Apples nya 20W laddare till en iphone 6 eller 7? Vad händer då?

Permalänk
Medlem

Apples nya 20W laddare till en iphone 6 eller 7? Vad händer då?

Hej,
Har ett antal appleprodukter här hemma (iphone 6, 7, 8 och X samt ipad oklar modell men inte de allra äldsta kanske 4 år)

Har två olika modeller på laddare (apple orginal) - 5W som är riktigt slim och som är deras standard som medföljer (medföljde) alla de telefonerna jag har. Sedan en modell som jag tror är 12W som medföljde ipad..

Det är ett jäkla härke att hålla reda på dessa adaptrar här hemma - där ipadladdarna är rätt stora medans iphoneladdarna inte klarar av att ladda de nyare iphones så snabbt - samt ipad knappast alls (kan ibland hålla batteriet vid liv men knappt).

Så nu till frågan. Såg att apple släppt en ny adapter som är på 20W men den är bara kompatibel med iphone 8 eller nyare, vad händer om jag laddar min iphone 6/7 med den? Kommer den "vägra" laddning? Ladda, men ta skada? Ladda precis max som telefonen klarar av?

Har pratat med Apples kundtjänst där en person säger att den inte är kompatibel alls men inte kan svara på vad som händer (via chatten) och en annan säger att det kommer fungera men att jag ska hålla koll på att batteriet inte blir för varmt (via telefon) och det låter farligt.

Har även en macbook-laddare på 61W och den laddar ju en iphone 6/7 finfint vad jag kan se i varje fall...

Länk till adaptern: https://www.apple.com/se/shop/product/MHJE3ZM/A/20-w-usb-c-st...

Tacksam för lite smarta svar

Permalänk
Medlem

Inga problem. Telefonen tar inte emot mer än den behöver, styrs av elektronik i telefonen.

Permalänk
Medlem

Ok, kanske ska köpa en för att testa först. Innan jag fyller huset med dem alltså