Permalänk
Medlem

Uppgradera cpu, intel eller amd?

Hej! Är väldigt sugen på att uppgradera min Processor, har just nu en ryzen 7 2700x. Har funderat på en i5 10600k men att dom inte har stöd för pcie 4.0 fick mig att fundera. Hur hade ni gjort, är det dumt att köpa en intel pga pcie 4.0? Intel känns dock samtidigt som ett bättre val för mig då jag enbart använder datorn till spel och intel har högre single core speed.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Med Ryzen så kan det finnas en möjlighet att uppgradera till Ryzen 3000 -eller 5000-serien som släpps snart, utan att byta moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Inaktiv

Såg att @Widstige har en aorus elite B450 planka. Gällande om du ska uppgradera CPU så tycker jag att du ska ha lite is i magen. Vermeer , Ryzen 5000-serien släpps nästa vecka. Risken att den har en högre IPC än senaste Intel gör att du borde vänta lite. Vissa välvalda B450 kommer få möjlighet att uppgradera till Ryzen 5000 och då slipper du bygga om systemet, bara byta processor.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon2110:

Ryzen 5000-serien släpps nästa vecka.

Vi vet inte när processorerna släpps, någorlunda rimligen runt månadsskiftet Oktober/November. Nästa vecka håller AMD en presentation där ett datum eventuellt tillkännages.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Vi vet inte när processorerna släpps, någorlunda rimligen runt månadsskiftet Oktober/November. Nästa vecka håller AMD en presentation där ett datum eventuellt tillkännages.

Jobbigt att nu för tiden så är papperslanseringarna så vanliga att folk inte förväntar sig att när man har annonserat produkten så är det inte självklart att den går att beställa. Däremot skulle jag killgissa att det är prestandamodellerna, 16,12,8-kärninga som går att beställa vid månadsskiftet.