Permalänk
Medlem

Nissan CVT-låda , tips och råd!

Hej.
Är intresserad av en Nissan med Cvt låda och tänkte höra om någon här har ägt eller äger just en Nissan med denna låda?
Har testat och tyckte den va riktigt skön , passar min lugna körstil. Har ni haft några problem eller andra konstigheter med denna låda?
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hej, är fd nissan tekniker. CVT lådan på Qashqai dras med en del bekymmer. Inget jag kan rekommendera med handen på hjärtat. Speciellt inte i kombination med den mindre kvalitativa 1.2 bensin motorn. Däremot verkar den nya kombinationen med dubbelkopplingslåda & 1.3 bensin motor som sitter i Qashqai från nånstans kring 2019 och framåt vara en mer lyckad historia. Dock en helt annan upplevelse än med CVT då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Hej, är fd nissan tekniker. CVT lådan på Qashqai dras med en del bekymmer. Inget jag kan rekommendera med handen på hjärtat. Speciellt inte i kombination med den mindre kvalitativa 1.2 bensin motorn. Däremot verkar den nya kombinationen med dubbelkopplingslåda & 1.3 bensin motor som sitter i Qashqai från nånstans kring 2019 och framåt vara en mer lyckad historia. Dock en helt annan upplevelse än med CVT då.

Okej , tack för svaret. Det gäller en Juke 1.6 117Hästar med CVT. Men förmodar att det är samma sak där , har inte direkt bråttom så jag letar i så fall vidare.
Än en gång , tack för svaret.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Okej , tack för svaret. Det gäller en Juke 1.6 117Hästar med CVT. Men förmodar att det är samma sak där , har inte direkt bråttom så jag letar i så fall vidare.
Än en gång , tack för svaret.
Mvh / Mange

Fick för mig att du enbart tänkt på just Qashqai av nån anledning. Men det stämmer som du säger, gäller även Juke & Pulsar.

Permalänk
Medlem

Körde nästan 200 mil med en Qashqai Juke med CVT-låda och bensinmotor hyrbil för ett par år sen.

Den var skön när det gällde lugn körning som du skriver, men så fort man var tvungen att accelerera (t.ex. påfart till motorvägen eller omkörning) så rusade motorn upp till rödmarkeringen (6000rpm?) och höll sig där medan farten ökade smärtsamt långsamt.

Kanske inte kommer störa dig så mycket, men jag hade hellre kört en normal automat i så fall. Den var ganska snål vill jag minnas, typ 0,7 blandad körning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?