Testpilot: Apple-användare provar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Vilket skämt,
Smamsung kostar ju 11838kr idagsläget. Dela det med 30 månader (36mån från lansering, ej från köp!) som den kommer få säkerhetsuppgraderingar. TCO på 400kr per månad. Efter det är den ju värdelös, man vill ju inte fronta något på internet med opatchad mjukvara, med tanke på att telefonen är en central punkt som hanterar väldigt känsliga uppgifter om ens privatliv, ekonomi och jobb.

En iFåne kanske inte är så dyr med tanke på att den får uppdateringar långt längre än vad både prestandan och batteriets kapacitet bör klara av.

Näe, det här har gått överstyr.. har svårt att motivera varför någon ens en poweruser skulle behöva betala ett sådant premium för en telefon. Näe jag favoriserar varken eller bara ifrågasätter slit och släng prissättningen. Hade nog njutit mer av flaska whisky för 6000kr och en ny telefon för 4500kr än en sån där. I sådant fall kanske TCO kvittar om det blir ett minne för livet?

Webbläsaren, Epostklieten, vpnklienterna etc får uppdateringar hela tiden. Dessa frontar internet. Att installera en massa skärp på mobilen är inget poweruser gör.
Man kan diskutera hur länge man kan använda en mobil utan uppdateringar till operativsystemet, då ska man tänka på att många använder dator utan detsamma. Men en Samsung klarar man sig fint i 4år och efter det så bör man ändå byta mobilen då den är omodern, i alla fall om man var av den typen som ville betala skitmycket för en mobil för att ha det allra senaste.

Min gissning av vilka som främst köper dyrare mobiler är: Företag, där statens skatt som de slipper utgör halva priset. (ingen moms , inkomstskatt, arbetsgivaravgift) Personer som har väldigt gott råd. Och sist denna grupp som gillar att handla på krita.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Jimi84:

Vilket skämt,
Smamsung kostar ju 11838kr idagsläget. Dela det med 30 månader (36mån från lansering, ej från köp!) som den kommer få säkerhetsuppgraderingar. TCO på 400kr per månad. Efter det är den ju värdelös, man vill ju inte fronta något på internet med opatchad mjukvara, med tanke på att telefonen är en central punkt som hanterar väldigt känsliga uppgifter om ens privatliv, ekonomi och jobb.

En iFåne kanske inte är så dyr med tanke på att den får uppdateringar långt längre än vad både prestandan och batteriets kapacitet bör klara av.

Näe, det här har gått överstyr.. har svårt att motivera varför någon ens en poweruser skulle behöva betala ett sådant premium för en telefon. Näe jag favoriserar varken eller bara ifrågasätter slit och släng prissättningen. Hade nog njutit mer av flaska whisky för 6000kr och en ny telefon för 4500kr än en sån där. I sådant fall kanske TCO kvittar om det blir ett minne för livet?

Det där blir ju väldigt individuellt. För mig som använder telefonen i princip jämnt och skulle vara helt handikappad om någonting strular är några hundralappar per månad ingenting att snacka om för att få den modell som just jag vill ha.

Däremot skulle ju till exempel min mor, som fortfarande inte förstår skillnaden mellan SMS, Whatsapp och Imessage, inte ha någon som helst användning för en flaggskeppsmodell.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det där blir ju väldigt individuellt. För mig som använder telefonen i princip jämnt och skulle vara helt handikappad om någonting strular är några hundralappar per månad ingenting att snacka om för att få den modell som just jag vill ha.

Däremot skulle ju till exempel min mor, som fortfarande inte förstår skillnaden mellan SMS, Whatsapp och Imessage, inte ha någon som helst användning för en flaggskeppsmodell.

Förstår inte poängen. Vad menar du? Påstår du att något inte skulle fungera på en billigare telefon i lagom nivå? Skulle du vara handikappat handikappat på t.ex. en Oneplus Nord 5G ~4500kr?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Webbläsaren, Epostklieten, vpnklienterna etc får uppdateringar hela tiden. Dessa frontar internet. Att installera en massa skärp på mobilen är inget poweruser gör.
Man kan diskutera hur länge man kan använda en mobil utan uppdateringar till operativsystemet, då ska man tänka på att många använder dator utan detsamma. Men en Samsung klarar man sig fint i 4år och efter det så bör man ändå byta mobilen då den är omodern, i alla fall om man var av den typen som ville betala skitmycket för en mobil för att ha det allra senaste.

Min gissning av vilka som främst köper dyrare mobiler är: Företag, där statens skatt som de slipper utgör halva priset. (ingen moms , inkomstskatt, arbetsgivaravgift) Personer som har väldigt gott råd. Och sist denna grupp som gillar att handla på krita.

Okej, kanske inte så noga menar du? Eller hur skall man tolka det?
Så vilka CVEs har din telefon? 4 år kan räcka att du har t.ex. Stagefright buggen. Är du patchad eller låter du din mobil kunnas tas över med blåtand? Du använder aldrig blåtand etc? Eller vad menar du.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stagefright_(bug) eller varför inte den lite senare CVE-2020-0022

Userspace mjukvarorna är en sak, men om grund OSet är kasst och sårbart, så går det fort om du bara kommer in lite med lillfingret.
En annan detalj är också att det finns kända och okända exploits. Vissa sårbarheter fixas utan att de aldrig får dagsljus över sig, finns ingen anledning att medvetet köra föråldrad/kaput mjukvara om du bryr dig.

Analyserar du t.ex. Windows 95 i Ghidra så hittar du säkert sårbarheter som lagats i senare versioner utan att de defekterna någonsin blev publikt kända.

Däremot skiter nog Samsung & company fullständigt i om din 3 år gamla lur är full av främmande mjukvaror som sparar alla dina rörelsemönster och kommunikation. Du borde bör köpa en nu telefon, så de kan hålla sina aktieägare nöjda.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Förstår inte poängen. Vad menar du? Påstår du att något inte skulle fungera på en billigare telefon i lagom nivå? Skulle du vara handikappat handikappat på t.ex. en Oneplus Nord 5G ~4500kr?

Okej, kanske inte så noga menar du? Eller hur skall man tolka det?
Så vilka CVEs har din telefon? 4 år kan räcka att du har t.ex. Stagefright buggen. Är du patchad eller låter du din mobil kunnas tas över med blåtand? Du använder aldrig blåtand etc? Eller vad menar du.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stagefright_(bug) eller varför inte den lite senare CVE-2020-0022

Userspace mjukvarorna är en sak, men om grund OSet är kasst och sårbart, så går det fort om du bara kommer in lite med lillfingret.
En annan detalj är också att det finns kända och okända exploits. Vissa sårbarheter fixas utan att de aldrig får dagsljus över sig, finns ingen anledning att medvetet köra föråldrad/kaput mjukvara om du bryr dig.

Analyserar du t.ex. Windows 95 i Ghidra så hittar du säkert sårbarheter som lagats i senare versioner utan att de defekterna någonsin blev publikt kända.

Däremot skiter nog Samsung & company fullständigt i om din 3 år gamla lur är full av främmande mjukvaror som sparar alla dina rörelsemönster och kommunikation. Du borde bör köpa en nu telefon, så de kan hålla sina aktieägare nöjda.

Ja de buggarna du nämnde påverkar ej mig. Android 2.2. hade jag för runt 8år sedan. Likaså är CVE-2020-0022 redan fixad. Man kan fråga sig hur långt tillbaka man kan gå på en dyrare samsung telefon för det ej ska vara åtgärdat.
Dolda buggar har alla Os, ingen har väl glömt att man kunde logga in som root utan lösenord i MacOs:
https://arstechnica.com/information-technology/2017/11/macos-...

Jag skrev som sagt att iPhone har bättre säkerhet. Problemet är att den billigaste praktiska användbara telefonen för oss med lite högre krav (normalstor display) så kostar mobilen över 13 000kr. Det är väldigt massa pengar att lägga på teknik som snabbt föråldras, där man efter 2 år bör byta ut skiten om man vill ha det senaste.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jimi84:

Förstår inte poängen. Vad menar du? Påstår du att något inte skulle fungera på en billigare telefon i lagom nivå? Skulle du vara handikappat handikappat på t.ex. en Oneplus Nord 5G ~4500kr?

Okej, kanske inte så noga menar du? Eller hur skall man tolka det?
Så vilka CVEs har din telefon? 4 år kan räcka att du har t.ex. Stagefright buggen. Är du patchad eller låter du din mobil kunnas tas över med blåtand? Du använder aldrig blåtand etc? Eller vad menar du.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stagefright_(bug) eller varför inte den lite senare CVE-2020-0022

Userspace mjukvarorna är en sak, men om grund OSet är kasst och sårbart, så går det fort om du bara kommer in lite med lillfingret.
En annan detalj är också att det finns kända och okända exploits. Vissa sårbarheter fixas utan att de aldrig får dagsljus över sig, finns ingen anledning att medvetet köra föråldrad/kaput mjukvara om du bryr dig.

Analyserar du t.ex. Windows 95 i Ghidra så hittar du säkert sårbarheter som lagats i senare versioner utan att de defekterna någonsin blev publikt kända.

Däremot skiter nog Samsung & company fullständigt i om din 3 år gamla lur är full av främmande mjukvaror som sparar alla dina rörelsemönster och kommunikation. Du borde bör köpa en nu telefon, så de kan hålla sina aktieägare nöjda.

Jag köper resonemanget, men vad är alternativet? Om du inte kan använda ett system som riskerar att utsättas för zero day-exploits ska du använda? Ja, vad? Det är ju just det som är grejen, brister hittas i system, de åtgärdas ofta innan de hunnit bli ett stort problem – och det är ju rimligt.

I det här fallet kommenterar jag inte Samsungs uppdateringspolicy (som går ut på att alla flaggskeppsmodeller från S10 och framåt får tre generationers uppdateringar) men vad är alternativet? Ska det inte finnas någon livslängd på hur länge ett företag ska leverera uppdateringar till en gammal modell? Och vad innebär det i så fall i kostnad på det ursprungliga köpet? Att ha en oändlig livscykel på mjukvaruuppdateringar till samtliga modeller skulle bli väldigt dyrt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Jag köper resonemanget, men vad är alternativet? Om du inte kan använda ett system som riskerar att utsättas för zero day-exploits ska du använda? Ja, vad? Det är ju just det som är grejen, brister hittas i system, de åtgärdas ofta innan de hunnit bli ett stort problem – och det är ju rimligt.

I det här fallet kommenterar jag inte Samsungs uppdateringspolicy (som går ut på att alla flaggskeppsmodeller från S10 och framåt får tre generationers uppdateringar) men vad är alternativet? Ska det inte finnas någon livslängd på hur länge ett företag ska leverera uppdateringar till en gammal modell? Och vad innebär det i så fall i kostnad på det ursprungliga köpet? Att ha en oändlig livscykel på mjukvaruuppdateringar till samtliga modeller skulle bli väldigt dyrt.

Apple har här fördelen att de har väldigt få modeller med liknande hårdvara där de alla säljs i väldigt stora volymer, de utvecklar även all mjukvara. Därför kan Apple göra något ingen annan tillverkare kan rent ekonomisk.
Men detta har i sin tur nackdelar som att för många finns det ingen vettig Apple mobil att köpa som passar dem. Bara ta grundkravet runt 6,7" skärm och ej svindyr.
När det gäller Samsung så säljer S10 väldigt bra, många som mig tycker dock den var för dyr då den var ny, idag är det S20 som gäller. Och vi är då intresserade av bra uppdateringar till de som inte är flaggskepp, där det känns lite halvdant. Men nu byter jag själv mobil vartannat år, för att få en mobil som hela tiden är hyfsad uppdaterad med ny hård och mjukvara.

*edit*
Min gissning är att mobiler som all teknisk utrustning följer en S-kurva. Där de under en period utvecklas så snabbt så att en majoritet av befolkningen kan se skillnad på året och fjolårets modell. Vi börjar dock komma till ett skede där det krävs ett mer teknisk intresse för att ens se skillnad. Och då kan vi komma till ett läge där det inte ens kommer en ny mobilmodell varje år utan vartannat. Och då blir det enklare för telefontillverkarna att uppdatera modeller som säljs under en längre period.

Förtydligande: Saker som större skärm, skärmen täcker mer av framytan ser alla. Men när "alla" mobiler har en skärm som täcker hela framytan och har i princip lika dålig kamera, samma os etc (samma på android och samma iPhones). Så börjar folk få svårt att se skillnad på mobilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag köper resonemanget, men vad är alternativet? Om du inte kan använda ett system som riskerar att utsättas för zero day-exploits ska du använda? Ja, vad? Det är ju just det som är grejen, brister hittas i system, de åtgärdas ofta innan de hunnit bli ett stort problem – och det är ju rimligt.

I det här fallet kommenterar jag inte Samsungs uppdateringspolicy (som går ut på att alla flaggskeppsmodeller från S10 och framåt får tre generationers uppdateringar) men vad är alternativet? Ska det inte finnas någon livslängd på hur länge ett företag ska leverera uppdateringar till en gammal modell? Och vad innebär det i så fall i kostnad på det ursprungliga köpet? Att ha en oändlig livscykel på mjukvaruuppdateringar till samtliga modeller skulle bli väldigt dyrt.

Håller med problemet är att det inte finns många vettiga alternativ på android sidan. Tillverkarna bryr sig inte, därför borde även konsumenterna sätta lite mer krav och medvetenhet i vad vad de investerar i. Apple må ha fåtal modeller, de tar ansvar, medan flertal android baserade tillverkare har 15-30 modeller bara inom ett märke, de finns ingen strategi att ens försöka underhålla dem, längre än möjligtvis Google's patch tjänst som de köper sig in på.

Vill man köra android är det nog bra säkerhetsmedvetna nördar finns det nog en poäng att köra alternativa ROMs bara för att få uppdateringar när tillverkarna övergett modellen.

Kollar du på t.ex. Lineage OS etc , i flera år har man kunnat uppdatera vissa telefoner med nightly's som byggs automagiskt varje dygn när källkoden uppdateras uppströms. Du behöver inte uppdatera varje dag, men du som användare har möjligheten. Kravet är dock att man behöver en vettig tillverkare och modell som det finns vettig källkod att jobba med, t.ex. en Goggos egna Nexus och Pixel serierna visar var ribban borde vara. Tyvärr så är det ingen annan som velat det.

Även hårdvaruplattformen gör skillnad, t.ex. är Exynos processorerna är katastrofala, blob helvete deluxe. Och givetvis noll tillgänglig dokumentation eller källkod hur hårdvaran fungerar, existerar ej. De tjänar inga pengar på det.
Försöker man uppdatera kärnan så går någon blob/drivrutin garanterat sönder. Medan i många fall finns det vettig kodbas till Snapdragon baserade plattformar, skillnaden är som dag och natt, där får oftast alternativa ROMs bättre stöd just för att det bara är att kompilera om. Snapdragon har ju lite bredare kundbas (flera tillverkar som köper dem) och därmed mer intresse av att få saker att fungera för samtliga.

Det har lite med linuxkärnans uppbyggnad att göra. Det är en monolit med alla drivrutiner runtomkring. Finns källkoden till drivrutinen under det Linus Torvalds paraplyt så kommer plattformen stödjas under väldigt många år. Den där kameran eller scannern fungera säkert många år med framtida versioner, utan att vara beroende av tillverkarens handpåläggning. Länkar man in properitära/blobbar (drivrutiner) så fungerar det just bara förmodligen bara för den versionen. Lite som att försöka forcera in Windows 95 drivrutiner in på 10:an, fungerar ej.

Android lägret är så vana med just denna typ av engångspaketeringar. Så länge kunderna inte sätter aktiva val eller krav på vad de köper för hårdvara så kommer inget hända.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Android lägret är så vana med just denna typ av engångspaketeringar. Så länge kunderna inte sätter aktiva val eller krav på vad de köper för hårdvara så kommer inget hända.
,"

Många här på forumet vill ha en mobil som är runt 6,5 till 7,0" och kostar från 3 till 7000kr. Vad har Apple att erbjuda dessa?
Andra personer vill ha en mobil där de kan utveckla appar och sprida till sina polare utan någon appstore.
En annan grupp vill ej stöda ett företag som håller på och låser in sin hård och mjukvara och hindrar andra aktörer.

Det finns många krav som man bör ställa. Android ser jag som bristfälligt men utvecklingen har gått så snabbt så det har blivit kaos. Jag tror dock snart utvecklingen stagnerar och då blir det mer fokus på säkerhet. Kanske går det en dag köpa en vettig (runt 6,7") iPhone för under 10 000kr och då kan de också bli ett alternativ.

Angåendestorlen runt 6,7" så kan man diskutera någon millimeter hit och dit, men vi börjar närma sig den storlek som folk snart säger nej till större då den ej får plats i fickan. Jag själv har min mobil i plånboksfodral, passar perfekt i alla mina fickor, men en 8" hade nog blivit trångt. Varvid vi går emot att de dyrare mobilerna inte blir större, denna utveckling lär stagnera.

Permalänk
Medlem

Varför är inte skärmarna 16:9 längre, alla filmer blir ju antingen stretchade eller så har man horribla sorgkanter och därmed inte använder i närheten av hela bildytan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det ligger i samsungs intresse att testet blir relevant och då kan dom sponsra med en iPhone 12 som referens, i alla fall låna ut en.

Samsung skulle aldrig våga jämföra mot en iPhone 12 för de skulle få stryk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många här på forumet vill ha en mobil som är runt 6,5 till 7,0" och kostar från 3 till 7000kr. Vad har Apple att erbjuda dessa?
Andra personer vill ha en mobil där de kan utveckla appar och sprida till sina polare utan någon appstore.
En annan grupp vill ej stöda ett företag som håller på och låser in sin hård och mjukvara och hindrar andra aktörer.

Det finns många krav som man bör ställa. Android ser jag som bristfälligt men utvecklingen har gått så snabbt så det har blivit kaos. Jag tror dock snart utvecklingen stagnerar och då blir det mer fokus på säkerhet. Kanske går det en dag köpa en vettig (runt 6,7") iPhone för under 10 000kr och då kan de också bli ett alternativ.

Angåendestorlen runt 6,7" så kan man diskutera någon millimeter hit och dit, men vi börjar närma sig den storlek som folk snart säger nej till större då den ej får plats i fickan. Jag själv har min mobil i plånboksfodral, passar perfekt i alla mina fickor, men en 8" hade nog blivit trångt. Varvid vi går emot att de dyrare mobilerna inte blir större, denna utveckling lär stagnera.

Börjar bli rättså off topic. Men många siar ju att telefonen kommer att försvinna i sin nuvarande form. Dock ingen som vågat sig på vad nästa formfaktor blir, men det lär knappast bli en 8-13 tums tvåhandstelefon år 2032

Själv önskar jag mig något mindre, t.ex. en klocka, ,snäcka, neurolink etc. Så länge den har någorlunda batteri för hotspot delning och en kamera som kan scanna anteckningar/dokument så har klarar jag mig. Men även de där kraven jag har idag skulle kunna lösas på något annat sätt.

Behöver jag programmera eller skriva uposatser så plockar jag hellre fram laptop/datorn än plågar mig själv med en liten 7" skärm. Så ineffektivt.