Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag har alltid kört med IPD:n hela vägen in (58mm), men ärligt talat vet jag inte om jag ser nån större skillnad på 63mm och 58mm när jag testar på Quest 1. Skulle tro att min riktiga IPD ligger nånstans däremellan och båda inställningar verkar funka OK.

Ja det är samma för mig, det är bara när jag börjar gå mot dom yttre jag verkligen börjar se skillnad.
Nåja, imorgon får jag testa Quest 2.. jobb ikväll

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag är 42. Jag har börjat fundera på terminalglasögon. Hur tror ni det fungerar(alltså utan brillor)?

Permalänk
Medlem

Är det bara att koppla lös Link-kabeln för att testa 5Ghz PCVR via VD?

Känner mig lite overwhelmed, vad ska jag göra nu? Finns mycket att göra men jag har ingen idé, har spelat Beat Saber via VD och funderar på att installera Alyx och TWD Saints & Sinners nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag är 42. Jag har börjat fundera på terminalglasögon. Hur tror ni det fungerar(alltså utan brillor)?

42...det var då det började för mig med :X sen blir det bara sämre. Nu är man 53 och totalt handikappad utan terminal eller läsglasögon. Funderar också på om detta blir något problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Min Q2 256 GB från Elgiganten (ekonomifrakt) har också landat idag - nice. Jag har inget emot att köpa ett par "must haves" i storen men vill gärna ta emot lite tips på vad jag bör köpa direkt i oculus store, vad jag ska streama från datorn osv. Är det black friday-deals på spelen som gör att man bör vänta på det?

Jag tänkte köpa Virtual Desktop, många rekommenderar det och så installerar jag "SideQuest" på datorn och gör nån patch för att få igång Steam VR - nåt mer tips om VD?

Jag är sugen på Beat Saber och det antar jag köps via oculus store för jag kan inte få det billigare/bättre från datorn, right?

Andra tips på spel för både en glad gubbe som mig själv och nåt som kan wooa frugan eller 5-åringen hemma uppskattas

Permalänk
Medlem

Just det, sidequest, var hittar jag den? Kunde spela Beat Saber via datorn utan att jag fipplade något med SideQuest. skrev ju i detta tråd när jag svävade genom nebulosa moln tusentals ljusår härifrån utan något sidequest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

42...det var då det började för mig med :X sen blir det bara sämre. Nu är man 53 och totalt handikappad utan terminal eller läsglasögon. Funderar också på om detta blir något problem.

Haha, ja. Vad ska man göra. Jag beställde iaf ett par från elgiganten med prioleverans. Återkommer när jag har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Just det, sidequest, var hittar jag den? Kunde spela Beat Saber via datorn utan att jag fipplade något med SideQuest. skrev ju i detta tråd när jag svävade genom nebulosa moln tusentals ljusår härifrån utan något sidequest!

In a galaxy far far away...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattias10:

Nää börja inte med det bästa på direkten, alltså Alyx. Då kommer allting annat efteråt kännas ganska så meh... Bättre att börja med nått "sämre" och jobba sig uppåt, då blir det en ständig wow upplevelse istället för en jätte stor WOW upplevelse, och sen bara meh upplevelser

Har använt Q1 hos kompisen som stand-alone. Och i somras så hann vi spela lite Alyx och t.ex. igenom hela Batman VR, så helt nytt är det inte

Sen så finns det ju extra banor att ladda ner online.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Blev sjukt besviken när jag precis insåg att jag läst fel på mitt sms, lev imorgon inte idag. Får bli att ringa Elgiganten å fråga varför det dyrare express-leverans-alternativet blev långsammare än standard? Definitivt kräva mellanskillnaden tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Just det, sidequest, var hittar jag den? Kunde spela Beat Saber via datorn utan att jag fipplade något med SideQuest. skrev ju i detta tråd när jag svävade genom nebulosa moln tusentals ljusår härifrån utan något sidequest!

Nu måste vi sära på begreppen lite men jag kan förstå man blir överväldigad i början

Om du spelat Beat saber från datorn så har du använt Link kabel. Då behövs varken virtual desktop eller SideQuest.

Virtual desktop behöver du för att kunna köra PCVR trådlöst.
Och SideQuest är där du ska ladda ner Virtual desktop efter du köpt det i quest store.
www.sidequestvr.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeeSouth:

Min Q2 256 GB från Elgiganten (ekonomifrakt) har också landat idag - nice. Jag har inget emot att köpa ett par "must haves" i storen men vill gärna ta emot lite tips på vad jag bör köpa direkt i oculus store, vad jag ska streama från datorn osv. Är det black friday-deals på spelen som gör att man bör vänta på det?

Jag tänkte köpa Virtual Desktop, många rekommenderar det och så installerar jag "SideQuest" på datorn och gör nån patch för att få igång Steam VR - nåt mer tips om VD?

Jag är sugen på Beat Saber och det antar jag köps via oculus store för jag kan inte få det billigare/bättre från datorn, right?

Andra tips på spel för både en glad gubbe som mig själv och nåt som kan wooa frugan eller 5-åringen hemma uppskattas

Mina tips jag kommer på här på rak arm.

Quest.
Beat saber
Pistol whip
Thrill of the fight
Red matter
Vacation simulator
Echo VR
SuperHot VR

SideQuest www.sidequestvr.com
Hyper Dash
Ancient dungeon
Shooting arena
Pavlov shack
Crisis vrigade

PC
Half life alyx
Boneworks
Vertigo Remastered
Lone Echo

Obs alla spel är inte för VR nybörjare, motions sickness ska man vara försiktig med

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu måste vi sära på begreppen lite men jag kan förstå man blir överväldigad i början

Om du spelat Beat saber från datorn så har du använt Link kabel. Då behövs varken virtual desktop eller SideQuest.

Virtual desktop behöver du för att kunna köra PCVR trådlöst.
Och SideQuest är där du ska ladda ner Virtual desktop efter du köpt det i quest store.
www.sidequestvr.com

Ja, fixat sidequest, developer mode, adb debugger, install to vr med VD via sidequest. Sen då? Hur når jag STEAMVR eller ska jag klicka på sidequest eller vad? Vad gör jag för att slippa LINK nu eller?

Liiite förvirrad just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag är 42. Jag har börjat fundera på terminalglasögon. Hur tror ni det fungerar(alltså utan brillor)?

Beror på, jag som ser skarpt på distans, men inte nära behöver inga glasögon/kontaktlinser i Quest'en, fokuspunkten hamnar så långt bak att det bara fungerar.

Skrivet av Särimner:

Ja, fixat sidequest, developer mode, adb debugger, install to vr med VD via sidequest. Sen då? Hur når jag STEAMVR eller ska jag klicka på sidequest eller vad? Vad gör jag för att slippa LINK nu eller?

Liiite förvirrad just nu

När du väl är 'inne' på VD, klickar du med 'meny/oculus' knapp på vänster kontroller för att få upp meny'n till VD, där ska du i första hand starta PCVR spelen, oavsätt om det är SteamVR eller Rift spel/appar. FÖrtydliga så är det bara för VD, kör du Oculus Link startar du inte spelen i VD's app.

Spelen installerar du igenom Steam eller Oculus egna app på datorn.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Någon som fått leverans eller prismatch via Komplett?
Mitt paket har stått som registrerat sedan igår, alltså har det inte lämnats över till Postnord.

Beställde den 16/9

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Min fru var väldigt förtjust i Lucky's tale på CV1 men den styrdes via Xbox controllern vilket inte stöds på samma sätt i Quest vad jag har förstått?
Moss ser ut att kunna tilltala henne, har ni några andra förslag på "gulliga" platformers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Någon som fått leverans eller prismatch via Komplett?
Mitt paket har stått som registrerat sedan igår, alltså har det inte lämnats över till Postnord.

Beställde den 16/9

Hmmm vad konstigt. Märkte att min elite rem som enligt kompletts hemsida är "skickad", endast är registrerad hos Postnord... Blev registrerad igår kl 2.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Mina tips jag kommer på här på rak arm.

Quest.
Beat saber
Pistol whip
Thrill of the fight
Red matter
Vacation simulator
Echo VR
SuperHot VR

SideQuest www.sidequestvr.com
Hyper Dash
Ancient dungeon
Shooting arena
Pavlov shack
Crisis vrigade

PC
Half life alyx
Boneworks
Vertigo Remastered
Lone Echo

Obs alla spel är inte för VR nybörjare, motions sickness ska man vara försiktig med

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ja, fixat sidequest, developer mode, adb debugger, install to vr med VD via sidequest. Sen då? Hur når jag STEAMVR eller ska jag klicka på sidequest eller vad? Vad gör jag för att slippa LINK nu eller?

Liiite förvirrad just nu

Ok
Ladda ner streamer appen på https://www.vrdesktop.net/

Har du köpt virtual desktop i Questen så borde den finnas i ditt library, då är det bara att starta och är allt rätt bör du se ditt dator skrivbord när den connectat.
Du trycker på meny knappen på vänster kontroll för att öppna VD's meny. Där kan du ändra lite inställningar och där finns även "Games".
Där hamnar alla PCVR spel du har på datorn, både SteamVR och Oculus Rift.
Så är det bara klicka och starta
ibland kan SteamVR spel hänga sig eller bara visa loading screen.
Avsluta då SteamVR genno. Menyknapp på vänster kontroll och avsluta SteamVR och starta sen om på samma sätt.
Half life alyx gör tex alltid så för mig av nån anledning.

Det är också viktigt att man startar just SteamVR spel genom virtual desktops game meny och inte att man går in i SteamVR och sen startar spelen dem vägen (som man gör med Link) det har jag märkt kan orsaka kontrollproblem.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Min fru var väldigt förtjust i Lucky's tale på CV1 men den styrdes via Xbox controllern vilket inte stöds på samma sätt i Quest vad jag har förstått?
Moss ser ut att kunna tilltala henne, har ni några andra förslag på "gulliga" platformers?

Moss
Ghost Giant
Down THE rabbit Hole
Fishermans tale
The curios tale of the stolen pets

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Moss
Ghost Giant
Down THE rabbit Hole
Fishermans tale

Vad med The Curious Tale of the Stolen Pets? Har inte det själv men bra betyg ser det ut som.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Oh fuck!

Så jag råkade köpa VD för 14 sure dollar medans jag var Linked, och måste köpa på nytt för 20 dollar när jag inte är linked?
Sura läropeng, tur man har stålar.

Eller vad? Jag köpte ju VD via oculus programmet på datorn... har jag wastat 14 dollar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Oh fuck!

Så jag råkade köpa VD för 14 sure dollar medans jag var Linked, och måste köpa på nytt för 20 dollar när jag inte är linked?
Sura läropeng, tur man har stålar.

Om du har köpt Virtual Desktop via Rift store så är det fel ja, det ska köpas i Quest store. Dock kan du få pengarna tillbaka om du använt det mindre än 2 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Oh fuck!

Så jag råkade köpa VD för 14 sure dollar medans jag var Linked, och måste köpa på nytt för 20 dollar när jag inte är linked?
Sura läropeng, tur man har stålar.

Eller vad? Jag köpte ju VD via oculus programmet på datorn... har jag wastat 14 dollar nu?

Begär refund.

Du måste köpa Quest versionen, dvs var inne i Quest när du handlar inte i Rift store eller Steam på PC eller köp direkt i mobilappen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du har köpt Virtual Desktop via Rift store så är det fel ja, det ska köpas i Quest store. Dock kan du få pengarna tillbaka om du använt det mindre än 2 timmar.

Skrivet av Molotov:

Begär refund.

Du måste köpa Quest versionen, dvs var inne i Quest när du handlar inte i Rift store eller Steam på PC eller köp direkt i mobilappen

Tack, refundade nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Tack, refundade nu!

Jag vet inte men när du nu köper det i Quest store så kanske du måste ladda ner/patcha det från SideQuest igen 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

För er som precis fått era Q2, jag har fått rabattkupong två gånger att använda i Quest store på totalt 15 euro, kan vara värt att inte köpa alla spel/program på en gång. Bör också vara någon form av Halloween rea på steam i slutet av månaden, handla lite då också Jag hade fullt upp i introduktions-apparna från Oculus och Valve The Lab de första veckorna (hinner itne spela så mycket pga bebis).

Ha så jäkla roligt med era nya headsets!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Min surrar lite. Normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

För er som precis fått era Q2, jag har fått rabattkupong två gånger att använda i Quest store på totalt 15 euro, kan vara värt att inte köpa alla spel/program på en gång. Bör också vara någon form av Halloween rea på steam i slutet av månaden, handla lite då också Jag hade fullt upp i introduktions-apparna från Oculus och Valve The Lab de första veckorna (hinner itne spela så mycket pga bebis).

Ha så jäkla roligt med era nya headsets!

/S

Valves The Lab är riktigt bra gratis/introduktion, vet inte hur mycket pilbåge man kört där

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Min fru var väldigt förtjust i Lucky's tale på CV1 men den styrdes via Xbox controllern vilket inte stöds på samma sätt i Quest vad jag har förstått?
Moss ser ut att kunna tilltala henne, har ni några andra förslag på "gulliga" platformers?

Någon som vet om det finns några spel alls som stödjer xbox kontroll? (Till Q2:an)