Permalänk
Medlem

Uppgradera CPU

Tjena!

Inte säker på om detta är rätt sektion för detta men...

Har beställt en 3080 som kommer i Januari men känner att jag vill uppgradera CPU/moderkort också.

Sitter just nu med:
Intel Core i7-7700k @ 4.2GHz
Asus Prime Z270-K
Corsair 16GB DDR4 (kommer inte ihåg exakt modell)

Har tittat på i5-9600k men jag vet inte om det är värt pengarna? Vill ju gärna ha något som jag kommer kunna köra med ett tag.

Tips hade uppskattats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d925:

Har tittat på i5-9600k men jag vet inte om det är värt pengarna? Vill ju gärna ha något som jag kommer kunna köra med ett tag.

Du kan börja med att berätta vad du faktiskt gör med din dator, annars blir det mest gissningar från vår sida. Men jag vågar mig på en gissning ändå: det vore redigt dåligt använda pengar. Sitt i båten och byt plattform när skiftet till DDR5 gjorts.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med det nya grafikkortet bara och väntat på nästa gen intel som kommer till våren eller tittat på AMDs cpuer som kommer nu.
Sitter själv på en 10900k, gick ifrån 2600k :O. AMD har stöd för pci express 4 och det har intel på sina moderkort just nu, kan vara skoj att ha om man vill köra de nya hårddiskarna som är ruskigt snabba.
Såg en benchmark där mellanklass AMD 5600X slog 10900k i singelcore prestanda.
edit: och håller med det twit skrev om DDR. Spelar du så är det nog inte värt att uppgradera nu, vänta och se vad som kommer komman år :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Du kan börja med att berätta vad du faktiskt gör med din dator, annars blir det mest gissningar från vår sida. Men jag vågar mig på en gissning ändå: det vore redigt dåligt använda pengar. Sitt i båten och byt plattform när skiftet till DDR5 gjorts.

När ddr4 kom va de katastrof! Väntade 1år med det.
Så vänta på ddr5 känns lite si sådär enligt mig.

Det man kan göra om man vill köra intel är att köpa 10th gen nu och ett mobo som har pcie4 stöd och sen köpa nya 11 gen när den kommer om man vill ha pcie4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kan börja med att berätta vad du faktiskt gör med din dator, annars blir det mest gissningar från vår sida. Men jag vågar mig på en gissning ändå: det vore redigt dåligt använda pengar. Sitt i båten och byt plattform när skiftet till DDR5 gjorts.

Det skulle jag ju ha gjort!

Skulle säga att det är typ 75% gaming och 25% musikproduktion där det är diverse plugins som är ganska krävande.

Har tänkt vänta tills benchmarks för AMDs nya processorer kommer men jag känner mig lite kluven då jag gärna vill komma igång med en bättre processor lagom tills grafikkortet kommer. Antar att det är ett tag kvar tills DDR5 kommer?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska uppgradera i CPU närtid från en i7-7700K ska du absolut vänta på AMD:s Zen 3 som kommer till jul. Här kommer en CPU som, om man ska tro förhandsinformationen, är rejält snabbare än något som Intel har idag.

Intel:s 10:e generation är bara marginellt snabbare jämfört med Intels 7:e generation. Det enda 10:e generationen gör som inte 7:e generationen gör är flera kärnor, och byte från en i7-7700K till en i5-9600K är i bästa fall en sidogradering från 4 kärnor / 8 trådar till 6 kärnor / 6 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d925:

Tjena!

Inte säker på om detta är rätt sektion för detta men...

Har beställt en 3080 som kommer i Januari men känner att jag vill uppgradera CPU/moderkort också.

Sitter just nu med:
Intel Core i7-7700k @ 4.2GHz
Asus Prime Z270-K
Corsair 16GB DDR4 (kommer inte ihåg exakt modell)

Har tittat på i5-9600k men jag vet inte om det är värt pengarna? Vill ju gärna ha något som jag kommer kunna köra med ett tag.

Tips hade uppskattats!

För tidigt. Vi behöver se om Intel kan leverarea den IPC de påstår. Antar att runt CES får vi veta. Så januari eller liknande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.