Evga FTW3 1080 ti låser sig?

Permalänk
Inaktiv

Första tanken när jag läste TS inlägg var EVGA och deras tidiga feldesignade FTW-kort. Men detta är ett 1080Ti, de har inte det problemet. Riktigt synd att garantin är utgången, vore dock bra om möjligt att demontera kortet och se vad som hänt, om något hänt. Just att det runnit från thermalpadsen som någon nämnde tycker jag är lite illavarslande. Men kan ju samtidigt var nästan vad som helst. Men det bör inte se ut som det gör på bilden.

https://fudzilla.com/news/graphics/42011-evga-issues-official...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Första tanken när jag läste TS inlägg var EVGA och deras tidiga feldesignade FTW-kort. Men detta är ett 1080Ti, de har inte det problemet. Riktigt synd att garantin är utgången, vore dock bra om möjligt att demontera kortet och se vad som hänt, om något hänt. Just att det runnit från thermalpadsen som någon nämnde tycker jag är lite illavarslande. Men kan ju samtidigt var nästan vad som helst. Men det bör inte se ut som det gör på bilden.

https://fudzilla.com/news/graphics/42011-evga-issues-official...

Tänkte ta isär det någon dag och titta, det jobbiga är att jag inte har någon annan GPU liggande

Lovar att uppdatera tråden vidare.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

@Trevlig: Har du ny kylpasta så kan du montera av kylaren utan problem.
Se till att göra det där det är så dammfritt som möjligt bara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Trevlig: Har du ny kylpasta så kan du montera av kylaren utan problem.
Se till att göra det där det är så dammfritt som möjligt bara.

Behöver väl nya pads med? eller är det klokt att titta om något ser fel ut?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

@Trevlig: Oftast inte. Jag har aldrig behövt det och dom flesta andra inte heller.

Ta en titt på youtube när folk plockar isär grafikkort så ser du.

MEN, det är på eget bevåg s a s. Lyft av kylaren försiktigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trevlig:

Tänkte ta isär det någon dag och titta, det jobbiga är att jag inte har någon annan GPU liggande

Lovar att uppdatera tråden vidare.

Hoppas du får ordning på kortet!

Permalänk
Medlem

https://www.arctic.ac/en/Thermal-Pad-APT2560/ACTPD00006A

Fastnade för dessa, så de kommer om ett tag, 300kr känns rimligt. Har pasta hemma. Uppdaterar med bilder mm när det är dags.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Blev inte så jätte mycket bilder, hittade två två små grillade insekter samt kuddarna var slemmiga och föll isär när jag tog på dom. Tvättade av kortet med gripen bensin och satt ihop kortet igen med nya paddor.

Kört furmark nu med powertarget 100% i 5 minuter och 118% i 2 minuter utan problem, tänkte köra någon timma imorgon men gissar att kortet är lagat.

Tackar så mycket för alla som har hjälpt mig i tråden återkommer om kortet är furmark stabilt i 1 timma eller mer.

PS 145x145 räcker inte, du behöver cirka 145x200.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Blev inte så jätte mycket bilder, hittade två två små grillade insekter samt kuddarna var slemmiga och föll isär när jag tog på dom. Tvättade av kortet med gripen bensin och satt ihop kortet igen med nya paddor.

Att kuddarna är lite slemmiga och faller isär är normalt, men dessa två insekter? vart på kortet var dem?
Skulle gissa, om de har varit i någonstans i närheten av strömförsörjningen, att dem varit orsaken till ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Att kuddarna är lite slemmiga och faller isär är normalt, men dessa två insekter? vart på kortet var dem?
Skulle gissa, om de har varit i någonstans i närheten av strömförsörjningen, att dem varit orsaken till ditt problem.

de var precis vid någon liten del, tittade inte så mycket utan tog bort dom.

Nu har kortet varit stabilt i furmark i 45 minuter på powertarget 100%. Original inställningar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

de var precis vid någon liten del, tittade inte så mycket utan tog bort dom.

Nu har kortet varit stabilt i furmark i 45 minuter på powertarget 100%. Original inställningar.

Vill mest uppdatera att har inte märkt något problem med kortet än. tolkar det som att jag har lagat det.

Vill åter igen tacka för all hjälp!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

hittade två två små grillade insekter

Grattis, du har debuggat ditt kort!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Trevlig: Skönt att de löste sig så lätt trots allt!

Permalänk
Medlem

Trodde det hade löst sig, nu har det börjat hänga sig igen, börjar bli redigt trött på kortet. Är säkert jag som har slarvat eller något med nått när jag bytte kylningen men tror inte det.

Har inte lust att köpa nya värmekuddar igen. Hur skulle ni göra?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Trodde det hade löst sig, nu har det börjat hänga sig igen, börjar bli redigt trött på kortet. Är säkert jag som har slarvat eller något med nått när jag bytte kylningen men tror inte det.

Har inte lust att köpa nya värmekuddar igen. Hur skulle ni göra?

Kortet börjar bli några år och det kan vara så enkelt att det inte längre är stabilt på 2ghz. Du kan testa att dra upp volten till max. Blir en liten bump till 1,09 från dina 1,06v vid max belastning.
Du kan även testa att köra kortet i en något lägre frekvens. Dra av tex 50mhz och stresstesta.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Kortet börjar bli några år och det kan vara så enkelt att det inte längre är stabilt på 2ghz. Du kan testa att dra upp volten till max. Blir en liten bump till 1,09 från dina 1,06v vid max belastning.
Du kan även testa att köra kortet i en något lägre frekvens. Dra av tex 50mhz och stresstesta.

Skillnaden nu var gröna artefakter, misstänker att något blivit fel med kuddarna trots att jag var väldigt petig och tycker att jag klippte dom perfekta.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

@Trevlig:

Det kan vara så att det är frågan om lödpunkter som börjar spricka, det är inte helt ovanligt, därav det klassiska "bakning av grafikkort", men jag tror du bör om möjligt prova använda kortet i en annan dator alternativt prova ett annat nätagg.
Problemet med "spruckna lödpunkter" är att när temperaturen på komponenter och kretskort varierar så kan avbrott uppstå, men även åt andra hållet att de skapar kontakt. (Ibland oönskad sådan.)

Artefakter brukar vara en indikation på att grafikkortet börjar bli dåligt, felaktig spänning/ström eller knasiga drivrutiner.
Det finns även möjligheten att det är annan hårdvara som orsakar problemen, även om det är mindre troligt.

Dina "tjockare" kuddar, 1,5mm istället för 1mm? kanske helt enkelt "pressade" tillbaka minnesmodulerna på kretskortet tillräckligt för att kontakten skulle vara fullgod, tills kuddarna mjuknat lite och format sig till den nya tjockleken och numer inte längre utövar någon kraft på minnesmodulerna mot kretskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Skillnaden nu var gröna artefakter, misstänker att något blivit fel med kuddarna trots att jag var väldigt petig och tycker att jag klippte dom perfekta.

Det strular fortfarande trots test av nedklockning både på minne och kärnan? Hur uppstår artefakter? Fattas det bild och är gröna konstanta streck över skärmen eller kommer det bara gröna sporadiska inslag i grafiken här och där?

Vid alt 1 där så hade nog jag gett upp.
Annars hade jag försökt leta problem med minnet. Högre spänning, lägre klock, Testa med fläktarna på max för att se om mera luftflöde och lägre temp på minnesmodulerna gör någon skillnad.

Tror inte du gjort något fel i monteringen då kortet fungerade i början. Men om det blir bättre med fläktarna max, plocka isär och kolla så kuddarna sitter rätt och har bra kontakt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Trevlig:

Det kan vara så att det är frågan om lödpunkter som börjar spricka, det är inte helt ovanligt, därav det klassiska "bakning av grafikkort", men jag tror du bör om möjligt prova använda kortet i en annan dator alternativt prova ett annat nätagg.
Problemet med "spruckna lödpunkter" är att när temperaturen på komponenter och kretskort varierar så kan avbrott uppstå, men även åt andra hållet att de skapar kontakt. (Ibland oönskad sådan.)

Artefakter brukar vara en indikation på att grafikkortet börjar bli dåligt, felaktig spänning/ström eller knasiga drivrutiner.
Det finns även möjligheten att det är annan hårdvara som orsakar problemen, även om det är mindre troligt.

Dina "tjockare" kuddar, 1,5mm istället för 1mm? kanske helt enkelt "pressade" tillbaka minnesmodulerna på kretskortet tillräckligt för att kontakten skulle vara fullgod, tills kuddarna mjuknat lite och format sig till den nya tjockleken och numer inte längre utövar någon kraft på minnesmodulerna mot kretskortet.

Skrivet av RR_larsson:

Det strular fortfarande trots test av nedklockning både på minne och kärnan? Hur uppstår artefakter? Fattas det bild och är gröna konstanta streck över skärmen eller kommer det bara gröna sporadiska inslag i grafiken här och där?

Vid alt 1 där så hade nog jag gett upp.
Annars hade jag försökt leta problem med minnet. Högre spänning, lägre klock, Testa med fläktarna på max för att se om mera luftflöde och lägre temp på minnesmodulerna gör någon skillnad.

Tror inte du gjort något fel i monteringen då kortet fungerade i början. Men om det blir bättre med fläktarna max, plocka isär och kolla så kuddarna sitter rätt och har bra kontakt.

Fick ett mail nu från EVGA EU som sa att lyckas jag hitta mitt kvitto kan de hjälpa mig ändå. Kom från ingen stans och jag har redan grejat med kortet. ska försöka hitta kvittot som jag nog har tappat bort...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Fick ett till svar att de inte hjälper mig för att garantin har gått ut...

Hur som helst har jag beställt ett 3080 och detta kortet åker nog upp på marknaden som defekt, tror dock det går att laga med att justera kylaren. fungerar just nu toppen med 95% powerlimit.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.