Knäckfråga för den avancerade nätverkaren

Permalänk

Knappast routerns hårdvara som är för klen.
Är routern återställd - du har ingen trasig vlan-konfig i routern för ip-tv eller dylikt?
Vad får du för extern IP adress när du testar med och direkt (utan) router?
Har du samma latency till din mätserver för olika inkopplingar?

Lite skoj med mystiska fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

@Mordekai: Ja jag har provat att slå på jumbo frames i router + windows 10 och försökt olika portar och kablar i routern.

Jomboframes skall du inte ha på om din nätverkstrafik i huvudsak är extern. Slå av överallt.

Permalänk
Skrivet av Ultrabrite:

Knappast routerns hårdvara som är för klen.
Är routern återställd - du har ingen trasig vlan-konfig i routern för ip-tv eller dylikt?
Vad får du för extern IP adress när du testar med och direkt (utan) router?
Har du samma latency till din mätserver för olika inkopplingar?

Lite skoj med mystiska fel.

Den är fabriksåterställd. Har också testat olika firmwares (tidigare versioner) inklusive tredjepartsfirmware (Merlin). Ingen skillnad.

Jag har 2-3 ms latency till mätservern oavsett hur jag kopplar.

Vill inte skriva ut min externa IP =/

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jomboframes skall du inte ha på om din nätverkstrafik i huvudsak är extern. Slå av överallt.

Ok jag gör så. Det var avslaget från början men har inte påverkat hastigheterna alls oavsett.

Permalänk

Passade på att testa hastigheten nu när jag läste den här tråden. Har 100/100 via bahnhof och får via trådlösa:

Bredbandskollen: 95/60 med ping 16-17ms
Speedtest.net: 95/90 med ping 5ms

Det verkar gå segt mot Bredbandkollen för mig, men förmodligen är våra hastighetsproblem helt orelaterade.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Passade på att testa hastigheten nu när jag läste den här tråden. Har 100/100 via bahnhof och får via trådlösa:

Bredbandskollen: 95/60 med ping 16-17ms
Speedtest.net: 95/90 med ping 5ms

Det verkar gå segt mot Bredbandkollen för mig, men förmodligen är våra hastighetsproblem helt orelaterade.

Har testat speedtest några gånger under processen och fått jämförbara siffror. Så har tänkt på det.

Permalänk
Skrivet av Azathoth:

Vad är det för Router? Du kan ju tex prova med din laptop och köra Wifi om det delas vid routern och se om du får bättre sämre?

Har routern någon intern koll för att se så WAN länken blir 100/100 eller om det påvisar någonting annat.

Kolla även dina DNS inställningar, kan prova och sätta det på typ 8.8.8.8 el dyl för och se om det kan vara någonting.

Hittade DNS i routern nu och gjorde som du skrev. Ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Nu måste du jämföra nätverkskortets avancerade inställningar i den stationära dator på detaljnivå, integrerade mot PCI-e. När de är anslutna direkt i väggen
Kontrollpanelen, Nätverkanslutningar (Network Connections), högerklicka på respektive nätverkskort, välj egenskaper (properties), Konfigurera (Configure), fliken Avanserat (Advanced).

Kolla även om Status skiljer sig (Full duplex, 100 Mb eller 1Gb)

Permalänk

Har testat att ändra inställningarna i nätverksadapterns egenskaper. Om det tidigare var enabled valde jag disabled och tvärtom. Där det fanns flera val valde jag disabled om det gick eller något annat om det inte gick.

Advanced EEE
ARP Offload
Auto disable gigabit
Energy-efficient Ethernet
Flow Control
Green ethernet
Interrupt moderation
IPv4 Checksum offload
Jumbo frame
Large send offload v2 (IPv4)
Large send offload v2 (IPv6)
Network address
NS Offload
Power saving Mode
Priority and VLAN
Receive buffers (ändrade ej värdet, 512)
Receive slide scaling
Shutdown wake-on-lan
Speed and duplex
TCP checksum offload (IPv4)
TCP checksum offload (IPv6)
Transmit buffers
UDP checksum offload (IPv4)
UDP checksum offload (IPv6)
Wake on magic packet
wake on pattern match
WOL and shutdown link speed

INGEN SKILLNAD
*gråter*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

@Gruarn: Har nu slagit av både 5 och 2,4 ghz på både router och AP. Ingen skillnad. Jag har också provat att koppla ur allt till routern utom min stationära dator och kabeln från väggen. Ingen skillnad.

Provade du mot ditt integrerade nätverkskort eller ditt PCIE eller USB-kort när allt var avstängt och urdraget i routern?

Om hastigheten är låg via routern oavsett nätverkskort ligger ett av felen i routern.

Finns det några routes? VPN? hur ser nätverksinställningarna ut med netmask och dns mellan din dator och routern?

Kvarstår hastighetsskillnaden mellan nätverkskorten så är jag också inne på att det är av intresse om det finns skillnader i inställningar mellan korten.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Nu måste du jämföra nätverkskortets avancerade inställningar i den stationära dator på detaljnivå, integrerade mot PCI-e. När de är anslutna direkt i väggen
Kontrollpanelen, Nätverkanslutningar (Network Connections), högerklicka på respektive nätverkskort, välj egenskaper (properties), Konfigurera (Configure), fliken Avanserat (Advanced).

Kolla även om Status skiljer sig (Full duplex, 100 Mb eller 1Gb)

Ok men nu är du inne på problem #2, alltså varför det integrerade nätverkskortet är långsamt vid kabel rakt i väggen medan PCI-E är snabbt. Det är visserligen intressant och jag ska koppla om och kontrollera att inställningarna är identiska så jag kan svara på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är testat. Via routern är det långsamt både via PCI-E och integrerade. Via ny kabel rakt från väggen är det snabbt i PCI-E men långsamt i integrerade.

Det är ett par som pratar om Linux. Har aldrig använt det. Om problemet ligger i att Windows 10 och min router är inkompatibla så kan det fungera. Hur mycket jobb är det att testa?

Det är super enkelt.
https://ubuntu.com/tutorials/create-a-usb-stick-on-windows#2-...

Ladda hem en ISO och ett program att "bränna" den till en USB sticka. Sen är det bara att starta om datorn och välja "prova Ubuntu". Browser för att testa kommer förinstallerat

Permalänk
Medlem

Problemet ligger ju som sagt i något som skiljer sig mellan dina nätverkskort i din stationära, håll inte på att ändra en massa saker, jämför istället, flow-control och Speed and duplex är de mest sannolika skillnaderna. Kan ju vara något skit med dina mac-adresser i den lokala switchens cache (den i fastigheten) alternativt skumma portinställningar i den switchen.

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Provade du mot ditt integrerade nätverkskort eller ditt PCIE eller USB-kort när allt var avstängt och urdraget i routern?

Om hastigheten är låg via routern oavsett nätverkskort ligger ett av felen i routern.

Finns det några routes? VPN? hur ser nätverksinställningarna ut med netmask och dns mellan din dator och routern?

Ett av felen ligger absolut i routern eller i kompatibiliteten mellan routern och operativsystemet.

Ett annat fel verkar finnas i det integrerade nätverkskortet. Men det är egentligen av sekundär betydelse nu när jag köpt ett externt.

Jag har inte vad jag vet några routes och i routern under "routes" står "Enable static routes [ ] Yes [X] No"

Jag har Proton VPN installerat på datorn. Jag har provat att avinstallera detta och det gjorde ingen skillnad. Jag avinstallerar det igen nu för säkerhets skull.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Problemet ligger ju som sagt i något som skiljer sig mellan dina nätverkskort i din stationära, håll inte på att ändra en massa saker, jämför istället, flow-control och Speed and duplex är de mest sannolika skillnaderna. Kan ju vara något skit med dina mac-adresser i den lokala switchens cache (den i fastigheten) alternativt skumma portinställningar i den switchen.

ja det är ett av problemen. Men det förklarar inte varför det blir långsamt även via PCI-E när kopplingen går via routern. det är minst två problem, absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIST_:

Det är super enkelt.
https://ubuntu.com/tutorials/create-a-usb-stick-on-windows#2-...

Ladda hem en ISO och ett program att "bränna" den till en USB sticka. Sen är det bara att starta om datorn och välja "prova Ubuntu". Browser för att testa kommer förinstallerat

Ser inte poängen med att hålla på med det, det finns redan en fungerande lösning med PCI-e-kortet. Något i kommunikationen med den lokala switchen löser detta rätt medans WAN-porten i routern och det interna nätverkskortet inte löser detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

ja det är ett av problemen. Men det förklarar inte varför det blir långsamt även via PCI-E när kopplingen går via routern. det är minst två problem, absolut.

Routerns WAN-port har samma synkproblem med switchen som dit moderkortsnätverk.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Routerns WAN-port har samma synkproblem med switchen som dit moderkortsnätverk.

Hmm ok så lösningen är att få min router att synka med switchen på samma sätt som switchen synkar med mitt PCI-E-kort?

Hur gör jag det?

Permalänk

Det är troligen switchen i hyreshuset som är problemet...

Permalänk
Skrivet av maltenizer:

Det är troligen switchen i hyreshuset som är problemet...

Men jag får ju rätt hastighet med kabel från väggen till mitt PCI-E-nätverkskort?

Permalänk

Har provat att stänga av NAT i routern -> inget internet alls.
Stängde av UPnP -> ingen skillnad.
Stängde av automatisk DNS och satte till 8.8.8.8 -> ingen skillnad.

Permalänk

Just det, DHCP query frequency från aggressive till normal -> ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Hmm ok så lösningen är att få min router att synka med switchen på samma sätt som switchen synkar med mitt PCI-E-kort?

Hur gör jag det?

genom att hitta skillnaden mot ditt fungerande nätverkskort i datorn och dett ickefungerande, sedan gör du den ändringen och ingen annan på routerns wan-port efter en factory reset.
EDIT kan vara värt att kopiera ditt fungerande nätverkskorts MAC-adress till wanporten i routern också.

Permalänk
Medlem

Testa med Ubuntu (Linux) innan du forsätter med något annat. Skulle inte förvåna mig ifall du faktiskt behöver blåsa hela ditt operativsystem (Fräsch installation av WIN10) för att råda bukt på bekymret.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

genom att hitta skillnaden mot ditt fungerande nätverkskort i datorn och dett ickefungerande, sedan gör du den ändringen och ingen annan på routerns wan-port efter en factory reset.

Menar du nu i nätverksadapterns inställningar? För det finns vissa rubriker som bara finns på den ena.

ECMA (bara integrerade)
Advanced EEE (bara PCI-E)
Max IRQ per Second (bara integrerade)
Maximum number of RSS queues (bara integrerade)
SWOI (bara integrerade)
WOL& Shutdown link speed (bara PCI-E)
VLAN ID (bara integrerade)

I de inställningar som båda har har de samma värden.

Permalänk
Medlem

En till grej, har du testat Windows 10s inbyggda felsökare för nätverk? Ganska bra, om du kör det med ditt moderkortsnic kanske du får en ledtråd om switchen du är ansluten till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Menar du nu i nätverksadapterns inställningar? För det finns vissa rubriker som bara finns på den ena.

ECMA (bara integrerade)
Advanced EEE (bara PCI-E)
Max IRQ per Second (bara integrerade)
Maximum number of RSS queues (bara integrerade)
SWOI (bara integrerade)
WOL& Shutdown link speed (bara PCI-E)
VLAN ID (bara integrerade)

I de inställningar som båda har har de samma värden.

De är de inställningar som saknas i ditt moderkortsnic som är intressanta.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

De är de inställningar som saknas i ditt moderkortsnic som är intressanta.

Ja det är de som det står (bara PCI-E). De finns inte på moderkortsnic (jag förstår detta ord som det integrerade nätverkskortet).

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

En till grej, har du testat Windows 10s inbyggda felsökare för nätverk? Ganska bra, om du kör det med ditt moderkortsnic kanske du får en ledtråd om switchen du är ansluten till.

Ja, det gav inget =/

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Testa med Ubuntu (Linux) innan du forsätter med något annat. Skulle inte förvåna mig ifall du faktiskt behöver blåsa hela ditt operativsystem (Fräsch installation av WIN10) för att råda bukt på bekymret.

Håller på att ladda ned det nu. Rapporterar tillbaks snart. Hittade en snubbe i en tråd (gud vet var, har läst hur mycket forum som helst) som sa att hans liknande problem avhjälptes med ominstallation av Windows 10. Men det är rätt omständligt och hans problem var inte exakt som mitt (har inte hittat någon överhuvudtaget som har samma problem faktiskt).