Permalänk

Dator hänger sig

Har ett problem där datorn hänger sig tvärt, utan att direkt ske likadant varje gång.
ibland så hänger sig datorn direkt efter uppstart, ibland så hänger den sig 5 minuter in i användandet.
Datorn kommer alltid till skrivbordsmiljön och hänger sig aldrig under boot.
Ibland så hänger sig inte datorn alls.

Har försökt köra ett memtest vilket den verkade klara av utan problem.
igår kunde jag spela tunga spel i flera timmar utan problem, idag har jag försökt starta datorn 4 gånger.
Förra veckan samma sak, fick starta om datorn 3 gånger sen rullade datorn på och jag spelade relativt tunga spel i flera timmar.
Hade samma problem i höstas, men sedan försvann problemet helt fram tills nu när det är tillbaka. Båda gångerna har jag börjat spela datorspelet Path Of Exile igen. Där emellan har jag inte spelat spelet och har inte haft problem.

Testade förra veckan att ominstallera Windows men det har inte hjälpt, problemen kvarstår.

Får ibland ett felmeddelande från bios (?) om att resetta överklockningen, men vad jag vet så har jag aldrig överklockat. Sagt och gjort så har jag självklart använt default bios inställningar.

Datorn funkar fortfarande bra till de ändamålen jag använder den för, är rent allmänt inte intresserad av att köpa en helt ny burk om denna kan räddas.

Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i7 2600
Processorkylare: Corsair H80I
Moderkort: MSI Z68A-GD55
Minne: 4x 4 GB Corsair Dominator 1 600 MHz ddr3
Grafikkort: asus dual gtx 1060 6gb
Hårddisk: Samsung 830 256gb + 2x500gb hdd
Nätaggregat: Random nätagg måste vara 8år+ gammalt

Permalänk
Medlem

Memtest är det mest vettiga och då menar jag att det ska vara igång minst ett dygn, många fel missas annars.

Annars kan man köra motsvarande tester för CPU och GPU och se om de börjar ge artefakter.

Vad säger windows loggbok om krasherna, ofta brukar de ge felkoder som man kan hitta lösningar på via google

Permalänk

Hmm, nu körde jag ett test med Crystal disk och hela datorn la av under testet på min ssd disk.
Med test menar jag laddade hem programmet, tryckte på all, då slocknade datorn helt och hållet.
Kan detta vara problemet? Känns ju som att jag inte borde kunna ens använda datorn om SSDn krashat? Eller fungerar en ssd till en viss nivå trots att den är väldigt, väldigt sliten? Den är ändå 6-7år gammal.

I Windows loggbok (event viewer?) står det egentligen ingenting om dagens första crash, sen står det något om power kernel om varje crash efter det, men jag antar att jag får det felmeddelandet eftersom jag norskar datorn på knappen. "unexpectedly lost power"

Idle temp ligger kring 35-40 grader över alla core för CPU.

Permalänk

skulle spontant säga att ditt nätagg börjar ge sig, tappar lite spänning = krasch

Permalänk
Skrivet av micro1977:

skulle spontant säga att ditt nätagg börjar ge sig, tappar lite spänning = krasch

Skulle det mycket väl kunna var, är trots allt den mest veka länken i systemet om resten är "kvalitets" grejer trots att de har ett par år på nacken.

edit: Men varför kan då datorn fungera utan problem ibland, och ibland helt enkelt vägra? Har jag helt enkelt tur de gångerna att nätaggregatet helt enkelt klarar av att hålla uppe spänningen?

Permalänk
Medlem

Slumpmässiga krasher som detta brukar alldeles oftast vara ramminne, men om ssdn är så gammal kan det vara korrupt data/sektor som bråkar, men det är svårt att testa om du inte ens kan starta programmet

Testa crystal disk mark igen!

Det kan vara så att en specifik sektor helt gett upp på ssd som gör att det som är lagrat där (kanske någon viktig systemfil) är helt trasig. Då smäller ju datorn när den filen ska användas troligen.

Kan också ha varit en ren tillfällighet att saker smällde.

För att testa i en bättre miljö kan man ladda ner ubuntu-live på usb minne