Excel - Hjälp med att "highlighta" nya rader i dokument

Permalänk
Medlem

Excel - Hjälp med att "highlighta" nya rader i dokument

Hej Sweclockers!

Behöver hjälp med ett Excel-ark som jag håller på med!
Det handlar om ett ark som hämtar data från webben en gång om dagen (detta fungerar fint) och sorterar in det på artikelnummer (fungerar också fint). Däremot skulle jag vilja få nån form av "highlight" / markering på de nya rader som dyker upp efter en uppdatering av data (250-350 rader så knepigt att hålla allt i huvudet).

Har googlat och letat under kvällen igår men börjar ana att jag söker på fel saker då jag inte lyckats hitta något. Någon som har något tips / förslag på hur jag kan åstakomma detta?

TLDR, Excel-ark som hämtar data från nätet, smidigt sätt att markera ny rader eftersökes!

Mvh Robert

Permalänk
Medlem

Finns det en kolumn med datumet/tiden då raden tillkom? Vill du att färgmarkeringen visar "tillkommit sedan senaste visning" eller "senaste dygnet" eller hur vill du ha det?

Har du en kolumn för när raden tillkom så antar jag du enkelt kan göra det med "villkorsstyrd formatering", men exakt hur beror ju lite på hur du vill det redovisas.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Har de nya raderna unika värden? Omständligt men fungerande borde väl vara att skapa en kopia innan uppdatering och omfel+ letarad mot. Sen färglägga radern med omfel värde? Finns säkert smidigare sätt beroende på vilken info som du hämtar.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar!

Skrivet av Zachtionman:

Finns det en kolumn med datumet/tiden då raden tillkom? Vill du att färgmarkeringen visar "tillkommit sedan senaste visning" eller "senaste dygnet" eller hur vill du ha det?

Har du en kolumn för när raden tillkom så antar jag du enkelt kan göra det med "villkorsstyrd formatering", men exakt hur beror ju lite på hur du vill det redovisas.

Inget datum / tid då det tillkommit ut det är en tabell med artikelnummer och antal som jag importerar. Går det se "tillkommit sen senaste uppdatering"? Vad som försvunnit är inte intressant (om det gör någon skillnad), uppdaterar manuellt en gång om dagen via knappen inne i Excel och vill bara på ett tydligt sätt se vilka rader som tillkommit.

Skrivet av Ludenben:

Har de nya raderna unika värden? Omständligt men fungerande borde väl vara att skapa en kopia innan uppdatering och omfel+ letarad mot. Sen färglägga radern med omfel värde? Finns säkert smidigare sätt beroende på vilken info som du hämtar.

Det handlar om två kolumner med artikelnummer och antal. Vet inte om det är svar på frågan?
Är tyvärr smått bedrövlig på excel

Permalänk
Medlem

Själva arket ser ut såhär.
https://ibb.co/HXhcc2X

Permalänk
Medlem

Så du vill veta om det dykt upp ett nytt artikel nummer? Antar att antal varierar mellan dagarna.
Kan det vara så att en artikel försvinner en dag och kommer tillbaka senare? Beroende lite på hur det ser ut tänker jag att innan den hämtar ny data så kopierar den artikel kolumnen och sedan har du en kolumn 3 som jämför nya listan med gårdagens lista. Saknas artikel nummer i gårdagens lista så får den ett visst värde som med villkorsstyrd formatering färglägger den raden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Så du vill veta om det dykt upp ett nytt artikel nummer? Antar att antal varierar mellan dagarna.
Kan det vara så att en artikel försvinner en dag och kommer tillbaka senare? Beroende lite på hur det ser ut tänker jag att innan den hämtar ny data så kopierar den artikel kolumnen och sedan har du en kolumn 3 som jämför nya listan med gårdagens lista. Saknas artikel nummer i gårdagens lista så får den ett visst värde som med villkorsstyrd formatering färglägger den raden.

Stämmer bra, sorry att jag uttryckte mig dåligt innan!

Artikelnummer kommer och går / antalet ändras men framförallt är nya artikelnummer det som är intressant!

Permalänk
Medlem

Är du bara intresserad av helt nya artiklar, som inte funnits förut så får du hela tiden utöka listan du kopierar till (sortera och ta bort dubbletter så den inte blir alltför lång). Annars borde det jag skrev fungera, hittar du någon som kan skriva vba kod så är det enkelt för dem att automatisera det). Hur hämtar den datan?
Du kan fulköra och spela in ett makro också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Är du bara intresserad av helt nya artiklar, som inte funnits förut så får du hela tiden utöka listan du kopierar till (sortera och ta bort dubbletter så den inte blir alltför lång). Annars borde det jag skrev fungera, hittar du någon som kan skriva vba kod så är det enkelt för dem att automatisera det). Hur hämtar den datan?
Du kan fulköra och spela in ett makro också

Tack så mycket, jag gör ett försök enligt ditt förslag