Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Tack! Men är inte m.2 bättre än SATA? Och vill man inte ha stöd för PCIE 4?

Extra fläktarna tänker jag också endast för dekoration

B550 har också PCIe4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Skillnaden är ganska marginell SATA vs Gen3 vs Gen4 det är iofs priset också mellan SATA & Gen3, förra veckan kunde man få en A2000 eller SN550 för c.a 1100:- och hade då varit bättre alternativ.

Ja, men M.2n jag länkade är ju en A2000 för 1249:- de är väl ändå skapligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

B550 har också PCIe4

https://www.webhallen.com/se/product/320030-Gigabyte-B550-AOR...

Jag hittar inget om PCIe4 på det här kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Från kortets hemsida:

Citat:

Dual M.2 Connectors
① 22110 M.2 with Thermal Guard
- PCIe 4.0 M.2 Connector
- NVMe PCIe 4.0/3.0 x4 and SATA Mode (from CPU)
② 22110 M.2 with Thermal Guard
- NVMe PCIe 3.0 x4 (from Chipset)

Misstänker att typ alla b550 moderkort kör samma config. Men skillnaden mellan pcie 3 och 4 lär man väl sällan märka kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Från kortets hemsida:

Misstänker att typ alla b550 moderkort kör samma config. Men skillnaden mellan pcie 3 och 4 lär man väl sällan märka kan jag tänka mig.

Okej, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Testa gigabytes sida istället:

https://www.gigabyte.com/Motherboard/B550-AORUS-PRO-rev-10#kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Yes de ser bra ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lutar mot det här då
Om ni har något billigt förslag till CPU kylare så uppskattas det

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

https://komponentkoll.se/bild/ioyrN.png

Lutar mot det här då
Om ni har något billigt förslag till CPU kylare så uppskattas det

Bästa för pengarna är nog enligt mig Noctua D14/D15, men de är ju inte direkt RGB-kompatibla

Någon annan får tipsa tror jag, men bygger ser bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bästa för pengarna är nog enligt mig Noctua D14/D15, men de är ju inte direkt RGB-kompatibla

Någon annan får tipsa tror jag, men bygger ser bra ut!

Aaa jag vet att de är bra, men inte jätte snygga och väldigt stora om inte jag tänker på fel nu. Tack för all hjälp allihopa och speciellt medbor som följt den här tråden hela tiden, de uppskattas verkligen

Permalänk
Medlem

Bra tips från alla.

Permalänk
Medlem

@norriiz, vad ska du använda datorn till? (försökte hitta något om det i tråden, men tja, hittade inget)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

@norriiz, vad ska du använda datorn till? (försökte hitta något om det i tråden, men tja, hittade inget)

Enbart spelande i 1080p och 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Enbart spelande i 1080p och 1440p

Ok, även om det är mycket snack om Ryzen - och Ryzen 5600X lär vara en grym cpu - så ska man nog inte kolla bort från Intel om man bara ska spela. Jag hade kollat på i5-10400f (1500 SEK, bättre spelprestanda än Ryzen 3600) eller i5-10600k. Sedan lägga fokus/pengar på GPU.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Ok, även om det är mycket snack om Ryzen - och Ryzen 5600X lär vara en grym cpu - så ska man nog inte kolla bort från Intel om man bara ska spela. Jag hade kollat på i5-10400f (1500 SEK, bättre spelprestanda än Ryzen 3600) eller i5-10600k. Sedan lägga fokus/pengar på GPU.

Förstår, men har redan beställt ett 3070 och känner att det får bli nog bra, sen funderade jag kring 10600k också men det föll ändå på den nya ryzen eftersom jag vill ha en högpresterande CPU några år framåt och samtidigt haft i tanke att redigera videos och sånt, min tanke var bara att 5600X var ett bättre alternativ men kostar ju också betydligt mer än dina förslag

Permalänk
Skrivet av norriiz:

https://komponentkoll.se/bild/ioyrN.png

Lutar mot det här då
Om ni har något billigt förslag till CPU kylare så uppskattas det

Tycker inte någon att det är snålt med denna PSUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rspektral:

Tycker inte någon att det är snålt med denna PSUn?

Jag tänkte ju en Phankets AMP 750W, då skrev dom att de skulle räcka me denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av rspektral:

Tycker inte någon att det är snålt med denna PSUn?

Det är lite på gränsen, men också ett lägre pris. Jag hade nog föredragit ett guld-certat agg, men så blir det inte alltid, och det behövs inte. Men vill man lägga mer så kan man

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är lite på gränsen, men också ett lägre pris. Jag hade nog föredragit ett guld-certat agg, men så blir det inte alltid, och det behövs inte. Men vill man lägga mer så kan man

Okej finns det något billigare ”guld-certat” än https://www.webhallen.com/se/product/307848-Phanteks-AMP-750W...

Eller något liknande i pris men bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Okej finns det något billigare ”guld-certat” än https://www.webhallen.com/se/product/307848-Phanteks-AMP-750W...

Eller något liknande i pris men bättre

Jo men det är det jag menar. Det blir ju typ dubbla pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo men det är det jag menar. Det blir ju typ dubbla pengarna

Aaa men det kanske är värt dom där extra pengarna för ett bra agg

Permalänk
Medlem
Skrivet av norriiz:

Förstår, men har redan beställt ett 3070 och känner att det får bli nog bra, sen funderade jag kring 10600k också men det föll ändå på den nya ryzen eftersom jag vill ha en högpresterande CPU några år framåt och samtidigt haft i tanke att redigera videos och sånt, min tanke var bara att 5600X var ett bättre alternativ men kostar ju också betydligt mer än dina förslag

5600x lär nog följas upp av lillebror 5600 som förhoppningsvis blir betydligt billigare, fast det kan nog ta en månad eller två innan den släpps.
Jämför man tex 3600 mot 3600x så skiljer det endast minimalt mellan dom och förhoppningen är att det är lika litet prestandaglapp mellan 5600 och 5600x samtidigt som det förhoppningsvis blir desto större prisglapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

5600x lär nog följas upp av lillebror 5600 som förhoppningsvis blir betydligt billigare, fast det kan nog ta en månad eller två innan den släpps.
Jämför man tex 3600 mot 3600x så skiljer det endast minimalt mellan dom och förhoppningen är att det är lika litet prestandaglapp mellan 5600 och 5600x samtidigt som det förhoppningsvis blir desto större prisglapp.

Aaa det är sant!

Permalänk

Ta 16 GB RAM istället och lägg pengarna på PSU ?