Permalänk
Medlem

Slänga gammal dator

Jag har en gammal bärbar pc som jag ska lämna till återvinning.
Räcker med med att ta bort hårddisken och förstöra den själv.
Eller finns det andra delar i datorn som innehåller filer eller historik?

Permalänk

Att ta ut hårddisken räcker

Permalänk
Medlem

Tack!

Jag håller på att ta ut den på två datorer, men på min lilla Acer hittar jag inget som ser ut som en hårddisk?
Går inte att bifoga bild här eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av atteso:

Tack!

Jag håller på att ta ut den på två datorer, men på min lilla Acer hittar jag inget som ser ut som en hårddisk?
Går inte att bifoga bild här eller?

Vad är det för modell?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atteso:

Tack!

Jag håller på att ta ut den på två datorer, men på min lilla Acer hittar jag inget som ser ut som en hårddisk?
Går inte att bifoga bild här eller?

Nej. Du måste lägga upp bild nånstans sen lägga in länk här.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Här kommer bilden. Var är hårddisken?

Permalänk

Det gömmer sig ingen M.2-disk nånstans på andra sidan kretskortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av atteso:

Det finns ingen. Det finns ett inbyggt 32 GB flashminne på den.

Ha så kul med att hitta det!

Permalänk
Medlem

Ta en borr o borra i alla chip. XD Så borde ett av dem vara flashminnet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kan flashminnet vara något av detta (se bild)?

Permalänk
Medlem

Det blåa är ram och den lilla biten ovanför den är nätverkskort. Det som finns under kyldetaljen är troligtvis processor och grafik. Om du är så bekrymrad över det så kan du försöka att bryta av alla detaljer som är fäst på det gröna mönsterkortet.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av atteso:

Du letar efter ett chip som är någonstans run 10*10mm eller större, samt med ett större antal kontaktpunkter. De jag hittade efter en snabb googling har runt 150 kontaktpunkter.

Jag skulle säga att du kan strunta i att bryta av "alla" komponenter på det gröna kortet. De flesta du ser sysslar med saker som strömförsörjning etc om de har under 16 "ben". Borra de kretsar som ser "avancerade" ut så borde du förstöra flashminnet. Min gissning skulle vara att det är den stora i övre vänstra hörnet. Du kan posta vad som är tryckt på det så är det enkelt att bekräfta.

Alternativt hade jag struntat i det helt. Att förstöra en HDD är vettigt för att det är lätt att koppla in och dumpa data. Att dumpa data från flashminnet är svårt om datorn inte kan boota, du behöver leta rätt på en pinout och koppla in dig med små kablar, alt löda av och koppla upp. Inget som någon gör utan att vara 100% säker på att det finns något värdefullt på den eftersom det är någon timmes arbete. Borra CPUn så datorn inte kan boota sen tycker jag du kan vara lugn.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Du letar efter ett chip som är någonstans run 10*10mm eller större, samt med ett större antal kontaktpunkter. De jag hittade efter en snabb googling har runt 150 kontaktpunkter.

Jag skulle säga att du kan strunta i att bryta av "alla" komponenter på det gröna kortet. De flesta du ser sysslar med saker som strömförsörjning etc om de har under 16 "ben". Borra de kretsar som ser "avancerade" ut så borde du förstöra flashminnet. Min gissning skulle vara att det är den stora i övre vänstra hörnet. Du kan posta vad som är tryckt på det så är det enkelt att bekräfta.

Alternativt hade jag struntat i det helt. Att förstöra en HDD är vettigt för att det är lätt att koppla in och dumpa data. Att dumpa data från flashminnet är svårt om datorn inte kan boota, du behöver leta rätt på en pinout och koppla in dig med små kablar, alt löda av och koppla upp. Inget som någon gör utan att vara 100% säker på att det finns något värdefullt på den eftersom det är någon timmes arbete. Borra CPUn så datorn inte kan boota sen tycker jag du kan vara lugn.

En annan variant är att bara knäcka kortet rakt av. Ingen kommer att tycka att det är värt att pussla ihop den datorn igen efter det. Detta borde vara ok förutsatt att det inte är statshemligheter sparade på datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Det är också en variant helt klart

Permalänk

Att låta kretskortet simma i några liter coca cola borde väl lösa problemet med 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Borra CPUn så datorn inte kan boota sen tycker jag du kan vara lugn.

Är CPU:n den tredelade blanka biten högst upp på fotot?

Ursäkta min okunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av atteso:

Är CPU:n den tredelade blanka biten högst upp på fotot?

Ursäkta min okunskap

Nej det är batteriet.
CPUn ligger under den där aluminium och koppar delen på kretskortet.
Men om du inte ens vet vad CPU är så tycker jag du bara ska ta o bryta hela kretskortet i 2-3 delar o slänga.
Kan vara hårt o bryta. Så ta en hammare o banka. eller såg.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros