Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Överklockning dålig efter CMOS reset

Jag har stött på ett mycket märkligt problem.

Var tvungen att resetta CMOS tidigare idag. Finns tydligen en bug som gör att om jag avaktiverar CMS i BIOS så bootar datorn utan bild. Hyfsat irriterande då jag fått gräva fram datorn från sitt lilla hörn, kånka iväg den till ett annat rum, plocka ur grafikkortet för att komma åt batteriet, och sen tillbaka med allt igen. Lite tråkigt med trasig rygg och 25Kg dator, men nåväl.

Tilläggas bör att jag använt ESD-skydd.

Först startar datorn som den ska med default-inställningar. När jag laddar profilen som jag sparade innan, då vägrar den. Kommer till BIOS med en glitchig bild som säger att överklockningen misslyckades. Det här är inställningar jag kört hur stabilt som helst i ett par år. En modest överklockning på 5Ghz med lite marginal för att det ska vara just stabilt.

Nu har jag svårt att få 4,8Ghz stabilt.

Har uppdaterat till senaste BIOS men det är samma sak där.

Vidare har jag stött på konstigheter som sjukt mycket coilwhine ibland när jag rör på musen i Windows, samt nåt ljud som låter nästan som skrapet från mekaniska hårddiskar (vilket jag inte har några och jag har kollat att det inte ligger några sladdar emot. En annan konstighet att fläktinställningarna i BIOS ibland rapporterar något extrema värden. Typ, först kanske 800 rpm och så justerar jag kurvan, då visar den 11000 rpm.

Alltså, vadfan är det som har hänt?

Har följande hårdvara, om det nu har någon betydelse.

i7 8086K
Gigabyte Z370 Aorus G7
G. Skill TridentZ 16Gb 3200Mhz/CL14
Asus Strix 1080Ti

Permalänk
Medlem

@DasIch: Du har råkat ut för vad som är känt som "vad i hela helvete?" syndromet.
Detta har hänt mig med. Om jag minns rätt så fick jag ta ut batteriet och minnena. Jag provade fan allt till slut.
Låt batteriet vara ute ett bra tag och klicka på on på chassit några gånger. (utan strömsladd i såklart.)

Sätta tillbaka ett minne och batteriet. Ta optimized default i bios och starta med bara mus och tangentbord. Inget annat i usb.
Coilwhine fixades med att hitta rätt portar för mina usb-prylar. Det tog ett tag.

Läs noga på vad alla inställningar i din bios gör och klocka din cpu igen. Det kan vara så att du behöver andra inställningar nu.
Aktivera något som var avstängt innan och tvärt om.

När du får den stabil igen så sätt tillbaka ditt andra minne och ställ in dom korrekt manuellt vid behov.

Lycka till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Jag ska prova nåt sånt. Även kontrollera alla kablar samt att kylaren sitter ordentligt (kanske inbillar mig men känns om processorn går varmare än normalt).

Men alltså, vad i hela helvete? Vad är det som har hänt? Det är liksom ingen liten skillnad heller. Från helt stabila 5Ghz på 1,3V till att inte ens kunna boota, och 4,8Ghz på 1,32V kraschar efter 15-20 min Prime95 eller OCCT (tidigare var datorn stabilare än så på 5,1Ghz med 1,33V). Och detta för att jag... eh... haft ur batteriet i 30 sekunder?

Permalänk
Medlem

Samma sak hände för mig för ett tag sedan. Tappade omkring 200 MHz vid samma spänning. Jag hade plockat ur min processor efter att jag gjorde en delid på en annan och ville testa den. När jag sedan återinstallerade min processor och laddade profilen kraschade den konstant. Har inte orkat bry mig om det men min misstanke var alltid att jag hade kladdar ner kontakterna på baksidan av processorn med olja från fingrarna.

Permalänk
Medlem

Varför envisas ni med att plocka ut batteriet, det är väl över 20år sen de införde en bygel för clear CMOS vilket tömmer minnet på någon sekund, istället för den opålitliga batterimetoden.

Jag har ALDRIG NÅGONSIN, varit med om att det inte fungerar med den jumpern.
Plocka ut batteriet däremot.. Kondingar etc han hålla laddning. Använder man jumpern så jordar man ju minnet tomt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför envisas ni med att plocka ut batteriet, det är väl över 20år sen de införde en bygel för clear CMOS vilket tömmer minnet på någon sekund, istället för den opålitliga batterimetoden.

Jag har ALDRIG NÅGONSIN, varit med om att det inte fungerar med den jumpern.
Plocka ut batteriet däremot.. Kondingar etc han hålla laddning. Använder man jumpern så jordar man ju minnet tomt.

Pfft, jumpers! Jag har en knapp för att resetta CMOS.

Nu är jag dock gammal så det var inget jag tänkte på mitt i natten när jag höll på att trixa med datorn.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite var sak för sig. Plus en till CMOS reset, bara för att trycka på knappen för sakens skull.

Initialt testande indikerar att datorn uppför sig mer normalt, dock lite hög temperatur på processorn (kan förvisso vara fläktkurvan som behöver justeras, har inte riktigt samma som tidigare efter ominstallation av Windows).

RAM går dock inte i samma hastighet som tidigare. Lyckas med 3600Mhz med samma timings, där jag tidigare körde 3800Mhz. Inbillar jag mig eller finns det inte nåt man kan ändra i BIOS för att underlätta boot med överklockat RAM? Jag har för mig det, typ mata lite extra spänning vid POST eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Peppar peppar... datorn verkar uppföra sig normalt nu. Har kört en del stresstest på 5Ghz och 1.33Vcore, precis som jag brukat göra, och det har varit stabilt hittills. Det är rentav med mindre aggressiv LLC.

Märkligt är det dock.

Först hade jag stabilitetsproblem vid 4,8Ghz på 1.32V. Grottar lite i burken och..

4,8Ghz funkar fint på 1,28V. 4,9Ghz funkar också bra med samma spänning. Det här är med XMP-profil på 3200Mhz.

4,9Ghz är egentligen vad chipet trivs bäst på, sen får man börja mata på med spänning. 5Ghz på 1,33V funkar dock med hänsyn till kylning och det är vad jag kört på tidigare.

Nu har jag börjat testa öka minnesfrekveserna. Har tidigare kört med 3800Mhz CL16. Behöll mina gamla timings och testade...

3600Mhz - OK
3700Mhz - OK
3800Mhz - Nope

Har kört 1,4V för 3800Mhz tidigare. Nu säger skräddaren nej på det. 1,41V? Nope. 1,42... 1,43... 1,44... 1,45? Nope. Skräddaren säger nej.

I skrivande stund har jag kört memtest i 40 min på 3700Mhz CL16, på 1,37V. Inga problem hittills. 3800Mhz verkar vara en vägg jag inte kommer förbi.