Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

M1 med möjlighet till två skärmar, när?

Permalänk

M1 med möjlighet till två skärmar, när?

Jag var riktigt sugen på en MacBook med M1-processorn ända till att jag läste att de bara kan driva en extern skärm (utan att trixa med eftermarknadslösningar).

För mig är låter det absurt sniket och jag förstår inte varför de har gjort såhär. Använder två skärmar både på jobbet och hemma och har inga planer på att reducera det till en.

När kan vi vänta oss en vettig ARM-baserad laptop med stöd för två 4K-skärmar, gärna med 120 Hz?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det dröjer tills dom släpper 16" MBPro, den kommer dom inte kunna sälja utan stöd för dubbla skärmar. Sen tvivlar jag på att stöd för 120Hz är prioriterat.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare

MacMini M1 kan driva två skärmar, en upp till 6k 60 Hz (displayport) och en upp till 4k 60 Hz (HDMI).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

MacMini M1 kan driva två skärmar, en upp till 6k 60 Hz (displayport) och en upp till 4k 60 Hz (HDMI).

Hmm, minin kan alltså inte ha högre uppdateringsfrekvenser än 60Hz för lite högre upplösningar?
Då får jag vänta med köp av Mac Mini tills detta är löst.

EDIT: Såg ju ljust ut vad gäller macrumors-artikeln dock. (Men bökigt, så hoppas Apple löser det i en senare version av minin..)
Jag får nog vänta med köp ett tag ändå..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Jag var riktigt sugen på en MacBook med M1-processorn ända till att jag läste att de bara kan driva en extern skärm (utan att trixa med eftermarknadslösningar).

För mig är låter det absurt sniket och jag förstår inte varför de har gjort såhär. Använder två skärmar både på jobbet och hemma och har inga planer på att reducera det till en.

När kan vi vänta oss en vettig ARM-baserad laptop med stöd för två 4K-skärmar, gärna med 120 Hz?

Enligt Apples egen utsago är de M1-baserade datorer som släppts nu explicit deras low end-val. Jag räknar med att vi mot slutet av året kommer få se ersättare till Apples mid- och high end laptops vilka kommer att ersätta nuvarande 4-ports 13" samt 16" MBP med Intelkretsar - de här maskinerna räknar jag med kommer att ha (minst) så mycket GPU-kraft som behövs för att Apple utan att skämmas ska våga låta dem driva lika många skärmar som de utgående modellerna.

120Hz skärmuppdateringsfrekvens är jag ärligt talat lite mer tveksam till om det kommer snart även om jag skulle bli väldigt glad åt att se det med tanke på filmuppspelning/-redigering. Gaming är liksom ingen stor grej på Mac, och Apples egna skärmar - som ärligt talat den absoluta majoriteten av deras användare har; räknat över MacBooks och iMacs - har hittills inte varit kapabla till såna hastigheter: Man har prioriterat användbar pixeltäthet över absolut grafikhastighet.