Blivit lurad på en PS5, finns det något sätt att få tillbaka pengarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LebronJames23:

var det en svår process? tog det långtid eller kanske 1 månad?

Tror det tog 6 månader till rättegång. Sen fick han själv driva in skadeståndet (ja det är så det fungerar i Sverige). Eftersom hon inte hade pengar så gick det via kronofogden.

Från händelse till pengar tillbaka tog det säkert 1 år minst, men jag varken minns och vet inte exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Har kontaktat polis och gjort en anmälan, fick även något typ av nummer jag ska ge till min bank imorgon, får hoppas att skiten löser sig snart :C
Känns ganska skit att det finns sånt folk som är 23+år och lurar folk på pengar, de är bara parasiter som inte kan tjäna pengar på ett moraliskt sätt. :CCCCCCCCCCC

Att personen ville sälja ett PS5 för överpris just efter den är släppt var ett stort tecken på att personen har bristande moral.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nu har du lärt dig en viktig läxa, dessa 2000 kr lär du tyvärr aldrig se igen. Dessutom tar det inte ens 5 minuter att söka upp en person för att kontrollera dennes bakgrund, som du nu redan vet så är säljaren åtalad i flera mål eller förekommande i flera fall av tvistemål eller strafföreläggande. Minst fyra målnummer avser brottmål där säljaren åtalats vid en eller flera domstolsinstanser enligt Mr.Koll.

Det är bara att gilla läget och lära sig av sina misstag.

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Enda sättet är nog om du besöker personen och tar tillbaka dina pengar.

Så får man inte göra. Det är bara Kronofogden som kan besöka personen och ta tillbaka pengarna.

Skrivet av LebronJames23:

nej har personens, swish, adress och bild på pass, så tror att det är en riktig person

Är det rätt person, kan du stämma personen. Tänk på att personen kanske inte har några tillgångar eller kanske har en massa skulder, så du kanske inte får ut något av att stämma honom.

Om du har ett krångligt upplägg med en hederlig köpare, en hederlig säljare och en bedragare (som kallades A, B och C i några av inläggen) är det möjligt att du bara har den hederlige säljarens personuppgifter. Bedragaren är förstås skyldig att se till att köparen har varan och säljaren har pengarna, men om bedragaren inte går att identifiera eller inte har några utmätbara tillgångar, vet jag inte hur förlusten ska fördelas mellan köparen och säljaren. Om både köparen och säljaren har blivit blåsta, vet jag inte om köparen får ut något av att stämma säljaren. Han är ju lika mycket offer som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

yes! tänkte aldrig på det under stunden kanske lite dumt gjort av mig. ska aldrig göra affärer via nätet ifall det inte är via tradera eller blocket.

Alternativ handla på Tradera, där du kan se säljarens omdömen från tidigare affärer.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av RCA56:

Det är förmodligen en pundare som skiter i allt och du är bara en av många andra som blivit lurade.
Jag hoppas verkligen att du får tillbaks pengarna.

Lägg ut namnet, nummer osv på pastebin eller något som är sökbart via google så kanske fler inte blir lurade i alla fall om dom kollar upp namnet inför en affär.

Skicka in orosanmälan till socialen om personen har barn hemma.

Kan man se ifall ett barn är registrerad på Adressen? Och måste det vara hans eller kan det vara ett yngre syskon?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Har du blivit utsatt för brott ska du polisanmäla.

Att tråden tagit den riktning den gjort gör mig lite mörkrädd och ber er därför uppmärksamma:

Citat:

§8 Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Utsatt för brott=polisanmälan, inget annat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord