Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Teknikstund: Utrustningen för TV-tester

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Utrustningen för TV-tester

Thomas går igenom utrustningen som används vid TV-tester, hur och varför de används samt de utmaningar som dyker upp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd bara att alla TV-tester tenderar att missa att testa de mest grundläggande sakerna, som t.ex. gränssnittet för att välja, sortera och bläddra bland kanaler, TV-guiden och inspelningsfunktioner, hur bra det fungerar att pausa live-TV, hur man växlar mellan "appar", osv.

Det känns som att TV-tillverkarna knappt bryr sig om UX, helhetsupplevelsen av gränssnittet, hur integrerade, konsekventa och lättanvända alla finesser är, eftersom inga TV-recensenter tar upp det ändå.

Permalänk
Medlem

Tack Thomas, det var intressant att se vad du har i din verktygslåda

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@PerWigren: Sen om det är PBP eller PIP och vilka källor som går att välja ^^

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av PerWigren:

Synd bara att alla TV-tester tenderar att missa att testa de mest grundläggande sakerna, som t.ex. gränssnittet för att välja, sortera och bläddra bland kanaler, TV-guiden och inspelningsfunktioner, hur bra det fungerar att pausa live-TV, hur man växlar mellan "appar", osv.

Det känns som att TV-tillverkarna knappt bryr sig om UX, helhetsupplevelsen av gränssnittet, hur integrerade, konsekventa och lättanvända alla finesser är, eftersom inga TV-recensenter tar upp det ändå.

Jag vet inte riktigt, för min egen del känns linjär-tv allt mindre relevant. Kommer inte ihåg sist jag tittade på en vanlig tv-sändning. Däremot är såklart UX mer än så, men då handlar det nog mer om att navigera mellan appar och själva apparnas gränssnitt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Trevlig teknikstund!

Permalänk
Bildexpert 📺

@PerWigren:
@nick-li:

TV-apparater är extremt komplexa och fyller många nischer. Utöver det som ni nämner, lägg till sådant som ljudkvalitet, mediauppspelning, codecs, styrniningsfunktioner för smarta hem, integration med mobiltelefoner, Bluetooth-funktioner, fjärrkontroller, ARC-integration, röststyrning. Smart-TV – jag har definitivt glömt något som någon anser vara väldigt viktigt här – och det finns nästan ingen ände på vad som kan testas.

Mycket av detta är funktioner som är extremt viktigt för en person, men totalt oviktigt för en annan. Likt PBP-funktioner och inspelningsmöjligheter av linjära sändningar. Likt möjlighet att köra >100 mbit på trådat nätverk eller filformat på USB-stickor och förmodligen flera hundra andra funktioner.

Detta behov speglar egentligen olika mindset och (ofta gamla) beteendemönster hos användaren. Där man gärna vill att TV:n ska vara en schweizisk armekniv och rymma alla tänkbara verktyg på samma gång.

Det mesta går att kliva förbi eller måstes ändå klivas förbi i vilket fall. Man kanske kör en IPTV-tjänst eller Comhems tjänster där man hursomhelst behöver en separat box och måste leva med boxens funktioner och beteende. Då är TV:ns system mindre relevant.

Handhavande är svårt att testa och ärligt talat aptråkig läsning. Blir mest åsikter. Alla TV är överdrivet krångliga skulle jag säga. Det skulle behövas en DORO-TV för den äldre delen av befolkningen. Jag brukar nämna när det drabbar mig och när det hjälper mig. Till exempel har Sonys moderna TV (dock inte budgetklass) en mycket snabbåtkomlig funktion för att ändra TV:ns ljusstyrka. Med Philips TV är jag någonstans 20 klick bort i menyer som är svåra att finna för att åstadkomma exakt samma sak. Sådant tar jag gärna upp.

Mycket av detta är också jämförelser mellan Sony, Samsung, LG, Philips, TCL, Panasonic och Android, Tizen, Webos, Firefox, Saphi etc. Inte så mycket test av själva produkten. Och mycket kan även kan undvikas eller ersättas med externa medel som AppleTV, Chromecast, Nvidia Shield, Rasperry Pie, HTPC etc.

Komplexiteten och situationsberoendet innebär att jag måste välja vad jag ska testa och inte. Det handlar om avgränsning.

Därför fokuserar jag på det som kan jämföras mer objektivt. Framför allt sådant som inte går att undvika för dig som användare. Ljudkvalitet från högtalarna kommer lite automatiskt så det kan jag nämna om det behövs. Men alla kan ersätta TV:ns ljud med vilket ljudsystem de nu än använder. Så ljudet i TV:n är inte alltid så blödande viktigt eftersom det med fördel kan ersättas.

Sådant som jag testar är bland annat (detta är endast en kort exemplifierande lista)

  • Korrekt hantering av bildsignaler, likt 24p utan judder, upsamplingsfel etc.

  • Kontrastförhållande och beteenden vid mörk bild, likt nära svart på en OLED eller en FALD-LCD

  • Räckvidden på ljusstyrka och möjligheten att anpassa efter olika rum

  • Färgåtergivning vid fabriksinställningar

  • Möjligheter att justera nivåer av inställningar som påverkar bilden, likt interpolering, hur FALD:en arbetar etc.

  • Beskriva hur reflexfiltret beter sig

  • Latens i spelläget

Detta är kvalitetsaspekter man inte kan kliva runt eller förbi. Du kan inte förändra en TV som är ljussvag. Eller som har en FALD som lyser i starka kolumner. Eller som har blågrön bild även i Film-lägen – annat än med kalibrering. Du kan inte byta reflexfilter. En TV som gör med fel med bildsignaler riskerar drabba alla användare. Och så vidare.

Så med den begränsade tid som finns är det vad jag väljer att testa. Det övriga måste jag lämna åt andra testare. Verkar som ingen plockar upp den pinnen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Jag saknade nylonstrumpan bland testverktygen?

Permalänk
Medlem

Sorry för offtopic men handlar om tv.
Kör 4k på pc(kodi) > avr > tv är osäker vad som upscalar mitt material men iaf ibland så om jag tar upp kodi information och filmen spelas så kan jag ibland se att information texten rör på sig snabbt och blir oläslig för en sekund eller mindre typ som någon grafisk artefakt. Som att den hänger sig eller något.
Det är en Sony TV där efter jag aktiverade black frame insertion märkte det mer dock osäker på om det har något att göra med det hela.

Undertexter och själva bilden drabbas dock inte konstigt nog.
Filmerna körs i 24p givetvis.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

@Laxpudding Jag saknade nylonstrumpan bland testverktygen?

Den bär jag på benen. Elegantare så.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Snyft: Ser tre förklaringar:

(1) Interpoleringen är påslagen i TV:n och detta sker när algoritmerna precis upptäcker rörelsen
(2) Kodi i största allmänhet. Mycket märkligheter beror på just programmen man kör för vad det nu är man tittar på, vilket med kodi etc. ofta är av varierande slagg.
(3) Det är relaterat till ögonrörelser och hur du fokuserar och ändrar blicken, något som hjärnan sedan länge är tränad för med undertexter och bild, men inte riktigt lärt sig med info-rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Snyft: Ser tre förklaringar:

(1) Interpoleringen är påslagen i TV:n och detta sker när algoritmerna precis upptäcker rörelsen
(2) Kodi i största allmänhet. Mycket märkligheter beror på just programmen man kör för vad det nu är man tittar på, vilket med kodi etc. ofta är av varierande slagg.
(3) Det är relaterat till ögonrörelser och hur du fokuserar och ändrar blicken, något som hjärnan sedan länge är tränad för med undertexter och bild, men inte riktigt lärt sig med info-rutan.

Ah det måste vara (1) för det händer när jag tar fram informationen. Tar jag fram den, stänger, tar fram igen så händer det hela tiden.
Tack, nu vet man mer

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding använder du romen för att kalibrera dig själv när du är som mest inne i jobbet ?

Permalänk
Medlem

Oerhört intressant, tack för artikeln

Permalänk
Bildexpert 📺

@Triton242: Romen kan nog användas när jag är färdig och klämmer av ett avsnitt av kanske Better Call Saul eller rent av Archer – beroende på humör.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vad kostar en hemmakalibrering? Finns det något värde i att tex släpa sin TV till ett kontor om det finns eller är det viktigt att man har hela kedjan om man tex som jag kopplar via receiver?

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen de här teknikstunderna! Skön blandning av hypernörderi och att samtidigt inte ta det hela på allt för stort allvar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@PsyCor: De som kan ge hemkalibrering på mer reguljär basis är Media Markt. Oklart vad de tar och hur de ser på saker under rådande omständigheter.

Men generellt ska man kolla hela kedjan eftersom allt påverkar bilden. Och många gånger – på den tiden jag gjorde sådana uppdrag – är det kanske inte så mycket fel på färgerna, utan andra detaljer runt om utrustningen, likt hur man ska hantera receivern.

Permalänk
Medlem

Så intressant alltså. Om man skulle vilja kalibrera sin gammakurva hemma, vad är det billigaste och "bästa" alternativet?
Detta gäller projektor, Jvc x5900.