10 år gammalt Corsair nätagg i ny rigg

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Alla ni som förespråkar att byta nätagg hela tiden, byter ni nätagg i kylen, frysen, förstärkaren till hembion, värmesystemet mm.. med 5 års mellanrum också eller? Om inte, varför inte då?

Personligen har jag aldrig haft ett nätagg som gått sönder, detta under 20år+ med olika datorer.
Har ett TX850 från 2006(?) i grabbens dator tillsammans med nya komponenter och det är inga som helst problem.

Permalänk
Medlem

Corsair VX550 var en kvalitets PSU enligt de recensioner jag kan hitta, så om den fortfarande fungerar fint kan du säkert använda den ytterligare några år.
Men! Om du bygger en ny, dyr, dator så kan det ändå vara säkrast att skaffa ny PSU ändå. Dumt att riskera komponenter för 20k+ bara för att spara en knapp tusenlapp. För en budgetdator däremot så kan det vara värt att spara den tusenlappen.

Hade det däremot varit en budget PSU byggd med komponenter av tvivelaktig kvalité så hade jag utan tvekan rekommenderat att byta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Alla ni som förespråkar att byta nätagg hela tiden, byter ni nätagg i kylen, frysen, förstärkaren till hembion, värmesystemet mm.. med 5 års mellanrum också eller? Om inte, varför inte då?

Personligen har jag aldrig haft ett nätagg som gått sönder, detta under 20år+ med olika datorer.
Har ett TX850 från 2006(?) i grabbens dator tillsammans med nya komponenter och det är inga som helst problem.

Skulle jag ha mat i kylen för 18 000 kr (på samma sätt som i min dator) skulle jag vara jävligt noga med det också..

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant tråd!

Ett par funderingar:

Dataförlust är inget giltigt argument. Om man värderar datat så högt så ska man ändå ha backuper.

En annan sak att väga in i ekvationen är "vad händer om datorn går sönder"? Alltså om du har en annan dator du kan använda under tiden, tills att du får nya grejer.

Sedan undrar jag, är det någon i den här tråden som varit med om eller som direkt sett ett fall där en trasig nätdel faktiskt skadat komponenter under de senaste 10 åren? Jag har aldrig sett detta hända personligen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av erssn:

Skulle jag ha mat i kylen för 18 000 kr (på samma sätt som i min dator) skulle jag vara jävligt noga med det också..

Min förstärkare med tillhörande högtalarsystem kostade över 30, hur ska jag göra då?
Och bergvärmen ska vi inte tala om. Den var svindyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Skulle jag ha mat i kylen för 18 000 kr (på samma sätt som i min dator) skulle jag vara jävligt noga med det också..

Fast det är väl snarare så att "om kylen är värd 18k så"... Vilket den kanske inte är, men iaf 10k. Ändå byter man inte nätdel i den med jämna mellanrum. Visst man uppgraderar inget annat i den heller, så liknelsen haltar lite.

Skrivet av pv2b:

Intressant tråd!

Ett par funderingar:

Dataförlust är inget giltigt argument. Om man värderar datat så högt så ska man ändå ha backuper.

En annan sak att väga in i ekvationen är "vad händer om datorn går sönder"? Alltså om du har en annan dator du kan använda under tiden, tills att du får nya grejer.

Sedan undrar jag, är det någon i den här tråden som varit med om eller som direkt sett ett fall där en trasig nätdel faktiskt skadat komponenter under de senaste 10 åren? Jag har aldrig sett detta hända personligen.

JA!!! Det är exakt det här jag menar! Hur ska man värdera det rationellt? I mitt fall gäller det en speldator och jag har fler datorer, alltså en ren leksak. Då är i princip bara kostnaden är relevant (ingen viktig data, ingen kostnad för downtime etc.), mest lek för pengarna helt enkelt.

Angående nätdelar som förstör datorer känns väldigt mycket som något som alla har hört talas om, men ingen har drabbats av. Närmsta i den här tråden är väl @zojjz som la tid och pengar på felsökning pga felande nätdel. Men inte heller det är ju ett direkt följdfel av nätdelen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsseBisse:

JA!!! Det är exakt det här jag menar! Hur ska man värdera det rationellt? I mitt fall gäller det en speldator och jag har fler datorer, alltså en ren leksak. Då är i princip bara kostnaden är relevant (ingen viktig data, ingen kostnad för downtime etc.), mest lek för pengarna helt enkelt.

Angående nätdelar som förstör datorer känns väldigt mycket som något som alla har hört talas om, men ingen har drabbats av. Närmsta i den här tråden är väl @zojjz som la tid och pengar på felsökning pga felande nätdel. Men inte heller det är ju ett direkt följdfel av nätdelen.

En annan aspekt är att det är kul att bygga datorer. Även om det skulle vara så att en PSU skulle ta sönder hela din dator (väldigt osannolikt) så betyder det att du får bygga en ny. Också något att ta med i vågskålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En annan aspekt är att det är kul att bygga datorer. Även om det skulle vara så att en PSU skulle ta sönder hela din dator (väldigt osannolikt) så betyder det att du får bygga en ny. Också något att ta med i vågskålen.

Haha, sant! Alla borde alltså köpa så billiga och opålitliga datorer som möjligt, skönt att vi redde ut det! ;P

Permalänk
Medlem

Är väl bara att tuta på och köra med befintliga delar. Är väl inte ofta ett nätagg tar med sig övriga komponenter, förutom vid åsknedslag kanske. Oavsett så är det ju vettigt med en bra hemförsäkring som kan täcka ev skador på hårdvara (dock med värdeminskning), så kör med det du har är mina $0.02 och uppgradera / köp nytt i framtiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsseBisse:

Haha, sant! Alla borde alltså köpa så billiga och opålitliga datorer som möjligt, skönt att vi redde ut det! ;P

Ja! Om syftet är maximalt kul för minimalt pengar och driftsäkerhet är ointressant.

Å andra sidan är det ju som sagt kul med ny hårdvara också, så det finns en viss inneboende konflikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Min förstärkare med tillhörande högtalarsystem kostade över 30, hur ska jag göra då?
Och bergvärmen ska vi inte tala om. Den var svindyr.

Förstärkaren pajar väl sällan högtalarna när den går sönder? rätta mig om jag har fel

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Fast det är väl snarare så att "om kylen är värd 18k så"... Vilket den kanske inte är, men iaf 10k. Ändå byter man inte nätdel i den med jämna mellanrum. Visst man uppgraderar inget annat i den heller, så liknelsen haltar lite.

JA!!! Det är exakt det här jag menar! Hur ska man värdera det rationellt? I mitt fall gäller det en speldator och jag har fler datorer, alltså en ren leksak. Då är i princip bara kostnaden är relevant (ingen viktig data, ingen kostnad för downtime etc.), mest lek för pengarna helt enkelt.

Angående nätdelar som förstör datorer känns väldigt mycket som något som alla har hört talas om, men ingen har drabbats av. Närmsta i den här tråden är väl @zojjz som la tid och pengar på felsökning pga felande nätdel. Men inte heller det är ju ett direkt följdfel av nätdelen.

Det jag tycker är lite märkligt är hur du blandar dig mellan fakta och känslor och samtidigt påpekar att det ska vara rationella argument.
Hela diskussionen är meningslös eftersom ingen har kommit med fakta kring vad som händer om den modellen av nätaggregatet som du har går sönder.
Googla och leta fram någon typ av statistik på vad som händer och först då kan du komma med dina rationella argument.

Som jag skrev innan så tycker jag du ska behålla ditt nätaggregat och kan tillägga att du borde lägga de pengar på ett bättre grafikkort eller processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

För att om ett PSU börjar bli dåligt eller går sönder, så kan det ta andra komponenter med sig i döden, så att säga.

Edit:
Angående chassit. Säkert mycket bättre möjlighet till kabeldragning, inte lika massivt, ser bättre ut. Helt enkelt ett roligare bygge.

Du kan köpa en ny nätdel som går sönder efter en vecka och tar med sig hela riggen med.
Själv drivs min ena burk av en Tagan BZ800W och den drev även min i7 5960x och 1070 sli ett tag.
Har bara en nätdel som börjat ge sig och då började den varna för power och något i uppstart men det var en 650watt vilket jag aldrig kommer äga igen men den funkar att prov starta delar med men utöver det händer det inte mycket. Datorerna stänger vara av sig med den så man kan bara starta den och gå in till windows men starta ett spel går ej
Ser hellre till att ha 850watt - 1000/1200 så att nätdelen inte behöver jobba och kanske håller lite längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Förstärkaren pajar väl sällan högtalarna när den går sönder? rätta mig om jag har fel

Förstärkaren förstör inte högtalarna om den gör sönder, har haft en förstärkare som blev bränd och den stängde bara av sig.
Sitter själv med en gammal pioneer-sa8800 till hifi och har även en modern onkyo till tvn och jag ser inte problemet med att ha en förstärkare länge men vissa byter väl prylar hemma lika ofta som de byter mobil eller bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det jag tycker är lite märkligt är hur du blandar dig mellan fakta och känslor och samtidigt påpekar att det ska vara rationella argument.
Hela diskussionen är meningslös eftersom ingen har kommit med fakta kring vad som händer om den modellen av nätaggregatet som du har går sönder.
Googla och leta fram någon typ av statistik på vad som händer och först då kan du komma med dina rationella argument.

Som jag skrev innan så tycker jag du ska behålla ditt nätaggregat och kan tillägga att du borde lägga de pengar på ett bättre grafikkort eller processor.

Jo, det blev lite stökigt. Jag började tråden med frågan: hur jag borde göra? Sen har det väl blivit en mer generell diskussion om det är värt att byta eller inte.

Håller med om att de flesta inlägg i diskussionen är meningslös ("jag tycker si" eller "jag tycker så") och det är det jag vill komma från. Å andra sidan har jag inte lyckats hitta någon vettig statistik över driftsäkerheten hos olika nätagg, så då blir det ju bara resonerande (killgissande?) kvar. Närmsta jag har hittat är någon webshop som förde statistik över reklamationer mellan olika märken, men det rörde sig om reklamationer inom 6-12 månader, så det är knappast intressant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jo, det blev lite stökigt. Jag började tråden med frågan: hur jag borde göra? Sen har det väl blivit en mer generell diskussion om det är värt att byta eller inte.

Håller med om att de flesta inlägg i diskussionen är meningslös ("jag tycker si" eller "jag tycker så") och det är det jag vill komma från. Å andra sidan har jag inte lyckats hitta någon vettig statistik över driftsäkerheten hos olika nätagg, så då blir det ju bara resonerande (killgissande?) kvar. Närmsta jag har hittat är någon webshop som förde statistik över reklamationer mellan olika märken, men det rörde sig om reklamationer inom 6-12 månader, så det är knappast intressant här.

Nätdelen har bara 550watt?
isåfall jag nog tittat på en ny och gjort något annat av denna eller sparat den i reserv.
Men du kan ju prova och se vad som händer , orkar den inte driva så lär den ju stänga av sig eller starta om datorn i tung belastning som spel.
min Tagan BZ800W är en 800watt från 2008/9 och lever än så ser inget problem att använda den ,min nya Corsair med 1200 watt kan ju gå och dö när som med. xD
Edit: Chassit kan du ju ha så länge du tycker att det funkar och är snyggt, är ju inget fel på ditt R3

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av erssn:

Förstärkaren pajar väl sällan högtalarna när den går sönder? rätta mig om jag har fel

Lite det som är min poäng. Nätagget drar väl sällan med sig datorkomponenter när det ger upp. Det startar bara inte.
Risken att åskan drar med sig nätagg och hela köret känns större än att ha ett nätagg men några år på nacken.

Hela den här hysterin om att byta till senaste platinum agget bara för att känns lite som att köpa försäkringar på sin telefon över disk på elgiganten "bara för att vara på den säkra sidan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Jo, det blev lite stökigt. Jag började tråden med frågan: hur jag borde göra? Sen har det väl blivit en mer generell diskussion om det är värt att byta eller inte.

Håller med om att de flesta inlägg i diskussionen är meningslös ("jag tycker si" eller "jag tycker så") och det är det jag vill komma från. Å andra sidan har jag inte lyckats hitta någon vettig statistik över driftsäkerheten hos olika nätagg, så då blir det ju bara resonerande (killgissande?) kvar. Närmsta jag har hittat är någon webshop som förde statistik över reklamationer mellan olika märken, men det rörde sig om reklamationer inom 6-12 månader, så det är knappast intressant här.

Om jag får killgissa själv så verkar det som att ju bättre kvalité på agget desto större chans att när/om det går sönder så hanteras det bättre och risken för skador på andra komponenter minskar. Men detta är kanske helt fel...
Om du har en försäkring som täcker så borde det ju vara faktiskt inte vara några problem att köra på. Frågan är hur länge

Permalänk

Jag kör själv fortfarande ett Corsair HX620 som jag köpte till min första speldator 2007. Det fungerar galant och används än idag i min speldator där alla andra delar har uppgraderats ett flertal gånger, men nätaggregatet har alltid fått vara kvar.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av passionmasteR:

Jag kör själv fortfarande ett Corsair HX620 som jag köpte till min första speldator 2007. Det fungerar galant och används än idag i min speldator där alla andra delar har uppgraderats ett flertal gånger, men nätaggregatet har alltid fått vara kvar.

Värt att påpeka här är ju att Corsair HX620 var ett av de absolut bästa nätaggregaten på marknaden när det kom ut, så det är inte så underligt att det håller länge.
Jag har själv ett Corsair HX620 som jag fortfarande använder.

Permalänk
Medlem

Att sälja en komplett dator vs en utan nätdel är också en del av ekvationen, alltså vad är den gamla nätdelen värd vid försäljning? Sällan man behöver betala hela beloppet av den nya om man räknar så

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Det har blivit dags att byta ut min ca 10 år gamla rigg. Jag har tänkt köpa nytt för ca 10 kSEK, men har blivit lite fundersam på om jag ska behålla chassi och/eller nätagg. Valet står mellan:

  1. Fractal Define R3 och Corsair VX550W (ca 8-10 år gamla) - 0 kr

  2. Fractal Meshify C och lämpligt 550W PSU - ~1.5 kSEK

Fördelar med att behålla:

  • 1.5 kSEK mer till annat (ex. 5700XT och 1TB disk i stället för 5600XT och 500GB disk)

Nackdelar med att behålla:

  • ~5% lägre effektivitet hos gamla PSUn

  • Driftsäkerhet (PSUn har bara 5 års garanti, men å andra sidan 100,000 h MTBF)

  • Chassit saknar USB3 i fronten

Åsikter/kommentarer? Har jag missat något?

Det är alltid bra att ha ett något sånär fräscht PSU.

MEN!

Sedan så är det ett Corsair-aggregat där CWT har satt ihop den.

Så den är ett kvalitétsbygge och har dessutom skydd, som ser till att dina andra komponenter klarar sig när det är dags för PSUn att åka på sin himmelsfärd.

Slutsatsen är att jag personligen hade lagt dina 1500 eller vad det nu var på bättre GPU istället.

EDIT: Är det ens någon som varit med om att PSUn har klippt resten/andra komponenter, typ de senaste 10 till 15 åren?

Kan inte komma på att jag har sett det.
Utan det som sker är samma som hände med min gamla PSU, diverse att den luktar bränt och stänger av datorn/vägrar starta igen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Sitter på ett corsair cm1000 vet inte när det är köpt men release date är 2013, så det är maximalt 7år gammalt. Vilket också gör att det maximalt kan ha gått 61k timmar vilket är 40k timmar kvar till det rekommenderade genomsnittet för första fel som KAN uppstå vid 100k timmar.

Köper man nytt måste det ju också finnas en risk att man får ett måndagsexemplar. De 1000watt jag har nu är rätt mycket och det är sällan det ens behöver arbeta mer än passivt.

Känns lite synd att göra sig av med ett fullt fungerade och tyst nätagg när man köper nytt.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Uppgraderade datorn åt en kompis nyligen. Valde att skaffa nytt nätagg då det gamla kändes lite, ja, gammalt. Tre månader senare dog det nya nätagget och tog med sig grafikkortet till graven. Det slutade med att vi satte tillbaka det gamla nätagget igen och ett nytt grafikkort för att sedan köra vidare.

Så läxan lärd: funkar det, byt det inte - det är beprövat och att lita på.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Lite det som är min poäng. Nätagget drar väl sällan med sig datorkomponenter när det ger upp. Det startar bara inte.
Risken att åskan drar med sig nätagg och hela köret känns större än att ha ett nätagg men några år på nacken.

Hela den här hysterin om att byta till senaste platinum agget bara för att känns lite som att köpa försäkringar på sin telefon över disk på elgiganten "bara för att vara på den säkra sidan".

Det där hittar du ju bara på. Det har visat sig flertalet gånger att nätaggregat kan dra med sig komponenter vid failure. Jag vill hävda att grafikkort och cpuer är något känsligare för varierande spänningar och ström än högtalare och kylskåpskompressorer.

Jag håller däremot med dig om att 80+ märkningen ofta används lite överdrivet, det är viktigare att titta på tex ripplevärden. Däremot återspeglas 80+ märkningen ofta i kvaliteten på komponenter i nätagget.

Du pratar lite om ett nätaggregat som att det vore en strömbrytare. Det är inte riktigt så simpelt. Kondensatorer etc åldras ganska ordentligt med åren, varför man gärna byter ut agget efter 8-10 år. Det finns en anledning till att garantitiden ligger däromkring på de dyraste nätaggen.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Min röst faller på att behålla agget och lägga pengarna på något som förbättrar prestandan. Så tänker jag jämt. Har det agget hållit i 10 år så kommer det med största sannolikhet hålla den där nya riggens liv också. Lika med chassit. Om du nu inte bryr dig jättemycket om design. Själv har jag ett chassi som är säkert 20+ år gammalt. Min datorn startar och går som vilken datorn som helst. Kylningen är det inte något fel på heller eller ljudnivån.

Hade du däremot haft ett skitagg hade jag sagt att du skulle köpa ett nytt.

Argumentet att det inte är någon större kostnad när man slår ut det på ett år eller två är ju bara löjligt. Då kan du ju dubbla budgeten lika gärna. Det är ju ingenting utslaget på några år...suck...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Det där hittar du ju bara på. Det har visat sig flertalet gånger att nätaggregat kan dra med sig komponenter vid failure. Jag vill hävda att grafikkort och cpuer är något känsligare för varierande spänningar och ström än högtalare och kylskåpskompressorer.

Jag håller däremot med dig om att 80+ märkningen ofta används lite överdrivet, det är viktigare att titta på tex ripplevärden. Däremot återspeglas 80+ märkningen ofta i kvaliteten på komponenter i nätagget.

Du pratar lite om ett nätaggregat som att det vore en strömbrytare. Det är inte riktigt så simpelt. Kondensatorer etc åldras ganska ordentligt med åren, varför man gärna byter ut agget efter 8-10 år. Det finns en anledning till att garantitiden ligger däromkring på de dyraste nätaggen.

För att förtydliga: Jag tycker att det är en mycket intressant diskussion, och förstår att det inte längre handlar om huruvida du personligen bör köpa nytt nätagg eller inte till ditt nya bygge. Mitt förra inlägg kan ha varit skrivet lite väl vinklat. Låt oss ta in lite källor!

Här är två länkar där Corsairs PSU-specialist JohnnyGuru blir intervjuad:

spola till 21.30
Här pratar han om att det är vanligast att ett PSU failar på AC-sidan, vilket oftast inte drabbar övriga komponenter. Han menar också att kvalitetsagg oftast har tex over-voltage protection för att skydda komponenter, men att det ibland inte hjälper.

Här är en längre intervju med Steve Burke där de pratar om olika typer av PSU failures under 15 minuter. Framförallt från 12.10 pratar han om "killing components".

https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/63dwjg/6_year_old_...
Här är en lång reddit-tråd med samma tema som denna tråden. Intressanta inlägg åt båda håll!

En slutsats för min del är att en kvalitetsnätagg som belastats rimligt kan återanvändas ett antal år, medan skräpagg (typ corsairs VX-/CX-serier och dylikt) ogärna bör användas i flera generationer.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@IsseBisse:

Kolla #18111745

Mitt HX620 rullar fortfarande på alldeles utmärkt, nu med typ 13år på nacken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mäki:

Sitter på ett corsair cm1000 vet inte när det är köpt men release date är 2013, så det är maximalt 7år gammalt. Vilket också gör att det maximalt kan ha gått 61k timmar vilket är 40k timmar kvar till det rekommenderade genomsnittet för första fel som KAN uppstå vid 100k timmar.

Köper man nytt måste det ju också finnas en risk att man får ett måndagsexemplar. De 1000watt jag har nu är rätt mycket och det är sällan det ens behöver arbeta mer än passivt.

Känns lite synd att göra sig av med ett fullt fungerade och tyst nätagg när man köper nytt.

Det är inte så MTBF (Mean Time Between Failures) fungerar, eller genomsnitt i allmänhet. MTBF är alltså antalet genomsnittliga drifttimmar mellan fel.

Corsair CM1000 är specat för en MTBF på 100 000 timmar, enligt Corsair själva: https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Power-Suppl...

Det betyder alltså att Corsair har specificerat att det tar i genomsnitt 100 000 timmar för ett sånt här aggregat att gå sönder. Det betyder alltså, om man vänder på det, att efter 100 000 timmar, så har det genomsnittliga nätaggregatet gått sönder. Men eftersom det genomsnittliga nätaggregatet är genomsnittligt så finns det både nätaggregat som gått sönder tidigare eller senare.

Om vi antar att drifttiderna har en symmetrisk fördelning runt 100 000 timmar, så betyder det alltså att ditt nätaggregat har en 50%-ig chans att gå sönder före 100 000 timmar. Klarar din nätdel 100 000 timmar så har du alltså tur! Lika mycket tur som att gissa rätt när du singlar slant.

Det går dock inte att säga hur långt innan eller hur långt efter dessa 100 000 timmar detta fel uppstår. Det beror helt på hur fördelningen ser ut i allmänhet.

Vi kan ju gissa att feltiden är normalfördelad. Men inte ens det räcker som information. Låt oss säga att 95% av nätaggregat A håller en drifttid mellan 80 000 och 120 000 timmar, och 95% av nätaggregat B håller en drifttid mellan mellan 20 000 och 180 000 timmar. Båda dessa har en MTBF på 100 000 timmar, men nätaggregat A har en 95%-ig chans att hålla i 80 000 timmar, medan nätaggregat B endast kan lova en 95%:ig chans att hålla i 20 000 timmar. (Däremot kan nätaggregat B hålla betydligt längre om du har tur.)

Kontentan är alltså, att det går inte att utan mer information om hur sannolikheterna för drifttiden är fördelad att säga hur sannolikt det är att en nätdel har en viss livslängd, annat än en grov höftning, att i en population av nätdelar så har ungefär hälften dött när du nått till MTBF antal timmar.

Sammanfattning: Bara givet ett MTBF-värde så kan en nätdel gå sönder exakt när som helst. Det enda du vet utifrån ett MTBF-värde är hur lång tid det genomsnittliga nätaggregatet håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsseBisse:

Kul med så mycket diskussion, förväntade mig inte alls såhär mycket svar! Bara för att förtydliga min ursprungliga frågeställning:

PSU och (till stor del) chassi är för mig tråkiga men nödvändiga komponenter. Dom get ingenting till upplevelsen man får ut från en speldator. Förutom möjligtvis ljudnivån för ett chassi då. Alla kanske inte håller med, men så resonerar jag.

Pga detta tänker jag att man borde resonera rationellt när man köper sånna komponenter, dvs enbart försöka minimera den totala ägandekostnaden (TCO). Att behålla ett gammalt nätagg, med 5% risk att sabba hela datorn (10 kSEK) över en 5 års period är enligt den logiken billigare än att köpa ett nytt nätagg (800 kr) var 5:e år.

Utifrån den premissen: bör jag köpa nytt eller behålla?

P.S. Jag kan trösta alla som oroar sig för min kognition och/eller snålhet att jag troligtvis kommer köpa allt nytt. Helt enkelt för att jag inte är rationell och det är kul att dra bort plasten från nya prylar. Men jag tycker ändå resonemanget är intressant!

En annan aspekt är att i det fall du köper allting nytt sitter du på två datorer. Den äldre datorn kan du skänka till en nybörjare i speldatorvärlden eller liknande.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.