Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GLaDER:

Vad jag har hört är det någon helt random snubb[ea] som gör klippen. James har inget med dem att göra.

Som svar på din andra fråga har ju Hoffmann själv en video där han går igenom premiumbryggare.

Jo jag har hört det med, men Hames är ju orimligt snabb ibland. Jaja, nog om det

Måste ha missat den videon, får leta upp den. Tack för tipset.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jo jag har hört det med, men Hames är ju orimligt snabb ibland. Jaja, nog om det

Måste ha missat den videon, får leta upp den. Tack för tipset.

Måste vara denna han syftar på

😀

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dricker snabbkaffe till frukost och ibland lyxar jag till det med presskaffe på färdigmalt lågpriskaffe från Lidl till eftermiddagsfikat. Lever det goa kaffelivet här.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Dricker snabbkaffe till frukost och ibland lyxar jag till det med presskaffe på färdigmalt lågpriskaffe från Lidl till eftermiddagsfikat. Lever det goa kaffelivet här.

Önskar att jag också var så billig i drift!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Dricker snabbkaffe till frukost och ibland lyxar jag till det med presskaffe på färdigmalt lågpriskaffe från Lidl till eftermiddagsfikat. Lever det goa kaffelivet här.

Så länge det smakar gott så, why not ☕

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att testa pour over.
Kan denna kannan vara en bra start eller ska man kolla vidare?
https://www.amazon.se/dp/B07HYTYH22/ref=asc_df_B07HYTYH221668...

Eller ni kanske har några andra bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Jag är sugen på att testa pour over.
Kan denna kannan vara en bra start eller ska man kolla vidare?
https://www.amazon.se/dp/B07HYTYH22/ref=asc_df_B07HYTYH221668...

Eller ni kanske har några andra bra tips?

Jag kör pour over på ett roligt sätt. Jag har en helt vanlig kaffepanna som jag sätter en helt vanlig filterhållare över med kaffe i. Kokar upp vatten i en kastrull och häller sakta men säkert över så att kaffet får fukt och lite mer, sedan låter jag det sjunka in innan jag häller på mer vatten.

Fantastiskt gott kaffe, varje gång.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

För snart ett år sedan drog jag igång Kaffefiltret.se; En fristående sida som försöker samla länkar till -- och ge dig möjlighet att filtrera i -- Sveriges specialkaffeutbud!

Det var ett kul projekt, där jag framförallt ville lära mig mer om webprogrammering och att drifta en lite mer komplex webapplikation. Jag la ganska mycket energi på sidan, de första tre månaderna, men sen blev jag nöjd och sidan har stått och tuggat av sig själv sedan Juli.

Nu har jag konstaterat att jag inte är sugen på att fortsätta driva sidan, men innan jag skickar den i graven tänkte jag höra efter här på SweC om det finns någon som skulle tycka det vore kul att vidareutveckla projektet.

Om så är fallet, dra ett PM till mig här, eller ett mail till hello@kaffefiltret.se. Vill du kika på källkoden finns den på GitHub.

Om inte så försvinner sidan från Internet när domänen förfaller (2022-05-16). Det var kul så länge det varade!

Utan att veta om det så har jag utvecklat en sida som låter väldigt lik denna.

https://kaffejakt.se

Kom gärna med frågor och önskemål 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaffejakt:

Utan att veta om det så har jag utvecklat en sida som låter väldigt lik denna.

https://kaffejakt.se

Kom gärna med frågor och önskemål 😀

Coolt! Ser att du har tagit en liknande approach som jag gjorde och har samma problem som jag hade.

(Svartpeppar som kaffe blir nog spännande. )

Hör av dig om du vill bolla idéer

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Bästa koppen. Kallnat kaffe från igår, en skvätt mjölk och en Ibuprofen. Allt man behöver för att starta dagen. *host*

Efter att jag börjat dricka mer seriöst så har min "ampullmaskin" legat i träda efter sommaren, och det är inget jag saknar. Har upptäckt att det går skitbra att brygga en stor kanna och dricka den dagen efteråt. Att, som ensam kaffedrickare i hushållet, dra på bryggaren för fräscht varmt kaffe ett par gånger om dagen eller mer orkade jag inte, kändes inte kostnadseffektivt.

Jag har tydligen blivit kaffebarbar på äldre dagar. Smaklökarna i pension?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bästa koppen. Kallnat kaffe från igår, en skvätt mjölk och en Ibuprofen. Allt man behöver för att starta dagen. *host*

Efter att jag börjat dricka mer seriöst så har min "ampullmaskin" legat i träda efter sommaren, och det är inget jag saknar. Har upptäckt att det går skitbra att brygga en stor kanna och dricka den dagen efteråt. Att, som ensam kaffedrickare i hushållet, dra på bryggaren för fräscht varmt kaffe ett par gånger om dagen eller mer orkade jag inte, kändes inte kostnadseffektivt.

Jag har tydligen blivit kaffebarbar på äldre dagar. Smaklökarna i pension?

Hur gammal är du till och börja med? 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Brukar köpa espressobönor och maler till min Melittamaskin för runt tusenlappen. Var inne på att köpa en Moccamaster men tveksam till att det blir tre gånger så godare. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur gammal är du till och börja med? 😁

Än så länge på rätt sida 50, men jag tycker mig ha märkt en skillnad på senare år att jag inte riktigt lika gärna dricker söt läsk till mat. Ok, på McDonalds, eller pizzan kanske...men hellre en lättöl till pizzan.

Tycker inte heller om socker i kaffet som förr. Hade gärna vaniljsocker och mjölk till kaffet, nu blir det på sin höjd mjölk.

Nåja, någon skillnad känner jag ju, i dagsläget är Änglamarks kaffe från Coop favoriten, mellanrostad, men jag har gammelfarmors kaffekvarn i köket och nån gång ska den väl komma till användning (efter rengöring, har nog inte använts på 40 år).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Än så länge på rätt sida 50, men jag tycker mig ha märkt en skillnad på senare år att jag inte riktigt lika gärna dricker söt läsk till mat. Ok, på McDonalds, eller pizzan kanske...men hellre en lättöl till pizzan.

Tycker inte heller om socker i kaffet som förr. Hade gärna vaniljsocker och mjölk till kaffet, nu blir det på sin höjd mjölk.

Nåja, någon skillnad känner jag ju, i dagsläget är Änglamarks kaffe från Coop favoriten, mellanrostad, men jag har gammelfarmors kaffekvarn i köket och nån gång ska den väl komma till användning (efter rengöring, har nog inte använts på 40 år).

Får se hur en själv upplever det när man närmar sig 50. Några år kvar men....
Socker, endast brunt kan jag ha i då och då i kaffet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Önskar att jag också var så billig i drift!

Ibland kollar jag på bönorna och funderar om man inte skulle prova mala eget osv, men sen ser jag prislapparna, och jag börjar multiplicera kaffekoppar i huvudet, och vipps så är jag inte så sugen längre. Förstår dig väl.

Skrivet av RVX:

Så länge det smakar gott så, why not ☕

Haha. Jag vet egentligen inte om det gör det. För jag dricker med mjölk.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Lavazza Rossa (bönor) som mitt nuvarande vardagskaffe. Kör med perkolator. Det kanske inte är det optimala sättet att brygga på, men jag gillar och är nöjd med resultatet. Kan hända nån gång ibland att jag köper lite dyrare/finare bönor, för att testa. Jag är väl kanske inte supernördig när det gäller kaffe, men har iallafall lite krav när det gäller kaffet som jag själv brygger. Blir jag bjuden så tackar jag ja till det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Ibland kollar jag på bönorna och funderar om man inte skulle prova mala eget osv, men sen ser jag prislapparna, och jag börjar multiplicera kaffekoppar i huvudet, och vipps så är jag inte så sugen längre. Förstår dig väl.

Haha. Jag vet egentligen inte om det gör det. För jag dricker med mjölk.

Mjölk händer ibland, fast endast egenskummat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hej Kaffegänget,

Tänkte kanske köpa en Espressomaskin nu under BF främst till Sambon, blir en liten överraskning 🙂.

Men det är en djungel!

Elgiganten verkar ha en del på sin BF, är någon där nåt att ha? Prisvärt? Tänker max 6000kr.

Uppskattar tips! 🙂

Elgigantens BF Espressomaskiner: https://www.elgiganten.se/kampanj/black-friday/black-friday-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hej Kaffegänget,

Tänkte kanske köpa en Espressomaskin nu under BF främst till Sambon, blir en liten överraskning 🙂.

Men det är en djungel!

Elgiganten verkar ha en del på sin BF, är någon där nåt att ha? Prisvärt? Tänker max 6000kr.

Uppskattar tips! 🙂

Elgigantens BF Espressomaskiner: https://www.elgiganten.se/kampanj/black-friday/black-friday-h...

Blev det någon? Är lite sugen på att slå till på en Sage The Bambino Plusdå de verkar få bra betyg. Men funderar lite på en Siemens EQ.6 Plus S100 också. Fast jag vet inte om jag vill ge nästan 6000 för en helautomatisk.
Har en separat kvarn redan och är inte så intresserad av mjölkskummare utan mest espresso/ristretto eller möjigen en lungo med minsa möjliga jobb före och efter.

Permalänk
Medlem

Skaffar man helautomatisk expressomaskin så är det en del skötsel som måste göras var vecka för att det inte skall börja blänka huggtänder och blinka rovdjursögon inne i maskinen och en viss användarnivå för att det skall vara värt besväret i jämförelse med manuell expressomaskin och separat kvarn - visst det sistnämnda är lite mer pyssel var gång att man själv måste tömma och packa etc. men väldigt lite som kan surna och mögla (droppfatet då möjligen) och 'hygien'-intervallerna betydligt glesare.

Vi har kört Siemes maskiner på jobbet och det är ingen fel på kvaliten med säkert över 10000 koppar innan det fick problem med packningarna i och vid bryggeri-enheten (bryggeri-delen går att köpa nya då det är samma i många olika Simensmodeller) - och erfarenheten av detta så vet vi att den måste sotas ur ca 1-ggr i veckan då redan efter 14 dagar så är det inte så mysigt längre inne i maskinen.

Men idag kör vi med Melitta-maskiner - mest för att en anställd tog med sig en äldre maskin han inte tycke behövde längre - och det visade sig att den var betydligt mer lättdiskad/lättunderhållen än Siemens-maskinen så när Siemens-maskinen fasades ut till slut av olika skäl efter många år så blev det en Melittamaskin istället som ersättning och vi har nu två Melitta expressomaskiner på jobbet med lite olika inställning för respektive smak/styrka som naturligt uppkom - och ett kaffe som besökare ofta skaffar sig ursäkt att få fylla på en andra gång har det visat sig och ofta kommenterade att det var betydligt bättre än maskinrävgiftet de har på sina egna kontor...

Nu skall sägas att Siemens-maskinen har gjort gott jobb med säker över +30 koppar om dagen i +5 år men även dom blir till slut slitna och man kommer till vägskälet att köpa ny byggerienhet eller köpa helt nytt (det var något mer strul, någon packning som gått sönder på annan del som gjorde att vi inte tyckte det var värt med ny bryggeri-del) - och i det här fallet var den enklare städningen inne i maskinen för att vi kunde göra direkt jämförelse som gjorde att det blev Melittamaskinen istället.

Är man 1-2 personers hushåll och inte trycker i sig kannor med kaffe var dag så skulle jag säga att det är tveksamt med helautomatisk expressomaskin i jämförelse med manuell dito om man ser till städinsats per kopp under veckan.

Permalänk
Medlem

Angående Siemens, har päronens gamla EQ.5 tror jag det är är, historia hemma. Vilket har gjort sitt jobb i över 5 år, kanske mer. 1000+ koppar bryggda, inga problem alls. Enda var nån gång då mjukvaran fick fnatt och loopade konstant när den startades, dvs den stod bara och sköljde (rinse at startup) som många modeller för när dom startas och stängs av. Försökte med allt, men inget ville fungera. Inte ens hard reset, utan det slutade med att jag fick öppna någon särskild lucka avsedd för programmering av maskinen i fabrik typ. Tog en timme och få bukt med allt….sen så.

Däremot upplever jag att den första koppen efter uppstart alltid smakar svagare, och inte lika stark. Inte odrickbart, men inte riktigt så starkt som man önskar. Är som att den behöver en kopp på sig att för att komma igång.å 🧐

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Är man 1-2 personers hushåll och inte trycker i sig kannor med kaffe var dag så skulle jag säga att det är tveksamt med helautomatisk expressomaskin i jämförelse med manuell dito om man ser till städinsats per kopp under veckan.

Tack! Är en person som dricker 2-3 koppar per dag men gärna skulle vilja varva med något "annat". Kändes som jag skulle uppskatta lättheten i att få min espresso, men man får ju inte glömma rengöringen efteråt.Kanske skulle en halvautomatisk som t.ex. Delonghi Dedica EC 685 vara ett bättre val?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Dricker snabbkaffe till frukost och ibland lyxar jag till det med presskaffe på färdigmalt lågpriskaffe från Lidl till eftermiddagsfikat. Lever det goa kaffelivet här.

Snabbkaffe kan vara rätt gott alltså. Älskar Nescafe Gold Crema. Det är en annan sorts rundhet i det. För mig är det rätt lyxigt om jag lyckas hitta det i någon obskyr butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack! Är en person som dricker 2-3 koppar per dag men gärna skulle vilja varva med något "annat". Kändes som jag skulle uppskatta lättheten i att få min espresso, men man får ju inte glömma rengöringen efteråt.Kanske skulle en halvautomatisk som t.ex. Delonghi Dedica EC 685 vara ett bättre val?

Det är en sådan jag har och passar min typ av användning och en Melitta Calibra som kvarn och kör fram typ 56 gram i taget för typ 4 koppar (1 kopp ~ 14 gram kaffe för en dubbel espresso ) som förbrukas inom ett par dagar så att det malda inte blir för gammalt och tråkigt. - det var en av anledningen att jag köpte kvarn var just att färdigmalda kaffet var så väldigt trist i slutet när det var bara några skopor kvar i kaffeburken/påsen.

Permalänk
Medlem

Jag lyxade till det rejält och köpte mig en Jura E8. Nu behöver jag hjälp av er kloka och kunniga människor för att välja bönor 🙈

Fram tills nu har vardagskaffet bestått av Zoegas färdigmalda Kahawa i en kaffepress. Gillar den smaken.
Köpte Arvid Nordquist Buono bara för att ha något att testa maskinen med, men tycker de ger en för stark/”mörk” smak.

Tips?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag lyxade till det rejält och köpte mig en Jura E8. Nu behöver jag hjälp av er kloka och kunniga människor för att välja bönor 🙈

Testa Caffè Mauro De Luxe, tycker det gör sig bra i helautomatisk maskiner. Har druckit det länge från jobbets Jura-maskiner.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Testa Caffè Mauro De Luxe, tycker det gör sig bra i helautomatisk maskiner. Har druckit det länge från jobbets Jura-maskiner.

Tack för tipset, ska testa!
Säljs det på typ Ica eller blir det till att beställa?

EDIT: never mind, beställde

Visa signatur

---

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gorian:

Jag lyxade till det rejält och köpte mig en Jura E8. Nu behöver jag hjälp av er kloka och kunniga människor för att välja bönor 🙈

Fram tills nu har vardagskaffet bestått av Zoegas färdigmalda Kahawa i en kaffepress. Gillar den smaken.
Köpte Arvid Nordquist Buono bara för att ha något att testa maskinen med, men tycker de ger en för stark/”mörk” smak.

Tips?

Det blir så när man köper deras mörkare intensivare sort;)
Molto, Guisto eller Nero kanske passar bättre om du vill köra Espressobönnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det blir så när man köper deras mörkare intensivare sort;)
Molto, Guisto eller Nero kanske passar bättre om du vill köra Espressobönnor.

Jag har svårt att bena ut skillnaden mellan kaffebönor och espressonbönor. Kan jag göra espresso på kaffebönor? Och vice versa?

Visa signatur

---