Permalänk
Medlem

ALLA spel fryser/laggar

Just nu fungerar dator som den ska. Men jag har haft problem med datorn till och från, det kommer från ingenstans att den börjar frysa/lagga i alla spel. Skärmen/bilden fryser, men spelet fortsätter, knapptryckningar etc. registreras. Kvittar vad jag spelar så händer det. Olika länge i olika spel, frysningen brukar vara i 3-5sekunder sen flyter det på bra nån minut för att sen komma tillbaka. Ibland även tätare mellan dom. Då krävs det en formatering för att åtgärda problemet
Efter en formatering så fungerar den bra, sen kommer det oförklarligt (för mig) tillbaka efter några månader.
Här är ett exempel på hur det kan se ut.
https://youtu.be/etTj__BHoHw?t=83

Under tiden jag skrev detta var det en fläkt/fläktar som började tokvarva och skärmen blev svart. Samma sak hände förra veckan då jag formaterade datorn för att åtgärda problemet. Detta har aldrig hänt förut. Skulle det kunna vara två olika problem? eller hör dom ihop?
Skulle gissa på att det är grafikkortet som spökar. Men vad vet jag?

Några tips på vad felet kan bero på? Någon som varit med om liknande. Får inte fram jättemycket när jag söker på det.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home med senaste uppdateringarna
Processor: Ryzen 2600
Processorkylare: AMD Wraith
Moderkort: Asus rog strix 450-f gaming
Minne: Corsair vengeance LPX DDR4 3000mhz 2x8gb
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1070 Dual (köpt begagnat och skulle kommit från en mining rigg)
Hårddisk: Samsung ssd 840 120GB, Samsung ssd 860 EVO 250GB
Nätaggregat: Corsair CX750M 750W (Men världens coilwhine under belastning)
Övrig kylning: 2x120mm in och 1x80mm ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalix923:

Just nu fungerar dator som den ska. Men jag har haft problem med datorn till och från, det kommer från ingenstans att den börjar frysa/lagga i alla spel. Skärmen/bilden fryser, men spelet fortsätter, knapptryckningar etc. registreras. Kvittar vad jag spelar så händer det. Olika länge i olika spel, frysningen brukar vara i 3-5sekunder sen flyter det på bra nån minut för att sen komma tillbaka. Ibland även tätare mellan dom. Då krävs det en formatering för att åtgärda problemet
Efter en formatering så fungerar den bra, sen kommer det oförklarligt (för mig) tillbaka efter några månader.
Här är ett exempel på hur det kan se ut.
https://youtu.be/etTj__BHoHw?t=83

Under tiden jag skrev detta var det en fläkt/fläktar som började tokvarva och skärmen blev svart. Samma sak hände förra veckan då jag formaterade datorn för att åtgärda problemet. Detta har aldrig hänt förut. Skulle det kunna vara två olika problem? eller hör dom ihop?
Skulle gissa på att det är grafikkortet som spökar. Men vad vet jag?

Några tips på vad felet kan bero på? Någon som varit med om liknande. Får inte fram jättemycket när jag söker på det.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home med senaste uppdateringarna
Processor: Ryzen 2600
Processorkylare: AMD Wraith
Moderkort: Asus rog strix 450-f gaming
Minne: Corsair vengeance LPX DDR4 3000mhz 2x8gb
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1070 Dual (köpt begagnat och skulle kommit från en mining rigg)
Hårddisk: Samsung ssd 840 120GB, Samsung ssd 860 EVO 250GB
Nätaggregat: Corsair CX750M 750W (Men världens coilwhine under belastning)
Övrig kylning: 2x120mm in och 1x80mm ut

Kan det vara detta? https://www.extremetech.com/computing/199673-second-patch-for...

Har du uppdaterat firmwaren på din 840 EVO SSD? Du gör det lättast via Samsung Magician

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

840 EVO är nog problemet, dom har haft stora firmwareproblem som gör att data läses väldigt långsamt eller inte alls, precis det kan orsaka lagget du beskriver.

Du bör uppdatera firmware med det samma som runicgol säger!
Jag har för mig att den disken måste formateras när man uppdaterar vissa firmware versioner så var beredd med full backup på den disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Kan det vara detta? https://www.extremetech.com/computing/199673-second-patch-for...

Har du uppdaterat firmwaren på din 840 EVO SSD? Du gör det lättast via Samsung Magician

Japp, det ska vara den senaste.
Körde tidigare windows på den nyare ssdn, men bytte nu senast till 840.
Spelade ingen roll var spelen låg på den makaniska eller på nån av ssderna, problemen kom iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

840 EVO är nog problemet, dom har haft stora firmwareproblem som gör att data läses väldigt långsamt eller inte alls, precis det kan orsaka lagget du beskriver.

Du bör uppdatera firmware med det samma som runicgol säger!
Jag har för mig att den disken måste formateras när man uppdaterar vissa firmware versioner så var beredd med full backup på den disken.

Det gjorde jagförra veckan, formaterade och installerade de senaste firmwaren innan jag rensade datorn Har kört Magician nu och den säger att jag har den senaste installerad.

Permalänk
Medlem

Jag hade något liknande för några år sedan(https://www.youtube.com/watch?v=Zxr3EJQ6QRE), för mig var det USB som spökade. Testa koppla ut allt som är kopplat via USB (Även ifall du har något kopplat i interna USB, som det var för mig)

Testa annars att öppna "Control Panel\Hardware and Sound\Devices and Printers", när mina spel frös så uppdaterades/flimmrade den sidan precis innan lagget

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag hade något liknande för några år sedan(https://www.youtube.com/watch?v=Zxr3EJQ6QRE), för mig var det USB som spökade. Testa koppla ut allt som är kopplat via USB (Även ifall du har något kopplat i interna USB, som det var för mig)

Testa annars att öppna "Control Panel\Hardware and Sound\Devices and Printers", när mina spel frös så uppdaterades/flimmrade den sidan precis innan lagget

Tack för tipset! Får testa det när problemet kommer tillbaka.