Skärm för både grafiskt arbete & spel

Permalänk
Medlem

Skärm för både grafiskt arbete & spel

Jag som många andra ska bygga ny dator och skulle behöva tips på en vettig skärm som klarar höga krav vid digital produktion (RGB/s-RGB) som innebär grafiskt Adobe-arbete, videoredigering, fotoretusch m.m.

Det kommer även vara en kombinerad speldator och utbudet är ju stort för gamingskärmar, men utbudet känns inte lika stort om man vill ha en kombo med grafiskt arbete. Jag behöver inte RGB och gaming-utseende utan jag klarar mig gärna utan det.

Det känns som att arbetsmässigt hade en 4K-skärm i minst 27" och kanske högst 32" varit lämpligt, för att få till en rejäl arbetsyta för arbetet men för spel känns 4K lite på gränsen trots att jag kommer köra 3080 eller 6800 ihop med 3900X (har jag nu en ouppackad pga bra pris) eller ännu bättre 5900X om jag får tag i det om en vecka.

Jag köper hellre en skärm för 4-5k idag som jag behåller 0,5-2 år och byter upp mig senare i så fall när det kommer en grym skärm för bättre pengar.

Det känns spontant som att det kommer bättre skärmar framöver (det klart det gör, men som är mer anpassade för 4K-gaming) så att slänga ut 8-10k på en sådan skärm nu känns inte optimalt men jag kan ha helt fel?

Att det ska vara en IPS-skärm är givet.

Tar tacksamt emot alla råd som jag kan få! Gissar att jag inte är först att leta efter en sådan här skärm

Permalänk
Medlem

LG 27GN950 om tyngre fokus på arbete.

Jag körde med LG 34GN850 trots att jag borde köpt ovanstående p.g.a. Ultrawide Masterrace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

LG 27GN950 om tyngre fokus på arbete.

Jag körde med LG 34GN850 trots att jag borde köpt ovanstående p.g.a. Ultrawide Masterrace

Tack för tips!

Har funderat på UW men frågan är om det är en vinst att jobba i? Eller om det är mer än skön känsla att sitta vid? Har aldrig provat så vet inte om det är något jag ska halka in på.

edit: Är LG 27GN950 lanserad i somras? Priset på den känns lite väl högt för den storleken ännu.

Permalänk
Medlem

Jo den är helt ny. För specsen tycker jag den är billig! Den spelar i gränslandet mellan vanlig skärm och riktig proffsskärm, och sen typ bäst 4k gaming skärm på marknaden, och sen billigare än "vanliga" top end gaming skärmar i 1440.

Sen ännu bättre, ser inte "gejmer" ut, så folk kan tro att man är vuxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jo den är helt ny. För specsen tycker jag den är billig! Den spelar i gränslandet mellan vanlig skärm och riktig proffsskärm, och sen typ bäst 4k gaming skärm på marknaden, och sen billigare än "vanliga" top end gaming skärmar i 1440.

Sen ännu bättre, ser inte "gejmer" ut, så folk kan tro att man är vuxen

Haha

Ja, den ser ju onekligen mycket intressant ut men just skärmar känns verkligen på utvecklingsstadiet i denna klassen. Om man ger det ett halvår lär det finnas någon ny modell eller konkurrent med samma specs och nivå, om inte annat lär priserna sjunka relativt snart om man ska upp på den här nivån. Nu när det kommer nya grafikkort där man hävdar 4K prestanda så kommer så klart även utbudet öka framåt för det med.

Jag tycker nog att det är lite för högt prissatt för mig just nu för 27". Jag hade velat ha en större skärm för de pengarna på den nivån, så jag får nog avvakta med just denna tills den sjunker eller invänta andra modeller. 27" och 4K känns lite plottrigt om man ska sitta med redigering osv.

Sitter nu på en 24" 1080p-skärm så det blir ju en jäkla skillnad i upplösning men bara 3" upp.

Finns det någon annan 27" som är vettig men inte är riktigt på den här nivån både i prestanda och pris?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Najze:

Finns det någon annan 27" som är vettig men inte är riktigt på den här nivån både i prestanda och pris?

Går igenom grundidén här i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/29432-har-hittar-du-ratt-...

Dvs, IPS, 1440p och 144 Hz för ≈5000 kronor så är du på både-och-nivå och tillgänglig prisnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Går igenom grundidén här i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/29432-har-hittar-du-ratt-...

Dvs, IPS, 1440p och 144 Hz för ≈5000 kronor så är du på både-och-nivå och tillgänglig prisnivå.

Yes, har kikat igenom den. Lämnar kvar en del alternativ dock 😜