Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Halvliten NAS/Server

Dags att bygga ny alltiallo NAS/Server hemma.
Vill ha en relativt liten server som är relativt tyst. Snabb nog för lite VMs och agera NAS på nätverket.

Valet föll på följande prylar:
ASRock X470D4U2-2T
Ryzen 5 3600
Silverstone CS381
2x32gb Samsung ECC ram
SATA DOM
CPU Kylare
SSD för VMs
Mini SAS > HBA kabel
Nätagg

Har satt igång med bygget idag.
Startbild:

Började med att riva ur allt ur chassit, hårddiskburar och annat. Testmontera och testköra PSU/Moderkort/CPU/Minne så man ser att det lirar

Alles gut.

Förväntade mig en hel del bekymmer med tanke på kompakt bygge så brukar man råka på lite patrull. Och jo då, det hann bli lite bekymmer på en gång.
Första problemet var att CPU kylaren jag valt inte fick plats pga en kylfläns på moderkortet, se här. Det fattas några millimeter:

Fram med Dremeln!

Sådär, det borde räcka

All is good in the hood, nu fick kylaren plats.

Faaast nej, all is not good in the hood!
Kylaren blockerar första minnesplatsen med minsta möjliga marginal. Surt!
Får lösa det den dagen jag vill utöka minne till 128gb.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att göra custom kablar. Men om man tittar på original kablage.
Känns inte som behovet finns

Nästa bekymmer som jag glömde dokumentera i förra inlägget.
Backplate är fastlimmad av ASRock.
Douchebags!
Värme och bända med plastrakblad

Off she comes

Denna smidiga lilla rackare var inte så smidig. Får den ej att fungera hur jag än gör. Trist. Får köra USB istället.

Åkte dessvärre på mer patrull. ESXi 7.0 hänger sig. Googlat och testat ungefär alla åtgärder.
Mailat ASRock och bett om råd.

Får räcka för i helgen. Fortsättning följer på Måndag då SSD anländer.
Diskar och HBA-kort flyttar jag över från befintlig server. 5+1st 6TB WD Red som jag kör i raidz1, zfs.

Permalänk
Medlem

Den SATA DOM, har Du SATA port på moderkortet som ger drivspänning ut? Jag vet att dagens generationer utav bl.a. Supermicro bräddor gör det, men jag som t.ex. kör en äldre generation moderkort fick använda den medföljande(även där en Supermicro SATA DOM) kabeln för att ge den kräm(en liten 32 GB).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Den SATA DOM, har Du SATA port på moderkortet som ger drivspänning ut? Jag vet att dagens generationer utav bl.a. Supermicro bräddor gör det, men jag som t.ex. kör en äldre generation moderkort fick använda den medföljande(även där en Supermicro SATA DOM) kabeln för att ge den kräm(en liten 32 GB).

Yes, moderkortet har en bygel/jumper för ström. Default off. Denna byglade jag på.
Strömkabel följde ej med DOM:en jag beställde från amazon.de så jag kan tyvärr inte testa att strömsätta på det viset.
Har provat att bygla till utan ström också utan lycka.