3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

skulle gärna vilja se lite tester på ray-tracing också.

Man kan nog i princip förutsätta att Raytracing är sämre än hos Nvidia eftersom det är tyst om det. Frågan är om det är tillräckligt bra för att ge god behållning även i spel med Raytracing.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Verkar som att AMD 6000 knäcker Ampere mer än vad som har synts hitills, tom mellanmodellen 6800XT verkar slå RTX3090(nästan tre gånger dyrare) i hälften av populära moderna spel

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6900-xt-rx-6800-xt-rx-6800...

Avsaknaden av DLSS samt uppenbart sämre prestanda i raytracing gör att jag tror att nVidia sitter rätt så lugna i båten. Tror många AMD vurmare kommer att bli besvikna så fort oberoende tester/benchmarks blir publika.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Man kan nog i princip förutsätta att Raytracing är sämre än hos Nvidia eftersom det är tyst om det. Frågan är om det är tillräckligt bra för att ge god behållning även i spel med Raytracing.

Så tänker jag med men man skulle vilja få det mer bekräftat. Antar ändå att rätt många som vill ha 3000serien är lite sugna på bra RTprestanda inför ffa CP2077

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siddi:

Avsaknaden av DLSS samt uppenbart sämre prestanda i raytracing gör att jag tror att nVidia sitter rätt så lugna i båten. Tror många AMD vurmare kommer att bli besvikna så fort oberoende tester/benchmarks blir publika.

Spelar raytraycing så stor roll då? Jag har spenderat mycket tid med att kolla på jämförelser och jag själv har bara kört med ray tracing avstängd, skillnaden är inte så stor sett till hur mycket FPS man förlorar enligt mig.

I stillastående bilder märker man tydlig skillnad i flera spel, men t ex när spelet rör på sig.. Skillnaden är inte så stor ärligt talat.

Permalänk
Viking
Skrivet av Siddi:

Avsaknaden av DLSS samt uppenbart sämre prestanda i raytracing gör att jag tror att nVidia sitter rätt så lugna i båten. Tror många AMD vurmare kommer att bli besvikna så fort oberoende tester/benchmarks blir publika.

Något liknande DLSS är ju på ingång hos AMD.

Och angående RT-prestandan så verkar den ju ligga runt 2080 Ti:s vilket jag tycker är alldeles tillräckligt (då jag egentligen inte bryr mig så mycket).

Fungerar AMDs drivrutiner och om prestanda-resultaten ovanför stämmer någorlunda bra så ligger Nvidia riktigt dåligt till oavsett hur RT blir på ett AMD-kort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Något liknande DLSS är ju på ingång hos AMD.

Och angående RT-prestandan så verkar den ju ligga runt 2080 Ti:s vilket jag tycker är alldeles tillräckligt (då jag egentligen inte bryr mig så mycket).

Fungerar AMDs drivrutiner och om prestanda-resultaten ovanför stämmer någorlunda bra så ligger Nvidia riktigt dåligt till oavsett hur RT blir på ett AMD-kort.

Det var ju bara en läcka, hur de siffrorna stämmer samt hur det fungerar i spel får vi se.

Jag vill också minnas att AMD inte skulle ha fullt RT stöd, utan bara vissa saker, men det var ju längesedan och de kanske har fixat allt tills nu.

De spel jag är intresserade av har typ alla RT och DLSS, så jag sitter och väntar på mitt icke-existerande 3089 Trinity.

Permalänk
Medlem

Neeeej. Komplett har ändrat från 18 november till "Beställd, förväntas i lager 2 januari 2021, 1 st". Jag förstår förseningar men inte att de och Zotac fokuserar på sälja OC-varianten för 9300 kr istället för att se till att leverera till oss som faktiskt var först (hade kunnat tänka mig betala prisskillnaden för OC-versionen).

Om det är så kan jag lika bra skippa denna generationen helt, köpa en PS5 (gärna en bundle), eller kolla vad AMD har.

17/09/2020 15:33 lade jag min beställning. Det fanns inga OC-varianter då. Komplett och Zotac, usch...

Vi får se hur de gör med spelgåvorna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffis:

Har inte kunnat kolla ännu pga jobb. Återkommer senare.

Har inte fått någon kod. Skulle stått under "licenser" på min profil på Inet men där är tomt.

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Riktigt snygga! Gratulerar till ett grymt kort!

Tackar! Ja det blir allt trevligt att slänga in den i burken! Trevlig helg.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av 0cool:

Holy smokes vilket chassi - hann tänka "3090FE är inte så stort som jag trodde" och "finns det ITX-moderkort med extra 16x-slottar?" innan jag såg att det var ett EATX-kort och chassit alltså måste vara stort som småland.

Det är ju helt galet....

Hur får man plats med....

Hm.

...var kan man köpa det...?

Caselabs SMA8 gunmetal går runt 18-25k på beg markanden nu

Har ett ännu större bredvid mig TH10+PED
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/88091?l=eyJyZXNvdXJj...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Neeeej. Komplett har ändrat från 18 november till "Beställd, förväntas i lager 2 januari 2021, 1 st". Jag förstår förseningar men inte att de och Zotac fokuserar på sälja OC-varianten för 9300 kr istället för att se till att leverera till oss som faktiskt var först (hade kunnat tänka mig betala prisskillnaden för OC-versionen).

Om det är så kan jag lika bra skippa denna generationen helt, köpa en PS5 (gärna en bundle), eller kolla vad AMD har.

17/09/2020 15:33 lade jag min beställning. Det fanns inga OC-varianter då. Komplett och Zotac, usch...

Vi får se hur de gör med spelgåvorna nu.

Börjar nästan fundera på om alla kort går hit: https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/joao-silva/z...

Får vi kort innan 10 December är det ju CoD som gäller nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Verkar som att AMD 6000 knäcker Ampere mer än vad som har synts hitills, tom mellanmodellen 6800XT verkar slå RTX3090(nästan tre gånger dyrare) i hälften av populära moderna spel

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6900-xt-rx-6800-xt-rx-6800...

Så sjukt många trump bottar i kommentarsfältet på wccftech :/

Permalänk
Skrivet av Furze:

Kul... för dig 😋 Grattis, får hoppas att det är ngn bugg i ordersystemet och den är på G för mig...

Håller alla tummar att du får ditt imorgon..

Visa signatur

CPU: I5 12600K. GPU:MSI RTX 3080 Ventus OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Neeeej. Komplett har ändrat från 18 november till "Beställd, förväntas i lager 2 januari 2021, 1 st". Jag förstår förseningar men inte att de och Zotac fokuserar på sälja OC-varianten för 9300 kr istället för att se till att leverera till oss som faktiskt var först (hade kunnat tänka mig betala prisskillnaden för OC-versionen).

Om det är så kan jag lika bra skippa denna generationen helt, köpa en PS5 (gärna en bundle), eller kolla vad AMD har.

17/09/2020 15:33 lade jag min beställning. Det fanns inga OC-varianter då. Komplett och Zotac, usch...

Vi får se hur de gör med spelgåvorna nu.

Jag upptäckte precis samma sak, jag hade gärna köpt OC-version om det funnits i lager. Men precis som så många andra webbutiker så hängde inte lagersaldot med och jag försökte klicka hem det som hade högst lagersaldo vid 15:10 på releasedagen. Min order står registrerad som "17/09/2020 16:24" så jag gissar på att jag får mitt till midsommar.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv förstår jag Zotac, Asus och alla dom andra. Varför sälja en billigare version för 3-400kr billigare när det går att sälja OC-versionen som har exakt samma hårdvara?

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Börjar nästan fundera på om alla kort går hit: https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/joao-silva/z...

Får vi kort innan 10 December är det ju CoD som gäller nu

Hehe.

Jag vill inte ha CoD, den tar jag inte ens emot gratis. Jag har blivit lovad annat. Jag testade betan och avinstallerade väldigt kort efteråt.

Som det ser ut nu kommer jag vänta på kortet men förmodligen skaffa något annat. RTX 2060 är ett fint kort, speciellt mitt ASUS ROG Strix som jag köpte januari 2019. Den håller än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Var det deras första leverans av ASUS TUF 3080 non-oc kort?

Såvida jag vet, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffis:

Har inte fått någon kod. Skulle stått under "licenser" på min profil på Inet men där är tomt.

jag fick inte heller några koder från Inet. De påstår att de är slut... Webhallen o Komplett spottar ur sig koder, så att det är slut nja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Spelar raytraycing så stor roll då? Jag har spenderat mycket tid med att kolla på jämförelser och jag själv har bara kört med ray tracing avstängd, skillnaden är inte så stor sett till hur mycket FPS man förlorar enligt mig.

I stillastående bilder märker man tydlig skillnad i flera spel, men t ex när spelet rör på sig.. Skillnaden är inte så stor ärligt talat.

När jag fick hem mitt 3080 började jag spela Control med dlss och strålspårning påslaget.

I ett av rummen jag springer in i är väggarna förhållandevis reflekterande. Jag springer längs en av väggarna och plötsligt ser jag något reflekteras.
Vänta här nu, är det inte en fiende i reflektionen?
Jag vänder mig snabbt om och skjuter fienden i huvudet.
Det var fiendens rödlysande ögon jag såg i reflektionen och med den informationen visste jag vart i rummet fienden befann sig.

Det var min första upplevelse där strålspårning kändes som något utöver ögongodis. Något som förhöjde min spelupplevelse. Det var riktigt häftigt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Caselabs SMA8 gunmetal går runt 18-25k på beg markanden nu

Har ett ännu större bredvid mig TH10+PED
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/88091?l=eyJyZXNvdXJj...

Whoups ok, det var dubbelt upp igen från det jag gissade på!
Way out of my league men roligt att se ändå - Tack! Master of overkill är helt rättvist som titel i ditt fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Något liknande DLSS är ju på ingång hos AMD.

Och angående RT-prestandan så verkar den ju ligga runt 2080 Ti:s vilket jag tycker är alldeles tillräckligt (då jag egentligen inte bryr mig så mycket).

Fungerar AMDs drivrutiner och om prestanda-resultaten ovanför stämmer någorlunda bra så ligger Nvidia riktigt dåligt till oavsett hur RT blir på ett AMD-kort.

Något på ingång? Hur länge ska man behöva vänta på det? AMD har inte ens i närheten de resurser som nVidia har när det kommer till att utveckla Ai.

RT prestandan på 2080 Ti var rent ut sagt bedrövlig. Med 3080 kan du aktivera RT + DLSS och njuta av 100+ fps.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeppe109:

När jag fick hem mitt 3080 började jag spela Control med dlss och strålspårning påslaget.

I ett av rummen jag springer in i är väggarna förhållandevis reflekterande. Jag springer längs en av väggarna och plötsligt ser jag något reflekteras.
Vänta här nu, är det inte en fiende i reflektionen?
Jag vänder mig snabbt om och skjuter fienden i huvudet.
Det var fiendens rödlysande ögon jag såg i reflektionen och med den informationen visste jag vart i rummet fienden befann sig.

Det var min första upplevelse där strålspårning kändes som något utöver ögongodis. Något som förhöjde min spelupplevelse. Det var riktigt häftigt.

Det är exakt dit vi vill med ray tracing. Just nu står jag fast vid att det inte riktigt är värt det man får ge, men snart är vi där. Fler spel behöver använda sig av fördelarna med denna trots allt, underbara teknik.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara det att Watch Dogs: Legion är utbytt mot CoD. Vi blev lovade Geforce Now-medlemskap i ett år också.

Permalänk
Viking
Skrivet av Siddi:

Något på ingång? Hur länge ska man behöva vänta på det? AMD har inte ens i närheten de resurser som nVidia har när det kommer till att utveckla Ai.

Omöjligt för mig att svara på. Det jag vet är väll det Sweclockers täckte i deras artikel kring ämnet. De skrev att det förväntas under 2021.

Skrivet av Siddi:

RT prestandan på 2080 Ti var rent ut sagt bedrövlig. Med 3080 kan du aktivera RT + DLSS och njuta av 100+ fps.

Tycker du verkligen att den var bedrövlig?
Ja, det var ett kort för 15k, men 6800 XT kommer kosta hälften av det och förhoppningsvis ha liknande RT-prestanda. Tycker det låter helt okej för att vara AMDs första generation med RT.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är exakt dit vi vill med ray tracing. Just nu står jag fast vid att det inte riktigt är värt det man får ge, men snart är vi där. Fler spel behöver använda sig av fördelarna med denna trots allt, underbara teknik.

Control var jättefult. Trist då det var enda liret med rt och dlss stöd jag körde i föregående generation

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin 3070 från wehallen än? Beställde när det var 15 I lager kvar och inte hört något än.

Permalänk
Medlem

Någon här som har beställt ett asus rog strix 3080 oc från inet? Dom verkar ha skickat dom första 40 till kunder up till kl 15,23 men kan inte hitta något efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverre_b:

Någon som fått sin 3070 från wehallen än? Beställde när det var 15 I lager kvar och inte hört något än.

Jag hämtade ut mitt MSI 3070 Gaming X Trio från Webhallen idag som jag beställde igår efter tips i denna tråden att de hade några på lager efter 15 igår. 14:01 bokade jag ett ASUS TUF men den avbokade jag när jag fick bekräftat att jag fick en MSI istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Control var jättefult. Trist då det var enda liret med rt och dlss stöd jag körde i föregående generation

Intressant att du tycker det om ett spel som hyllats ganska rejält för dess grafik. Vill du vara lite mer utförlig?

DLSS 1.0 var ju inte vackert, men 2.0 gjorde ju under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag hämtade ut mitt MSI 3070 Gaming X Trio från Webhallen idag som jag beställde igår efter tips i denna tråden att de hade några på lager efter 15 igår. 14:01 bokade jag ett ASUS TUF men den avbokade jag när jag fick bekräftat att jag fick en MSI istället.

Aa ok! Jag beställde runt 15.20 så förhoppningsvis skickas den måndag då

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Verkar som att AMD 6000 knäcker Ampere mer än vad som har synts hitills, tom mellanmodellen 6800XT verkar slå RTX3090(nästan tre gånger dyrare) i hälften av populära moderna spel

https://wccftech.com/amd-radeon-rx-6900-xt-rx-6800-xt-rx-6800...

Mkt snack om RT och ska bli kul att se skillnaden. Just nu känns det ändå som att pris/prestanda vinner AMD alla dagar i veckan! Blir ett 6800XT med 5800X = vinnande koncept 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop