Varning Tradera tar bort köpskydd.

Permalänk
Medlem

Varning Tradera tar bort köpskydd.

Från och med nu gäller inte Traderas köpskydd annat än via deras egna lösning Paynova som kostar 8% i extra köpavgift för att ge köpskydd.

Håller på att undersöka om Paypal står för sitt köpskydd hos Tradera ändå.

Men om ni som jag litat på köpskydd hos Tradera så finns det snart inte längre. Att begära 8% avgift för det när de är Sveriges dyraste annonssida är absurt.

Blocketpaket kostar inte mycket extra.

Ser nästan dagligen bedrägeriannonser på Tradera från stulna konton. Så uppmanar er att vara extremt försiktiga och att handla från en tryggare sida som Blocket och Sweclockers.

Permalänk

Tänk på att det finns skydd i konsumentkreditlagen också. Om du blir bedragen, kan du gå till banken och klaga. Se bara till att inte använda banköverföring eller betala med kort som drar pengarna direkt från ett bankkonto utan använd ett kreditkort. Betala inte heller med pengar som finns på ett Paypal-konto utan ta ut dem till ditt bankkonto och betala med kreditkort.

Permalänk
Avstängd

Hej betalde med kort min affär på tradera men fick meddelandet att entercard group inte lägger sig i ett köp mellan två privatpersoner. Undrar om andra kortutgivare jade agerat annorlunda? Känns ju fördj.....gt när det finns bevis på hur säljaren ljuger i meddelanden och man har beviset i form av en vara som inte har samma färg som säljaren hävdar, dock hade en viss färgton smygit sig in i annonsen men frågade om det och säljaren bkeräftade att den hade färgen jag frågade efter. Säljaren fortsätter ljuga och kortutgivaren har lagt ner min reklamation. Trodde faktiskt innan detta att tradera hade köpskydd, Ebay har ju och är ganska säker på att tradera fortfarande har om man betalar med paypal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Tänk på att det finns skydd i konsumentkreditlagen också. Om du blir bedragen, kan du gå till banken och klaga. Se bara till att inte använda banköverföring eller betala med kort som drar pengarna direkt från ett bankkonto utan använd ett kreditkort. Betala inte heller med pengar som finns på ett Paypal-konto utan ta ut dem till ditt bankkonto och betala med kreditkort.

Men tack för tipset om konsumentkreditlagen, ska försöka få tag på konsumentombudsmannen och se om jag kan få något svar om detta även om den vanliga konsumentköplagen inte gäller vid köp mellan privatpersoner. Men känns sjukt att folk ska kunna ljuga i tradera meddelanden och som mottagare av något som inte motsvarar de meddelanden man får inte kunna göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredpåjorden:

Men tack för tipset om konsumentkreditlagen, ska försöka få tag på konsumentombudsmannen och se om jag kan få något svar om detta även om den vanliga konsumentköplagen inte gäller vid köp mellan privatpersoner. Men känns sjukt att folk ska kunna ljuga i tradera meddelanden och som mottagare av något som inte motsvarar de meddelanden man får inte kunna göra något.

Du får nog bättre hjälp här.

Permalänk
Inaktiv

Rösta med era plånböcker! Bojkotta Tradera säger jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Tänk på att det finns skydd i konsumentkreditlagen också. Om du blir bedragen, kan du gå till banken och klaga. Se bara till att inte använda banköverföring eller betala med kort som drar pengarna direkt från ett bankkonto utan använd ett kreditkort. Betala inte heller med pengar som finns på ett Paypal-konto utan ta ut dem till ditt bankkonto och betala med kreditkort.

Hmm står ju att Konsumentkreditlagen är tvingande till konsumentens förmån vid köp av varor på kredit, vad jag kan se står det inget om att den inte skulle gälla vid köp mellan privatpersoner. Om jag har tur gör den det och om jag tar upp det igen med kortutgivaren och det lyfts till högre instans kanske att jag har en chans

Permalänk
Avstängd

Hmm står dock att kreditköplagen gäller när du ingår avtal med företag som erbjuder köp på kredit, så förmodligen är jag körd ändå och så gäller inte denna lag vid köp av privatperson shit.....

Permalänk
Avstängd

Hmm Vet inte om detta är hela lagen swt atår ju under också gällande en aktör. Måste kolla med nån som vet hur denna lag tolkas

Konsumentkreditlagen

Konsumentkreditlagen är till för att skydda konsumenter som ingår avtal med företag som erbjuder dig köp på kredit. Ett kreditköp är när en säljare inte kräver direktbetalning utan låter dig som konsument köpa på avbetalning eller delbetalning i butik eller på nätet. Pengarna till produkten finansieras genom att du lånar pengar av säljaren eller annan kreditgivare.

Lagen gäller vid avtal om kredit som en aktör erbjudit dig som konsument, den gäller också vid köp av produkter på kredit och genom avbetalning och är alltid förmånlig för konsumenterna. Detta betyder att säljaren eller långivaren inte får erbjuda sämre villkor än vad som är lagstadgat.

Lagen gäller dock inte när du lånar pengar till studielån eller när du lånar genom att lämna in något på en pantbank. Den gäller heller inte när du handlar mot faktura eller tar bostadslån och lämnar bostaden som säkerhet för lånet, då gäller bara vissa delar av lagen.