Audio PRO addon 14T - Equalizer?

Permalänk
Hedersmedlem

Audio PRO addon 14T - Equalizer?

Skaffade ett par Audio PRO addon 14T nyligen och tycker att at ljudet är väldigt bra för priset de kostar (betalade 1000kr). Det jag stör mig lite på är att ljudprofilen är lite väl brett, typ som att det vore en "live konsert".

Finns det på något sätt att få ljudet att låta lite mer instängt (typ som ett ljudisolerat rum)?

Högtalarna är kopplade till inbyggda ljudkortet på moderkortet via optisk kabel.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Soundblaster AE5 för att kunna få tillgång till en bra EQ så man kan ställa in ljudet lite granna.

Utan ljudkortet vet i katten hur man gör.
Har ett par aktiva till TVn också, hade viljat ställa ner basen mer då jag bor i lägenhet, men har inte klurat ut ett bra sätt att göra det mer än på fjärren...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det du frågar efter är låter mest som att du vill dämpa reflexer och det är en fysisk egenskap i rummet men om du tar bort diskant så blir det snarlikt förutom att det låter skit om det ska finnas diskant i ljuden som återges.
Du har troligen ett akustiskt dåligt rum som borde åtgärdas med reflexdämpande och diffuserande material typ textiler, mattor och möbler tex tygsoffor och bokhyllor fyllda med böcker. Undvik hårda släta ytor och parallella ytor så långt det är möjligt.
Vill du ändå prova med en bra eq så finn https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du frågar efter är låter mest som att du vill dämpa reflexer och det är en fysisk egenskap i rummet men om du tar bort diskant så blir det snarlikt förutom att det låter skit om det ska finnas diskant i ljuden som återges.
Du har troligen ett akustiskt dåligt rum som borde åtgärdas med reflexdämpande och diffuserande material typ textiler, mattor och möbler tex tygsoffor och bokhyllor fyllda med böcker. Undvik hårda släta ytor och parallella ytor så långt det är möjligt.
Vill du ändå prova med en bra eq så finn https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Finns det något EQ med förvalda inställningar som skulle kunna hjälpa till?
FYI så har rummet rätt många föremål som dämpar ljudet, så jag tror inte att det har med just själva rummet att göra. Tar jag tex och spelar upp dessa via förstärkaren jag har så låter de helt ok, så det har definitivt något med Windows att göra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Finns det något EQ med förvalda inställningar som skulle kunna hjälpa till?
FYI så har rummet rätt många föremål som dämpar ljudet, så jag tror inte att det har med just själva rummet att göra. Tar jag tex och spelar upp dessa via förstärkaren jag har så låter de helt ok, så det har definitivt något med Windows att göra

Finns absolut inget "förval" som kan hjälpa dig med nått sånt här utan att slakta ljudkvaliten, det enda som man kan göra ett seriöst förval till är en kompensation för en specifik högtalares frekvensgång om den inte är korrekt, men så sätter du in den i ett "okänt" rum och så låter det på ett helt annat sätt för rumsakustiken tillkommer.
Bättre eq system kan summera olika kompensationskurvor tex högtalare + rum men då är det ju snarare så att man har flera olika kurvor man mätt upp och separerat för att kunna använda dem seriöst för att förenkla arbetet med att "sätta ljudet" om man ofta ändrar på delar av förutsättningarna typ för PA system men det är inte vanligt hemma.

Däremot är det inte så ovanligt att mäta och kompensera i hemmet och idag har nästan alla större hembioreceivrar ett mätsystem och en dsp som kompenserar utifrån den uppmätta datan.

Är man ljudintresserad och har tillgång till en vettig mikrofon så är kombinationen av EQapo och mätprogramet REW https://www.roomeqwizard.com/ en ganska vanlig kombination och mjukvarorna är faktisk både väldigt bra och kraftfulla och gratis fastän det knappast ens finns något kommersiellt som är tekniskt bättre.

Man mäter alltså med REW och kan få fram ganska bra (seriösa) kompensationskurvor till EQapo fortare än om man ska börja mäta helt manuellt eller göra det bara med hörseln.
När man har en bra grundkurva så kan man ju naturligtvis gå in och pilla manuellt för att optimera eller helt enkelt bara åstadkomma en karaktär man uppskattar även om den inte är korrekt.
Är du inte ute efter att göra det "ordentligt" är det ju bara att betrakta EQapo som en vanlig eq som i princip jobbar på alla ljud man kör ut från datorn (surroundljud i filmar när det är Dolby/DTS kodat är ett eget kapitel) och bara att ratta in den frekvenskurva man uppskattar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.