Permalänk
Medlem

Utvecklare - Hur gjorde ni?

Hej alla,

Finns det något som heter egenlärd längre i branschen eller kommer alla framtida, nya utvecklare komma från universitet/högskolor/yh?

Hur gjorde ni?

Permalänk
Medlem

Jag sökte några jobb men kom aldrig längre än till intervjuer. Valde därför att utbilda mig. När jag sedan blev anställd så var väldigt många på min avdelning egenlärda utan utbildning. Kanske 20%. Men det var ju människor med ett stort intresse.

Svårt att säga hur det är i just din stad, dock. Och hur det är nu i dessa specialla tider...

Permalänk
Medlem

Jag började att lära mig grunderna inom HTML och CSS under slutet av 90-talet. På den tiden kunde båda mina bröder allt det redan + lite mer, så de fick vara min lärare när jag fastnade.

Under början av 00-talet fann jag PHPportalen. Där fick jag lära mig PHP och SQL.

Under mitten av 00-talet skapade jag och en till Counter-Strike 1.6-klanen/servern Koroth. Vi lärde varandra mer och mer inom webb-programmering. Jag tappade räkningen efter fem omgjorda versioner av Koroths webbsida, men det var så jag lärde mig mer och mer: skapa, börja om, sök på nätet efter hjälp, upprepa. Vi är dock alla olika, så finn den väg som passar dig bäst.

PHPportalen hjälpte mig enormt mycket, främst under den tiden då Malte fanns (RIP ). Det var han som fick mig att vilja skapa en egen mötesplats och har sedan dess suckat efter det. I dag är PHPportalen inte alls lika aktivt som det var förr.

Stack Overflow ersatte PHPportalen efter att jag hade fått mer och mer hjälp från den webbsidan. Trots att jag kan mycket inom området i dag, så är Stack Overflow till mycket hjälp.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Gick via YH, då den absolut bästa delen med utbildningen är praktiken. Man får nyttig erfarenhet och framförallt kontakter i branchen!

Går självklart att komma in som egenlärd, men då är en ordentlig portfolio viktig.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Jag är "självlärd", och har inte gått några utbildningar efter gymnasiet, med det sagt har jag dock gått många kurser via arbetsgivare, men jag hade lite tur och kände min första arbetsgivare.

Jag är 34 år och började jobba som systemutvecklare 2007.

Gäller att få in foten, vilket i många fall är svårare utan utbildning, efter det brukar det flyta på enklare

Permalänk
Medlem

(Blev längre än väntat...)

TL;DR - Jag har lärt mig koda genom - och vid sidan av - universitet. Min erfarenhet är att utbildning lönar sig för att många arbetsgivare ser "en utbildning" som lägsta nivån för att ens titta på ditt CV.

Längre version:

Universitetet är bra för att:

1) Öppna dörrar.
Min första arbetsgivare tittade inte ens på CVn som inte hade civilingenjör på utbildningslistan.

2) Skrapa på ytan av massor med grejer.
Jag har kodat Haskell, VHDL, Java, GF, Python, Matlab, m.fl. Jag hade garanterat aldrig stött på varken VHDL eller GF om det inte vore för universitetet. Har jag haft nytta av dem? Njae.

Jag har lärt mig 75% av min "codemanship" (hur man kodar, lite olika språk, osv.) som komplement till studier (använt programmering för att lösa skoluppgifter där man eg. inte behövde programmera) eller på egen hand (lösa problem i hemmet, eller sidor som HackerRank, Project Euler, etc.) Då läste jag ändå datateknik på universitetet. Varken universitetet eller min egna kodning har dock lärt mig att följa standarder eller att arbeta med komplexa projekt. Båda är superviktiga och något jag verkligen rekommenderar att alla tittar på innan de börjar jobba och får en chock. (Open Source-projekt är grymma på detta!)

Ska ditt CV vara konkurrenskraftigt utan utbildningar krävs det att din hobbyportfölj är gedigen! Egna projekt; Open Source-inblandning; Certifieringar. Universitetsexamen är inte ekvivalent med "är duktig", men det är en stämpel många arbetsgivare lägger stor vikt vid idag.

Edit: Alla ni som skriver att ni är självlärda. Skriv gärna ut när ni började jobba, hur gamla ni är, samt hur länge ni har kodat. Jag tror nämligen att många "självlärda som minsann fick jobb direkt efter realskolan utan att ha läst på universitet" är +40 år och fick jobb i en tid där mjukvaruutveckling var något nytt. Situationen är annorlunda idag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag gick också via YH, två år på distans och deltid. Fick jobb ett år in i utbildningen, fast den inte innehöll praktik. Tyckte att det var ett bra sätt att lära sig, även om nivån inte alltid vad skyhög.

Permalänk
Avstängd

Jag hade byggt och programmerat en del innan jag fick mitt jobb, men som en nöt hade jag inte sparat något mer eller mindre.

Så jag tittade på Eli the computer guy, där han svarade på tittarfrågor. Där frågade någon, hur får man jobb? Hans svar var: ”Build shit, build shit, build shit. Then show what you have built for employer.”

Fick en kick i röven och byggde två spel på en vecka, hyfsat primitiva sådana i Unity men ändå imponerande i somliga aspekter. Tack vare jag visade upp dessa på en arbetsintervju två veckor senare fick jag jobbet. (Det var min första arbetsintervju)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GLaDER:

Edit: Alla ni som skriver att ni är självlärda. Skriv gärna ut när ni började jobba, hur gamla ni är, samt hur länge ni har kodat. Jag tror nämligen att många "självlärda som minsann fick jobb direkt efter realskolan utan att ha läst på universitet" är +40 år och fick jobb i en tid där mjukvaruutveckling var något nytt. Situationen är annorlunda idag.

Jag börja jobba 2015-02-01.
Jag är idag 34 år.
Däremot hade väl jag fördelen att (nästan) alla jag känner kodar, och jag skicka runt vad jag gjort på fritiden till alla jag känner.

Men helt klart, jag fick visa vad jag går för på annat sätt än en examen från en trött YH, eller ett trött universitet.

Har sett de nyexade från diverse, och ger inte mycket för dessa utbildningar då många juniorer utan egenintresse är totalt nollade trots examen på att de ska kunna något.

Kommer det in en junior som har lärt sig allt själv är de oftast mer självgående än de som kommer från universitet/YH.
Detta gäller även de seniora, självlärda personer ser nog oftast kodning som något annat än bara ett jobb och tar därför till sig mer av yrket.

TL;DR
Skulle jag vara arbetsgivare skulle jag premiera självlärda över en examen, men då gäller det att man har projekt att visa upp då dessa projekt är din "examen" som självlärd.

PS. Detta är vad jag själv sett, och är på inget sätt någon fakta!

Permalänk
Medlem

Efter att jag gått klart utbildningen till systemvetare märkte stor skillnad i respons när jag sökte jobb mellan före och efter att jag faktiskt fått ut mitt examensdiplom. Det var lite över 10 år sedan visserligen.

Men det absolut bästa är färsk erfarenhet. Sök alltid jobb när du har ett jobb: om jobbet är tidsbegränsat skadar det inte att börja söka det nästa direkt efter att du börjat på det nya jobbet. Många HR-kräk sorterar bort sökande som är arbetslösa i första urvalet oavsett vad du har för kompetens.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Avstängd

Läste till systemvetare, vilket inte är en programmeringsutbildning egentligen då det bara ingick typ 15p programmeringskurser på tre år. Men jag läste också en del sommarkurser, bland annat spelprogrammering och Ruby, men de var ju mer smakprov än fördjupande. Jag tog också ofta på mig de tekniska bitarna i olika projekt under utbildningen och så, vilket gav lite mer kött på benen. Kan inte säga att jag programmerade mycket på fritiden, men något i alla fall.

Sen fick jag ett jobb som junior utvecklare. Chefen menade att utbildningen mer var ett kvitto på att jag klarade av att lära mig än att programmeringskunskaperna från den skulle hjälpa mig så mycket, vilket stämde ganska bra. Dock tycker jag att jag fick andra insikter från utbildningen som många av mina kollegor hade fått lära sig med tiden, och nyexade, eller än mer de från yrkesutbildningar och så, verkligen saknade. Det handlade om typ att kunna modellera och förstå modeller, läsa kravspecar, förstå problemområden, arkitektur-saker, användarperspektivet och så.

Sen med åren har jag ju lärt mig en hel del programmering. Men kom också till insikt ganska nyligen att det kanske inte är riktigt där mina styrkor ligger. Jag gillar att programmera och är rätt bra på det, men jag är bättre på att tänka lite mer arkitekturellt, på att tänka på krav och specifikationer, på att se helheten helt enkelt. Så nu är jag PO istället.

Permalänk
Medlem

Är helt självlärd och har programmerat sedan jag var runt 10 år. Fick jobb direkt efter gymnasiet och är idag ansvarig för hela tekniska divisonen på företaget. Jag är 26, inte 40+.

När vi anställer väger vi tyngre på folk med arbetserfarenhet och gedigna projekt att visa upp. Det går mycket fortare att få dessa personer produktiva än någon nyexad med nästan noll projekt i sin portfolio. Men att ha båda väger tyngre, så klart.

Vill man in på ett av de större företagen så är det oftast kört utan en utbildning om man inte har kontakter.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Alla ni som skriver att ni är självlärda. Skriv gärna ut när ni började jobba, hur gamla ni är, samt hur länge ni har kodat.

Självlärd, har bara gymnasieutbildning. Gick ur gymnasiet 2016 18 år gammal då, hade lite av ett sabbatsår tills 2017. Hade funderingar på att börja plugga men pga ett byrokratiskt misstag så omöjliggjordes det för 2017. Sökte då jobb och det gick snabbt tills jag hittade ett och arbetat sedan dess.
Inte jätte förvånande däremot då jag skrev mina första program runt 11 års ålder. Hade insett vid 14 års ålder att det var vad jag ville jobba med så fokusen trappades upp rejält. Så även om det inte var arbetslivs så hade jag rätt mycket erfarenhet redan efter gymnasiet.

Intressantare är väl efter man har börjat jobba. Det största problemet med självlärd för mig var att min ingångslön var rätt kass, men var mycket mitt fel också då jag inte gjorde något löneanspråk alls. Var däremot inga större svårigheter att förhandla upp sig och har blivit erbjuden tjänster på andra företag med konkurrenskraftiga löner. Kunskapsmässigt har jag verkligen inte märkt problem gentemot högskoleingenjörer, snarare att min tendens att egen studera har hjälpt mig en hel del. Att avancera min karriär har jag inte heller haft problem med, har klättrat rejält.

Men skulle jag rekommendera någon annan att göra det? Det beror verkligen på. Minimumkravet är att man redan är en skicklig utvecklare med projekt bakom sig.

Väldigt trött så fixade trasiga meningar.
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Väldigt spännande att läsa !

Permalänk
Inaktiv

Utbildade mig inom datavetenskap, så har en dokumenterad utbildning inom programmering.
Men skulle dock säga att det mesta jag jobbar med idag (iOS & Android) är "egenlärt".
Tror det är ganska vanligt att man jobbar med något som är nära relaterat till det man utbildade sig, men få som jobbar med exakt det de utbildade sig till.

Skulle dock rekommendera att utbilda sig. En riktigt kul tid i livet

Permalänk
Medlem

Självlärd till stor del, första datorkontakt cirka 1980, första dator-relaterade jobb 1987 rakt in i OpenVMS, Pascal och Oracle SQL efter en kortare intro-kurs till SQL och SQL*Forms.

Sen har det bara rullat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Har sett de nyexade från diverse, och ger inte mycket för dessa utbildningar då många juniorer utan egenintresse är totalt nollade trots examen på att de ska kunna något.

Ack du har så rätt! Det framgick inte i mitt ursprungliga inlägg, men jag anställer hellre en driven utvecklare med gedigen portfölj, än någon som läst samma utbildning som jag själv och inte har kodat något vid sidan av. Jag har sett allt för många CVn med tomt (eller irrelevant) arbetslivserfarenhetsstycke, men med en ståtlig 5-årig utbildning högst upp på sidan. Det är förkastligt, tycker jag, att många företag likställer examen med kompetens.

Men TS frågade om det går att få jobb utan utbildning, idag, och jag tror att svaret är: Ja, men det är mycket lättare att få jobb med en utbildning. Särskilt inom vår bransch tror jag att utbildning lönar sig.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gick ut gymnasiet 2014, där läste jag en programmeringskurs. Började jobba som systemtekniker i kundtjänst, gick mer och mer över till skriptande/automation och senare en del systemutveckling på samma bolag.

Bytte jobb till en 100% systemutvecklar-tjänst för 2.5 år sen och hade ju då lite erfarenhet och referenser att hänvisa till, samt något mindre hobbyprojekt.

Försöker både hålla igång på fritiden med lite småprojekt då och då, sysadmin/devops/utveckling, samt förkovra mig med några böcker per år. Både för att förfina mina rena utvecklingskunskaper men även för att lära mig lite mer teori kring datastrukturer och algoritmer som jag inte har från högskola.

Skulle säga att så länge man är rätt så självgående och har lätt att lira sig på egen hand är det fortfarande inget problem, gäller bara att ha lite ambition och visa framfötterna. Visst finns det några bolag som säkert inte ens skulle läsa igenom mitt CV pga att jag saknar utbildning men samtidigt vet jag inte om jag heller vill jobba på såna mossiga ställen

Lönemässigt får man ju gå in lite lägre än nån med t.ex. 5 årig utbildning, men har fördubblat min lön sen jag började jobba för 6 år sen och ligger nu i fas eller lite före bekanta som har gått högskola.

Permalänk
Datavetare

Finns ju lite variationer på självlärd.

Jag har en civing utbildning från KTH, fast den är i kemiteknik och inte datateknik. Är ur den aspekten helt självlärd kring datorer och programmering, ursprungstanken var att kombinera programmering (som jag innan universitet redan ansåg mig kunna) med någon annan disciplin.

Insåg nog mer och mer under KTH-tiden att det kanske ändå var programutveckling som var roligast. Tog inte speciellt lång tid att hitta första jobbet, men det lite udda var att jag fick flera negativa svar på ansökningarna till förstajobbet och de var nästan uteslutande från företag där huvuduppgiften för företaget var högst relevant för en kemitekniker och hade själv idén att vore ju perfekt med en datorkunnig kemitekniker där. Uppenbarligen hade de förutfattade meningar om att kemister inte kan programmera...

Fick i slutändan erbjudande bl.a. som spelprogrammerare, där hade jag visat upp egna spelprojekt jag jobbat på, men av lite olika skäl började jag jobba med inbyggda-system. Där jag väl började jobba vill de bara se en sak från skolan: mina betyg i matematik, de ignorerade totalt de poäng jag ändå hade kring programmering. Så någon utbildning är alltid ett stort plus.

TL;DR är nog att utbildning hjälper definitivt vid de första jobben, klart plus om den faktiskt handlar om programmering. Är man självlärd bör man försöka sätta ihop något som visar prov på saker man faktiskt gjort, t.ex. se till att man kan visa upp spel eller andra program man gjort på plats under intervju.

Efter man fått sitt första jobb handlar allt mer om referenser från tidigare arbetsplatser än utbildning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av GLaDER:

Men TS frågade om det går att få jobb utan utbildning, idag, och jag tror att svaret är: Ja, men det är mycket lättare att få jobb med en utbildning. Särskilt inom vår bransch tror jag att utbildning lönar sig.

Lättare är det garanterat, vilket jag även skrev. Om än kanske lite otydligt.
Ang. att det är viktigare med utbildning i denna bransch tror jag det är tvärtom. Det är såpass lätt att visa vad man har för kunskapsnivå som kodare. Och det är bara kunskap de är ute efter, examenspapper är ju bara ett bevis på att du har studieskulder egentligen, skämt å sido, det är ett bevis på att du har läst om saker som är relevant till ditt blivande yrke.

Skillnad är det om man ska söka som sjuksköterska eller liknande, då måste du ha en utbildning annars kommer du inte in oavsett hur kunnig du är.

När man väl fått första jobbet är utbildningen som bortblåst dock, har inte varit med om en enda arbetsgivare som tittar på examen, utan de tittar på vad man jobbat med och hur länge.

MEN självklart är den lättaste vägen in att sätta sig på en YH-utbildning i ett år eller några månader, även om man redan kan det de ska lära ut. Jag skulle dock inte välja en 5-årig ingenjörsutbildning för att bli utvecklare om det inte är så att man vill leva studentlivet ett tag och tycker det är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TL;DR är nog att utbildning hjälper definitivt vid de första jobben, klart plus om den faktiskt handlar om programmering. Är man självlärd bör man försöka sätta ihop något som visar prov på saker man faktiskt gjort, t.ex. se till att man kan visa upp spel eller andra program man gjort på plats under intervju.

Efter man fått sitt första jobb handlar allt mer om referenser från tidigare arbetsplatser än utbildning.

Håller med här 100%, vilket känns lite sådär.

Över- och felutbildning skulle jag säga. Just festligt att utbildningen blir högaktuell för att få in foten, men sen så är det erfarenhet från tidigare jobb som gäller.

Samtidigt som jag tyvärr tycker att folk sen ”kommer undan” lite för lätt med erfarenhet och ingen egentlig bra grund. Helt enkelt jag stöter på extremt mycket spaghettikodare som glider på att dom fick första jobben och sen flashar med ett överdrivet CV för att ta sig vidare.

Hade önskat nått likt Advokat-/läkarsamfundet fast för it-folk.

Permalänk
Medlem

Självlärd då jag och en polare började knappa html, css och javascript. Vilket ledde till att vi började med php, mysql och apache. Detta började i högstadiet och fortsatte under gymnasiet. Gick sen data- och systemvetenskap på SU (examen 2007). Lärde mig en del nyttigt där också om saker omkring, t.ex. modellering. Är tämligen säker på att min utbildning var det som gjorde att jag fick min första anställning. Även om jag lekt med lite olika språk i mina unga dagar.

- EDIT -
Kom och tänka på att jag började tidigare än så, fick med delphi 1.0 med någon datortidning. Lekte även med visual basic tre och fyra. Mina föräldrar köpte vår första dator 1993 och jag vet att jag lekte lite med qbasic.

Under universitetstiden gick jag även över till Linux och har alltid kört avskalat och föredragit terminalen. Vilket lett till bra kunskaper för devops.

Jobbade tolv år på min första arbetsplats i telekomsektorn. För ett år sedan gick jag över till konsultbenet och tänkte testa det i en tio år iaf. Trivs väldigt bra och har sjukt mycket bättre förmåner, borde ha bytt för länge sen men trivdes väldigt bra tack vare bra kollegor och väldigt fria tyglar.

Mer info
Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Skall väl inte säga att jag är helt egenlärd. Gick IT på gymnasiet där jag läste 3 år i C++, samt webbdesign. därefter diverse java kurser på högskola kombinerat med intresse.

Jag har utvecklat allt under denna sida tillsammans med en grafiker https://maseapps.com(samt alla appar vi länkar till), samt denna sida tillsamans med tillhörande programvara för PC i CPP. http://vagentillkorkort.se

Ovan nämnda tillsamans med mina kurser osv, gav mig jobb.

Är inne på fjärde året på samma företag.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaxxe:

Hej alla,

Finns det något som heter egenlärd längre i branschen eller kommer alla framtida, nya utvecklare komma från universitet/högskolor/yh?

Hur gjorde ni?

Jag hade suttit en del med HTML/CSS som barn/tonåring och även Flash som var populärt ett tag. Brukade göra hemsidor till familj och släkt. Sedan en del med photoshop och diverse videoredigering i Sony Vegas. Så jag hade ett grundläggande fritidsintresse för att skapa saker med hjälp av IT. Dock hade jag den felaktiga bilden (som många har) av att utvecklare endast var mattegenier och att jag därför aldrig skulle kunna jobba med det. Jag tyckte att matte var roligt i skolan, men jag hade endast läst A+B och var strax över medelmåttig skulle jag säga.

Så under många år så testade jag på andra jobb, men kände alltid att det inte riktigt var det jag ville göra. Däremot blev jag kvar en längre tid inom en bransch då jag fick barn då jag var 25 och behövde tryggheten med inkomst. Men då jag var 29 så fick jag nog. Jag hoppade in på IT-spåret efter att jag hade pratat med bekanta i branschen, som sa att jag skulle testa utveckling. Så jag testade mer renodlad programmering, då med C#, och jag tyckte att det var svinkul!

Valde att söka in på yrkeshögskola istället för högskola, i och med min ålder och att jag hade barn. Högskola hade krävt basår för att läsa upp bl.a. matte som är ett krav på de flesta utbildningarna, hade blivit för lång tid utan en riktig inkomst.
Där läste jag en tvåårig utbildning som hette webbutveckling .NET. Jag tog examen i våras och har jobbat heltid som systemutvecklare på ett produktbolag sen dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Jag hade byggt och programmerat en del innan jag fick mitt jobb, men som en nöt hade jag inte sparat något mer eller mindre.

Så jag tittade på Eli the computer guy, där han svarade på tittarfrågor. Där frågade någon, hur får man jobb? Hans svar var: ”Build shit, build shit, build shit. Then show what you have built for employer.”

Fick en kick i röven och byggde två spel på en vecka, hyfsat primitiva sådana i Unity men ändå imponerande i somliga aspekter. Tack vare jag visade upp dessa på en arbetsintervju två veckor senare fick jag jobbet. (Det var min första arbetsintervju)

Det där håller jag med om att det skulle gälla det mesta som man påstår har blivit "självlärd" inom. Har man inget att visa upp av det man "lärt sig på egen hand utan traditionell utbildning" så kan man ju ställa sig frågan hur "självlärd" man egentligen är inom det påstådda området.

En annan stor fördel med att visa upp färdiga projekt (oavsett område) är att det föreslår för arbetsgivaren att "man kan få saker å ting gjorda så att de blir färdiga". Har man endast halvfärdiga projekt (tänk en "självlärd" snickare som bara har snickrat ihop ett halvt köksbord av någon anledning) att visa upp så föreslår det för arbetsgivaren att man kommer vara den som inte kan få saker och ting gjorda i tid och troligen kommer sabba många viktiga projekt i verksamheten på grund av sin "unikt självlärda förmåga".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |