Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

ClockTuner for Ryzen (CTR)

1usmus som är känd som skaparen till "DRAM Calculator for Ryzen" har nu släppt en ny mjukvara: "ClockTuner for Ryzen". Denna möjliggör automatiskt överklockning och/eller "undervoltning" av ryzen cpu:er.

Jag har inte testat själv än, men tänkte iaf dra igång en tråd. Vad tycker ni? Testa gärna och dela med er av er erfarenhet.

Guide:
https://www.guru3d.com/articles_pages/clocktuner_for_ryzen_ct...

Mer info finns på twitter:
https://twitter.com/1usmus

Något äldre video som demonstrerar:

Permalänk
Medlem

Har sneglat på detta tidigare men just nu är det för mycket "annat" som måste få fokus och jag har projekt byta chassi/moderkort innan jag kommer pilla med detta (inom snar framtid), dock så låter det för "bra att vara sant" men uppenbarligen är det en win/win.

Kul med en tråd om detta och hoppas att fler glider in och delar tankar/resultat, tumme upp /)

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Väcker tråden till liv igen. Jag har lekt mycket med PBO2/Curve Optimizer för att få till en hyffsad score med mitt 5600X i R20. Sedan så upptäckte jag ClockTuner och efter lite testande så kunde jag konstatera att det definitivt är ett användbart verktyg och bra alternativ till Ryzen Master eller manuella inställningar i bios. Jag hoppade in i version 2.1 men såg att det fanns experimentella builds och betor på 1usmus patreon, så jag supportade honom en månad för att ta del av dessa. CTR 2.1 RC6 (ver13) har ett OB-mode som bakar in curve optimizer i profilerna och CTR 2.1 RC6 (ver20) har ett gaming mode som ska hjälpa dig i hybridläget då den byter mellan olika OC-profiler beroende på cpu usage.

Jag har snabbt testat båda versionerna och benchat i lite olika program/spel. Min poäng i R20 har förbättrats. Körde curve optimizer profil (-25 all cores +25Mhz) innan. Det som är bra med ClockTuner är att den ger information om vilka settings du ska köra i bios, ifall du inte vill använda desktop appen för oc, den rekommenderar även voltage för undervolt, normal och oc och lämplig boost frekvens. Sen det mest spännande, att få en grade på din cpu = brons/silver/guld eller platinum.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Medlem

Senaste Patreon versionen av Clocktuner heter RC6 ver.24, main features: ökad stabilitet och kan vara den sista versionen. Skaparen 1usmus tänker nämligen släppa ett nytt program vid namn Hydra inom kort.

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING