4 i minus 8 förra veckan snittade 25kwh/10mil med en hastighet på 90km/h. Hade 7 mil kvar i tanken. På sommaren ligger jag på 17.0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Allmänt är ju bilar rätt säkra nuförtiden och när det gäller naturligtvis också elbilar men själva batteripaketet är sen den känsliga om inträngande föremål träffar celler och skapar kortslutning med svårsläkt brand som följd. Annan potentiell risk är vatteninträngning exempelvis vid översvämningar men kanske också när bilarna blir äldre och saltblandat vatten från vägbanan hittar in förbi uttorkade packningar, svårt att säga hur det blir med denna nygamla fordonstyp på våra vägar.

https://www.youtube.com/watch?v=X5NiWJcyrwI

Elbilar ger absolut en annan riskbild än fossilbilar, men generellt är ju riskerna rätt mycket lägre ändå, bortsett från vissa specifika saker förstås. Men det är ju nya batterityper på gång som redan används av en del tillverkare som är mycket mindre benägna att brinna exempelvis. Nackdelen är att de har mindre energi per viktenhet, men eftersom man inte behöver skydda dem lika mycket så blir nettot ändå lägre vikt för samma kapacitet. Så jag gissar att problemet med elbilar som brinner, som ändå sker mer sällan än fossilbilar som brinner, är ett övergående problem.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det var ju rätt trevlig förbrukning. Är det versionen med mindre batteri?

Vi gjorde vår första riktigt långa resa i julhelgen med vår Audi Q4 40, som ju är baserad på samma bas som Id.3, 4 och 5. Totalt 1200km i temperaturer mellan -2 och -10 grader, med medelhastighet runt 80km/h och förbrukning på 21,7kWh/100km.

Jag måste säga att det här med elbil på vintern inte alls är så stort problem som folk får det att låta som. Bara man är lite förberedd och värmer upp bilen före avfärd så är förbrukningen ändå ganska okej när batteriet väl blir varmt efter typ 20 minuter.

Det är Max versionen med 58kwh batteriet, tyckte de var intressant och se förbrukning i mycket motvind och snö. Visst hastigheten gick mestadels i 60-80 sen drar snittet ner ganska snabbt när man kommer in till stan och det går i 30-40km/h

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Snitt på 43km/h är dock inget, jag körde 28mil med min ID.4 i minus 8 förra veckan snittade 25kwh/10mil med en hastighet på 90km/h. Hade 7 mil kvar i tanken. På sommaren ligger jag på 17.0.

Vill du veta förbrukning vid högre hastighet så kommer jag få det när jag åker till Västerås imorgon

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Allmänt är ju bilar rätt säkra nuförtiden och när det gäller naturligtvis också elbilar men själva batteripaketet är sen den känsliga om inträngande föremål träffar celler och skapar kortslutning med svårsläkt brand som följd. Annan potentiell risk är vatteninträngning exempelvis vid översvämningar men kanske också när bilarna blir äldre och saltblandat vatten från vägbanan hittar in förbi uttorkade packningar, svårt att säga hur det blir med denna nygamla fordonstyp på våra vägar.

https://www.youtube.com/watch?v=X5NiWJcyrwI

Klassisk fear mongering av anti-elbils-folket. För inga bensinbilar har någonsin fattat eld vid en krasch.. 🤦

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Upptäckte en grej på Niro EV, som iofs är en liten skitgrej, men ändå. Upptäckte att jag inte kan ställa upp vindrutetorkarna fram öht. De tar i nån plastkåpa framför. Det gör ju livet mycket krångligare när vädret ser ut som det gör just nu. Trist att behöva gå fram och dra av is från gummit, istället för att kunna vara förutseende och hindra att det ens bildas någon is på torkarbladen.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Klassisk fear mongering av anti-elbils-folket. För inga bensinbilar har någonsin fattat eld vid en krasch.. 🤦

Vem tror något sådant? Bensinbilar löper nog större risk att brinna vid krasch än elbilar då skador någon del på bränslesystemet kan starta eldsvåda och det kan bli ganska explosivt förlopp. Men om elbilar trots allt börjar brinna i batteripaketet så brinner det mer intensivt och går princip inte att släcka då själva härden alstrar de brännbara substanser som gör att det brinner, något som kan ha allvarliga konsekvenser beroende på var det sker (exempelvis ombord på färja), de brännbara gaser som bildas när elbilar brinner är också extremt giftiga så ingen ide att plocka fram varmkorven utan hålla ordentligt avstånd, olika säkerhetsrisker man bör vara medveten om.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snudge_B:

Upptäckte en grej på Niro EV, som iofs är en liten skitgrej, men ändå. Upptäckte att jag inte kan ställa upp vindrutetorkarna fram öht. De tar i nån plastkåpa framför. Det gör ju livet mycket krångligare när vädret ser ut som det gör just nu. Trist att behöva gå fram och dra av is från gummit, istället för att kunna vara förutseende och hindra att det ens bildas någon is på torkarbladen.

Det är inget nytt problem. När jag jobbade på Volvo för tjugo år sedan markerade man ofta vilka bilar som skulle plockas genom att höja ena torkaren, men redan då började det komma bilar där det inte gick, bland annat Clio. Torkarna tog i huven och skrapade bort färgen på kanten av den, vilket förstås var katastrof. De hade ett läge genom någon sekvens av knapptryckningar eller liknande som kunde få torkarna att stanna liksom halvvägs i ett svep, så man kunde komma åt att byta gummi och så, men jag tror inte det fungerade att lämna dem så utan det krävde att tändningen var på.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DaBone:

Måste ju bara säga att jag är imponerad av Teslas krocksäkerhet, inte bara vid krockar utan vid andra incidenter också.
De som fått hela träd över sig och kupén är intakt och nu en som kört ut för ett stup på 100m. Bilen ser ut som skrot, men de i bilen klarade sig utan svåra/livshotande skador, barnen i baksätet utan några alls. Dessutom började den inte brinna.....
Tyvärr, hade tydligen pappan kört ut där med vilje...

https://edition.cnn.com/2023/01/03/us/tesla-crash-cliff-calif...

Just vid krascher verkar Tesla överrepresenterade i bränder jämför med andra BEVs. Men kan ju ha flera anledningar, t.ex. att Tesla är väldigt motorstark så fullt möjligt att den genomsnittliga kraschen med en Tesla är mer våldsam än genomsnitts-elbilen.

Diagrammet baseras på data från amerikanska "National Transportation Safety Board", typ deras motsvarighet till trafiksäkerhetsverket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Upptäckte en grej på Niro EV, som iofs är en liten skitgrej, men ändå. Upptäckte att jag inte kan ställa upp vindrutetorkarna fram öht. De tar i nån plastkåpa framför. Det gör ju livet mycket krångligare när vädret ser ut som det gör just nu. Trist att behöva gå fram och dra av is från gummit, istället för att kunna vara förutseende och hindra att det ens bildas någon is på torkarbladen.

På ID3 finns det en mängd olika alternativ för att få vindrutetorkarna att hämma i serviceposition det smidigaste är när bilen känner av att man kliver ur så kommer de upp som ett alternativ i displayen. Nyttjar det flitigt när det är vinter.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inget nytt problem. När jag jobbade på Volvo för tjugo år sedan markerade man ofta vilka bilar som skulle plockas genom att höja ena torkaren, men redan då började det komma bilar där det inte gick, bland annat Clio. Torkarna tog i huven och skrapade bort färgen på kanten av den, vilket förstås var katastrof. De hade ett läge genom någon sekvens av knapptryckningar eller liknande som kunde få torkarna att stanna liksom halvvägs i ett svep, så man kunde komma åt att byta gummi och så, men jag tror inte det fungerade att lämna dem så utan det krävde att tändningen var på.

Inget problem att lämna dem på min som är så iaf. Bara slå av tändningen och sedan trycka torkarspaken nedåt inom något visst antal sekunder. Tyvärr går det inte att ställa upp båda torkarna från rutan ändå, men det fastnar mindre på dem åtminstone (och det är lättare att slå av det som fastnat). De går tillbaka först när man rör spaken igen (med bilen igång) i det aktuella fallet. Märkligt nog så kan de rycka till och flytta sig en liten bit när man låser upp ibland, vilket är mindre lyckat om bilen är en översnöad igloo. Det kan bero på exakt var de stannat, då det inte verkar vara helt konsekvent.

För E-Niro, avsnitt 8:12/sid 442:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv/assets/conten...

Om de går att ställa upp från rutan i det läget framgår inte riktigt. Tyvärr går det som sagt inte på alla bilar ens i serviceläge, utan man får bara mer plats för att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just vid krascher verkar Tesla överrepresenterade i bränder jämför med andra BEVs. Men kan ju ha flera anledningar, t.ex. att Tesla är väldigt motorstark så fullt möjligt att den genomsnittliga kraschen med en Tesla är mer våldsam än genomsnitts-elbilen.
https://idtxs3.imgix.net/si/40000/92/9C.jpg?w=5310&fit=fill&bg=ffffff&border=0&q=50

Diagrammet baseras på data från amerikanska "National Transportation Safety Board", typ deras motsvarighet till trafiksäkerhetsverket.

Diagrammet visar också på att bränderna normalt inte uppstår vid kollisioner utan när bilen är parkerad oavsett om den laddas eller inte samt under körning. Allt tyder på mestadels tekniska fel medans bensinbilar nog brinner av kollisioner eller bristande underhåll på själva bränslesystemet. Dessutom finns det betydligt fler äldre i trafik som går på bensin så risken är nog större att det händer något när underhållet som är dyrt eftersätts.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Diagrammet baseras på data från amerikanska "National Transportation Safety Board", typ deras motsvarighet till trafiksäkerhetsverket.

Visar den antalet bilar per tillverkare eller procentuellt i förhållande till hur många bilar av den tillverkaren som rullar på vägarna i USA? Är det det förstnämna så kommer ju de mer populära tillverkarna att vara överrepresenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Vill du veta förbrukning vid högre hastighet så kommer jag få det när jag åker till Västerås imorgon

Gärna! Mitt tips (om du inte gör det) är att köra med farthållare, jag sänkte mitt snitt ganska rejält märkte jag (från 21-22kwh till runt 18).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Diagrammet visar också på att bränderna normalt inte uppstår vid kollisioner utan när bilen är parkerad oavsett om den laddas eller inte samt under körning. Allt tyder på mestadels tekniska fel medans bensinbilar nog brinner av kollisioner eller bristande underhåll på själva bränslesystemet. Dessutom finns det betydligt fler äldre i trafik som går på bensin så risken är nog större att det händer något när underhållet som är dyrt eftersätts.

Jo det är sant förstås. Samtidigt är det inte så att det inte händer bensinbilar heller. Jag har aldrig varit med om någon större kollision men jag har två gånger varit med om (bensin-) bilar som börjat brinna i motorn under körning. Den första var min mosters DAF när jag var liten, och den var ju rätt konstig med remväxellåda och så, och inte direkt ny, men den andra var inte konstig på något sätt och inte heller särskilt gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just vid krascher verkar Tesla överrepresenterade i bränder jämför med andra BEVs. Men kan ju ha flera anledningar, t.ex. att Tesla är väldigt motorstark så fullt möjligt att den genomsnittliga kraschen med en Tesla är mer våldsam än genomsnitts-elbilen.
https://idtxs3.imgix.net/si/40000/92/9C.jpg?w=5310&fit=fill&bg=ffffff&border=0&q=50

Diagrammet baseras på data från amerikanska "National Transportation Safety Board", typ deras motsvarighet till trafiksäkerhetsverket.

Jag tror avvikelserna beror på bristande statistiskt underlag, för få olyckor med vissa fordon helt enkelt. Och ännu färre som börjar brinna vid olycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Visar den antalet bilar per tillverkare eller procentuellt i förhållande till hur många bilar av den tillverkaren som rullar på vägarna i USA? Är det det förstnämna så kommer ju de mer populära tillverkarna att vara överrepresenterade.

Precis min tanke. Tesla säljer väl mer än alla de andra tillverkarna tillsammans, om jag inte missminner mig...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tror avvikelserna beror på bristande statistiskt underlag, för få olyckor med vissa fordon helt enkelt. Och ännu färre som börjar brinna vid olycka.

IDTechEx collated data from 96 EV fire incidents. Many occur without an obvious cause.
https://www.idtechex.com/en/research-article/ev-fires-less-common-but-more-problematic/25749

Skrivet av DaBone:

Precis min tanke. Tesla säljer väl mer än alla de andra tillverkarna tillsammans, om jag inte missminner mig...

Utifrån bilden och det faktum att Tesla är så stora vill man defintitivt inte ha en granne med en EL-Huyndai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Precis min tanke. Tesla säljer väl mer än alla de andra tillverkarna tillsammans, om jag inte missminner mig...

Då borde väl Tesla sticka ut på alla kategorier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Utifrån bilden och det faktum att Tesla är så stora vill man defintitivt inte ha en granne med en EL-Huyndai.

Chevrolet har ju sin Bolt, som ökat på deras statistik en "aning"... Tidigare var det batteriet som började brinna och nu har 140000 bilar återkallats för att bältessträckaren antänder mattan i bilen. Har dock inte hört något om Huyndai, vad händer med dom?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Fast kom igen nu, den där grafen är väldigt missvisande utan en förklaring. Dels är deras underlag 96 bränder. Nittiosex.

Många tillverkare är därtill inte med i alla kategorier av bränder, exempelvis saknas KIA (som mig veterligen säljer nästan lika mycket elbilar som Tesla) i "Parked (not charging)". Så vad räknar man på egentligen?

Sen ska man komma ihåg:

Citat:

Enligt DSB:s sammanställning är det mer än fyra gånger vanligare med bränder i diesel- och bensinbilar än i elbilar. Under åren 2016–2019 registrerades 60 bränder i elbilsbeståndet på totalt 250 000 bilar. Motsvarade siffra för konventionella bilar var 2 651 bilbränder bland 2,5 miljoner bilar.

Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Chevrolet har ju sin Bolt, som ökat på deras statistik en "aning"... Tidigare var det batteriet som började brinna och nu har 140000 bilar återkallats för att bältessträckaren antänder mattan i bilen. Har dock inte hört något om Huyndai, vad händer med dom?

Jag undrar det med, hade det vart Kia hade jag inte tänkt mer på det med tanke på deras historik(har bekanta som fått nybilsköpet hävt och pengarna tillbaka, ersättning och ett tystnadsavtal osv osv).

Skrivet av Curik:

Fast kom igen nu, den där grafen är väldigt missvisande utan en förklaring. Dels är deras underlag 96 bränder. Nittiosex.

Många tillverkare är därtill inte med i alla kategorier av bränder, exempelvis saknas KIA (som mig veterligen säljer nästan lika mycket elbilar som Tesla) i "Parked (not charging)". Så vad räknar man på egentligen?

Sen ska man komma ihåg:
Länk

Mmm försökte hitta mer generell info hos källan och specifikt mer metoden bakom men gav upp, OP kanske har direktlänk till grundkällan. Sen kan ju faktiskt det vara så att KIA inte brunnit i det aktuella urvalet eller aldrig brinner(vilket är högst osannolikt). Men vi vet som sagt nästan inget om metodiken bakom och det går att bevisa vad som helst med statistik om mottagaren är "mottaglig". OBS Absolut inget ont om den som postade bilden som är en respektabel forumit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast kom igen nu, den där grafen är väldigt missvisande utan en förklaring. Dels är deras underlag 96 bränder. Nittiosex.

Många tillverkare är därtill inte med i alla kategorier av bränder, exempelvis saknas KIA (som mig veterligen säljer nästan lika mycket elbilar som Tesla) i "Parked (not charging)". Så vad räknar man på egentligen?

Sen ska man komma ihåg:
Länk

Liknande slutsatser i artikeln som hör till grafen ovan Länk

Citat:

...electric cars in the US caught fire at a rate of 25.1 per 100,000 sales compared to 1,530 for ICE vehicles and 3,475 for hybrids.

Whilst the occurrence is lower for EVs, when an EV does catch fire, the consequences can be very problematic. The mixture of chemicals in the battery can prove extremely volatile and difficult to extinguish. ...

Som länkar till en studie med följande:

Fire Risk Recalls for Gas vs. Electric Vehicles

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shepherds pie:

Jag undrar det med, hade det vart Kia hade jag inte tänkt mer på det med tanke på deras historik(har bekanta som fått nybilsköpet hävt och pengarna tillbaka, ersättning och ett tystnadsavtal osv osv).

Mmm försökte hitta mer generell info hos källan och specifikt mer metoden bakom men gav upp, OP kanske har direktlänk till grundkällan. Sen kan ju faktiskt det vara så att KIA inte brunnit i det aktuella urvalet eller aldrig brinner(vilket är högst osannolikt). Men vi vet som sagt nästan inget om metodiken bakom och det går att bevisa vad som helst med statistik om mottagaren är "mottaglig". OBS Absolut inget ont om den som postade bilden som är en respektabel forumit!

Nu "eye-ball:ade" jag storleken på andelarna och såg Tesla är ca 3/4, samtidigt som de verkar ha ca 65 % av elbilsmarknaden. Även med i storleksordningen 100 samples går det att säga statistiskt relevanta saker om stora grupper.

Givet diskussionen mätte jag lite snabbt, Teslas andel är mer 67-68 % av just del delen och givet antalet samples är det då inte möjligt att hävda att de står ut. Vad man kan säga är: de verkar ungefär lika benägna som gruppen "resten av elbilsmärkena" att ta eld i samband med kollision.

Däremot kan man inte säga något statistiskt relevant om andra specifika tillverkare, de har helt enkelt för liten andel. Skulle behövas närmare 1000 samples för att det skulle bli relevant. Tar man KIA t.ex., det är inte på något sätt ett avvikande värde att man med deras andel och 100 samples ser 0, 1 eller 2 fall.

Så här får man ställa Tesla mot "alla andra" (som då har ca 35 %).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Såg en Honda E idag när jag var ute och promenerade till min favoritpizzeria i Örgryte! Den är så jäkla söt och fin, skogsgrön var den här. Såg ut som en pappa som lastade baksätet fullt med döttrar i småskoleåldern och eventuellt deras vän/ner.

Detta är bara den tredje Honda E som jag sett, någonsin. Supertråkigt att modellen inte blivit mer populär, men det är ju tyvärr Hondas eget fel när den är så dyr och försett med så litet batteri. Bilen hade kunnat bli en jättehit om den haft jämförbart pris och räckvidd som en Zoe.

Näe, den enda man lurar när man med flit gimpar sin elbil och sedan ser den sälja dåligt är ju sig själv... Hoppas att Honda fräschar upp sin lilla pärla med en ny, kraftfullare batteripack under 2023!

Skrivet av DaBone:

Chevrolet har ju sin Bolt, som ökat på deras statistik en "aning"...

Det var i och för sig en väldigt liten procentandel av totala antalet Bolt som sålts som faktiskt tog eld, och då var det ett bevisat tillverkningsfel i battericellerna involverat, och ändå var antalet bränder inte särskilt högt... Så elbilar är faktiskt mer säkra ur den här synvinkeln än man skulle kunna tro.