5700XT eller dylikt till i7 4790K, flaskhals?

Permalänk
Medlem

5700XT eller dylikt till i7 4790K, flaskhals?

Hej,

Har insett nu att jag har gott om tid att spara ihop till en helt ny dator eftersom det inte kommer finnas några grafikkort tillgängliga typ någonsin, så jag går i tankarna att bara byta ut mitt grafikkort. Sitter idag på 970GTX vilket funkar "sådär" i VR på de flesta titlar.

Är jag korkad som byter det mot tex ett 5700XT eller motsvarande? Processorn och minnet är ju från 2014 typ, är det liksom lite för stort glapp för att jag ska kunna få ut någon vidare prestanda från ett nytt grafikkort eller är det som jag misstänker att det spelar mindre roll i mitt fall eftersom grafikkortet är den tydliga flaskhalsen när det kommer till att spela spel i VR?

I övrigt har jag en 1080/60hz skärm så jag sitter inte och jagar 144FPS i 4k, är nöjd om kommande spel fungerar hyggligt på någorlunda inställningar i runt 60fps i 1080p men det kanske är för mycket att hoppas på?

Det gäller alltså en i7 4790K med 16GB DDR3-minne som jag tänkte stoppa in det i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hej,

Har insett nu att jag har gott om tid att spara ihop till en helt ny dator eftersom det inte kommer finnas några grafikkort tillgängliga typ någonsin, så jag går i tankarna att bara byta ut mitt grafikkort. Sitter idag på 970GTX vilket funkar "sådär" i VR på de flesta titlar.

Är jag korkad som byter det mot tex ett 5700XT eller motsvarande? Processorn och minnet är ju från 2014 typ, är det liksom lite för stort glapp för att jag ska kunna få ut någon vidare prestanda från ett nytt grafikkort eller är det som jag misstänker att det spelar mindre roll i mitt fall eftersom grafikkortet är den tydliga flaskhalsen när det kommer till att spela spel i VR?

I övrigt har jag en 1080/60hz skärm så jag sitter inte och jagar 144FPS i 4k, är nöjd om kommande spel fungerar hyggligt på någorlunda inställningar i runt 60fps i 1080p men det kanske är för mycket att hoppas på?

Det gäller alltså en i7 4790K med 16GB DDR3-minne som jag tänkte stoppa in det i.

Kan nog funka om du har ett bra chip.
Grabben fick ett rtx2070super förra årets bf, klockade upp hans i5 4690k till närmare 5GHz men släppte ner den till 4,6 den har gått så 1 år nu helt felfritt spelande på 1440 skärm. Blir nya hård klappar i år så gamla brädan blir pensionerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Hej,

Har insett nu att jag har gott om tid att spara ihop till en helt ny dator eftersom det inte kommer finnas några grafikkort tillgängliga typ någonsin, så jag går i tankarna att bara byta ut mitt grafikkort. Sitter idag på 970GTX vilket funkar "sådär" i VR på de flesta titlar.

Är jag korkad som byter det mot tex ett 5700XT eller motsvarande? Processorn och minnet är ju från 2014 typ, är det liksom lite för stort glapp för att jag ska kunna få ut någon vidare prestanda från ett nytt grafikkort eller är det som jag misstänker att det spelar mindre roll i mitt fall eftersom grafikkortet är den tydliga flaskhalsen när det kommer till att spela spel i VR?

I övrigt har jag en 1080/60hz skärm så jag sitter inte och jagar 144FPS i 4k, är nöjd om kommande spel fungerar hyggligt på någorlunda inställningar i runt 60fps i 1080p men det kanske är för mycket att hoppas på?

Det gäller alltså en i7 4790K med 16GB DDR3-minne som jag tänkte stoppa in det i.

Ej flaskhals.
Men en nyare cpu skulle göra jobbet bättre 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Ej flaskhals.
Men en nyare cpu skulle göra jobbet bättre 🙂

Så klart. Men det känns vettigare att byta ut bara grafikkortet än att byta ut allt utom grafikkortet. Jag ser det lite som att köpa en hygglig prestandaboost fram till nästa höst när det eventuellt går att köpa grafikkorten som släpps nu eller när de nu kommer finnas i lager

Permalänk

Jag gjorde exakt det bytet i våras. Från 970 till 5700xt på en i7 4790k. Jag har inga siffror, men fick betydligt bättre flyt i spelen. Trots att jag samtidigt bytte från 1920x1200 till 2560x1440.

Imorgon ska jag kanske flytta 5700xt till nya datorn med 5900x. Då kommer flaskhalsen flyttas från processorn till grafikkortet. Hoppas få ut några fps i mellanskillnad.

Permalänk
Viking

Det kommer vara en tydlig flaskhals i 1080p. Men eftersom du har en skärm på 60 Hz så spelar det nog ingen större roll. Finns risk för att du får lite lagg/stutter, men det lär du märka.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz